Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.25.2023.3.MR

W zakresie ustalenia, czy będą Państwo uprawnieni do zastosowania uregulowanej w art. 18db Ustawy o CIT ulgi na innowacyjnych pracowników również w stosunku do zaliczek pracowników zaangażowanych bezpośrednio w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu przekroczy 50% oraz których wynagrodzenie zostanie dofinansowane w ramach programów dotacyjnych wspierających działalność badawczo-rozwojową Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2023 r., wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy będą Państwo uprawnieni do zastosowania uregulowanej w art. 18db Ustawy o CIT ulgi na innowacyjnych pracowników również w stosunku do zaliczek pracowników zaangażowanych bezpośrednio w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu przekroczy 50% oraz których wynagrodzenie zostanie dofinansowane w ramach programów dotacyjnych wspierających działalność badawczo-rozwojową Wnioskodawcy.

Opis stanu zdarzenia przyszłego

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym wchodzącym w skład międzynarodowej Grupy (…) (dalej: „Grupa”), światowego (…). Spółka prowadzi działalność gospodarczą, z której osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

Wnioskodawca prowadzi szereg projektów mających na celu wspieranie rozwoju produktów oferowanych klientom przez inne spółki z Grupy, w zakresie (dalej: „prace B+R”).

Wnioskodawca realizuje prace B+R w oparciu o strukturę złożoną z poszczególnych działów B+R, z których każdy prowadzi badania i prace rozwojowe dotyczące odrębnej technologii i jest dodatkowo podzielony na zespoły tematyczne odpowiedzialne za realizację bardziej szczegółowych zadań badawczych. Wnioskodawca realizuje część projektów B+R we współpracy z uczelniami wyższymi. Wnioskodawca posiada rozbudowaną infrastrukturą badawczo-rozwojową obejmującą w szczególności pomieszczenia laboratoryjne wyposażone w zaawansowaną aparaturę badawczą.

Po wprowadzeniu do Ustawy o CIT ulgi badawczo-rozwojowej w 2016 roku, Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidulanej prawa podatkowego, w którym poprosiła o potwierdzenie, że wykonywane przez nią prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi B+R. Spółka argumentowała, że w ramach prowadzonej działalności zwiększa wiedzę lub wykorzystuje dotychczasową w celu wytworzenia nowych lub ulepszenia istniejących produktów, a podejmowane przez nią działania są prowadzone w sposób systematyczny. Efektem prac z zakresu badań i rozwoju Spółki są nowe funkcjonalności zarówno w postaci nowoczesnego sprzętu, jak i oprogramowania, projektowane są układy i podzespoły oparte na technologiach najnowszych generacji (…). Jak wskazała we wniosku o interpretację Spółka, opracowane przez nią rozwiązania w zakresie (…) noszą cechy innowacyjności co najmniej w skali Polski.

W oparciu o złożony przez Spółkę wniosek, dnia 17 października 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał na rzecz Wnioskodawcy interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego znak (…), w której zgodził się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Spółkę, stwierdzając tym samym, że Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, co uprawnia ją do zastosowania ulgi B+R.

Wartym nadmienienia jest fakt, że Spółka co roku odnawia status centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. 2022 r. poz. 2474).

Realizacja prac B+R jest możliwa dzięki zasobom personalnym, jakimi dysponuje Spółka. Wnioskodawca zatrudnia w Polsce na podstawie umowy o pracę ponad 5000 pracowników-specjalistów z zakresu (…) zaangażowanych w działalność B+R w ramach trzech głównych ośrodków badawczych znajdujących się w (…). Większość pracowników zatrudnionych w zespołach zajmujących się pracami B+R to osoby z wyższym wykształceniem, systematycznie podnoszące swoje kwalifikacje zawodowe poprzez uczestnictwo w studiach doktoranckich, szkoleniach oraz udział w projektach badawczo-rozwojowych przy współpracy z uczelniami wyższymi.

Pracownicy wykonujący pracę przy realizacji działalności badawczo-rozwojowej monitorują czas pracy poświęcony w danym miesiącu na prace B+R. Na koniec każdego okresu pracownicy zaangażowani w realizację działalności badawczo-rozwojowej raportują i w przyszłości będą raportować ilość czasu poświęconego na prace B+R w ogólnym czasie pracy.

Wnioskodawca rozpoznaje jako koszty kwalifikowane poniesione wydatki na należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), oraz sfinansowane przez niego składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa o SUS), w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Spółka jest oraz pozostanie beneficjentem programów wspierających działalność badawczo-rozwojową, w ramach których otrzymuje ona środki z funduszu europejskich lub budżetu Państwa (np. (…) na sfinansowanie wynagrodzeń niektórych pracowników biorących udział w pracach badawczo-rozwojowych. Dofinasowania te mają charakter bezzwrotnej pomocy i udzielane są w ramach złożonych przez Spółkę wniosków o uzyskanie takiego wsparcia. W sytuacji objęcia wynagrodzenia danego pracownika dofinansowaniem, Spółka nie rozpoznaje tych wydatków jako kosztów kwalifikowanych – w odniesieniu do tej części jego wynagrodzenia, która zostaje Spółce zwrócona – do ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT.

Poza kosztami związanymi z wynagrodzeniem oraz składkami publicznoprawnymi, Spółka rozpoznaje również koszty kwalifikowane z tytułu nabycia materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

Od momentu wprowadzenia ulgi na działalność badawczo-rozwojową Spółka rok rocznie ponosiła koszty kwalifikowane w wysokości generującej kwotę odliczenia przewyższającą osiągnięty przez nią dochód.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. do Ustawy o CIT został wprowadzony art. 18db regulujący tzw. ulgę na innowacyjnych pracowników, która przyznaje podatnikowi będącemu płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskującemu przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, prawo do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Z powodu rok rocznego ustalania przez Spółkę kwoty odliczenia przekraczającej osiągany przez Spółkę dochód, Spółka zamierza skorzystać z wprowadzonej z początkiem 2022 r. ulgi na innowacyjnych podatników. Spółka rozważa zaliczenie do grona pracowników, względem których zamierza pomniejszyć kwotę zaliczek na podatek dochodowy przekazywanych na rachunek urzędu skarbowego, pracowników zaangażowanych bezpośrednio w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu przekroczy 50% oraz których wynagrodzenie zostanie dofinansowane w ramach programów wspierających działalność badawczo-rozwojową Wnioskodawcy.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, że jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zatrudnianych przez niego pracowników.

Spółka nie posiada statutu zakładu pracy chronionej ani zakładu aktywności zawodowej. Wnioskodawca nie ma w planach występować o uzyskanie takiego statusu, jak również Spółka nie jest uprawniona do ubiegania się o zwrot gotówkowy, o którym mowa w art. 18da Ustawy o CIT.

Pytanie

Czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania uregulowanej w art. 18db Ustawy o CIT ulgi na innowacyjnych pracowników również w stosunku do zaliczek pracowników zaangażowanych bezpośrednio w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu przekroczy 50% oraz których wynagrodzenie zostanie dofinansowane w ramach programów dotacyjnych wspierających działalność badawczo-rozwojową Wnioskodawcy?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka będzie uprawniona do zastosowania uregulowanej w art. 18db Ustawy o CIT ulgi na innowacyjnych pracowników również w stosunku do zaliczek pracowników zaangażowanych bezpośrednio w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu przekroczy 50% oraz których wynagrodzenie zostanie dofinansowane w ramach programów dotacyjnych wspierających działalność badawczo-rozwojową Wnioskodawcy.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Na podstawie przepisu art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w Ustawie o SUS, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 18d ust. 5 Ustawy o CIT koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Art. 18d ust. 9 Ustawy o CIT zawiera zastrzeżenie, zgodnie z którym art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105), w celu polepszenia otoczenia fiskalnego dla podmiotów prowadzących innowacyjną działalność, z dniem 1 stycznia 2022 r. do Ustawy o CIT została wprowadzona tzw. ulga na innowacyjnych pracowników.

W myśl art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

W art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT Ustawodawca dookreślił zaliczki na podatek dochodowy oraz zryczałtowany podatek dochodowy, do których może znaleźć zastosowanie ulga na innowacyjnych pracowników. Zgodnie z treścią przedmiotowego przepisu, pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3.praw autorskich.

Przez osoby, o których mowa w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1.pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2.przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50% (tak art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT).

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że w przypadku poniesienia straty lub osiągnięcia dochodu niższego niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, który uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych jest uprawniony do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego. Jednocześnie zakres zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowany podatek dochodowy, względem których przysługuje podatnikowi uprawnienie do pomniejszenia został określony poprzez wskazanie z jakiego rodzaju przychodów zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowany podatek dochodowy mogą pochodzić (tak art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT) oraz od których osób fizycznych powinny zostać pobrane (tak art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT).

W zakresie przepisów konstytuujących ulgę na innowacyjnych pracowników brak jest postanowienia analogicznego do normy art. 18d ust. 5 Ustawy o CIT, który zabraniałby skorzystania z pomniejszenia w stosunku do zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego z przychodów, które stanowiły po stronie płatnika zwrócony mu wydatek. Tym samym żaden przepis normujący ulgę na innowacyjnych pracowników nie uzależnia zaliczenia do zakresu zaliczek, względem których podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia od braku zwrotu wydatku na wynagrodzenie pracownika, którego zaliczka kwalifikuje się do objęcia ulgą, tj.

1.została pobrana od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

a.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

b.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

c.praw autorskich,

oraz

2.została pobrana od osoby fizycznej, która jest bezpośrednio zaangażowana w działalność badawczo-rozwojową.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy nieuprawionym jest rozciąganie zakresu normy wynikającej z art. 18d ust. 5 Ustawy o CIT na ulgę na innowacyjnych pracowników. Powyższe wynika po pierwsze z tego, że przepis art. 18d ust. 5 Ustawy o CIT odnosi się do pojęcia kosztów kwalifikowanych, które w zakresie przepisów normujących ulgę na innowacyjnych pracowników nie występuje. Ponadto, należy zauważyć, że ulga na innowacyjnych pracowników nie została skonstruowana w oparciu o koszty kwalifikowane. Stanowią one element ulgi badawczo-rozwojowej i wpływa ona na wysokość odliczenia, które następnie może posłużyć do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników. Jednakże na podstawie obowiązujących przepisów nie został wprowadzany wymóg zaliczenia do kręgu zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego, względem których przysługuje podatnikowi uprawnienie do pomniejszenia wyłącznie tych zaliczek, które zostały pobrane z wynagrodzeń, które stanowiły wcześniej koszty kwalifikowane.

Zatem na gruncie przepisów kształtujących ulgę na innowacyjnych pracowników dopuszczalne jest pomniejszenie względem zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego pobranych od osoby fizycznej, której wynagrodzenie nie stanowi kosztu kwalifikowanego z powodu zastrzeżenia zawartego art. 18d ust. 5 Ustawy o CIT, oczywiście o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 18db ust. 2 oraz 3 Ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższą argumentację, zasadnym jest przyjęcie, że Spółka będzie uprawniona do zastosowania uregulowanej w art. 18db Ustawy o CIT ulgi na innowacyjnych pracowników również w stosunku do zaliczek pracowników zaangażowanych bezpośrednio w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu przekroczy 50% oraz których wynagrodzenie zostanie dofinansowane w ramach programów wspierających działalność badawczo-rozwojową Wnioskodawcy.

W świetle przywołanych argumentów Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione stanowiska i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego są prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ulga na innowacyjnych pracowników została wprowadzona do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm. dalej: „updop, ustawa o pdop”) z dniem 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z treścią art. 18db ust. 1 ustawy dotyczącym ulgi na innowacyjnych pracowników:

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Z powyższego wynika, że nieodliczona kwota kosztów kwalifikowanych B+R jest podstawą do ustalenia kwoty ulgi na innowacyjnych pracowników.

Dla możliwości skorzystania z powyższej preferencji wymagane jest spełnienie warunków określonych w przepisach art. 18db ust. 2-3 ustawy o pdop.

Z kolei, zgodnie z art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP:

przepis ust. 1 ustawy o PDOP ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3.praw autorskich.

W myśl art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP:

przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%. Uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie (art. 18db ust. 4 ustawy o PDOP).

Z kolei w art. 18db ust. 5-6 ustawy o pdop określono przypadki kiedy pomniejszenie nie ma zastosowania oraz skutki utraty prawa do odliczenia.

W myśl art. 18db ust. 5 ustawy o pdop, przepisy nie mają zastosowania do:

1)zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2)podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da ustawy o PDOP (zwrot gotówkowy).

Natomiast zgodnie z art. 18db ust. 6 ustawy o pdop:

jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.

Państwa wątpliwości w zakresie zadanego we wniosku pytania dotyczą możliwości zastosowania uregulowanej w art. 18db ustawy o pdop ulgi na innowacyjnych pracowników również w stosunku do zaliczek pracowników zaangażowanych bezpośrednio w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu przekroczy 50% oraz których wynagrodzenie zostanie dofinansowane w ramach programów dotacyjnych wspierających Państwa działalność badawczo-rozwojową.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzą Państwo działalność badawczo-rozwojową, co uprawnia Państwa do zastosowania ulgi B+R. Państwo są  oraz pozostaną beneficjentem programów wspierających działalność badawczo-rozwojową, w ramach których otrzymuje ona środki z funduszu europejskich lub budżetu Państwa na sfinansowanie wynagrodzeń niektórych pracowników biorących udział w pracach badawczo-rozwojowych. Dofinasowania te mają charakter bezzwrotnej pomocy i udzielane są w ramach złożonych przez Państwa wniosków o uzyskanie takiego wsparcia. W sytuacji objęcia wynagrodzenia danego pracownika dofinansowaniem, nie rozpoznają Państwo tych wydatków jako kosztów kwalifikowanych – w odniesieniu do tej części jego wynagrodzenia, która zostaje Państwu zwrócona – do ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT.

Wskazać należy, że w przepisach art. 18db ustawy o pdop, które regulują ulgę na innowacyjnych pracowników, brak jest przepisu, który wyłączałby możliwość skorzystania z pomniejszenia zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego, pobranych od dochodów osób fizycznych, z tego powodu, że pobierane są one od należności, na pokrycie których otrzymano dofinansowanie.

Zatem na gruncie przepisów kształtujących ulgę na innowacyjnych pracowników dopuszczalne jest pomniejszenie względem zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego pobranych od osoby fizycznej, której wynagrodzenie nie stanowi kosztu kwalifikowanego z powodu zastrzeżenia zawartego art. 18d ust. 5 ustawy o pdop, oczywiście o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 18db ust. 2 oraz 3 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższą argumentację, Państwa stanowisko, zgodnie z którym będą Państwo uprawnieni do zastosowania uregulowanej w art. 18db Ustawy o CIT ulgi na innowacyjnych pracowników również w stosunku do zaliczek pracowników zaangażowanych bezpośrednio w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu przekroczy 50% oraz których wynagrodzenie zostanie dofinansowane w ramach programów dotacyjnych wspierających Państwa działalność badawczo-rozwojową, należało uznać za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00