Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-03-29

Umowa zlecenia w 2023 r.

Umowa zlecenia to umowa cywilnoprawna, która w codziennej działalności jednostek budżetowych odgrywa istotną rolę. Może występować jako umowa o charakterze cyklicznym i być powtarzalna, może również być zawierana z określoną osobą incydentalnie. Choć w powszechnym odbiorze jest ona postrzegana jako umowa elastyczniejsza, bo łatwiej ją zawrzeć i łatwiej rozwiązać, to jednak z punktu widzenia rozliczeń podatkowo-ubezpieczeniowych może być wyzwaniem. Sposób jej rozliczania zależy bowiem od tego, czy jest zawierana z własnym pracownikiem, czy z osobą „obcą”, czy zleceniobiorca uzyskuje inne dochody i jaką one mają wysokość. Dokonywanie jej rozliczeń może także utrudniać fakt, że od co najmniej kilku lat głośno mówi się o zamiarze wprowadzenia w tym zakresie zmian. I choć niektóre z nich faktycznie wchodzą w życie, to inne nie, co może wywoływać dezorientację nie tylko u zleceniobiorców, ale także u zleceniodawców.

Na co zwrócić uwagę, zawierając umowę zlecenia

Umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną, która została uregulowana w przepisach ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.). Choć przepisy nie wymagają, aby była ona zawarta w określonej formie, to jednak zawarcie jej w formie pisemnej jest istotne dla celów dowodowych, co ma szczególne znaczenie w przypadku takich zleceniodawców, jakimi są jednostki budżetowe.

Choć umowa zlecenia jest co do zasady elastyczną formą współpracy, to jednak w związku z jej zawieraniem często pojawiają się problemy. Najczęściej mają one związek z tym, że funkcjonuje ona na pograniczu prawa pracy i prawa cywilnego, a sami zleceniodawcy traktują ją niekiedy jako rozwiązanie zastępujące umowę o pracę i automatycznie stosują do zleceniobiorców takie same zasady współpracy jak do pracowników. Tymczasem w tym zakresie należy wykazać się zdwojoną czujnością, bo choć zlecenie to nie umowa o pracę, to jednak pewne regulacje związane ze stosunkiem pracy należy do niej stosować, a innych stosować nie wolno.

Bezpieczeństwo i higiena pracy

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00