Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.7.2023.2.MD

Skutki podatkowe nabycia nieruchomości rolnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych:

- w części dotyczącej działki sklasyfikowanej jako teren mieszkaniowy oraz części działki oznaczonej jako grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi – jest nieprawidłowe,

- w pozostałej części – jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 10 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – 20 lutego 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania: Pan M.W.

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: Pani B.W.

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowany będący stroną postępowania wraz z małżonkiem (Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania) prowadzą gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy  o podatku rolnym. Pomiędzy małżonkami istnieje wspólność majątkowa (wspólność ustawowa).

Zainteresowani planują zakupić od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej następujące nieruchomości, o łącznej powierzchni 7,5303 ha, położone w M.:

 1) Działka o numerze 1; według ewidencji gruntów i budynków jest to grunt rolny zabudowany budynkiem produkcyjnym usługowym i gospodarczym dla rolnictwa; według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się:

- w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny zabudowy usługowej, oznaczonych symbolem B15U,

- w granicach udokumentowanego złoża węgla kamiennego i metanu.

 2) Działka o numerze 2; według ewidencji gruntów i budynków jest to grunt rolny zabudowany budynkiem produkcyjnym usługowym i gospodarczym dla rolnictwa; według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się:

- częściowo w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny publicznych dróg klasy „dojazdowa”, oznaczonych symbolem B11KDD,

- częściowo w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, oznaczonych symbolem B1P,

- w granicach udokumentowanego złoża węgla kamiennego i metanu.

 3) Działka o numerze 3; według ewidencji gruntów i budynków jest to grunt rolny zabudowany budynkiem produkcyjnym usługowym i gospodarczym dla rolnictwa; według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się:

- w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny zabudowy usługowej, oznaczonych symbolem B15U,

- w granicach udokumentowanego złoża węgla kamiennego i metanu.

 4) Działka o numerze 4; według ewidencji gruntów i budynków jest to grunt rolny zabudowany budynkiem produkcyjnym usługowym i gospodarczym dla rolnictwa, nieużytki, grunty orne, grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi; według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka ta znajduje się:

- w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny zabudowy usługowej, oznaczonych symbolem B11U,

- w granicach udokumentowanego złoża węgla kamiennego i metanu.

 5) Działka o numerze 5; według ewidencji gruntów i budynków jest to teren mieszkaniowy zabudowany budynkiem transportu i łączności; według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się:

- w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny zabudowy usługowej, oznaczonych symbolem B15U,

- w granicach udokumentowanego złoża węgla kamiennego i metanu.

 6) Działka o numerze 6; według ewidencji gruntów i budynków jest to grunt rolny zabudowany budynkiem produkcyjnym usługowym i gospodarczym dla rolnictwa, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, nieużytki, grunty orne; według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się:

- częściowo w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, oznaczonych symbolem B1P,

- częściowo w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny zabudowy usługowej, oznaczonych symbolami: B12U, B13U,

- częściowo w terenach o przeznaczeniu podstawowym – tereny publicznych dróg klasy „dojazdowa”, oznaczonych symbolami: B12KDD, B11KDD,

- częściowo w granicach udokumentowanego złoża węgla kamiennego i metanu.

Zakupione ww. działki, w momencie ich sprzedaży będą stanowić gospodarstwo rolne  w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Zakupione gospodarstwo rolne zostanie włączone do gospodarstwa rolnego prowadzonego przez małżonków i stanie się jego integralną częścią. Tak powiększone gospodarstwo rolne będzie miało powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha.

Na zakupionych gruntach nie będzie prowadzona działalność inna niż działalność rolnicza  w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Zainteresowani będą prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Zainteresowani w ostatnich trzech latach kalendarzowych nie korzystali z pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Kwota zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych będzie mieściła się w kwocie (limicie) pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w ww. rozporządzeniu.

W odpowiedzi na wezwanie wyjaśnił Pan ponadto, że:

Opisane we wniosku działki będą sprzedawane łącznie jedną umową sprzedaży. Przedmiotem wniosku jest jedna umowa sprzedaży, w ramach której będą sprzedawane wszystkie opisane we wniosku działki. Powierzchnie poszczególnych działek:

Nr działki

Hektary fizyczne

Klasyfikacja

Hektary przeliczeniowe

Czy spełnia definicję gospodarstwa rolnego

4

1,8974

Br-RIIIa – 0,0206

N – 0,1129

RIIIb – 0,7593

Ws – 1,0046

0,0206

1,0251

0,2009

TAK

5

0,0266

B – 0,0266

0,0266

NIE

1

0,0903

BrŁII – 0,0903

0,0903

NIE

2

0,0298

BrŁ – 0,0298

0,0298

NIE

3

0,2649

BrŁII – 0,2649

0,2649

NIE

6

5,0413

BrŁII – 1,6835

BrŁIII – 1,4810

Br-RIIIa – 0,281

1,6835

1,4810

0,2821

TAK

Ww. działki sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne (tj. poza tą, która jest sklasyfikowana jako teren mieszkaniowy) będą łącznie spełniały definicję gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym

Powierzchnia prowadzonego aktualnie gospodarstwa rolnego (tj. przed zakupem działek opisanych we wniosku) wynosi 30,9151 hektarów fizycznych.

Pytanie

Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej, w skład której będą wchodziły działki wymienione  w opisie zdarzenia przyszłego, stanowiące gospodarstwo rolne, będzie w całości korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, sprzedaż nieruchomości gruntowej, w skład której będą wchodziły działki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego, stanowiące gospodarstwo rolne, będzie w całości korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa  w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego, zawartego w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1. Przedmiotem sprzedaży są grunty, stanowiące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

2. W wyniku tej sprzedaży zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne.

3. Powierzchnia utworzonego lub powiększonego gospodarstwa rolnego będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.

4. Utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

5. Zwolnienie przedmiotowe stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w ww. rozporządzeniu.

Wszystkie powyższe przesłanki zostały spełnione w przedmiotowej sprawie. Nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Nabyte grunty powiększą dotychczas prowadzone przez małżonków gospodarstwo rolne. Powierzchnia tak powiększonego gospodarstwa rolnego będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha. Zainteresowani będą prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Zainteresowani w ostatnich trzech latach kalendarzowych nie korzystali z pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w ww. rozporządzeniu, a kwota zwolnienia  z podatku od czynności cywilnoprawnych będzie mieściła się w kwocie (limicie) pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w ww. rozporządzeniu.

Zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi pomoc publiczną w rolnictwie. Przy jej udzielaniu należy stosować rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie

stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 20 000 EUR  w okresie trzech lat podatkowych. Limit pomocy określany jest zatem w stosunku do jednego przedsiębiorstwa, przy czym rozporządzenie nie podaje definicji przedsiębiorstwa. Pojęcie przedsiębiorstwa – jako autonomiczne pojęcie prawa Unii Europejskiej – odnosi się natomiast do ekonomicznego pojęcia jednostki gospodarczej. Przedsiębiorstwo w tym rozumieniu to funkcjonalne prowadzenie działalności gospodarczej przez podmiot, bez względu na formę, w jakiej to się odbywa. W konsekwencji nie ma znaczenia, jaka forma prawna według prawa krajowego (albo według prawa UE, jeśli jednostka działa na podstawie aktu prawa Unii Europejskiej) jest właściwa dla przedsiębiorstwa, jeśli działa ono na rynku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170) stanowi, że:

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Jak stanowi art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

 a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

 b) innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 powołanej ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne  w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami  i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa  w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania  art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie. W przypadku niedotrzymania któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2 ww. ustawy warunków zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r.

poz. 333 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów  i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej,  w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z powyższymi przepisami, ustawa o podatku rolnym pod pojęciem gospodarstwa rolnego klasyfikuje grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. poz. 1390 ze zm.):

Grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dzielą się na:

1) użytki rolne, do których zalicza się:

a) grunty orne, oznaczone symbolem R,

b) łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d) sady, oznaczone symbolem S,

e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

 f) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g) grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h) grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;

2) nieużytki, oznaczone symbolem N.

Stosownie natomiast do § 9 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Grunty zabudowane i zurbanizowane, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, dzielą się m. in. na tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem B.

Zgodnie z § 9 ust. 4 pkt 3 tego rozporządzenia:

Grunty pod wodami, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 4, dzielą się m. in. na grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi, oznaczone symbolem Ws.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu zdarzenia przyszłego wynika, że planują Państwo zakupić od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej nieruchomości o łącznej powierzchni 7,5303 ha. Działki o numerach 1, 2, 3, 4, 6 są sklasyfikowane jako grunty rolne, natomiast działka o numerze 5 jako teren mieszkaniowy zabudowany. Przy czym działka nr 4 w części to grunt pod wodami powierzchniowymi – oznaczony w tej części według klasyfikacji symbolem Ws. Zakupione ww. działki,  w momencie ich sprzedaży będą stanowić gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów  o podatku rolnym. Zakupione gospodarstwo rolne zostanie włączone do gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Państwa i stanie się jego integralną częścią. Tak powiększone gospodarstwo rolne będzie miało powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż  300 ha. Na zakupionych gruntach nie będzie prowadzona działalność inna niż działalność rolnicza w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Będą Państwo prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. W ostatnich trzech latach kalendarzowych nie korzystali Państwo z pomocy de minimis w rolnictwie, a kwota zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych będzie mieściła się w kwocie (limicie) pomocy de minimis.

W odniesieniu do gruntów stanowiących działki sklasyfikowane w ewidencji gruntów  i budynków jako grunty rolne, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie będą spełnione – w odniesieniu do działek i ich części oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne – warunki zwolnienia, to jest:

- nabywane grunty stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;

- posiadane gospodarstwo rolne – po nabyciu opisanych gruntów – będzie prowadzone przez nabywców przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia;

- zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9) i nabywcy oświadczają, że nie wykorzystali przysługującego im limitu pomocy de minimis;

- w wyniku zawarcia umowy sprzedaży zostało powiększone gospodarstwo rolne, a jego powierzchnia jest większa niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.

W wyniku analizy przywołanych przepisów oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego  należy stwierdzić – w odniesieniu do działek rolnych (ich części) – że skoro powierzchnia zakupionych gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne, wraz z posiadanym już gospodarstwem rolnym przekroczy 11 ha i będzie mniejsza od 300 ha i – jak Państwo wskazują – gospodarstwo to będzie prowadzone przez okres dłuższy niż 5 lat, a kwota zobowiązania (podatku) będzie mieściła się w limicie indywidualnym oraz krajowym pomocy de minimis w rolnictwie, umowa sprzedaży w zakresie opisanych we wniosku gruntów (działek rolnych) – nieruchomości gruntowej będzie korzystać ze zwolnienia z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy jednak mieć na uwadze, iż zwolnienie z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie obejmuje swoim zakresem wzniesionych na ww. gruntach rolnych budynków i budowli, odnosi się ono jedynie do nabywanego gruntu.

W odniesieniu do działki oznaczonej jako teren mieszkaniowy zabudowany oraz do części działki oznaczonej symbolem Ws, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem.

W zakresie nabycia działki oznaczonej numerem 5, wskazali Państwo, że według ewidencji gruntów i budynków jest to teren mieszkaniowy zabudowany budynkiem transportu i łączności. Ponadto, część działki 4 oznaczona jest symbolem Ws, a więc jako grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi. Według ewidencji teren ten jest więc klasyfikowany jako grunt pod wodami.

Jako że te części nabywanych nieruchomości nie zostały wobec tego oznaczone jako grunty rolne, przy nabyciu działki 5 oraz części działki 4 (oznaczonej symbolem Ws) nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwolnienia z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych; nie można takich gruntów bowiem uznać za gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Nie będzie zatem w odniesieniu do tych części nabywanych gruntów spełniony warunek zwolnienia, jakim jest nabycie gruntu rolnego sklasyfikowanego jako gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Zwolnieniem tym nie będzie więc objęta ta część umowy sprzedaży, która dotyczy działki nr 5 oraz ta dotycząca części działki 4 oznaczonej jako grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi, niezależnie od spełnienia pozostałych warunków wymienionych w przepisach.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan M.W. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00