Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 25-04-2024
Artykuł aktualny na dzień 25-04-2024
Data publikacji: 2023-03-06

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, gdy strony ustalają terminy płatności zaliczek na poczet przyszłej sprzedaży mediów

Powstanie obowiązku podatkowego w przypadku zaliczek na poczet przyszłej sprzedaży mediów budzi wątpliwości, jeśli strony ustalają terminy płatności takich zaliczek. Według organów podatkowych w takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej zaliczkę z upływem terminu wskazanego w umowie, chociażby zaliczka nie została otrzymana.

Powstawanie obowiązku podatkowego w przypadku otrzymywania zaliczek na poczet przyszłej sprzedaży mediów budzi wątpliwości. Odmienne stanowisko w stosunku do tego, co wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, reprezentują organy podatkowe. 

 

1. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów

Przepisy VAT przewidują szczególny sposób powstawania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów (zob. tabelę). Obowiązek ten powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności (art. 19a ust. 5 pkt 4 w zw. z art. 106j ust. 7 ustawy o VAT). Ten szczególny sposób powstawania obowiązku podatkowego obowiązuje przy tym nie tylko przy bieżącej sprzedaży mediów, ale również w przypadku pobierania zaliczek na poczet przyszłej sprzedaży (w tym odsprzedaży) mediów.

 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00