Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.2.2023.1.JF

Wydatki ponoszone przez Państwa związane z realizacją wskazanych w opisie stanu faktycznego programów stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki. Ponadto nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest  prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wydatki związane z realizacją wskazanych w opisie stanu faktycznego programów stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką prawa handlowego, której jedynym, 100% akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności polegającej na świadczeniu (…). Wspomniany zakres działalności znajduje potwierdzenie w Statucie Spółki, zgodnie z którym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności prowadzenie działalności polegającej na świadczeniu (…), w tym usług o charakterze powszechnym. Przedmiotowa działalność wykonywana jest przez Spółkę w zakresie i na warunkach określonych w (…).

Spółka, jako (…) będący podmiotem o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, wykonuje także zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa na warunkach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 poz. 655) oraz w odrębnych przepisach (m.in. ustawa – (…)). W ramach miejsca zajmowanego w systemie obronnym państwa Wnioskodawca realizuje m.in. zadania związane z utrzymaniem (…) na potrzeby (…) i innych kluczowych instytucji. Ponadto Spółka zobowiązana jest do realizacji czynności planistycznych przygotowujących do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz do udziału w mobilizacyjnym rozwinięciu Sił Zbrojnych RP.

Zaangażowanie Wnioskodawcy we wsparcie potencjału obronnego państwa nie ogranicza się jedynie do działań podejmowanych w ramach nałożonych na Spółkę obowiązków ustawowych. Spółka podejmuje również szereg dodatkowych inicjatyw i form współpracy w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa.

Jedną z takich inicjatyw jest wprowadzony przez Spółkę Program „A.”, w ramach którego pracownicy zatrudnieni w Spółce mają możliwość wzięcia udziału w podstawowych szkoleniach strzeleckich. Uczestnicy tych szkoleń zapoznawani są z zasadami bezpieczeństwa w posługiwaniu się bronią palną oraz przechodzą instruktaż strzelania pod nadzorem wykwalifikowanego instruktora. Intencją przyjętego Programu jest realizacja następujących celów i założeń:

-(…),

-zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w posługiwaniu się bronią,

-(…),

-szerzenie wśród pracowników świadomości społeczeństwa obywatelskiego,

-udział pracowników w budowaniu indywidualnego poczucia bezpieczeństwa,

-kształtowanie postaw proobronnych,

-rozwijanie poczucia przynależności państwowej i jedności narodowej,

-zapoznanie pracowników z obsługą broni palnej,

-zachęcenie do treningu strzeleckiego,

-stworzenie możliwości rozwoju pasji strzeleckich.

W związku z z działaniami podjętymi w ramach ww. Programu Spółka ponosi m.in. następujące wydatki :

-koszty organizacji i przeprowadzenia szkolenia strzeleckiego w tym m.in. koszty wynajęcia strzelnicy oraz koszty wynagrodzenia instruktora.

Kolejną inicjatywą podjętą przez Spółkę w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa jest wdrożenie Programu „B.” przewidującego szereg dodatkowych benefitów (poza uprawnieniami wynikającymi z przepisów powszechnie obowiązujących) dla pracowników Spółki, którzy zdecydują się na przystąpienie do Wojsk Obrony Terytorialnej (dalej WOT). W ramach przyjętego Programu realizowane są następujące cele i założenia:

-aktywizacja pracowników do wstąpienia do WOT,

-(…),

-(…),

-(…),

-(…),

-(…).

Na wydatki związane z realizacją Programu składają się:

-koszty finansowania zajęć sportowych objętych umowami zawartymi przez pracodawcę na rzecz pracowników (finansowanie karty (…)),

-koszty związane z zapewnieniem dwóch dni wolnych od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w danym roku kalendarzowym wykorzystywane w uzgodnionych z pracodawcą terminach,

-koszty związane z nieuwzględnieniem uzasadnionych i odpowiednio udokumentowanych okresów nieobecności w pracy bezpośrednio związanych z pełnieniem terytorialnej służby wojskowej jako okresów nieobecności mogących mieć negatywny wpływ na uprawnienia wynikające z regulaminu premiowania (pracownik nie traci uprawnień do premii wypłacanych zgodnie z wewnętrznymi regulacjami obowiązującymi w Spółce, za okres nieobecności w pracy spowodowany świadczeniem służby w ramach WOT).

Zaprezentowane powyżej inicjatywy stanowią jedynie część spośród podejmowanych przez Spółkę działań mieszczących się w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa. Działania te wpisują się w profil Wnioskodawcy, jako podmiotu o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym i stanowią istotny aspekt działalności Spółki. Stanowią również element strategii Spółki w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Każda z poszczególnych inicjatyw podawana jest do wiadomości szerokiego kręgu odbiorców. Informacje na temat ich realizacji publikowane i rozpowszechniane są na wewnętrznych (Intranet) bądź ogólnodostępnych stronach internetowych Spółki oraz na jej kontach w serwisach społecznościowych jak również w (...) rozlokowanych w całej Polsce.

Pytanie

Czy wydatki związane z realizacją wskazanych w opisie stanu faktycznego programów stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy wydatki związane z realizacją wskazanych w opisie stanu faktycznego programów stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z powszechnie przyjętym stanowiskiem doktryny i orzecznictwa, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi spełniać następujące warunki:

-zostać poniesiony przez podatnika,

-być definitywny,

-pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-zostać poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów,

-zostać właściwe udokumentowany,

-nie znajdować się w katalogu wydatków z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Wśród wskazanych przesłanek klasyfikacji wydatku jako kosztu podatkowego kluczowy jest jego związek z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów). Istotne znaczenie ma więc cel, w jakim wydatek został poniesiony. W zakresie rozumienia pojęcia poniesienia kosztów „w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów” w orzecznictwie sądów administracyjnych zgodnie prezentowany jest pogląd, zgodnie z którym wydatek kosztowy, to taki, który ma lub może mieć wpływ (pośredni lub bezpośredni) na powstanie lub zwiększenie przychodów. Ocena takiego wydatku powinna się odbywać z uwzględnieniem racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi być zatem powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą ukierunkowaną na uzyskanie przychodów. Wydatek powinien, przynajmniej potencjalnie, wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku (wyrok NSA z dnia 16 października 2012 r. sygn. akt II FSK 430/11).

W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się także, iż kosztami uzyskania przychodów będą również wydatki poniesione z zamiarem zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby przynosiło ono przychody także w przyszłości (wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 kwietnia 2009 r. sygn. akt I SA/Kr 296/09). Ponadto, wskazuje się, że przy interpretacji omawianego przepisu należy uwzględnić dynamikę procesów i zjawisk gospodarczych. Istotne jest więc, aby kwalifikując dany wydatek jako koszt podatkowy, uwzględniać również kwestię logicznego ciągu zdarzeń determinujących określone i konkretne działania podatnika. Należy zatem oceniać racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu, a fakt, że podatnik nie osiągnął oczekiwanego efektu gospodarczego nie dyskwalifikuje poniesionego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu. Należy bowiem zauważyć, że w procesie działań gospodarczych przedsiębiorca dąży nie tylko do maksymalizacji przychodów, ale i minimalizacji strat (wyrok WSA w Gliwicach z 25 lutego 2019 r. sygn. akt I SA/GI 1331/18).

W świetle powyższych uwag, zdaniem Spółki, opisane w stanie faktycznym wydatki spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów. Przede wszystkim, ponoszone wydatki mają na celu budowanie marki Spółki i jej wizerunku, zarówno wśród pracowników jaki i potencjalnych klientów, jako przedsiębiorcy zaangażowanego społecznie, mającego na uwadze szczególnie kwestie związane z bezpieczeństwem państwa. W ocenie Spółki strategia ta przełoży się w przyszłości na osiągnięcie celów finansowych, tj. powiększenie przychodów Spółki.

Podejmowana przez Spółkę aktywność w tym zakresie wpisuje się w definicję tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Pod pojęciem tym, zgodnie ze znaczeniem powszechnie akceptowanym w wydawanych interpretacjach indywidualnych, należy rozumieć koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Dodatkowo, w ramach przedstawianej koncepcji, wskazuje się na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2022 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.20.2022.3.SG).

Zdaniem Wnioskodawcy, działania podejmowane w ramach wprowadzonych w Spółce programów („A.”, „B.”), realizują interes społeczny przejawiający się w budowaniu poczucia bezpieczeństwa wśród społeczeństwa (zwiększanie świadomości społecznej w dziedzinie obronności państwa, budowanie indywidualnego poczucia bezpieczeństwa, kształtowanie postaw proobronnych, rozwijanie poczucia przynależności państwowej i jedności narodowej, budowanie powszechnej gotowości do obrony terytorium państwa). Propagowanie idei służby wojskowej poprzez wsparcie działań rekrutacyjnych WOT jak również szkolenia pracowników Spółki w ramach ww. inicjatyw wzmacniają zdolności obronne państwa oraz wspierają jego potencjał militarny. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotowe inicjatywy stanowią jedynie część spośród podejmowanych przez Spółkę działań mieszczących się w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa. Wnioskodawca stale bowiem współdziała z Siłami Zbrojnymi RP. Poza wskazanym powyżej WOT utrzymywana jest również bieżąca współpraca z Wojewódzkimi Sztabami Wojskowymi, Wojskowymi Komendami Uzupełnień, Centralnym Wojskowym Centrum Rekrutacji czy też z Brygadami Wojsk Obrony Terytorialnej. W ocenie Spółki częstotliwość i zakres podejmowanych działań potwierdzają trwały i długofalowy charakter realizowanych inicjatyw, które stanowią istotny aspekt działalności Spółki. O stopniu zaangażowania w ich realizacje świadczy przyznanie Spółce przez Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej tytułu laureata i statuetki „(…)”.

Wszystkie informacje na temat realizowanych przez Spółkę inicjatyw publikowane są systematycznie na wewnętrznych (intranet) bądź ogólnodostępnych stronach internetowych Spółki oraz na jej kontach w serwisach społecznościowych jak również w (...) rozlokowanych w całej Polsce (np. w formie plakatów).

Zdaniem Wnioskodawcy, aktywność podejmowana w powyższym zakresie sprzyja budowaniu wizerunku Spółki jako odpowiedzialnego pracodawcy oraz podmiotu dbającego o bezpieczeństwo państwa. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia profilu działalności Spółki, którego głównym elementem jest świadczenie (...). Spółce, poza ogólnym pozytywnym odbiorem wynikającym z zaangażowania się w sferę bezpieczeństwa państwa, zależy bowiem również na tym aby była postrzegana jako podmiot dysponujący odpowiednim doświadczeniem i kompetencjami nabytymi w wyniku bliskiego współdziałania z Siłami Zbrojnymi RP, dającymi rękojmie efektywnego świadczenia usług nawet w utrudnionych warunkach gospodarczych mogących być następstwem sytuacji międzynarodowej związanej z trwającą wojną na Ukrainie. Takie ukształtowanie wizerunku Spółki oraz jego zaistnienie w świadomości konsumentów nie byłoby możliwe bez podjęcia przedmiotowych inicjatyw. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy działania podjęte w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa realnie przyczyniają się do zwiększenia lojalności klientów, pozyskania nowych klientów, podniesienia wiarygodności w oczach partnerów handlowych, a w efekcie zwiększenia przychodów ze sprzedaży świadczonych usług. Dodatkowo, podjęcie przedmiotowych inicjatyw dedykowanych pracownikom Spółki („A.”, „B.”) niewątpliwe wpływa na budowę przez Spółkę wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy, co przekłada się bezpośrednio na konkurencyjność Spółki na rynku pracy. Inicjatywy te przyczyniają się w szczególności do podniesienia poziomu satysfakcji u pracowników i związanego z tym zwiększenia ich zaangażowania w pracę oraz umocnienia identyfikacji pracowników z firmą oraz z hołdowanymi przez nią wartościami. Jest to szczególnie istotne z uwagi na trudny obecnie rynek pracy oraz powszechne problemy z zapewnieniem odpowiednich zasobów pracowniczych.

Podkreślić należy także, że z perspektywy Spółki wydatki poniesione w ramach opisywanych powyżej inicjatyw CSR służą nie tylko uzyskaniu przychodów ale również zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła. Regularne szkolenia, które odbywają się w ramach służby w WOT znacząco wpływają na zwiększenie kwalifikacji zawodowych pracowników Wnioskodawcy. Zdobyte przez nich doświadczenia i umiejętności wykorzystywane są w bieżącej działalności Spółki. Ponadto zdolności nabyte podczas ww. szkoleń (również te z zakresu specjalistycznych dziedzin wojskowych) dają podstawę aby sądzić, iż Wnioskodawca będzie w stanie prowadzić swoją podstawową działalność (świadczenie (...)) w sposób możliwie niezakłócony nawet w niepewnych warunkach gospodarczych mogących być następstwem sytuacji międzynarodowej związanej z trwającą wojną na Ukrainie. W tym kontekście szczególnie istotne, z punktu widzenia Spółki jako pracodawcy, wydają się również umiejętności w zakresie obsługi broni palnej, udzielania pierwszej pomocy z uwzględnieniem specyfiki medycyny pola walki oraz z zakresu cyberbezpieczeństwa nabyte przez pracowników Wnioskodawcy w ramach wprowadzonych w Spółce programów „A.” oraz „B.”.

Stanowisko Spółki w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w ramach CSR znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 lipca 2022 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.20.2022.3.SG, z dnia 7 lipca 2022 r. nr 0111-KDWB.4010.20.2022.1.KP, z dnia 18 sierpnia 2021 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.226.2021.1.MZA.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Spółki, opisane w stanie faktycznym wniosku kompleksowe działania są elementem strategii Spółki w ramach szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa. Zgodne są zatem z definicją CSR Tym samym, koszty poniesione w związku z realizacją tych działań (programów), służące nie tylko osiągnięciu przychodów ale również zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła, spełniają wymogi art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Ponadto, nie znajduje się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustaw ao CIT”).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.

Słowo „reprezentacja”, w rozumieniu omawianego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, jego reputacji. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Istotne znaczenie ma również okoliczność ustalenia, czy wydatki, o których mowa we wniosku ponoszone przez Państwa w ramach Programów wskazanych we wniosku nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Ograniczenie wymienione w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT ma zastosowanie m.in. do przekazanych darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność. Zauważyć jednak należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnością ekwiwalentną, bowiem opisane we wniosku działania mają na celu zwiększenie Państwa rozpoznawalności jako działacza społecznego wspierającego potencjał obronny państwa, co nie stanowi działania jednostronnego.

Jak wynika z opisu sprawy, każda z poszczególnych inicjatyw podejmowanych przez Państwa stanowi również element strategii Spółki w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa oraz podawana jest do wiadomości szerokiego kręgu odbiorców. Informacje na temat ich realizacji publikowane i rozpowszechniane są na wewnętrznych (Intranet) bądź ogólnodostępnych stronach internetowych Spółki oraz na jej kontach w serwisach społecznościowych jak również w (...) rozlokowanych w całej Polsce. Podejmowana przez Państwa aktywność w tym zakresie wpisuje się w definicję tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

-przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

-bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

-jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

-jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach miejsca zajmowanego w systemie obronnym państwa Spółka realizuje m.in. zadania związane z utrzymaniem (…) i innych kluczowych instytucji. Ponadto Spółka zobowiązana jest do realizacji czynności planistycznych przygotowujących do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz do udziału w mobilizacyjnym rozwinięciu Sił Zbrojnych RP. Inicjatywy wymienione we wniosku, stanowią jedynie część spośród podejmowanych przez Spółkę działań mieszczących się w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa. Działania te wpisują się w profil Wnioskodawcy, jako podmiotu o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym i stanowią istotny aspekt działalności Spółki. Stanowią również element strategii Spółki w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Każda z poszczególnych inicjatyw podawana jest do wiadomości szerokiego kręgu odbiorców. Informacje na temat ich realizacji publikowane i rozpowszechniane są na wewnętrznych (Intranet) bądź ogólnodostępnych stronach internetowych Spółki oraz na jej kontach w serwisach społecznościowych jak również w (...) rozlokowanych w całej Polsce. Działania podejmowane w ramach wprowadzonych w Spółce programów („A.”, „B.”), realizują interes społeczny przejawiający się w budowaniu poczucia bezpieczeństwa wśród społeczeństwa (zwiększanie świadomości społecznej w dziedzinie obronności państwa, budowanie indywidualnego poczucia bezpieczeństwa, kształtowanie postaw proobronnych, rozwijanie poczucia przynależności państwowej i jedności narodowej, budowanie powszechnej gotowości do obrony terytorium państwa). Propagowanie idei służby wojskowej poprzez wsparcie działań rekrutacyjnych WOT jak również szkolenia pracowników Spółki w ramach ww. inicjatyw wzmacniają zdolności obronne państwa oraz wspierają jego potencjał militarny. Wszystkie informacje na temat realizowanych przez Spółkę inicjatyw publikowane są systematycznie na wewnętrznych (intranet) bądź ogólnodostępnych stronach internetowych Spółki oraz na jej kontach w serwisach społecznościowych jak również w (...) rozlokowanych w całej Polsce (np. w formie plakatów). Aktywność podejmowana prze Spółkę sprzyja budowaniu wizerunku Spółki jako odpowiedzialnego pracodawcy oraz podmiotu dbającego o bezpieczeństwo państwa. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia profilu działalności Spółki, którego głównym elementem jest świadczenie (...). Spółce, poza ogólnym pozytywnym odbiorem wynikającym z zaangażowania się w sferę bezpieczeństwa państwa, zależy bowiem również na tym aby była postrzegana jako podmiot dysponujący odpowiednim doświadczeniem i kompetencjami nabytymi w wyniku bliskiego współdziałania z Siłami Zbrojnymi RP, dającymi rękojmie efektywnego świadczenia usług nawet w utrudnionych warunkach gospodarczych. Działania podjęte w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa realnie przyczyniają się do zwiększenia lojalności klientów, pozyskania nowych klientów, podniesienia wiarygodności w oczach partnerów handlowych, a w efekcie zwiększenia przychodów ze sprzedaży świadczonych usług. Dodatkowo, podjęcie przedmiotowych inicjatyw dedykowanych pracownikom Spółki („A.”, „B.”) niewątpliwe wpływa na budowę przez Spółkę wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy, co przekłada się bezpośrednio na konkurencyjność Spółki na rynku pracy. Inicjatywy te przyczyniają się w szczególności do podniesienia poziomu satysfakcji u pracowników i związanego z tym zwiększenia ich zaangażowania w pracę oraz umocnienia identyfikacji pracowników z firmą oraz z hołdowanymi przez nią wartościami. Jest to szczególnie istotne z uwagi na trudny obecnie rynek pracy oraz powszechne problemy z zapewnieniem odpowiednich zasobów pracowniczych.

Ponadto wydatki poniesione w ramach opisywanych powyżej inicjatyw CSR służą nie tylko uzyskaniu przychodów ale również zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła. Regularne szkolenia, które odbywają się w ramach służby w WOT znacząco wpływają na zwiększenie kwalifikacji zawodowych pracowników Wnioskodawcy. Zdobyte przez nich doświadczenia i umiejętności wykorzystywane są w bieżącej działalności Spółki. Ponadto zdolności nabyte podczas ww. szkoleń (również te z zakresu specjalistycznych dziedzin wojskowych) dają podstawę aby sądzić, iż Wnioskodawca będzie w stanie prowadzić swoją podstawową działalność (świadczenie (...)) w sposób możliwie niezakłócony nawet w niepewnych warunkach gospodarczych mogących być następstwem sytuacji międzynarodowej związanej z trwającą wojną na Ukrainie.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy uznać, że wszystkie wskazane we wniosku działania w zakresie Programów wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników oraz pozostałych interesariuszy. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Spółka podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

Wobec tego Państwa działania w obszarze inicjatyw CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT.  

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Państwa związane z realizacją wskazanych w opisie stanu faktycznego programów stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki. Ponadto nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT.  

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;70

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00