Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.929.2022.2.AA

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0,

-nieprawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 30 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 30 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 6 lutego 2023 r. (wpływ 6 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca od 10 stycznia 2022 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przeważającym przedmiotem jest działalność związana z oprogramowaniem o kodzie PKD 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozlicza się na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej ze spółką – kontrahentem (dalej: „Spółka”) Wnioskodawca świadczy usługi w branży IT w zakresie bezpieczeństwa (w tym obejmujące doradztwo z zakresu informatyki i cyberbezpieczeństwa) i zgodności rozwiązań i systemów informatycznych z wymaganiami norm branżowych w zakresie informatyki i bezpieczeństwa informacji.

Usługi obejmują takie czynności, jak:

1)planowanie i przeprowadzanie przeglądów i sprawdzeń w zakresie bezpieczeństwa, zarządzania systemami informatycznymi oraz funkcjonowania systemów informatycznych;

2)opracowanie rekomendacji z przeprowadzonych przeglądów w celu minimalizowania ryzyk związanych ze zidentyfikowanymi słabościami mechanizmów bezpieczeństwa;

3)opracowywanie dokumentacji z przeprowadzonych przeglądów;

4)projektowanie funkcjonalności rozwiązań technologicznych w zakresie bezpieczeństwa;

5)wsparcie rozwoju zarządzania bezpieczeństwem;

6)doradztwo techniczne w związku z zapytaniami ofertowymi;

7)przygotowywanie analiz, przypadków użycia, tworzenia dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem;

8)dostarczanie wymagań funkcjonalnych w zakresie bezpieczeństwa;

9)poszukiwanie, zrozumienie (analiza), a następnie pogodzenie potrzeb użytkowników, interesariuszy biznesowych i możliwości technicznych w zakresie bezpieczeństwa;

10) prezentacja rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i rozmowy z właścicielami biznesowymi i menedżerami projektów;

11)przedstawianie interesariuszom ogólnych informacji na temat prowadzonych prac w zakresie bezpieczeństwa, doradztwo biznesowe oraz rekomendowanie zmian produktowych i funkcjonalnych w zakresie bezpieczeństwa.

Usługi Wnioskodawcy dotyczą w głównej mierze dokonywania przeglądów i analizy systemów informatycznych, a następnie projektowania rozwiązań i dostarczania wymagań funkcjonalnych w celu minimalizowania zidentyfikowanych ryzyk i niezgodności z normami bezpieczeństwa, a które to usługi są skategoryzowane w PKWiU pod numerem: 62.01.11.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02. Do tego Wnioskodawca wykonuje usługi dotyczące usług wsparcia wiedzą (prezentacja rozwiązań, przekazywanie wiedzy, rozmowy z właścicielami biznesowymi i menadżerami projektów, przedstawianie interesariuszom informacji na temat prowadzonych prac), omawianie wymagań i wsparcie dokonywanych wdrożeń, jak również tworzenie dokumentacji z dokonywanych przeglądów, które to usługi skategoryzowane są w PKWiU pod numerem 62.02.30.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02. Wnioskodawca rozwiązania przedstawia zarówno w formie wizualnej wraz z niezbędną dokumentacją techniczną/punktującą konkretne zmiany, jak i w formie ustnej czy pisemnej. Wizualna forma prezentacji służy wyłącznie jako narzędzie do lepszej prezentacji konfiguracji interesariuszom.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z), a w szczególności nie projektuje:

·rzeczy artystycznych/marketingowych/graficznych (np. kolorystyka, logo, bannery, ulotki, kampanie itd.),

·rzeczy stricte technicznych/inżynierskich (rysunki techniczne, wymiarowania, plany),

·fizycznych przedmiotów.

Wszystkie powyższe Usługi są usługami związanymi z doradztwem w zakresie informatyki. Usługi te są skategoryzowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 62.01.11.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania – PKWiU ex 62.02. Do tego Wnioskodawca wykonuje usługi dotyczące usług wsparcia wiedzą oraz tworzeniu dokumentacji poprzeglądowej (PKWiU 62.02.30).

Czynności, które wykonuje Wnioskodawca w ramach Usług, nie dotyczą usług takich, jak: projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Wnioskodawca świadczy usługi jako niezależny kontraktor – Wnioskodawca nie jest pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą ani reprezentantem Spółki. Zawarta umowa nie narzuca w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Wnioskodawcę działań. Jako wykonujący postanowienia umowy ze Spółką Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Wnioskodawca prowadzi i prowadzić będzie w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ewidencję przychodów. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług pozostanie tożsamy i mieścić się będzie w klasyfikacji PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku uzupełnił Pan opis sprawy przez:

- przyporządkowanie opisanych we wniosku czynności/zadań do odpowiedniej usługi, tj. wskazanie, które z czynności/zadań wykonuje Pan w ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, a które pod symbolem PKWiU 62.02.30.0;

-wskazanie, jakie konkretnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0; prosiłem szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań dla każdego wypunktowania wskazanego przez Pana w opisie sprawy, wskazać na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

Wskazał Pan, które z czynności sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, a które pod symbolem 62.02.30.0.

1.Planowanie i przeprowadzanie przeglądów i sprawdzeń w zakresie bezpieczeństwa, zarządzania systemami informatycznymi oraz funkcjonowania systemów informatycznych – PKWiU 62.02.11.0 – efektem planowania są plany przeglądów bezpieczeństwa, a efektem przeglądów i sprawdzeń raport z bezpieczeństwa identyfikujący luki;

2.Opracowanie rekomendacji z przeprowadzonych przeglądów w celu minimalizowania ryzyk związanych ze zidentyfikowanymi słabościami mechanizmów bezpieczeństwa – PKWiU 62.02.11.0 – są to elementy raportu, które powstają w wyniku wyżej opisanych przeglądów i sprawdzeń oraz analizy na podstawie wiedzy, doświadczenia i wytycznych/ innych wymogów;

3.Opracowywanie dokumentacji z przeprowadzonych przeglądów – PKWiU 62.02.11.0 – polega na tworzeniu raportów oraz notatek z przeprowadzonych przeglądów;

4.Projektowanie funkcjonalności rozwiązań technologicznych w zakresie bezpieczeństwa – PKWiU 62.02.11.0 – polega na stworzeniu propozycji wartości w ramach tworzonego raportu, zawierającego plan zmian, które mogą zaadresować zidentyfikowane luki i ryzyka;

5.Wsparcie rozwoju zarządzania bezpieczeństwem – PKWiU 62.02.11.0 – polega na przekazywaniu generalnych propozycji zmian bezpieczeństwa na poziomie organizacyjnym – w postaci propozycji modyfikacji polityk i regulaminów;

6.Doradztwo techniczne w związku z zapytaniami ofertowymi – PKWiU 62.02.30.0 – polega na weryfikacji rozwiązań potencjalnego klienta przed złożeniem oferty na identyfikację luk i stworzenie raportu bezpieczeństwa, a w szczególności jego czasochłonności;

7.Przygotowywanie analiz, przypadków użycia, tworzenia dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem – PKWiU 62.02.30.0 – polega na wsparciu osób, które wprowadzać będą zmiany i rozwijać oprogramowanie w zakresie bezpieczeństwa poprzez stworzenie dokumentacji ułatwiającej wykonanie tych działań;

8.Dostarczanie wymagań funkcjonalnych w zakresie bezpieczeństwa, polega na wsparciu osób, które wprowadzać będą zmiany i rozwijać oprogramowanie w zakresie bezpieczeństwa poprzez stworzenie wymaga biznesowych w uregulowanej z klientem formie, nadających się do (…);

9.Poszukiwanie, zrozumienie (analiza), a następnie pogodzenie potrzeb użytkowników, interesariuszy biznesowych i możliwości technicznych w zakresie bezpieczeństwa – PKWiU 62.02.11.0 – polega na prowadzeniu wywiadów i prezentowaniu raportów w celu ustalenia potrzeb wymienionych podmiotów w zakresie bezpieczeństwa, w celu stworzenia wymagań funkcjonalnych nadających się do (…);

10.Prezentacja rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i rozmowy z właścicielami biznesowymi i menedżerami projektów – PKWiU 62.02.11.0 – polega na prezentacji raportów i rozwiązań oraz rozmowach w celu przekazania wiedzy i dokonania wiążących ustaleń.

11.Przedstawianie interesariuszom ogólnych informacji na temat prowadzonych prac w zakresie bezpieczeństwa, doradztwo biznesowe oraz rekomendowanie zmian produktowych i funkcjonalnych w zakresie bezpieczeństwa – PKWiU 62.02.11.0 – polega na przekazywaniu wiedzy i szkoleniu klientów i interesariuszy w ramach poszerzania wiedzy nt. bezpieczeństwa, w tym stosowanych i projektowanych rozwiązań (rozbudzanie świadomości).

Ponadto wskazuje Pan i prostuje, iż za każdym razem, gdy wskazuje omyłkowo PKWiU 62.02.11.0, ma Pan na myśli i rozumie PKWiU 62.01.11.0.

Pytanie

Czy zakres Usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „u.z.p.d.”), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności, mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d. przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d. użyte przez ustawodawcę określenie działalność oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

W związku z późn. zm. w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które świadczy Wnioskodawca, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania oraz 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego – mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., w brzmieniu od 1 stycznia 2022 roku, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:

1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU – w tym pokrywających się z symbolami, które Wnioskodawca przypisuje Usługom, stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). W związku z powyższym należy uznać, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi objęte grupowaniem 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania oraz 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, a w szczególności usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie i dostarczanie oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych. Jak wynika ze stanu faktycznego, Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie spełniają wskazanej definicji i nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. Usługi, które świadczy Wnioskodawca, to jego zdaniem usługi wskazane w PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania oraz 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wobec powyższych konkluzji – usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też innymi usługami, które określone są jako usługi, które podlegają opodatkowaniu stawką 12% i są określone w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakresu usług świadczonych przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:

-prawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0,

-nieprawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wyjaśniam, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.01.11.0. i 62.02.30.0. Podał Pan w uzupełnieniu, jaki ma Pan zakres czynności w ramach tych usług oraz opisał, na czym one polegają.

Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przepis ten nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem, a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynnościsklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 są związane z oprogramowaniem.

W związku z tym uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem62.01.11.0 powinnybyć opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z opisu sprawy wynika również, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wskazał Pan przy tym, że w ramach tej działalności nie prowadzi Pan usług doradztwa w zakresie oprogramowania.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00