Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.12.2023.2.SG

W zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Klubu, w związku z zawartymi Umowami Sponsoringu stanowią koszty uzyskania przychodów oraz mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową w rozumieniu art. 18ee ust. 2 pkt 1 updop i będą mogły zostać odliczone od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 18ee ust. 1 pkt 1 updop

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 5 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Klubu, w związku z zawartymi Umowami Sponsoringu stanowią koszty uzyskania przychodów oraz mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową w rozumieniu art. 18ee ust. 2 pkt 1 updop i będą mogły zostać odliczone od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 18ee ust. 1 pkt 1 updop.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2023 r. (wpływ za pośrednictwem platformy ePUAP w tym samym dniu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej zwany: „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja (…).

Dodatkowo Spółka zajmuje się dystrybucją zabawek (...). Uzyskiwane przez Spółkę przychody zaliczane są do przychodów innych niż z zysków kapitałowych. Spółka sporadycznie uzyskuje również przychody zaliczane do zysków kapitałowych, ale są one incydentalne a ich wysokość jest nieistotna z punku widzenia pozostałych przychodów. Na tle konkurencji Wnioskodawcę wyróżnia rozpoznawalna marka, która jest synonimem (...). (...) produkty Spółki posiadają wysoki udział w rynku i trafiają do dużej części konsumentów w Polsce, a także za granicą. Wnioskodawca sprzedaje swoje produkty w ponad (...) krajach. Krajem, w którym Spółka uzyskuje największe przychody jest Polska. Spółka tworzy swoje produkty z myślą o dzieciach, młodzieży i całych rodzinach. Spółka chce, by jej bezpieczne i często tradycyjne zabawki dostarczały pomysłów na wspólne i ciekawe spędzanie czasu oraz(...). Dynamiczna interakcja, wspólny śmiech, (...).

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca angażuje się w projekty z zakresu CSR, czyli tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, która przejawia się budowaniem pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami biznesowymi jak i społecznymi. CSR gwarantuje lojalność klienta, podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych. Działalność CSR w Spółce to koncepcja prowadzenia firmy, odpowiedzialność za własną działalność i jej wpływ na pracowników, klientów, społeczności oraz środowisko naturalne. Odpowiedzialna firma powinna być otwarta na głosy swojego otoczenia i reagować na jego potrzeby. U Wnioskodawcy społeczna odpowiedzialność biznesu przejawia się w: szczególnej dbałości o bezpieczeństwo wszystkich produktów, wspieraniu drużyn i inicjatyw sportowych, trosce o środowisko naturalne oraz wspieraniu organizacji dobroczynnych. Celem Spółki jest dokładanie wszelkich starań, aby te działania nie były tylko jednorazowym aktem, ale na stałe wpisywały się w strategię Wnioskodawcy.

Jednym z przejawów realizowanej przez Wnioskodawcę działalności CSR jest wieloletnie już angażowanie się Spółki we wspieranie sportu na (…). Wnioskodawca jest od wielu lat sponsorem klubów sportowych prowadzących męskie drużyny (…) oraz (…), uczestniczące w rozgrywkach na najwyższym krajowym poziomie.

W 2022 r. Wnioskodawca był stroną m.in. poniższych umów sponsoringu zawartych z T. G. Spółka Akcyjna (dalej zwana: „Klubem”):

-umowa sponsoringu z 10 czerwca 2021 r. wraz z aneksami zawarta na okres (...) lipca 2021 r. – (...) czerwca 2022 r. (sezon rozgrywek (...)),

-umowa sponsoringu z 1 lipca 2022 r. zawarta na okres (...) lipca 2022 r. – (...) czerwca 2023 r. - (sezon rozgrywek (...)),

(dalej zwane łącznie: „Umowami Sponsoringu”).

Klub działa w formie spółki akcyjnej, której głównym przedmiotem działalności zgodnie z PKD jest działalność sklasyfikowana pod kodem 93.12.Z - działalność klubów sportowych. W ramach tej działalności Klub prowadzi drużynę (…) o nazwie „(…)”. Klub powstał w (...) r. i od tamtej pory prowadzi równolegle: (...) drużynę (…) oraz szkolenie młodzieży w G. Szkole (...). Od sezonu 2011/2012 drużyna występuje w (…). (…).

Do celów działalności Klubu należy również:

-szkolenie młodzieży - kontynuacja polityki rozwoju (…) młodzieżowej, której celem jest przygotowanie młodych zawodników do przyszłej gry w I drużynie;

-kontynuacja polityki szkoleniowej w grupach młodzieżowych (indywidualne szkolenie utalentowanych zawodników, dbałość o maksymalną liczbę powołań do kadry narodowej we wszystkich kategoriach wiekowych, współpraca ze szkołami liceum i gimnazjum w G. oraz z bursą w G.);

-kontynuacja wprowadzania klubowej młodzieży do I zespołu w latach kolejnych, wypożyczanie młodych, nie mieszczących się w kadrze I zespołu zawodników do innych klubów seniorskich w celu zdobycia niezbędnego doświadczenia;

-realizacja licznych kampanii marketingowych w (…) przez cały sezon, stawianych w środowisku sportowym za przykłady efektywnej i nowoczesnej komunikacji klubu sportowego z otoczeniem i lokalną społecznością.

Klub charakteryzuje się następującymi cechami:

- jest osobą prawną prowadzącą działalność sportową;

- zgodnie z postanowieniami statutu Klubu, od 2016 r. nie działa on w celu osiągnięcia zysku oraz przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych;

- nie przeznacza zysku do podziału pomiędzy swoich akcjonariuszy;

- działa na obszarze jednostki samorządu terytorialnego - miasto G., będącego miastem na prawach powiatu, w województwie (…); w G. odbywają się treningi, szkolenia i mecze „miejscowe”; z racji tego, iż Klub uczestniczy w rozgrywkach ogólnopolskich, które częściowo odbywają się poza terenem jego jednostki samorządu terytorialnego (mecze wyjazdowe) oraz, w razie zajęcia odpowiednio wysokiego miejsca w (...), Klub może uczestniczyć w meczach wyjazdowych poza granicami naszego kraju, ta część aktywności Klubu - z oczywistych względów - odbywa się poza jego macierzystą jednostką samorządu terytorialnego; ponadto na obszarze miasta G. a także szerzej na (…) prowadzone są akcje społeczne i marketingowe; przejawami takich akcji były m.in.: Mecz K. - (...), połączenie sportu z krzewieniem lokalnej kultury, wydarzenie, na które dzieci uczące się na co dzień języka (…) przybywają w ramach finału konkursu plastycznego „(…)”. Ostatnia edycja „(...).” z listopada 2021 r., w marcu 2022 r. została (…). (...) - projekt premiujący uczestnictwo grup szkolnych w meczach, na każde spotkanie przygotowywana jest specjalna oferta dla szkół, a następnie, co 2 miesiące, najliczniejsza grupa jest zapraszana na lekcję WF-u (…).

Klub w ten sposób promuje aktywność fizyczną, sportowe spędzanie czasu wolnego oraz rozwijanie pasji, uczestnictwo w G. (...) - zachęcając (…) do ciekawego spędzania czasu wolnego Klub uczestnicy w projekcie G. (...), zapraszając raz w sezonie posiadaczy Karty za darmo na mecz. Mecze Klubu to idealny sposób na rodzinne spędzanie czasu wolnego, zacieśnianie więzi, wspólne przeżywanie emocji. (…) dla hospicjum - co roku (…) Klubu angażują się we wspieranie (…) Hospicjum dla Dzieci. W ostatnich miesiącach (…) koszulek na rzecz Hospicjum. Dzięki zaangażowaniu (…) na działalność Hospicjum udało się zebrać ponad (...). zł, a jak za każdym razem podkreśla Klub, (…)po prostu muszą przemieniać w dobro, jest to sportowy przywilej. Sport spod znaku (...) dla Ukrainy. Z końcem (...) 2022 r. cała pozameczowa aktywność Klubu skoncentrowała się w jednym kierunku - bezpłatnych zajęć sportowych i uruchomienia w (…) kącika zabaw dla dzieci z Ukrainy. Klub poprzez sport przywracał maluchom dzieciństwo. Podczas zajęć dzieci miały przede wszystkim choć na chwilę zapomnieć o dramacie, który rozgrywa się w ich kraju. Projekt prowadzony był do końca czerwca i skorzystały z niego tysiące osób z Ukrainy. Do działania Klub włączył również społeczność swoich fanów, podczas meczów prowadzone były m.in. zbiórki rzeczy potrzebnych dla uchodźców.

- Klub otrzymał w przeszłości następujące dotacje od Gminy:

-W 2020 r. - dotacja 35.000 zł na realizację zadania publicznego „(…).”

-W 2021 r. – dotacja 45.000 zł na realizację zadania publicznego „(…)”.

-W 2022 roku - dotacja 100.000 zł na realizację zadania publicznego „(…).”

Klub jest podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą w rozumieniu przepisów art. 11a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej zwaną: „updop”).

Zawarcie przez Wnioskodawcę Umów Sponsoringu z Klubem nie tylko wpisuje się w prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność CSR, ale przede wszystkim służy jego promocji i reklamie. Działania promocyjne, do których zobowiązany jest Klub mają przyczyniać się do zwiększenia przychodów Wnioskodawcy poprzez szerzenie informacji o Wnioskodawcy i jego produktach. W ramach podpisanych Umów Sponsoringu:

1.Klub udzielił zgody Wnioskodawcy na posługiwanie się tytułem „Sponsora tytularnego” drużyny Klubu.

2.Wnioskodawcy przysługuje: prawo do wykorzystywania wizerunku drużyny, udziału wybranych zawodników lub innych przedstawicieli Klubu w akcjach promocyjnych i marketingowych Wnioskodawcy na terenie (…).

3.Wnioskodawcy przysługuje prawo do wykorzystania wizerunku Klubu oraz jego nazwy i logo, wraz z informacjami o działalności Wnioskodawcy, w dowolnej formie we wszystkich akcjach promocyjno-reklamowych organizowanych na własny użytek, w szczególności w zakresie reklamy i promocji marki oraz produktów.

4.Wnioskodawcy przysługuje prawo wykorzystania wizerunku Klubu oraz wizerunku grających w zespole zawodników, prezesów, trenera i innych służb opiekujących się drużyną, do celów promocyjno-reklamowych w mediach.

5.Umieszczenie nazwy Wnioskodawcy w nazwie drużyny.

6.Umieszczenie nazwy Wnioskodawcy w oficjalnym logo Klubu.

7.Ekspozycja logo Wnioskodawcy na strojach klubowych.

8.Ekspozycja Wnioskodawcy w trakcie meczów (…) i (…) (wyłącznie mecze rozgrywane w roli gospodarza).

9.Ekspozycja Wnioskodawcy w mediach.

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki z tytułu zawartych Umów Sponsoringu nie zostały /nie zostaną mu zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W ramach Umów Sponsoringu Klub zobowiązał się do przekazania Wnioskodawcy:

- skróconego raportu z prac wykonanych na rzecz Wnioskodawcy w miesiącu poprzednim - raz w miesiącu,

- pełnego raportu z realizacji Umów Sponsoringu na rzecz Wnioskodawcy - po zakończeniu sezonu.

Ponadto Klub przeznacza otrzymywane od Wnioskodawcy wynagrodzenie wyłącznie na realizację celów z zakresu sportu, w szczególności na:

1.realizację programów szkolenia sportowego,

2.zakupu sprzętu sportowego,

3.pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4.pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5.sfinansowania stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.

Po zakończeniu sezonu Klub ma obowiązek szczegółowego rozliczenia poniesionych wydatków na realizację poszczególnych celów.

Pytanie

Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Klubu, w związku z zawartymi Umowami Sponsoringu stanowią koszty uzyskania przychodów oraz mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową w rozumieniu art. 18ee ust. 2 pkt 1 updop i będą mogły zostać odliczone od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 18ee ust. 1 pkt 1 updop?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Klubu, w związku z zawartymi Umowami Sponsoringu stanowią koszty uzyskania przychodów oraz mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową w rozumieniu art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) i będą mogły zostać odliczone od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 18ee ust. 1 pkt 1 updop.

W myśl powyższych przepisów, aby podatnik miał możliwość odliczenia dla celów podatkowych od podstawy opodatkowania 50% kosztów poniesionych na działalność sportową, na podstawie wyżej opisanych przepisów muszą być spełnione 4 warunki:

1.Podatnik musi uzyskiwać przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

2.Koszty poniesione na działalność sportową muszą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 updop.

3.Koszty poniesione na działalność sportową muszą zostać poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1133 ze zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.; dalej zwana „Ustawą o sporcie”), na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie (art. 18ee ust. 2 pkt 1 updop).

4.Koszty te nie mogą być zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie mogą zostać odliczone przez podatnika od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18ee ust. 8 updop)

Warunek 1

Zgodnie z treścią art. 18ee ust. 1 pkt 1 updop, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 updop, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Wnioskodawca w wyniku prowadzonej działalności produkcyjnej i handlowej uzyskuje przychody, które kwalifikowane są jako przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Incydentalnie Wnioskodawca może uzyskiwać również przychody zaliczane do zysków kapitałowych. Udział tych przychodów w przychodach niezaliczanych do zysków kapitałowych jest marginalny. Tym samym Wnioskodawca spełnia ten warunek uprawniający do ulgi.

Warunek 2

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki w związku z Umowami Sponsoringu, w opinii Wnioskodawcy, będą mogły stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów. Wydatki te stanowią bowiem wynagrodzenie za świadczone przez Klub na rzecz Wnioskodawcy usługi promocyjne (marketingowo-reklamowe) oraz stanowią przejaw odgrywającej coraz większą rolę działalności CSR w biznesie. Usługi takie mają niewątpliwy związek z przychodami osiąganymi przez Wnioskodawcę (promocja Wnioskodawcy oraz jego produktów i towarów handlowych) i w konsekwencji wydatki takie stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż bezpośrednio wpisują się w dyspozycję art. 15 ust. 1 updop, w świetle którego kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Należy przy tym podkreślić, że opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (winno być: stanie faktycznym) koszty nie zostały wymienione w art. 16 updop.

Reasumując, przedmiotowe koszty spełnią następujące przesłanki uprawniające Wnioskodawcę do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów:

-zostały/zostaną poniesione przez podatnika - Wnioskodawcę, tj. w ostatecznym rozrachunku zostaną pokryte z zasobów majątkowych Wnioskodawcy,

-są/będą definitywne (rzeczywiste), tj. wartość poniesionych wydatków nie została/nie zostanie Wnioskodawcy w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą,

-poniesione zostały/zostaną w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-zostały/zostaną właściwie udokumentowane (Umowy Sponsoringu, faktury, raporty z realizacji),

-nie znajdują/nie znajdą się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Warunek 3

Zgodnie z treścią art.18ee ust. 2 pkt 1 updop za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową rozumie się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie.

Przepis art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie brzmi: Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.

Z kolei zgodnie z art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie, dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:

1)realizację programów szkolenia sportowego,

2)zakup sprzętu sportowego,

3)pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4)pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5)sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej - jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, że Klub, z którym Wnioskodawca zawarł Umowy Sponsoringu stanowi klub sportowy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie, bowiem:

-jest osobą prawną prowadzącą działalność sportową;

-zgodnie z postanowieniami statutu Klubu, od 2016 r. nie działa on w celu osiągnięcia zysku oraz przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych;

-nie przeznacza zysku do podziału pomiędzy swoich akcjonariuszy;

-działa na obszarze jednostki samorządu terytorialnego - miasto G., będącego miastem na prawach powiatu, w województwie (…); w G. odbywają się treningi, szkolenia i mecze „miejscowe”; z racji tego, iż Klub uczestniczy w rozgrywkach ogólnopolskich, które częściowo odbywają się poza terenem jego jednostki samorządu terytorialnego (mecze wyjazdowe), oraz w razie zajęcia odpowiednio wysokiego miejsca w rozgrywkach krajowych Klub może uczestniczyć w rozgrywkach zagranicznych, ta część aktywności Klubu - z oczywistych względów - odbywa się poza jego macierzystą jednostką samorządu terytorialnego; ponadto na obszarze miasta G. oraz (…) prowadzone są akcje społeczne i marketingowe, których przykłady przedstawiono w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego (winno być: stanu faktycznego).

Ponadto należy nadmienić, że Klub otrzymywał w przeszłości dotacje od Gminy. Klub uczestniczy w rozgrywkach ogólnopolskich, co powoduje, iż część meczów (mecze wyjazdowe) jest rozgrywana poza jego macierzystą jednostką samorządową - nie ma to jednak wpływu na prawo Wnioskodawcy do skorzystania z ulgi z art. 18ee updop, lecz wskazuje - wyłącznie dla celów Ustawy o sporcie - która jednostka samorządu terytorialnego jest właściwa dla wypłaty dotacji ze swojego budżetu (ta, na obszarze której dotowany klub sportowy działa).

Bezpośrednio potwierdza to Minister Finansów w odpowiedzi z 2 maja 2022 r., Znak: DD2.054.38.2022 na interpelację/zapytanie poselskie z 8 kwietnia 2022 r.: „Przez odesłanie do art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, (przepisy o podatku dochodowym - wtrącenie Wnioskodawcy kontekstu poprzedniego zdania odpowiedzi MF) wskazują jedynie, że koszt powinien być poniesiony na klub sportowy niedziałający w celu osiągnięcia zysku, w rozumieniu przepisów tej ustawy.” Ponadto potwierdzeniem, iż prowadzenie części działalności poza macierzystą jednostką samorządu terytorialnego nie wyklucza uznania Klubu za klub sportowy zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o sporcie jest fakt, iż Klub wielokrotnie otrzymywał dotacje na podstawie uchwały nr (…) Rady Miasta G. z 23 grudnia 2010 r. w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu na terenie Gminy Miasta G.

Dodatkowo wynagrodzenie otrzymywane na podstawie Umów Sponsoringu Klub przeznacza wyłącznie na realizację celów takich jak:

-realizacja programów szkolenia sportowego,

-zakup sprzętu sportowego,

-pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

-pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

-sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.

Powyższe działania ewidentnie wpływają na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego oraz zwiększają dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez Klub. Należy zatem uznać, iż wskazane powyżej cele wpisują się w zakres, o którym mowa w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę zgodnie z Umowami Sponsoringu można uznać za wydatki ponoszone na działalność sportową, o których mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1 updop.

Warunek 4

W myśl art. 18ee ust. 8 updop, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Wnioskodawca oświadcza, iż koszty poniesione w związku z zawartymi Umowami Sponsoringu nie zostały i nie zostaną mu w jakikolwiek sposób zwrócone oraz, że nie dokona ich odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Konkluzja

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy będące przedmiotem wniosku koszty będą stanowiły koszty uzyskania przychodów i jednocześnie Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania z tzw. ulgi dla wspierających sport, a w konsekwencji do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 updop, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie Klubu w związku z płatnościami dokonywanymi na podstawie faktur wystawionych przez Klub dokumentujących usługi promocyjne świadczone przez Klub na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umów Sponsoringu - przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Powyższe potwierdzają m.in.:

- wyjaśnienia MF opublikowane na stronie: https://www.podatki.

gov.pl/wyjasnienia/polski-lad-przewodnik-o-uldze-na-sponsoring- sportu/ wraz z uszczegółowionym poradnikiem dostępnym pod linkiem: https://www.podatki.gov.pl/media/7871/polski_lad_poradnik_ulga_na_sport_22_02.pdf,

- odpowiedź Ministra Finansów z 2 maja 2022 r., Znak: DD2.054.38.2022 na interpelację/zapytanie poselskie z 8 kwietnia 2022 r.,

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 października 2022 r., Znak: 0111-KDIB2- 1.4010.453.2022.3.BJ,

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 października 2022 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.40.2022.2.KW,

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 września 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.392.2022.2.SG,

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB2- 1.4010.336.2022.2.AR,

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.65.2022.2.MK,

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 czerwca 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.177.2022.2.SG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.

Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).

Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.

W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.

Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.

W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych.

W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo – skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm., dalej: „ustawa o sporcie”),

sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl art. 3 ustawy o sporcie,

1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Na mocy art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18ee.

Zgodnie z art. 18ee ust. 1-3, 8-11 ustawy o CIT,

1. Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

1) sportową,

2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

2. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2) stypendium sportowego;

3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2171).

3. Przez stypendium sportowe, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.

8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.

10. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie,

klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.

Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, finansowanie klubu sportowego musi zostać przeznaczone na:

1)realizację programów szkolenia sportowego,

2) zakup sprzętu sportowego,

3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego. (…).

Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy CIT (Druk sejmowy Nr 1532).

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Klubu, w związku z zawartymi umowami sponsoringu stanowią koszty uzyskania przychodów oraz mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową w rozumieniu art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT i będą mogły zostać odliczone od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Odnosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że koszty poniesione przez Państwa na podstawie zawartych umów sponsoringu, zgodnie z którymi Wnioskodawca przekazujeklubowi sportowemu („Klub”) wynagrodzenie, a w zamian za otrzymane wynagrodzenie Klub świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi promocyjne (marketingowo-reklamowe), będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ustawy o CIT. Niewątpliwie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę będą mieć przełożenie na osiągnięcie przychodów Wnioskodawcy - jako wydatki na cele reklamowe, promocyjne. Jak wynika z opisu sprawy zawarcie przez Wnioskodawcę Umów Sponsoringu z Klubem przede wszystkim służy jego promocji i reklamie. Działania promocyjne, do których zobowiązany jest Klub mają przyczyniać się do zwiększenia przychodów Wnioskodawcy poprzez szerzenie informacji o Wnioskodawcy i jego produktach.

Podkreślenia wymaga, że ww. wydatki stanowią świadczenie wzajemne, zatem w odniesieniu do poniesionych przez Spółkę wydatków, nie będzie mieć zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w cyt. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy wydatki z tytułu zawartych umów sponsoringu z Klubem nie zostały/nie zostaną Spółce zwrócone w jakikolwiek formie oraz nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Klub, z którym Wnioskodawca zawarł Umowy Sponsoringu stanowi klub sportowy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie.

Jednocześnie wydatki na pokrycie kosztów działalności klubu sportowego zostaną poniesione w ramach zawartych przez Wnioskodawcę umów sponsoringu z Klubem (jak wskazano we wniosku), na realizacje programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej. Zatem, o ile w istocie ponoszenie tych wydatków wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma wynagrodzenie, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub, to stanowić będą koszty poniesione na działalność sportową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

Reasumując, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Klubu, w związku z zawartymi Umowami Sponsoringu stanowią koszty uzyskania przychodów oraz mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową w rozumieniu

art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Wnioskodawca, z zastrzeżeniem, że osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT ma możliwość skorzystania z odliczenia 50% kosztów od podstawy opodatkowania poniesionych na sfinansowanie wydatków poniesionych z tyt. zawartych umów sponsoringu z Klubem, o ile oczywiście będą to wydatki, o których mowa w art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT.

W świetle powyższego Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą tut. Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00