Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.154.2022.2.OK

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie art. 36eb - czy Roboty spełniają definicję robota przemysłowego i czy koszty będą stanowić koszty na robotyzację.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

będą Państwo uprawnieni w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50 % kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów przemysłowych (środków trwałych w ramach Linii do nacinania smoczków do karmienia), których proces nabycia rozpoczął się jeszcze przed 2022 r. (np. poprzez otrzymanie faktur zaliczkowych),

wydatki na nabycie Linii do nacinania smoczków do karmienia będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 i ust. 2 Ustawy CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 stycznia 2023 r. (data wpływu 20 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Spółka") zajmuje się produkcją akcesoriów dla niemowląt w tym w zakresie karmienia, opieki, pielęgnacji, zabawy i bezpieczeństwa (dalej jako: "Produkty"), tj. prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności w następującym zakresie:

a)produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych;

b)poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informatycznych;

c)handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi;

d)handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi;

e)badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (dalej jako: „Ustawa CIT”). Spółka zajmuje się m in. opracowywaniem nowych, twórczych rozwiązań w branży produkcji akcesoriów dla dzieci i niemowląt.

W celu opracowania nowych oraz rozwoju obecnych Produktów Spółka prowadzi zaawansowane badania naukowe i prace rozwojowe we własnym zakresie, ale nabywa również usługi, opracowania eksperckie od podmiotów trzecich, w tym zagranicznych.

Wnioskodawca prowadzi następujące badania naukowe i prace rozwojowe:

a)badanie mechanizmu ssania i opracowanie prototypu smoczka fizjologicznego/dynamicznego/uspokajającego;

b)badanie właściwości silikonu w kontekście opracowania prototypu smoczka dwukomponentowego - wtrysk silikonu (LSR);

c)badanie zgrzewania ultradźwiękowego cienkościennych małych detali z niemigrującego tworzywa sztucznego, których połączenie przenosi wysokie naprężenia mechaniczne;

d)badanie aktywacji powierzchniowej detali wykonanych z tworzyw sztucznych wraz z doborem farb i metod ich nanoszenia;

e)badanie procesu wtrysku oraz właściwości tworzyw sztucznych wtryskiwanych z nietypowymi dodatkami oraz tworzyw biodegradowalnych o wysokiej odporności temperaturowej;

f)badanie rozwoju sensomotorycznego dzieci oraz opracowanie konstrukcji wraz z parametrami sensorycznymi zabawek i innych produktów dla dzieci, wpływających na ich prawidłowy rozwój.

Celem większej automatyzacji i robotyzacji procesu produkcyjnego, a tym samym znaczącej poprawy zdolności produkcyjnych, a także konkurencyjności na rynku, Spółka planuje nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych wraz z maszynami i urządzeniami peryferyjnymi w postaci w pełni zrobotyzowanej zautomatyzowanej linii do nacinania i testowania elementów silikonowych (dalej: "Linia do nacinania smoczków do karmienia" lub "Roboty przemysłowe" lub "Robot przemysłowy"). W związku z tym w dniu 09 września 2021 r. Spółka zawarła umowę na przygotowanie zrobotyzowanej zautomatyzowanej linii do nacinania smoczków do karmienia (dalej: "Umowa").

Zgodnie z § 1 ust. 4 Umowy strony uzgodniły, że odbiór FAT (ang. Factory Acceptance Test - fabryczny test odbioru, odbiór wewnętrzny w siedzibie dostawcy,) nastąpi w ciągu 19 tygodni od dnia dokonania zaliczki, zaś termin odbioru SAT (ang. Site Acceptance Test - test odbioru końcowego, odbiór zewnętrzny w miejscu dostawy określonym w Umowie) nastąpi w ciągu 23 tygodni od dnia dokonania zaliczki.

Specyfikacja dla zrobotyzowanej zautomatyzowanej Linii do nacinania smoczków do karmienia została wskazana w Załączniku nr 1 do Umowy - Specyfikacja Wymagań Funkcjonalnych FRSv1.

Wydatki na robotyzację w Spółce obejmować będą koszty nabycia:

a)fabrycznie nowych środków trwałych składających się na Linię do nacinania smoczków do karmienia, w tym ich dostarczenie i montaż;

b)systemów informatycznych integralnych z cyklem produkcyjnym Spółki pozwalającym na uruchomienie i zautomatyzowanie Linii do nacinania smoczków do karmienia;

c)usług szkoleniowych dotyczących środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych składających się na Linię do nacinania smoczków do karmienia.

W wyniku zawarcia Umowy Wnioskodawca nabędzie trzy fabrycznie nowe Roboty przemysłowe - automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe, stacjonarne, o sześciu stopniach swobody, posiadające właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych, które wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania i są połączone z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów.

Wskazane powyżej Roboty przemysłowe podlegają monitorowaniu za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń oraz są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy.

System teleinformatyczny w przypadku Wnioskodawcy zawiera panel operatorski systemu zarządzania i planowania produkcji, który jest zintegrowany z maszyną mechanicznie, poprzez zasilanie oraz połączony siecią teleinformatyczną maszyny z siecią teleinformatyczną systemu zarządzania i planowania produkcji - oprogramowanie (…). Całość stanowi zestaw urządzeń funkcjonalnie połączonych o budowie: odbiornik/nadajnik - sieć teleinformatyczna - urządzenie odbiornik/ nadajnik. Powstały system teleinformatyczny pozwala operatorowi, po włączeniu Robotów przemysłowych, na zalogowanie się do systemu zarządzania i planowania produkcji w celu uzyskania informacji o zleceniu produkcyjnym. Dodatkowo, operator poprzez panel operatorski systemu zarządzania i planowania produkcją rozlicza czas pracy oraz ilość wyprodukowanych produktów przez opisywaną Linię do nacinania smoczków do karmienia.

Wskazać należy, za N. Grzenkowicz, J. Kowalczyk, A. Kusak, Z. Podgórski, M. Ambroziak, iż przyjmuje się, że cyklem produkcyjnym jest czas trwania procesu produkcyjnego, a podstawowym przedmiotem wyznaczania cyklu produkcyjnego jest wyrób gotowy, natomiast podstawą pomiaru jest czas kalendarzowy. Przebieg cyklu produkcyjnego może być odmienny w różnych przedsiębiorstwach ze względu na specyfikę realizowanej w nich produkcji.

Rozpoczęcie cyklu produkcyjnego następuje w momencie pobrania materiałów z magazynu i wprowadzenia ich do produkcji, zaś jego zakończenie następuje z chwilą przyjęcia wyrobu do magazynu wyrobów gotowych. Jest to więc okres, w którym materiały przechodząc przez kolejne etapy procesu produkcyjnego ulegają przetworzeniu na gotowe wyroby (N. Grzenkowicz, J. Kowalczyk, A. Kusak, Z. Podgórski, M. Ambroziak, "Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw", WZ UW, Warszawa 2008, s. 89).

U Wnioskodawcy, cykl produkcyjny rozpoczyna się w momencie wystawienia zlecenia i pobrania z magazynu tzw. surowca do produkcji wyrobu gotowego (przykładowe surowce: granulat, półprodukty do montażu wyrobu gotowego, półprodukty do dalszego przetworzenia w celu wytworzenia wyrobu gotowego). Surowiec transportowany jest na Wydział Produkcji, gdzie w kolejnych etapach procesu produkcyjnego ulega przetworzeniu na wyrób gotowy. Etapy procesu produkcyjnego mogą odbywać się na jednym, dwóch lub trzech wydziałach produkcyjnych w zależności od potrzeby (wydziały produkcyjne: Wydział Wtrysku, Wydział Druku i Zdobienia, Wydział Konfekcjonowania). Surowiec, który zostanie poddany wszystkim procesom produkcyjnym staje się wyrobem gotowym i na podstawie wystawionego zlecenia zostaje przyjęty na Magazyn Wyrobów Gotowych, gdzie oczekuje na dostawę do Klienta.

W przypadku procesu nacinania smoczków do karmienia cykl produkcyjny rozpoczyna się w momencie wystawienia zlecenia i pobrania z magazynu tzw. surowca (smoczek silikonowy do karmienia) do produkcji wyrobu gotowego. Surowiec trafia na Wydział Produkcji, gdzie poddawany jest procesom produkcyjnym takim jak:

a)proces nacinania i kontroli oraz proces konfekcjonowania wyrobu gotowego w postaci butelki (w tym przypadku jest on cyklem produkcyjnym butelki;

b)proces nacinania i kontroli oraz proces konfekcjonowania wyrobu gotowego w postaci opakowania jednostkowego ze smoczkami do użycia z butelką (w tym przypadku cykl produkcyjny tylko dla smoczków). W przypadku drugim klient otrzymuje informację, że jest to smoczek na wymianę, który zgodnie z zaleceniami Wnioskodawcy powinien być wymieniany w butelce co jakiś czas.

Surowiec, który zostanie poddany wszystkim procesom produkcyjnym staje się wyrobem gotowym i na podstawie wystawionego zlecenia zostaje przyjęty na Magazyn Wyrobów Gotowych, gdzie oczekuje na dostawę do Klienta.

Z Robotami przemysłowymi - automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi, stacjonarnymi, o sześciu stopniach swobody, posiadającymi właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych, które wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania i są połączone z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów - będą powiązane funkcjonalnie maszyny i urządzenia peryferyjne wykorzystywane przez Wnioskodawcę w cyklu produkcyjnym.

Wśród nich wyróżnić można:

a)pozycjonery jedno- i wieloosiowe w postaci ramy, pełniące funkcje pozycjonera dla Robotów przemysłowych oraz blatu roboczego, pełniącego funkcję pozycjonera dla urządzeń funkcjonalnie powiązanych;

b)stacja automatycznego ładowania składająca się z wsypu, podajnika zasypowego, podajnika wibracyjnego programowalnego i kamery cyfrowej, która prowadzi detekcję pozycji smoczka i wysyła współrzędne do robota o jego położeniu

c)stacje odbiorcze w postaci kanałów zrzutowych z szufladami, drzwiczkami i pojemnikami na produkty dobre i wadliwe, które pełnią funkcje transportujące smoczki w miejsce bezpieczne dla operatora do odbioru;

d)efektory końcowe do interakcji Robotów przemysłowych z otoczeniem służące w szczególności do handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia, montażu i nacinania, ładowania i rozładowania, sortowania, mieszania, testowania, wykonywana pomiarów, w tym:

i.dwa chwytaki wyposażone w dwa gniazda kształtowe na stronę (razem 4 gniazda kształtowe do dwóch Robotów przemysłowych pracujących w lustrzanym odbiciu), pełniące funkcję manipulacyjne oraz będące matrycami pozycjonującymi smoczki do nacinania;

ii.podzespoły pneumatyki będące elementami budowy chwytaków;

iii.chwytak centryczny trójszczękowy (uniwersalny), pełniący funkcję pobierania smoczków przez Roboty przemysłowe ze stacji automatycznego ładowania;

iv.frezowane elementy aluminiowe i teflonowe (elementy montażowe oraz szczęki chwytaka trójszczękowego), będące elementami budowy chwytaków;

v.czujniki do wszystkich chwytaków, będące elementami budowy chwytaków;

vi.układy generujące podciśnienie/nadciśnienie dla chwytaków, będący elementami budowy chwytaka, pozwalające na manipulację i nacinanie smoczków;

vii.gniazda pośrednie, pełniące funkcję miejsca odkładczego dla Robotów przemysłowych pobierającego smoczki ze stacji automatycznego ładowania oraz miejsca odbioru smoczka dla robotów realizujących proces nacinania, dodatkowa funkcjonalność gniazd pośrednich to test podciśnieniowy szczelności smoczków;

viii.gniazda testowe, funkcjonalnie połączone z Robotami przemysłowymi - roboty odkładają smoczki do gniazd testowych, gdzie realizuje się proces kontroli nacięcia smoczka, a następnie z gniazd testowych smoczki są pobierane przez manipulator, który zwalnia gniazdo dla kolejnych smoczków;

ix.układ testujący generujący podciśnienie dla gniazd testowych, który realizuje proces dla gniazd testowych;

x.wymienne ostrza umieszczone w dwóch listwach wyposażone w centrujące układy montażowe będące stemplami do nacinania dopasowanymi do matrycy smoczka (chwytak Robotów przemysłowych);

xi.nóż płaski zamontowany w gnieździe testowym realizujący proces nacinania smoczka, jest stemplem dopasowanym do matrycy smoczka (chwytak Robota przemysłowego);

xii.system wizyjny wyposażony w kamery cyfrowe, który pełni funkcję wykrywania pozycji smoczka w chwytaku i wysyłania danych do korekty pozycji matrycy smoczka względem stempla, oraz realizujący kontrolę jakości smoczka;

xiii.bramki laserowe do wyszukiwania położenia elementów wykonawczych chwytaków, które pełnią funkcję wykrywania pozycji stempla smoczka i wysyłania danych do korekty pozycji matrycy smoczka względem stempla;

xiv.manipulator, który pobiera smoczki z gniazd testowych zwalniając je dla kolejnych smoczków podawanych przez Roboty przemysłowe oraz przenoszących je do zsypów, którymi transportowane są smoczki do miejsc bezpiecznego odbioru dla operatora.

Ponadto Wnioskodawca planuje nabyć fabrycznie nowe maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy funkcjonalnie związane z Robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z Robotami przemysłowymi, w szczególności:

a)czujniki w postaci czujników oraz lampek,

b)programowalny sterowniki cyfrowy,

c)przekaźniki, w tym: przewody, kable zasilające, kable przekaźnikowe, wyłączniki bezpieczeństwa oraz przekaźniki i styczniki w szafie elektrycznej,

d)zamki bezpieczeństwa w postaci systemu zabezpieczania zaworów i włączników głównych,

e)bariery fizyczne (ogrodzenia, osłony): wygrodzona klatką konstrukcja z profili aluminiowych wypełnianych poliwęglanem przeźroczystym, drzwiczki na elementy dobre/wadliwe z klapkami bezpieczeństwa oraz klapki bezpieczeństwa.

Roboty przemysłowe Wnioskodawcy będę współpracować z maszynami, urządzeniami lub systemami służącymi zdalnemu zarządzaniu, diagnozowaniu, serwisowaniu Robotów przemysłowych, w szczególności z czujnikami i kamerami, w przypadku których:

a)jako system do zdalnego zarządzania oraz serwisowania wykorzystywany jest panel operatorski posiadający dostęp przez Ethernet przez producenta oraz system zdalnego dostępu - moduł komunikacji bezprzewodowej do zapewnienia np. serwisu przez dostawcę;

b)jako system do diagnozowania służy panel operatorski z trzema dedykowanymi poziomami logowania dla operatora, technologa oraz serwisu,

c)jako system do monitorowania służy system dźwiękowy i wizyjny zgłaszania awarii poprzez świetlną kolumnę sygnalizacyjną oraz status maszyny poprzez panel operatorski.

Należy wskazać, że panel operatorski stosowany przy Robotach przemysłowych w Spółce jest jednocześnie urządzeniem do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną.

Jednocześnie Wnioskodawca będzie nabywał wartości niematerialne i prawne niezbędne do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania posiadanych Robotów przemysłowych oraz pozostałych wymienionych powyżej maszyn, urządzeń i systemów.

Również, w celu właściwego wykorzystania możliwości udostępnionych w wyniku nabycia Robotów przemysłowych Wnioskodawca będzie nabywał usługi szkoleniowe dotyczące Robotów przemysłowych oraz środków trwałych i/lub wartości niematerialnych i prawnych wyżej wymienionych.

Zgodnie z Umową w związku z nabyciem Linii do nacinania smoczków do karmienia Wnioskodawca otrzymał dotychczas trzy faktury zaliczkowe obejmujące kwotami cześć należności wskazanej w § 2 pkt 1 Umowy, przy czym Wnioskodawca zakłada, że środki trwałe (środek trwały) w ramach Linii do nacinania smoczków do karmienia, zostaną (zostanie) wprowadzone (wprowadzony) do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z datą przypadającą po dniu 01 stycznia 2022 r. Wnioskodawca ocenia, że wszystkie koszty objęte Umową stanowią koszty robotyzacji.

Podsumowując, Wnioskodawca:

a)nie posiada statusu centrum badawczo - rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej;

b)nie prowadzi badań podstawowych, zdefiniowanych w art. 4a pkt 27 lit. a Ustawy CIT;

c)działalność jego jest m.in. działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace o charakterze rozwojowym, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;

d)podjęta przez niego działalność obejmuje nabywanie, łączenie, kształtowanie

a)i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług;

e)nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia;

f)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej opracowuje nowe lub ulepszone Produkty, procesy, usługi niewystępujące dotychczas w jego praktyce gospodarczej lub na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących;

g)prowadzi księgi rachunkowe na podstawie przepisów o rachunkowości i na podstawie tych ksiąg, ustala dochód do opodatkowania.

W kontekście powyższego, Wnioskodawca powziął wątpliwości (wskazane szczegółowo w zakresie pytań do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) odnośnie tego, czy może on zakwalifikować (w tym zakwalifikowywać w przyszłości) ponoszone przez siebie koszty, jako koszty na robotyzację w rozumieniu art. 38eb Ustawy CIT i odliczyć (oraz odliczać w przyszłości) ich wartość od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, zostały wystawione następujące faktury zaliczkowe, płatne we wskazany poniżej sposób:

1)Faktura Zaliczkowa numer 1/11/2022 z dnia 01/11/2022 r., płatna przelewem do dnia 15.11.2022 r., uregulowana przelewem;

2)Faktura Zaliczkowa numer 2/07/2022 z dnia 25/07/2022 r., płatna przelewem do dnia 08/08/2022 r., uregulowana przelewem;

3)Faktura Zaliczkowa numer 4/01/2022 z dnia 26.01.2022 r., płatna przelewem do dnia 09/02/2022 r., uregulowana przelewem;

4)Faktura Zaliczkowa numer 3/01/2022 z dnia 26/01/2022 r., płatna przelewem do dnia 09/02/2022 r., uregulowana przelewem;

5)Faktura Zaliczkowa numer 1/09/2021 z dnia 09/09/2021 r., płatna przelewem do dnia 16/09/2021 r., uregulowana przelewem;

Ostateczne rozliczenie nabycia linii do nacinania smoczków jeszcze nie nastąpiło.

Zapłacone kwoty zaliczek nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Koszt uzyskania przychodu zostanie rozpoznany w wyniku i po ostatecznym rozliczeniu uiszczonych płatności, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych.

W latach podatkowych, w których Spółka zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację, Spółka osiągnęła/osiągnie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Wskazane w treści wniosku koszty nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Cywilnoprawny dokument nabycia przez Wnioskodawcę (w postaci umowy z dnia 09.09.2021 r., dalej jako: „Umowa”) wskazanej we wniosku Linii do nacinania smoczków do karmienia zawiera informację, że nabyciu podlegają „roboty przemysłowe”, które wskazane zostały w specyfikacji, stanowiącej Załącznik nr 1 do Umowy. Wskazane w pkt 1 powyżej faktury zaliczkowe odnoszą się wprost do Umowy.

Wartość początkowa Linii do nacinania smoczków przekracza kwotę 10 000 zł.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że wedle wiedzy Wnioskodawcy, wskazany w Wezwaniu symbol klasyfikacji środków trwałych (KŚT) 493, nie występuje już w aktualnie obowiązującej Klasyfikacji Środków Trwałych [występował on bowiem na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) , które utraciło moc wraz z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) , na podstawie jego § 3]. W poprzednio obowiązującym, ww. rozporządzeniu z dnia 10 grudnia 2010 r. "roboty przemysłowe" były ujęte pod symbolem 493 KŚT. Aktualnie natomiast (na podstawie ww. rozporządzenia z dnia 3 października 2016 r.) ten rodzaj środków trwałych znajduje się pod symbolem KŚT 489. Mając na uwadze powyższe, Linia do nacinania smoczków do karmienia składająca się z fabrycznie z nowych robotów przemysłowych wraz z maszynami i urządzeniami peryferyjnymi oraz jej elementy w ewidencji środków trwałych zostaną, zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), w przyszłości zakwalifikowane w całości pod symbolem 489 Roboty, w tym roboty przemysłowe (tak jak już to zostało wskazane wyżej, według poprzednio obowiązującego rozporządzenia był to symbol KŚT 493). Jednocześnie Wnioskodawca wyraża przekonanie, że ocena dotycząca spełnienia warunków do objęcia ulgą na robotyzację Linii do nacinania smoczków do karmienia składającej się z fabrycznie z nowych robotów przemysłowych wraz z maszynami i urządzeniami peryferyjnymi oraz jej elementami nie powinna być uzależniana od sposobu klasyfikacji poszczególnych środków trwałych (i wartości niematerialnych i prawnych), gdyż ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie formułuje takiego obowiązku bądź takiej przesłanki (warunkując możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację przede wszystkim obowiązkiem wypełnienia wskazanych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych definicji ustawowych takich jak „robot przemysłowy” czy też „maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane”, nie wskazując natomiast na obowiązek ich ujęcia pod konkretnym symbolem KŚT).

Pytania

1.Czy w świetle zaprezentowanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie uprawniony w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50 % kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów przemysłowych (środków trwałych w ramach Linii do nacinania smoczków do karmienia), których proces nabycia rozpoczął się jeszcze przed 2022 r. (np. poprzez otrzymanie faktur zaliczkowych)?

2.Czy w świetle zaprezentowanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, wydatki na nabycie Linii do nacinania smoczków do karmienia będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 i ust. 2 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych objętych Linią do nacinania smoczków do karmienia dokonywane począwszy od 1.01.2022 r. w stosunku do nabytych bądź wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych mogą być do końca 2026 r. objęte ulgą na robotyzację i stanowią koszty robotyzacji w rozumieniu art. 38eb ustawy CIT (tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację).

W ocenie Wnioskodawcy w powyższym kontekście chwilą determinująca możliwość skorzystania z ulgi jest dzień dokonania odpisu amortyzacyjnego (odpisów amortyzacyjnych), nie zaś chwila otrzymania bądź uregulowania faktury zaliczkowej. Spółka będzie dokonywać odpisy amortyzacyjne od Robotów przemysłowych (w ramach Linii do nacinania smoczków do karmienia), których proces nabycia rozpoczął się przed dnie 01 stycznia 2022 r. (np. poprzez otrzymywanie faktur zaliczkowych).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m Ustawy CIT. Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 5 Ustawy CIT, odliczenie o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r. do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026.

Z uwagi na literalne brzmienie powyższych regulacji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odpisy amortyzacyjne od robotów przemysłowych (środków trwałych objętych Linią do nacinania smoczków do karmienia), których dokona w okresie od dnia 01 stycznia 2022 r. do końca 2026 r., Spółka będzie mogła odliczać w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 38eb ust. 1 Ustawy o CIT. Bez żadnego wpływu na powyższe pozostaje fakt, że Spółka rozpoczęła nabycie Linii do nacinania smoczków do karmienia przed rokiem 2022 r. Istotne jest bowiem, że Spółka będzie ponosić koszty związane z nabyciem Linii do nacinania smoczków do karmienia poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne w okresie od dnia 01 stycznia 2022 r. (nie później jednak niż do końca 2026 r.).

Natomiast, zgodnie z art. 16a Ustawy CIT amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty,

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Natomiast zgodnie z art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50 % kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zatem, aby podatnik mógł skorzystać z ulgi na robotyzację musi spełnić następujące warunki:

1)podatnik musi uzyskiwać przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych;

2)podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów przyporządkowane do źródła przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych;

3)podatnik musi zidentyfikować wśród ww. kosztów uzyskania przychodów koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację, a więc koszty spełniające definicję określoną w art. 38eb ust. 2 Ustawy CIT.

W konsekwencji kosztami na robotyzację będą wyłącznie koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, a więc koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. Zgodnie z ugruntowaną linią interpretacyjną, podatnik, oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą, winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Podstawę obliczenia ulgi stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w jednym i tym samym roku podatkowym. Do obliczenia kwoty ulgi nie bierze się pod uwagę kosztów uzyskania przychodów innych niż poniesione na robotyzację.

Koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. W razie zwrotu takich kosztów podatnik będzie obowiązany w zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym koszty zostały mu zwrócone, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych odliczeń, które zostały mu zwrócone, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę. Regulacje dotyczące ulgi na robotyzację zawierają definicje, które zakreślają zakres wydatków kwalifikowanych jako koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację.

Spółka będzie uzyskiwać przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych, które zakwalifikowane będą w rachunku CIT jako przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Poniesione wydatki będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, ponieważ zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (tj. Robot przemysłowy zostanie przyjęty do użytkowania w Spółce jako środek trwały).

Poniżej wskazane zostały wydatki określone jako koszty poniesione na robotyzację. I tak, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację zgodnie z art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych

c)maszyn oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu

i.do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym,

ii.w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe);

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty dokonywane w ramach umowy leasingu finansowego, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Podkreślenia wymaga to, że ulga na robotyzację dotyczy w swej istocie jedynie fabrycznie nowych robotów przemysłowych i urządzeń, maszyn z nimi związanych. Oznacza to, że ulgą na robotyzację nie są objęte używane (inne niż fabrycznie nowe) roboty przemysłowe, maszyny i urządzenia.

Wskazać należy, że robotem przemysłowym w rozumieniu art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT jest automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

b)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

c)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

d)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Z kolei, zgodnie z ust. 4 omawianego przepisu, przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Powyższe potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 lipca 2022 r. (0111-KDIB-2.4010.9.2022.1.AW) oraz w interpretacji 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na nabycie Linii do nacinania smoczków do karmienia będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 i ust. 2 Ustawy CIT. Zgodnie z art.38eb ust. 1 Ustawy CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50 % kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zatem aby podatnik mógł skorzystać z ulgi na robotyzację musi spełnić następujące warunki:

1)podatnik musi uzyskiwać przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych;

2)podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów przyporządkowane do źródła przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych;

3)podatnik musi zidentyfikować wśród ww. kosztów uzyskania przychodów koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację, a więc koszty spełniające definicję określoną w art. 38eb ust. 2 ustawy CIT

W konsekwencji kosztami na robotyzację będą wyłącznie koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, a więc koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Zgodnie z ugruntowaną linią interpretacyjną, podatnik, oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą, winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Podstawę obliczenia ulgi stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w jednym i tym samym roku podatkowym. Do obliczenia kwoty ulgi nie bierze się pod uwagę kosztów uzyskania przychodów innych niż poniesione na robotyzację.

Koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. W razie zwrotu takich kosztów podatnik będzie obowiązany w zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym koszty zostały mu zwrócone, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych odliczeń, które zostały mu zwrócone, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę.

Regulacje dotyczące ulgi na robotyzację zawierają definicje, które zakreślają zakres wydatków kwalifikowanych jako koszty uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację. Spółka będzie uzyskiwać przychody ze sprzedaży Wyrobów gotowych, które zakwalifikowane będą w rachunku CIT jako przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Poniesione wydatki będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, ponieważ zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (tj. Robot przemysłowy zostanie przyjęty do użytkowania w Spółce jako środek trwały) wartości niematerialne i prawne, a następnie będą wykorzystywane bezpośrednio w produkcji Wyrobów gotowych, a więc do prowadzenia podstawowej działalności Spółki).

Poniżej wskazane są wydatki wskazane jako koszty poniesione na robotyzację. I tak, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację zgodnie z art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych

c)maszyn oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe);

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opłaty dokonywane w ramach umowy leasingu finansowego, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Podkreślenia wymaga to, że ulga na robotyzację dotyczy w swej istocie jedynie fabrycznie nowych robotów przemysłowych i urządzeń, maszyn z nimi związanych. Oznacza to, że ulgą na robotyzację nie są objęte używane (inne niż fabrycznie nowe) roboty przemysłowe, maszyny i urządzenia.

Wskazać należy, że robotem przemysłowym w rozumieniu art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT jest automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

b)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

c)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń

d)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Z kolei, zgodnie z ust. 4 omawianego przepisu, przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Powyższe potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 lipca 2022 r. (0111-KDIB-2.4010.9.2022.1.AW) oraz w interpretacji 0111-KDIB1-1.4010 221.2022.2.AW. Dokonując konfrontacji stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego ze stanem prawnym należy wskazać jak powyżej.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej. Ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Regulację dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Jak wynika z opisu sprawy, jesteście Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która zajmuje się produkcją akcesoriów dla niemowląt w tym w zakresie karmienia, opieki, pielęgnacji, zabawy i bezpieczeństwa. Spółka planuje nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych wraz z maszynami i urządzeniami peryferyjnymi w postaci w pełni zrobotyzowanej zautomatyzowanej linii do nacinania i testowania elementów silikonowych. W związku z tym w dniu 9 września 2021 r. Spółka zawarła umowę na przygotowanie zrobotyzowanej zautomatyzowanej linii do nacinania smoczków do karmienia.

Wydatki na robotyzację w Spółce obejmować będą koszty nabycia:

a)fabrycznie nowych środków trwałych składających się na Linię do nacinania smoczków do karmienia, w tym ich dostarczenie i montaż;

b)systemów informatycznych integralnych z cyklem produkcyjnym Spółki pozwalającym na uruchomienie i zautomatyzowanie Linii do nacinania smoczków do karmienia;

c)usług szkoleniowych dotyczących środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych składających się na Linię do nacinania smoczków do karmienia.

W wyniku zawarcia Umowy nabędą Państwo trzy fabrycznie nowe Roboty przemysłowe - automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe, stacjonarne, o sześciu stopniach swobody, posiadające właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych, które wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania i są połączone z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów.

Wskazane powyżej Roboty przemysłowe podlegają monitorowaniu za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń oraz są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Państwa Spółki.

Ponadto planują Państwo nabyć fabrycznie nowe maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy funkcjonalnie związane z Robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z Robotami przemysłowymi.

Jednocześnie będą Państwo nabywali wartości niematerialne i prawne niezbędne do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania posiadanych Robotów przemysłowych oraz pozostałych wymienionych powyżej maszyn, urządzeń i systemów.

Również, w celu właściwego wykorzystania możliwości udostępnionych w wyniku nabycia Robotów przemysłowych będą Państwo nabywali usługi szkoleniowe dotyczące Robotów przemysłowych oraz środków trwałych i/lub wartości niematerialnych i prawnych wyżej wymienionych.

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, zostały wystawione następujące faktury zaliczkowe, płatne we wskazany poniżej sposób:

1)Faktura Zaliczkowa numer 1/11/2022 z dnia 01/11/2022 r., płatna przelewem do dnia 15.11.2022 r., uregulowana przelewem;

2)Faktura Zaliczkowa numer2/07/2022 z dnia 25/07/2022 r., płatna przelewem do dnia 08/08/2022 r., uregulowana przelewem;

3)Faktura Zaliczkowa numer 4/01/2022 z dnia 26.01.2022 r., płatna przelewem do dnia 09/02/2022 r., uregulowana przelewem;

4)Faktura Zaliczkowa numer 3/01/2022 z dnia 26/01/2022 r., płatna przelewem do dnia 09/02/2022 r., uregulowana przelewem;

5)Faktura Zaliczkowa numer 1/09/2021 z dnia 09/09/2021 r., płatna przelewem do dnia 16/09/2021 r., uregulowana przelewem;

Ostateczne rozliczenie nabycia linii do nacinania smoczków jeszcze nie nastąpiło.

Zapłacone kwoty zaliczek nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Koszt uzyskania przychodu zostanie rozpoznany w wyniku i po ostatecznym rozliczeniu uiszczonych płatności, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przy czym zakładają Państwo, że środki trwałe (środek trwały) w ramach Linii do nacinania smoczków do karmienia, zostaną (zostanie) wprowadzone (wprowadzony) do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z datą przypadającą po dniu 01 stycznia 2022 r.

Państwa wątpliwości wiążą się z ustaleniem, czy wydatki na nabycie Linii do nacinania smoczków do karmienia będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 i ust. 2 Ustawy CIT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że poniesione przez Państwa, wydatki na nabycie robota przemysłowego (Linii do nacinania smoczków do karmienia ) wraz z osprzętem, który będzie wypełniał definicję robota przemysłowego z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop – będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 i nast. updop.

Kolejną Państwa wątpliwością jest kwestia ustalenia, czy Państwa Spółka będzie uprawniona w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów przemysłowych (środków trwałych w ramach Linii do nacinania smoczków do karmienia), których proces nabycia rozpoczął się jeszcze przed 2022 r. (np. poprzez otrzymanie faktur zaliczkowych).

Odnosząc się do powyższej Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie w myśl art. 16a ust. 1 updop,

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Z kolei jak stanowi art. 16b ust. 1updop,

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1)(uchylony)

2)spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3)(uchylony)

4)autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5)licencje,

6)prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,

7)wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W myśl art. 16f ust. 1 updop,

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop,

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 ww. ustawy,

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Stosownie do art. 16g ust. 12 updop,

Przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 updop.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem, w którym odpis amortyzacyjny uznawany jest za koszt podatkowy, a nie z momentem wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przy czym ww. ulga dotyczy odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (zarówno przed 1 stycznia 2022 r., jak i po tym dniu) fabrycznie nowych aktywów, spełniających warunki określone w art. 38eb updop, w sytuacji osiągania przez Państwa dochodów z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej tych składników dokonane w latach 2022-2026 będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Tym samym zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych objętych Linią do nacinania smoczków do karmienia dokonywane począwszy od 1.01.2022 r. w stosunku do nabytych bądź wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych mogą być do końca 2026 r. objęte ulgą na robotyzację i stanowią koszty robotyzacji w rozumieniu art. 38eb ustawy CIT (tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację).

W związku z powyższym, stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00