Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.24.2023.1.MR

Środki zaoszczędzone w wyniku pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT mogą zostać przez Państwa w dowolny sposób rozdysponowane na prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2023 r., wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy środki zaoszczędzone w wyniku pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT mogą zostać przez Państwa w dowolny sposób rozdysponowane na prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą.

Opis stanu zdarzenia przyszłego

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym wchodzącym w skład międzynarodowej Grupy (…) (dalej: „Grupa”), (...) na rynku (…). Spółka prowadzi działalność gospodarczą, z której osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

Wnioskodawca prowadzi szereg projektów mających na celu wspieranie rozwoju produktów oferowanych klientom przez inne spółki z Grupy, w zakresie (…) (dalej: „prace B+R”).

Wnioskodawca realizuje prace B+R w oparciu o strukturę złożoną z poszczególnych działów B+R, z których każdy prowadzi badania i prace rozwojowe dotyczące odrębnej technologii i jest dodatkowo podzielony na zespoły tematyczne odpowiedzialne za realizację bardziej szczegółowych zadań badawczych. Wnioskodawca realizuje część projektów B+R we współpracy z uczelniami wyższymi. Wnioskodawca posiada rozbudowaną infrastrukturę badawczo-rozwojową obejmującą w szczególności pomieszczenia laboratoryjne wyposażone w zaawansowaną aparaturę badawczą.

Po wprowadzeniu do Ustawy o CIT ulgi badawczo-rozwojowej w 2016 roku, Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidulanej prawa podatkowego, w którym poprosiła o potwierdzenie, że wykonywane przez nią prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi B+R. Spółka argumentowała, że w ramach prowadzonej działalności zwiększa wiedzę lub wykorzystuje dotychczasową w celu wytworzenia nowych lub ulepszenia istniejących produktów, a podejmowane przez nią działania są prowadzone w sposób systematyczny. Efektem prac z zakresu badań i rozwoju Spółki są (…). Jak wskazała we wniosku o interpretację Spółka, opracowane przez nią rozwiązania w zakresie (…) noszą cechy innowacyjności co najmniej w skali Polski.

W oparciu o złożony przez Spółkę wniosek, dnia 17 października 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał na rzecz Wnioskodawcy interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego znak (…) w której zgodził się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Spółkę, stwierdzając tym samym, że Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, co uprawnia ją do zastosowania ulgi B+R.

Wartym nadmienienia jest fakt, że Spółka co roku odnawia status centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. 2022 r. poz. 2474).

Realizacja prac B+R jest możliwa dzięki zasobom personalnym, jakimi dysponuje Spółka. Wnioskodawca zatrudnia w Polsce na podstawie umowy o pracę ponad 5000 pracowników-specjalistów z zakresu technologii mobilnych zaangażowanych w działalność B+R w ramach trzech głównych ośrodków badawczych znajdujących się w (…). Większość pracowników zatrudnionych w zespołach zajmujących się pracami B+R to osoby z wyższym wykształceniem, systematycznie podnoszące swoje kwalifikacje zawodowe poprzez uczestnictwo w studiach doktoranckich, szkoleniach oraz udział w projektach badawczo-rozwojowych przy współpracy z uczelniami wyższymi.

Pracownicy wykonujący pracę przy realizacji działalności badawczo-rozwojowej monitorują czas pracy poświęcony w danym miesiącu na prace B+R. Na koniec każdego okresu pracownicy zaangażowani w realizację działalności badawczo-rozwojowej raportują i w przyszłości będą raportować ilość czasu poświęconego na prace B+R w ogólnym czasie pracy.

Wnioskodawca rozpoznaje jako koszty kwalifikowane poniesione wydatki na należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa o PIT), oraz sfinansowane przez niego składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Poza kosztami związanymi z wynagrodzeniem oraz składkami publicznoprawnymi, Spółka rozpoznaje również koszty kwalifikowane z tytułu nabycia materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

Od momentu wprowadzenia ulgi na działalność badawczo-rozwojową Spółka rok rocznie ponosiła koszty kwalifikowane w wysokości generującej kwotę odliczenia przewyższającą osiągnięty przez nią dochód.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. do Ustawy o CIT został wprowadzony art. 18db regulujący tzw. ulgę na innowacyjnych pracowników, która przyznaje podatnikowi będącemu płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskującemu przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, prawo do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Z powodu rok rocznego ustalania przez Spółkę kwoty odliczenia przekraczającej osiągany przez Spółkę dochód, Spółka zamierza skorzystać z wprowadzonej z początkiem 2022 r. ulgi na innowacyjnych podatników.

Spółka zamierza przeznaczyć zaoszczędzone w wyniku zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników (skalkulowanej jako pomniejszenie kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT) środki na prowadzenie przez nią działalności gospodarczej. Środki będą stanowiły część jej środków obrotowych, które zostaną przez Wnioskodawcę swobodnie rozdysponowanie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy środki zaoszczędzone w wyniku pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT mogą zostać przez Spółkę w dowolny sposób rozdysponowane na prowadzoną przez nią działalność gospodarczą?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, środki zaoszczędzone w wyniku pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT mogą zostać przez Spółkę w dowolny sposób rozdysponowane na prowadzoną przez nią działalność gospodarczą.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Stosownie do art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Należy przy tym zauważyć, że przepisu art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da (tak art. 18d ust. 9 Ustawy o CIT).

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, w celu polepszenia otoczenia fiskalnego dla podmiotów prowadzących innowacyjną działalność, z dniem 1 stycznia 2022 r. do Ustawy o CIT została wprowadzona tzw. ulga na innowacyjnych pracowników.

W myśl art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

W art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT Ustawodawca dookreślił zaliczki na podatek dochodowy oraz zryczałtowany podatek dochodowy, do których może znaleźć zastosowanie ulga na innowacyjnych pracowników. Zgodnie z treścią przedmiotowego przepisu, pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3.praw autorskich.

Przez osoby, o których mowa w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1.pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2.przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50% (tak art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT).

Natomiast stosowanie do art. 18db ust. 5 Ustawy o CIT, przepisy art. 18db ust. 1-4 Ustawy o CIT nie mają zastosowania do:

1.zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2.podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.

Analiza przepisów normujących tzw. ulgę na innowacyjnych pracowników prowadzi do wniosku, że zaoszczędzone kwoty zaliczek lub zryczałtowanego podatku dochodowego nieprzekazanego na rachunek urzędu skarbowego w myśl art. 18db ust. 1 i 2 Ustawy i CIT przez podatnika będącego płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, mogą zostać wykorzystane zgodnie z intencja oraz wolą tego podatnika.

Za powyższą tezą przemawia fakt, że przepis 18db ust. 1 Ustawy o CIT jest skierowany do podatnika będącego płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskującym przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d Ustawy o CIT. Należy bowiem zważyć na treść art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, który stanowi że to właśnie „podatnik (…) może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego”. Tym samym to właśnie podatnikowi przysługuje uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, z czego należy wywieść, że to właśnie jemu będą przysługiwały środki zaoszczędzone w wyniku skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników.

Kolejnym argumentem przemawiającym za prawidłowością powyższej tezy jest konstrukcja ulgi na innowacyjnych pracowników, która poprzez pomniejszanie kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT konsumuje kwotę odliczenia należnego podatnikowi na podstawie art. 18d Ustawy o CIT z ulgi na działalność badawczo-rozwojową. Należy bowiem zauważyć, że stosowanie do art. 18d ust. 8 w zw. art. 18d ust. 9 Ustawy, jeżeli podatnik nie skorzysta z pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, wówczas kwota niewykorzystanego odliczania przysługuje w dalszej mierze temu podatnikowi i jest dostępna dla niego do wykorzystania w sześciu kolejno następujących po sobie latach podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Tym samym, w celu skorzystania z pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego (ulgi na innowacyjnych pracowników) podatnik korzysta z przysługującego mu aktywa, przez co nieuzasadnioną byłaby konieczność przekazania niewpłaconych na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego osobom, od których zostały one pobrane, ponieważ w takim przypadku skorzystanie z ulgi na innowacyjnych pracowników spowodowałoby uszczuplenie w aktywach podatnika (kwoty do odliczenia z tytułu ulgi na działalność badawczo-rozwojową w następnych latach).

W końcu, istotnymi w kontekście rozpatrywanego stanowiska pozostają motywy wprowadzenia ulgi na innowacyjnych pracowników. Jak zostało wskazane w uzasadnieniu do projektu Ustawy Polski Ład, „potrzeba wsparcia polskich przedsiębiorców ze strony państwa dodatkowymi zachętami fiskalnymi związanymi z działalnością innowacyjną (obok obowiązujących: ulgi na działalność B+R oraz preferencyjnego opodatkowania dochodów z praw własności intelektualnej IP Box) wynika z zachodzących, nieustannych zmian w międzynarodowym otoczeniu biznesowym wymuszających wzrost nakładów na badania i rozwój, a także coraz silniejszej globalnej konkurencji, rosnących kosztów, wzrostu fuzji różnych technologii, krótszego cyklu ich życia i zwiększonego w związku z tym tempa innowacji”. Powyższy fragment uzasadnienia do Ustawy Polski Ład dotyczący wprowadzenia do porządku prawnego ulgi na innowacyjnych pracowników jednoznacznie wskazuje, że jest ona przeznaczona dla przedsiębiorców, a nie osób fizycznych przez niego zatrudnionych lub świadczących na jego rzecz usługi.

Mając na uwadze powyższe, nieuzasadnionym byłoby przyjęcie, że podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d Ustawy o CIT jest obowiązany przekazać zaoszczędzone środki osobom fizycznym (pracownikom/zleceniobiorcom), z których wynagrodzenia je pobrał. Jak zostało wskazane powyżej, przedmiotowa preferencja (ulga na innowacyjnych pracowników) dotyczy podatników, na rzecz których osoby fizyczne świadczą pracę lub usługi, a także przekazują prawa autorskie związane z ich bezpośrednim zaangażowaniem w działalność badawczo-rozwojową, co wyraża się skierowaniem ulgi do tych właśnie podatników oraz konsumpcją aktywa w postaci nadwyżki kwoty do odliczenia wynikającej z prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej.

Końcowo warto także zwrócić uwagę na fakt, że postrzeganie ulgi na innowacyjnych pracowników w przedstawionej powyżej konstrukcji w żaden sposób nie narusza interesu pracowników, zleceniobiorców oraz innych osób współpracujących ze Spółką, których zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowany podatek dochodowy zostały nieodprowadzone na rachunek właściwego urzędu skarbowego przez podatnika (płatnika). Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, że przedmiotowa ulga prowadzi wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku CIT (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń/świadczeń pracowników do urzędu skarbowego. Tym samym podmiot korzystający z ulgi na innowacyjnych pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku poboru zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, lecz wyłącznie z obowiązku ich odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego, a co za tym idzie, nie korzysta on w ten sposób z środków będących własnością osób z nim współpracujących (pracowników/zleceniobiorców).

Mając na uwadze powyższą argumentację, zasadnym jest przyjęcie, że środki zaoszczędzone w wyniku pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT mogą zostać przez Spółkę w dowolny sposób rozdysponowane na prowadzoną przez nią działalność gospodarczą.

W świetle przywołanych argumentów Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione stanowiska i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego są prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm. dalej: „updop, ustawa o PDOP”) dotyczącym ulgi na innowacyjnych pracowników:

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18d ust. 8 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 updop.

W myśl art. 18d ust. 9 updop:

Przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da ustawy o CIT.

Stosownie do art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP:

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Z kolei, zgodnie z art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP:

przepis ust. 1 ustawy o PDOP ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3.praw autorskich.

W myśl art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP:

przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%. Uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie (art. 18db ust. 4 ustawy o PDOP).

Zgodnie z art. 18db ust. 5 ustawy o PDOP, przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:

1)zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2)podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da ustawy o PDOP.

W świetle brzmienia powyższych przepisów, należy wskazać, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku, podatnicy podatku dochodowego (będący płatnikami) prowadzący działalność badawczo-rozwojową, który ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku, są uprawnieni do pomniejszenia kwoty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (oraz zryczałtowany podatek dochodowy) przekazywanych na rachunek urzędu skarbowego z tytułu przychodów (dochodów) osiąganych przez pracowników z tytułu przychodów (dochodów) osiąganych m.in. ze stosunku pracy, umów cywilno-prawnych.

Tym samym, dla podatnika możliwość skorzystania z powyższego uprawnienia uwarunkowana jest spełnieniem następujących przesłanek:

podatnik deklaruje kwotę kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 18d ust. 2-3 ustawy o PDOP nieodliczoną w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową (art. 18d ustawy o PDOP) w poprzednich latach podatkowych oraz

podatnik poniósł stratę podatkową albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d ustawy o PDOP.

Państwa wątpliwości w zakresie zadanego we wniosku pytania dotyczą ustalenia, czy środki zaoszczędzone w wyniku pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT mogą zostać przez Państwa w dowolny sposób rozdysponowane na prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzą Państwo działalność badawczo-rozwojową, co uprawnia Państwa do zastosowania ulgi B+R. Poza kosztami związanymi z wynagrodzeniem oraz składkami publicznoprawnymi, rozpoznają Państwo również koszty kwalifikowane z tytułu nabycia materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową. Od momentu wprowadzenia ulgi na działalność badawczo-rozwojową rok rocznie ponoszą Państwo koszty kwalifikowane w wysokości generującej kwotę odliczenia przewyższającą osiągnięty przez Spółkę dochód. Zamierzają Państwo skorzystać z wprowadzonej z początkiem 2022 r. ulgi na innowacyjnych podatników. Zamierzają Państwo przeznaczyć zaoszczędzone w wyniku zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników (skalkulowanej jako pomniejszenie kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT) środki na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej. Środki będą stanowiły część środków obrotowych Spółki, które zostaną przez Państwa swobodnie rozdysponowanie w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników skierowana jest do przedsiębiorców, którzy w roku podatkowym ponieśli stratę lub, których wysokość osiągniętego dochodu nie pozwalała na odliczenie kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Ustawa wprowadza zatem rozwiązanie, zgodnie z którym podatnik będący płatnikiem, który prowadzi działalność B+R będzie mógł odliczyć od zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, potrącanych z dochodów (przychodów) osób fizycznych zatrudnionych u niego na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych, czy też praw autorskich, koszty kwalifikowane, których nie odliczył od swojego dochodu w zeznaniu rocznym w ramach odliczenia ulgi B+R ponieważ poniósł stratę albo wysokość dochodu była niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń.

W konsekwencji przedsiębiorca, który jest płatnikiem będzie mógł pomniejszyć zaliczki na podatek dochodowy pobrane od dochodów z tytułu stosunku pracy czy też wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w przypadku, gdy jego pracownik / usługodawca jest bezpośrednio zaangażowany w działalność B+R i, którego czas pracy przeznaczony na realizację działalność B+R lub czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalność B+R wynosi w co najmniej 50% ogólnego czasu pracy/wykonania usługi. Dzięki temu podatnik nie musi odprowadzać do organu podatkowego zaliczek na PIT naliczonych i potrąconych z wynagrodzeń pracowników pracujących przy działalności B+R. W ostatecznym rozrachunku wartość zaliczek pobranych z wynagrodzeń takich pracowników nie trafia więc do urzędu skarbowego, lecz zasila budżet pracodawcy. Tym samym to właśnie podatnikowi przysługuje uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, z czego należy wywieść, że to właśnie podatnikowi (płatnikowi zaliczek) będą przysługiwały środki zaoszczędzone w wyniku skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników.

Analiza przepisów normujących tzw. ulgę na innowacyjnych pracowników prowadzi więc do wniosku, że zaoszczędzone kwoty zaliczek lub zryczałtowanego podatku dochodowego nieprzekazanego na rachunek urzędu skarbowego przez podatnika będącego płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, mogą zostać wykorzystane zgodnie z intencją oraz wolą tego podatnika (płatnika).

Ponadto, jak zostało wskazane w uzasadnieniu do projektu Ustawy Polski Ład, „potrzeba wsparcia polskich przedsiębiorców ze strony państwa dodatkowymi zachętami fiskalnymi związanymi z działalnością innowacyjną (obok obowiązujących: ulgi na działalność B+R oraz preferencyjnego opodatkowania dochodów z praw własności intelektualnej IP Box) wynika z zachodzących, nieustannych zmian w międzynarodowym otoczeniu biznesowym wymuszających wzrost nakładów na badania i rozwój, a także coraz silniejszej globalnej konkurencji, rosnących kosztów, wzrostu fuzji różnych technologii, krótszego cyklu ich życia i zwiększonego w związku z tym tempa innowacji”. Powyższy fragment uzasadnienia do Ustawy Polski Ład dotyczący wprowadzenia do porządku prawnego ulgi na innowacyjnych pracowników jednoznacznie wskazuje, że jest ona przeznaczona dla przedsiębiorców, a nie osób fizycznych przez niego zatrudnionych lub świadczących na jego rzecz usługi.

Mając na uwadze powyższe, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d Ustawy o CIT nie jest obowiązany przekazać zaoszczędzone środki osobom fizycznym (swoim pracownikom/zleceniobiorcom), od których to wynagrodzeń zostały pobrane zaliczki.

Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, że tzw. ulga na innowacyjnych pracowników prowadzi wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń/świadczeń pracowników do urzędu skarbowego. Tym samym podmiot korzystający z ulgi na innowacyjnych pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku poboru zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, lecz wyłącznie z obowiązku ich odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego, a co za tym idzie, nie korzysta on w ten sposób ze środków będących własnością osób zatrudnionych na podstawie stosunku służbowego, pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego, a także pracowników/współpracowników wykonujących usługi na podstawie umowy zlecenie lub umowy o dzieło, bądź praw autorskich.

Mając na uwadze powyższe, środki zaoszczędzone w wyniku pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT mogą zostać przez Państwa w dowolny sposób rozdysponowane na prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą.

Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Przedmiotem niniejszej interpretacji, nie była ocena, czy przysługuje Państwu tzw. ulga na innowacyjnych pracowników. Kwestia ta została przyjęta jako element zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00