Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.16.2023.2.AM

Obowiązek zapłaty akcyzy w przypadku zmiany przeznaczenia posiadanego samochodu osobowego na samochód osobowy specjalny kempingowy

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pani wniosek z (...). o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku zapłaty akcyzy przy opisanej we wniosku zmianie przeznaczenia posiadanego samochodu osobowego na samochód osobowy specjalny kempingowy wpłynął (...). W odpowiedzi na wezwanie, uzupełniła Pani wniosek pismem z (...). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Z dniem (...) zakupiła Pani krajowy samochód ciężarowy marki (...) o nr VIN: (...).

Dnia (...) wyspecjalizowana firma posiadająca (...), dokonała zmian konstrukcyjnych wymaganych do zmiany przeznaczenia na samochód osobowy. Zmiany te zostały zatwierdzone przez (...) i (...).

Na podstawie wymaganych dokumentów, pojazd został zarejestrowany jako 5 osobowy samochód osobowy z dniem (...) (decyzja nr (...) starostwa (...)).

Na tamten czas nie wymagano opłaty akcyzowej przy zmianie rodzaju samochodu.

W posiadanym samochodzie osobowym dokonano dalszych zmian w celu przystosowania go do rejestracji jako samochód ososbowy specjalny kempingowy.

Dnia (...) zostały zatwierdzone zmiany przez (...) i złożony wniosek o rejestrację samochodu specjalnego kempingowego w wydziale komunikacji w (...).

Dnia (...) została Pani poinformowana telefonicznie przez wydział komunikacji w (...) o konieczności dołączenia zaświadczenia o zwolnieniu z opłaty akcyzowej lub potwierdzenia opłaty akcyzowej.

W odpowiedzi na wezwanie wskazała Pani następujące informacje:

samochód ciężarowy w momencie zakupu był zarejestrowany na terytorium kraju,

pierwszej rejestracji w dniu (...). dokonało Starostwo Powiatowe w (...) na wniosek pierwszego właściciela pojazdu – firmy (…). Pojazd został zarejestrowany jako samochód ciężarowy o nr rejestracyjnych (…),

wniosek o zarejestrowanie pojazdu na siebie jako właściciela, złożyła Pani po dokonaniu zmian konstrukcyjnych zmieniających przeznaczenie pojazdu,

kod CN pojazdu w momencie zakupu: CN 8704,

kod CN pojazdu po dokonaniu pierwszych zmian konstrukcyjnych i rejestracji (…): CN 8703,

kod CN pojazdu po dokonaniu kolejnych zmian w celu przystosowania go do rejestracji jako samochód osobowy specjalny kempingowy: CN 8703,

Pani osobiście zleciła dokonanie przebudowy zmieniającej rodzaj samochodu z cieżarowego na osobowy firmie, która posiada odpowiednie (...) i świadczy tego rodzaju usługi,

przebudowa została zatwierdzona przez (...) oraz (...) w (...),

rejestracji samochodu jako osobowy dokonało Starostwo Powiatowe w (...).

Pytanie

Czy dotyczy Panią obowiązek opłaty akcyzy przy aktualnej zmianie przeznaczenia posiadanego samochodu osobowego na osobowy specjalny kempingowy?

Pani stanowisko w sprawie

Pojazd od (...) roku zgodnie z ustawą akcyzową jest samochodem osobowym, ponieważ jego głównym i jedynym przeznaczeniem jest przewóz osób.

Tak więc przeróbka tego pojazdu na pojazd kempingowy nie powoduje powstania obowiązku akcyzowego, ponieważ jest to przeróbka pojazdu osobowego na inny osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jak stanowi art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

1. W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a) wyprodukowanego na terytorium kraju,

b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Stosownie do art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, który wszedł w życie z dniem 1 lipca 2021 r. (na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2021 r, poz. 694):

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy;

2) nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Stosownie do art. 101 ust. 1 - 4 ustawy o podatku akcyzowym:

1. Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.

2. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1) przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2) nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3) złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

2a. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.

3. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

4. Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z art. 101 ust. 4a i 5 ustawy o podatku akcyzowym, który wszedł w życie z dniem 1 lipca 2021 r. (na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw):

4a. Obowiązek podatkowy z tytułu:

1) dokonania czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1, powstaje z dniem dokonania tej czynności;

2) nabycia lub posiadania samochodu osobowego, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 2, powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tego samochodu.

5. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania danej czynności lub wystąpienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 100 ust. 1, 1a lub 2, za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności lub wystąpienie stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zakupiła Pani na terytorium kraju zarejestrowany samochód ciężarowy, klasyfikowany do kodu CN 8704, a następnie wyspecjalizowana firma dokonała (…) zmiany konstrukcyjnej zmieniającej rodzaj pojazdu na samochód osobowy (klasyfikowany do kodu CN 8703), który zarejestrowała Pani w wydziale komunikacji (…).

W posiadanym przez Panią samochodzie osobowym, po dokonaniu rejestracji, dokonała Pani dalszych zmian w celu przystosowania go do rejestracji jako samochód osobowy specjalny kempingowy i po zatwierdzeniu zmian przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów złożyła Pani wniosek o rejestrację samochodu osobowego specjalnego kempingowego w wydziale komunikacji.

Z zadanego pytania wynika, że ma Pani wątpliwości, czy w związku z dokonaną kolejną przebudową ww. samochodu jest Pani zobowiązana zapłacić podatek akcyzowy.

Wskazać należy, że wraz z 1 lipca 2021 r. wszedł w życie przepis art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, który wprowadził konieczność zapłaty podatku akcyzowego w sytuacji dokonania w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy.

W powyższej sprawie przepis ten nie ma jednak zastosowania, ze względu na dokonanie wskazanych we wniosku zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu przed 1 lipca 2021 r.

Odpowiadając na Pani pytanie wskazać należy, że z przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że (…) zatwierdzone zostały dalsze zmiany dokonane w zarejestrowanym już samochodzie osobowym. Dokonana przebudowa nie doprowadziła jednak do zmiany rodzaju tego pojazdu na samochód osobowy, bowiem samochód zarówno przed jak i po dokonanych zmianach jest samochodem osobowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że dokonanie przebudowy zarejestrowanego samochodu, która nie doprowadzi do zmiany jego zasadniczego przeznaczenia do przewozu osób (samochód zarówno przed jak i po dokonanej przebudowie jest samochodem osobowym) nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, zobowiązującym Panią do zapłaty podatku akcyzowego.

Tym samym Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny i weryfikacji klasyfikacji przedstawionej we wniosku przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji (zdarzeń przyszłych) obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu.

Zatem, w niniejszej interpretacji dokonano oceny Pani stanowiska w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z którego wynika, że przedmiotem zapytania jest pojazd klasyfikowany przed dokonaniem pierwszych zmian konstrukcyjnych do kodu 8704, a po dokonaniu pierwszej zmiany oraz podczas dokonywania kolejnych zmian do kodu CN 8703.

Należy również zaznaczyć, że Organ wydając interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym, nie dokonuje analizy i oceny dokumentów załączonych do wniosku, a jedynie opiera się na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. 

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00