Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.71.2023.1.KP

Ustalenie spełnienia warunków uprawniających do skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2023 r. wpłynął do tutejszego organu Pani wniosek z 25 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Od 31 marca 2018 r. jest Pani właścicielką lokalu mieszkalnego w budynku przy ulicy A. w B., wpisanym do gminnej ewidencji zabytków oraz położonym na obszarze historycznego układu urbanistycznego dzielnicy C., wpisanego do rejestru zabytków pod nr XXX decyzją z dnia (...) 2004 r.

W budynku znajdują się 3 odrębne lokale mieszkalne, których właściciele tworzą tzw. małą wspólnotę mieszkaniową.

Pani udział we współwłasności nieruchomości wynosi 529/1000 i wynika z aktu notarialnego.

W związku z planowanym dociepleniem ww. budynku, wspólnota mieszkaniowa wystąpiła o uzyskanie wymaganych pozwoleń. W okresie styczeń – październik 2021 r. został opracowany i zatwierdzony projekt budowlany oraz wydane następujące decyzje administracyjne:

pozwolenie z dnia (...) 2021 r. nr YYY Miejskiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków w oparciu o projekt budowlany i zgodnie z warunkami dodatkowymi, określonymi w pozwoleniu;

decyzja nr ZZZ z dnia (...) 2021 r. Wydziału (...) Urzędu Miasta B., zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na wykonanie robót budowlanych dla Wspólnoty Mieszkaniowej budynku nr X, ul. A. w B. dla zamierzenia budowlanego: „(...)”.

Za wykonanie ww. projektu budowlanego została wystawiona na Wspólnotę Mieszkaniową budynku nr X przy ul. A. w B. w dniu 15 października 2021 r. faktura VAT na kwotę brutto 4 700 zł (słownie: cztery tysiące siedemset złotych) i zapłacona ze środków funduszu remontowego Wspólnoty.

Wobec braku realnych możliwości znalezienia wykonawcy robót z końcem roku 2021, przeprowadzenie robót budowlanych zostało decyzją Wspólnoty przesunięte na rok 2022 i zrealizowane w okresie kwiecień – maj 2022 r. Roboty zostały odebrane protokolarnie przy udziale m. in. przedstawicieli Miejskiego Konserwatora Zabytków bez uwag konserwatorskich.

Faktury VAT za wykonane roboty budowlane zostały wystawione na Wspólnotę Mieszkaniową budynku nr X przy ul. A. w B. w dniach 18 i 20 maja 2022 r. na łączną kwotę 73 980 zł brutto (słownie: siedemdziesiąt trzy tysiące dziewięćset osiemdziesiąt zł) i zapłacone ze środków zgromadzonych na rachunku funduszu remontowego Wspólnoty Mieszkaniowej budynku nr X.

Remont budynku nie był dofinansowany z żadnych zewnętrznych źródeł lecz wyłącznie ze środków własnych członków wspólnoty, wpłacany na fundusz remontowy. Nie miał również miejsca jakikolwiek zwrot kosztów remontu.

Pytania

1.Czy jako współwłaściciel zabytkowej nieruchomości i członek Wspólnoty Mieszkaniowej budynku nr X przy ulicy A. w B. może Pani odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem PIT za 2022 r. 50% przypadających na Panią wg posiadanego udziału, kosztów przeprowadzonych w 2022 r. robót budowlanych, jeśli faktura VAT za te roboty została wystawiona na Wspólnotę Mieszkaniową budynku nr X przy ulicy A. w B., a nie imiennie na członków wspólnoty – współwłaścicieli nieruchomości?

2.Czy może Pani odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem PIT za 2022 r. 50% przypadających na Panią wg posiadanego udziału, kosztów projektu budowlanego z faktury VAT, jeśli projekt ten został sporządzony w 2021 r., a faktura VAT została wystawiona na Wspólnotę Mieszkaniową budynku nr X przy ulicy A. w B., a nie imiennie na jej członków i zapłacona ze środków funduszu remontowego wspólnoty w 2021 r.

3.Czy zalecenia konserwatorskie mogą być zastąpione pozwoleniem Miejskiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, jeżeli pozwolenie zawiera warunki dodatkowe, szczegółowo określające warunki prowadzenia robót?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Uważa Pani, że tak.

Zakres robót budowlanych w budynku nr X przy ul. A. w B. dotyczył całego budynku, a nie tylko wybranych elementów, które można byłoby przypisać tylko do określonego lokalu (jak np. wymiana stolarki okiennej) – gdzie zarówno pozwolenie konserwatorskie jak i faktura VAT za wykonane roboty mogłyby być wystawione na konkretnego właściciela lokalu w zabytkowej nieruchomości. Stąd zasadny był wniosek o wydanie pozwolenia na wspólnotę jako całość, a później wystawienie faktury VAT za wykonane roboty również na Wspólnotę Mieszkaniową. Jednakże faktem jest, iż Wspólnotę Mieszkaniową tworzy ogół właścicieli lokali, którzy wchodzą w jej skład automatycznie z chwilą nabycia lokalu i partycypują w kosztach utrzymania i remontu nieruchomości wspólnej – jak w opisanym przypadku. A zatem wystawienie faktury VAT na Wspólnotę Mieszkaniową za roboty budowlane przeprowadzone przy budynku nr X przy ul. A. w B. w 2022 r. dotyczyło wszystkich jej członków, przy czym finansowy udział każdego z nich w kosztach remontu wynika z wielkości posiadanego udziału w nieruchomości wspólnej.

Koszty robót budowlanych, przeprowadzonych w 2022 r. w budynku nr X przy ul. A. w B., znacznie przekroczyły sumę wpłat członków Wspólnoty Mieszkaniowej na fundusz remontowy w 2022 r. i pochłonęły całość środków zgromadzonych w ciągu ostatnich kilku lat na funduszu remontowym wspólnoty.

Ulga w postaci możliwości odliczenia połowy wpłat dokonanych w 2022 r. na fundusz remontowy wspólnoty jest w opisanym przypadku mniej korzystna dla Pani jako podatnika PIT, ponieważ dotyczy środków wpłaconych tylko w jednym roku. Bardziej korzystne i – Pani zdaniem - uzasadnione jest odliczenie od podstawy opodatkowania – PIT za 2022 r. 50% przypadających na Panią kosztów remontu zabytku, wyliczonych wg posiadanego przez Panią udziału w nieruchomości z faktury VAT za roboty budowlane, ponieważ punktem odniesienia są koszty faktycznie przeprowadzonego remontu, poniesione ze środków pieniężnych funduszu remontowego wspólnoty, na który dokonywała Pani wpłat od 2018 roku.

Ad 2

Uważa Pani, że tak.

Zaliczenie kosztów projektu budowlanego sporządzonego w 2021 r. do kosztów remontu zabytku objętego ulgą na zabytki jest – Pani zdaniem – uzasadnione. Bez projektu budowlanego uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego na prowadzenie robót przy zabytku ujętym w gminnej ewidencji zabytków oraz pozwolenia na budowę, wpisanym do rejestru zabytków, byłoby niemożliwe, a zaplanowane roboty budowlane nie mogłyby zostać przeprowadzone. Stąd konieczne było zlecenie jego wykonania firmie projektowej, co podniosło i tak już wysokie (jak na tak małą wspólnotę) koszty remontu budynku. Gdyby nie szczególny status prawny budynku, planowane roboty budowlane polegające na dociepleniu ścian zewnętrznych i budowie zadaszenia nad wejściem w ogóle nie wymagałyby projektu budowlanego i urzędowych pozwoleń. Nie byłoby nawet obowiązku zgłoszenia tych robót w stosownym urzędzie, ponieważ wysokość budynku nie przekracza 12 m i nie jest położony na obszarze Natura 2000.

Ad 3

Uważa Pani, że tak.

Mimo, że nie posiada Pani osobnego dokumentu zawierającego zalecenia konserwatorskie. Pozwolenie nr YYY Miejskiego Konserwatora Zabytków z dnia (...) 2021 r. dotyczy prowadzenia robót budowlanych w oparciu o projekt budowlany pt. „(...)” zawarte w pkt II pozwolenia warunki dodatkowe, będące warunkami koniecznymi, pod którymi mogą być prowadzone prace budowlane traktuje Pani na równi z zaleceniami konserwatorskimi i uważa Pani, że osobny dokument zawierający zalecenia konserwatorskie nie jest potrzebny. Pozwolenie, o którym mowa wyżej zostało wydane przez Miejskiego Konserwatora Zabytków działającego na podstawie porozumienia między Wojewodą A. a Prezydentem Miasta B. z dnia (...) w sprawie (...) (Dz. Urz. Woj. (...)).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

1 stycznia 2022 r. ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) został dodany art. 26hb, dotyczący ulgi na zabytki.

Wskazać również należy, że ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ww. ulgi. Zmiany w zakresie modyfikacji ulgi na zabytki weszły w życie 1 stycznia 2023 r., natomiast na mocy przepisu przejściowego (art. 20 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw), wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. będą odliczane w ramach ulgi na zabytki na dotychczasowych zasadach.

Okoliczności przedstawione we wniosku dotyczą zdarzenia zaistniałego w 2022 r., zatem przy rozpatrywaniu skutków podatkowych przedstawionego przez Panią opisu stanu faktycznego, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2 ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ww. ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

1.Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

1)zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)krajobrazami kulturowymi,

b)układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)dziełami architektury i budownictwa,

d)dziełami budownictwa obronnego,

e)obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)cmentarzami,

g)parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest przewidziana zarówno dla członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, którzy są współwłaścicielami zabytku, jak i dla indywidualnych właścicieli nieruchomości. Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku pierwszej grupy, tj. członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, do ulgi uprawnia już wpłata należności na fundusz remontowy.

Właściciele indywidualni mogą natomiast z niej skorzystać pod warunkiem otrzymania faktury dokumentującej wydatki związane z zabytkiem na prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub roboty budowlane.

Ulga (w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.) jest zachętą podatkową polegającą m.in. na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków),

50% kwoty poniesionych wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków).

W przypadku wydatków na wpłaty na fundusz remontowy, podatnik musi:

być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku (wpłaty),

posiadać dowód wpłaty, lub zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową bądź spółdzielnię mieszkaniową o wysokości dokonanych w roku podatkowym wpłat.

Za datę poniesienia wydatku uznaje się dzień zapłaty należności. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik (w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.) musi spełniać następujące wymogi:

być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że:

od 31 marca 2018 r. jest Pani właścicielką lokalu mieszkalnego w budynku przy ulicy A. w B., wpisanym do gminnej ewidencji zabytków oraz położonym na obszarze historycznego układu urbanistycznego dzielnicy C., wpisanego do rejestru zabytków pod nr XXX decyzją z dnia (...) 2004 r;

w budynku znajdują się 3 odrębne lokale mieszkalne, których właściciele tworzą tzw. małą wspólnotę mieszkaniową;

wspólnota mieszkaniowa wystąpiła o uzyskanie wymaganych pozwoleń. W okresie styczeń – październik 2021 r. został opracowany i zatwierdzony projekt budowlany oraz wydane następujące decyzje administracyjne:

pozwolenie z dnia (...) 2021 r. nr YYY Miejskiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków w oparciu o projekt budowlany i zgodnie z warunkami dodatkowymi, określonymi w pozwoleniu;

decyzja nr ZZZ z dnia (...) 2021 r. Wydziału (...) Urzędu Miasta B., zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na wykonanie robót budowlanych dla Wspólnoty Mieszkaniowej budynku nr X, ul. A. w B. dla zamierzenia budowlanego: „(...)”;

za wykonanie ww. projektu budowlanego została wystawiona na Wspólnotę Mieszkaniową budynku nr X przy ul. A. w B. w dniu 15 października 2021 r. faktura VAT i zapłacona ze środków funduszu remontowego Wspólnoty;

roboty budowlane decyzją Wspólnoty zostały przesunięte na rok 2022 i zrealizowane w okresie kwiecień – maj 2022 r.;

faktury VAT za wykonane roboty budowlane zostały wystawione na Wspólnotę Mieszkaniową w dniach 18 i 20 maja 2022 r.

Wątpliwości Pani dotyczą tego czy w ramach ulgi na zabytki może Pani odliczyć jako współwłaściciel zabytkowej nieruchomości i członek Wspólnoty Mieszkaniowej od podstawy opodatkowania 50% przypadających na Panią wg posiadanego udziału, kosztów sporządzonego projektu budowlanego oraz przeprowadzonych w 2022 r. opisanych we wniosku robót budowlanych, a ponadto czy zalecenia konserwatorskie mogą być zastąpione pozwoleniem Miejskiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych.

Podkreślenia wymaga, że aby móc skorzystać z odliczenia 50% kwoty poniesionych wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, podatnik musi:

posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W opisanych przez Panią we wniosku okolicznościach, to Wspólnota Mieszkaniowa budynku nr X przy ul. A. w B. wystąpiła o uzyskanie opisanych we wniosku pozwoleń oraz to na Wspólnotę Mieszkaniową, a nie na Panią, zostały wystawione faktury VAT dokumentujące opisane we wniosku wydatki.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że nie jest Pani uprawniona do skorzystania z ulgi na zabytki poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% poniesionych wydatków na sporządzony projekt budowlany oraz przeprowadzone w 2022 r. opisane we wniosku roboty budowlane (pytanie 1 i 2 wniosku). W związku z powyższym, bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3.

Natomiast może Pani – jako członek wspólnoty – w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r. dokonać odliczenia w wysokości nieprzekraczającej 50% wydatków na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej – przy założeniu, że wysokość dokonanych przez Panią wpłat będzie równa udziałowi jaki posiada Pani w częściach nieruchomości wspólnej – udokumentowanych dowodem wpłaty lub zaświadczeniem o wysokości wpłat wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową.

Informacje dodatkowe

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00