Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.7.2023.2.AW

Stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU: 62.01.11.0 – usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania; 62.02.20.0 – usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego; 62.03.12.0 – usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi; 85.59.13.2 – pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane; 85.59.19.0 – usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wraz z początkiem roku 2023 chce Pan otworzyć pozarolniczą działalność gospodarczą i dla tej działalności zamierza wybrać formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zachowaniu warunków określonych w art. 9a ust. 1 PIT.

Z założenia ww. forma opodatkowania będzie więc miała zastosowanie do przychodów jakie planuje Pan osiągnąć w roku 2023 z planowanej działalności gospodarczej i na potrzeby oceny niniejszego wniosku wskazał Pan, że wobec niego nie znajdą zastosowania przesłanki negatywne stosowania ryczałtu, a w szczególności nie zamierza Pan przekroczyć wskazanego w ustawie ryczałtowej limitu 2 mln euro, ani nie zamierza świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Omawiany przychód planuje Pan osiągnąć na gruncie planowanej do zawarcia umowy o współpracy w zakresie obsługi informatycznej nakierowanej na opracowywanie i tworzenie oprogramowania IT na zlecenie, nie wyłączając specjalistycznych usług doradczych w zakresie planowania danej koncepcji IT.

Precyzując, w podejmowanej działalności będzie zapewniał Pan następujący zakres usług obsługi informatycznej służącej realizacji projektów prowadzonych przez Kontrahenta:

1)Usługi programistyczne związane z projektowaniem struktury, zawartości (funkcjonalności) oraz zapisów kodów źródłowych oprogramowania aplikacji, systemów informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem systemów ERP oraz systemów analitycznych (baz danych), przy wykorzystaniu takich języków programowych jak: Java, JavaScript, C, C++, Python oraz PHP, nie wyłączając:

(i)wykonania kodu na indywidualne zamówienie klienta Kontrahenta łącznie z jego wdrożeniem i przystosowaniem do środowiska klienta;

(ii)zapewnienia usług doradczych ściśle związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych oraz tworzenia;

(iii)dokumentacji projektowej/technicznej związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych;

2)Usługi specjalistycznego doradztwa związanego z planowaniem określonych koncepcji IT związanej z oprogramowaniem i systemami informatycznymi, w tym opracowywanie określonych koncepcji, spełniających wymagania techniczne, środowiskowe, bezpieczeństwa klienta Kontrahenta, a także definiowania kompleksowych rozwiązań programowych;

3)Usługi wsparcia związane z opracowywaniem koncepcji naprawy błędów w pracy oprogramowania lub przeszkód „nieuniemożliwiających”/ograniczających jego użytkowanie, a także konsultacji w zakresie wymagań oprogramowania lub potrzeb systemowych;

4)Usługi związane z zarządzaniem i monitorowaniem infrastruktury informatycznej związanej z systemami IT i ich oprogramowaniem, włączając usługi powiązane z rozpoznawaniem problemów systemowych oraz związanych z bezpieczeństwem systemów IT;

5)Usługi organizacji i przeprowadzania szkoleń dla personelu Kontrahenta, mających na celu doskonalenie zawodowe w określonych zawodach IT lub specjalizacjach IT, w szczególności związanych z programowaniem i systemami (...), oraz dla klientów Kontrahenta, w szczególności z zakresu funkcjonowania określonego rodzaju rozwiązań IT zapewnianych i wdrażanych przez Spółkę u danego klienta oraz zakresu integracji tych rozwiązań z infrastrukturą klienta.

Uzgodnił Pan przy tym z Kontrahentem, że usługi programistyczne, o których mowa w pkt 1 powyżej stanowić będą Pana podstawowy zakres usług.

Wskazał Pan jednocześnie, że w ramach zleconych usług z zakresu obsługi informatycznej, a w szczególności usług wsparcia, o których mowa w pkt 3 powyżej, może Pan świadczyć usługi związane ze wsparciem w zakresie technologii informatycznych, obejmujące opiniowanie, planowanie lub wdrażanie kompleksowych rozwiązań z zakresu technologii informatycznych, które w możliwe najprostszy i efektywny sposób pozwolą na użytkowanie danego oprogramowania lub systemu zgodnie z jego założeniami, wymaganiami i zapotrzebowaniem klienta Kontrahenta lub Kontrahenta.

Zgodnie z planowaną umową wszystkie z wymienionych świadczeń mogą być realizowane odrębnie i niezależnie od siebie, za wynagrodzeniem uzależnionym od stawki godzinowej, tj. określonym jako iloczyn sztywno określonej stawki za roboczogodzinę Pana prac oraz sumy łącznej ilości godzin pracy poświęconych na realizację danego rodzaju świadczeń w danym miesiącu.

Opisywaną powyżej działalność traktuje Pan jako działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa ryczałtowa”).

Na potrzeby rozliczeń ryczałtu we własnym zakresie sklasyfikował Pan omawiane świadczenia w następujących grupowaniach PKWiU(2015):

I.usługi programistyczne związane z projektowaniem struktury, zawartości (funkcjonalności) oraz zapisów kodów źródłowych oprogramowania aplikacji, systemów informatycznych, wskazane w pkt 1 pow. – w grupowaniu 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

II.usługi specjalistycznego doradztwa związanego z planowaniem określonych koncepcji IT związanej z oprogramowaniem i systemami informatycznym, wskazane w pkt 2 pow. – w grupowaniu 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, o ile będą podlegały osobnej klasyfikacji i nie będą realizowane całościowo wraz z ww. usługami programistycznymi, podobnie

III.usługi wsparcia związane z opracowywaniem koncepcji naprawy błędów, wskazane w pkt 3 pow. – w grupowaniu 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, o ile będą podlegały osobnej klasyfikacji i nie będą realizowane całościowo wraz z ww. usługami programistycznymi, natomiast

IV.usługi związane z zarządzaniem i monitorowaniem infrastruktury informatycznej związanej z systemami IT i ich oprogramowaniem, wskazane w pkt 4 powyżej – w grupowaniu w grupowaniu 62.03.12.0 „Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi”,

V.usługi organizacji i przeprowadzania szkoleń dla personelu Kontrahenta, wskazane w pkt 5 pow. – w grupowaniu 85.59.13.2 „Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a

VI.usługi organizacji i przeprowadzania szkoleń dla klientów Kontrahenta, wskazane w pkt 5 pow. – w grupowaniu 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Równocześnie, jeśli w ramach usług ujętych w pkt 3 pojawią (potencjalnie możliwe do wykonania) usługi w zakresie technologii informatycznych, obejmujące opiniowanie, planowanie lub wdrażanie kompleksowych rozwiązań z zakresu technologii informatycznych, które w możliwe najprostszy i efektywny sposób pozwolą na użytkowanie danego oprogramowania lub systemu zgodnie z jego założeniami, wymaganiami i zapotrzebowaniem klienta Kontrahenta lub Kontrahenta to, te we własnym zakresie klasyfikuje Pan w grupowaniu 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, albowiem to odnosi się m.in. do pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem technologii, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa. Przy tym, ww. omawiane planowanie rozwiązań z zakresu technologii informatycznych wiązałoby się z projektowaniem takich technologii, czy systemów IT wraz z analizami i przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji ogólnych wymagań projektu, w tym wymagań i potrzeb biznesowych klienta kontrahenta oraz wymagań funkcjonalnych jakie ma spełniać dany projekt, to te we własnym zakresie klasyfikuje Pan w grupowaniu 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

W konsekwencji względem ww. świadczeń zamierza Pan stosować dwie stawki ryczałtu, tj.:

a)stawkę 12 %, którą zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b pragnie Pan objąć świadczenia wskazane w pkt 1 i 4 oraz część świadczeń z 2 i 3 (w zakresie dotyczącym doradztwa związanym z oprogramowaniem i napraw błędów w oprogramowaniu), oraz

b)stawkę 8,5%, którą zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a pragnie Pan objąć świadczenia wskazane w pkt 5 oraz część świadczeń z pkt 2 i 3 (w zakresie dotyczącym doradztwa związanym z systemami IT oraz koncepcjami w zakresie technologii informatycznych).

Nie jest Pan jednak pewien co do prawidłowości planowanych rozliczeń.

Jednocześnie zaznaczył Pan, że kategorycznie wyklucza możliwość podejmowania jakichkolwiek działań związanych z przetwarzaniem danych, czy też prowadzeniem baz danych.

Uzupełnienie wniosku

Zapytanie dotyczy przychodów jakie osiągnie Pan w roku 2023 oraz w latach przyszłych. Przychody te będą uzyskiwane na analogicznych zasadach i będą dotyczyć opisanych we wniosku świadczeń z zakresu IT.

Działalność gospodarcza została uruchomiona od 2 stycznia 2023 r. i już w momencie utworzenia tej działalności oświadczył Pan, że zamierza się rozliczać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy tym, pierwszy przychód osiągnął Pan w styczniu, po zarejestrowaniu działalności i złożeniu ww. oświadczenia. Złożył Pan deklarację rozliczania w formie ryczałtu w momencie rejestrowania prowadzenia działalności.

W zakresie „usług specjalistycznego doradztwa związanego z planowaniem określonych koncepcji IT związanej z oprogramowaniem i systemami informatycznymi” wskazał Pan, że usługi te (opisane w pkt 2 wniosku) są związane z opracowaniem koncepcji rozwiązania IT.

Koncepcje IT stanowią kompleksowe specyfikacje biznesowe i techniczne mające na celu zrealizowanie potrzeby biznesowej klienta za pomocą narzędzi informatycznych. Specyfikacje w formie dokumentu Word, diagramu przepływu procesu biznesowego na systemach informatycznych, listy zadań dla działów informatycznych, działów testów, etc. Koncepcje takie powstają w oparciu o spotkania z działami biznesowymi klienta i specjalistami IT, którzy w ramach swoich obszarów kompetencji informują o aktualnym działaniu systemu. W oparciu o uzyskaną wiedzę projektuje się zmiany w istniejących systemach informatycznych, ewentualnie projektuje się wdrożenie nowych systemów.

Ww. czynności zwyczajowo są pewnym wycinkiem (elementem) prac związanych z usługami programistycznymi (opisanymi w pkt 1 wniosku) i zwyczajową są wykonywane łącznie, przy czym wówczas nadrzędną rolę pełnią usługi programistyczne, tj. związane z wykonaniem opracowanej koncepcji IT (stworzeniem danego rozwiązania programowego, jego struktury i zawartości).

Nie wyklucza Pan jednak sytuacji, w których świadczenie będzie polegało wyłącznie na opracowaniu danej koncepcji i doradztwie z nią związanym, tj. zasugerowania/zalecenia wdrożenia danych rozwiązań i sposobu ich wdrożenia, niemniej bez dalszych działań – typowo programistycznych. Wówczas uważa Pan, że dojdzie do osobnej (samodzielnej) usługi doradczej. Ta jednak z założenia nie będzie występowała lub będzie występowała niezwykle rzadko. Podstawowym działaniem będą bowiem świadczenia programistyczne (opisywane w pkt 1 wniosku).

W ramach pracy projektowej w czasie wytwarzania koncepcji IT może okazać się, że należy stworzyć nowe oprogramowanie lub dostosować do zmienionych założeń biznesowych istniejące oprogramowanie, wówczas w toku prac programistycznych lub bezpośrednio przed ich realizacją (jeszcze w ramach opracowywanej koncepcji rozwiązań IT) może wystąpić potrzeba świadczenia usług doradczych ściśle związanych z realizacją danej (opracowanej/opracowywanej) koncepcji IT (np. funkcjonalności danego oprogramowania).

Doradztwo takie jest jednak nieodzownym elementem prac projektowych i wykonawczych związanych z usługami programistycznymi. Tych nie traktuje Pan jako samoistnych świadczeń doradczych, albowiem ich celem nie jest doradztwo samo w sobie lecz prawidłowe wyjaśnienie klientowi opracowanej koncepcji i zakładanych rozwiązań IT, które będą tworzone lub też już są w trakcie tworzenia.

Usługi doradcze występujące osobno mogą się pojawić, wówczas jednak przedmiotem zainteresowania klienta jest ocena danych rozwiązań IT i zalecenia ew. zmian, co może następować niezależnie od jakichkolwiek prac programistycznych, które w ogóle mogą się nie pojawić, lub też mogą się pojawić znacznie później oraz mogą być wykonywane przez zupełnie inny podmiot. Sytuacje te pragnie Pan wyraźnie odróżnić.

Zmiany w oprogramowaniu wykonuje się w ramach systemów informatycznych lub dokonuje się zmiany konfiguracji systemów informatycznych, tak by założenia biznesowe zostały zrealizowane rozwiązaniami informatycznymi.

Odmiennie może również następować wdrożenie nowego systemu informatycznego i zintegrowanie go (przez systemy integrujące lub oprogramowanie) z istniejącymi systemami, którymi dysponuje klient.

W efekcie, usługi programistyczne w naturalny sposób obejmują również prace związane z systemami informatycznymi.

W zakresie „usługi wsparcia związanej z opracowywaniem koncepcji naprawy błędów” ponownie zwrócił Pan uwagę, że naprawy błędów mogą występować również w toku prac programistycznych (opisanych w pkt 1) i wówczas stanowią one nieodzowny element tych prac i mają prowadzić do wykonania prawidłowego oprogramowania zgodnego z założeniami klienta. Nie jest to żadna osobna usługa.

Z osobnym (samodzielnym) świadczeniem (opisanym w pkt 3 wniosku) będzie miał Pan do czynienia wówczas, gdy klient zgłosi się z określonym problemem, błędami oprogramowania lub wadami w jego funkcjonowaniu i wówczas prace będą się ograniczały do zaproponowania określonego rozwiązania tych problemów.

Jeżeli klient zgłasza nieprawidłowe działanie systemu i w związku z tym konieczne byłoby opracowanie koncepcji naprawy błędów (jako samodzielna usługa, a nie element prac programistycznych opisywanych pow.), należy przez to zrozumieć przypadek biznesowy, gdzie program nie działa zgodnie z oczekiwaniami klienta i należy zidentyfikować systemy informatyczne, które biorą udział w procesie, „zdebugować” je przez testowe uruchomienia z wskazanym przypadkiem biznesowym i w zależności od zdiagnozowanego przypadku dokonać poprawy wadliwego działającego oprogramowania lub wskazać właściwym osobom miejsce występowania błędu i wskazać możliwe sposoby jego rozwiązania.

Świadczenie to jest zatem zbliżone do usług doradczych opisanych powyżej, tyle że dotyczy ściśle określonych przypadków – błędów oprogramowania.

Błąd nie zawsze musi wynikać z błędu w oprogramowaniu, często zdarza się, że błędy lub wadliwe działanie systemów jest efektem nieprzemyślanego procesu biznesowego, który nie został właściwie wskazany w momencie projektowania rozwiązania informatycznego. Wówczas konieczne jest więc opracowanie takiej koncepcji od nowa lub też zaplanowanie zmian w już opracowanej koncepcji. Wciąż jednak świadczenie tego rodzaju może być wykonywane zupełnie niezależnie od prac programistycznych, które w ogóle mogą się nie pojawić, lub też mogą się pojawić znacznie później oraz mogą być wykonywane przez zupełnie inny podmiot. Sytuacje te pragnie Pan wyraźnie odróżnić, podobnie jak względem ww. usług doradczych.

W zakresie związku wykonywanych przez Pana czynności z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazał Pan, że 62.02.30.0 wprost mówi o pomocy w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego i obejmuje m.in. pomoc w usuwaniu usterek w oprogramowaniu lub w użytkowaniu systemu komputerowego (a przez to również i oprogramowania).

W tym zakresie Pana usługi z zasady dotyczą doradztwa związanego z naprawą błędów i dlatego też w tym zakresie dotyczą tylko i wyłącznie projektowania rozwiązań systemów informatycznych, które umożliwią „naprawę”/„pozbycie się” błędu. Mówimy zatem o projektowaniu i tworzeniu rozwiązań oprogramowania „software”, nie sprzętu „hardware”.

Rozwiązania informatyczne, które w omawianym zakresie Pan zaprojektuje są uruchamiane na sprzęcie komputerowym i przy użyciu technologii, którego prawidłowym uruchomieniem zajmują się ludzie o innych kompetencjach niż Pana. Nie wyklucza Pan jednak sytuacji, w których udzieliłby tym osobom wsparcia związanego z użytkowaniem technologii IT i oceną/zaleceniem wdrożenia innej (z zasady nowszej) technologii IT.

Świadczenia te jednak z zasady pragnąłby Pan klasyfikować jako element świadczeń doradczych (głównie związanych z oceną, analizą i opiniowaniem oprogramowania i opracowaniem koncepcji naprawy ew. błędów), albowiem głównym ich celem jest realizacja świadczeń opracowywaniem koncepcji naprawy błędów w pracy oprogramowania lub przeszkód nieuniemożliwiających/ograniczających jego użytkowanie i stąd klasyfikacja podstawowa to 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Niewykluczone jest jednak, że zostanie Pan poproszony wyłącznie o ocenę możliwości zastosowania danej technologii IT (gdzie przeszkodą dla wdrożenia określonych rozwiązań biznesowych mógłby być np. przestarzały sprzęt lub technologia informatyczna). Wówczas takie „okrojone” samodzielne świadczenie sklasyfikowałby Pan w grupowaniu 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Sytuacje takie na ten moment jednak Pan wyklucza.

Z założenia bowiem nie planuje Pan zapewniać jakichkolwiek usług typowych pomocy technicznej. Opisywane tu świadczenia niemal zawsze obejmują (w szerszym lub mniejszym zakresie) ww. doradztwo dot. oprogramowania, a przy tym mogą również objąć doradztwo związane z technologiami informatycznymi (o ile wpływają one na użytkowanie danego oprogramowania).

W zakresie pytania dotyczącego związku wykonywanych przez Pana czynności z oprogramowaniem wskazał Pan, że na ten moment wyklucza Pan świadczenie samodzielnych (będących celem samym w sobie) usług projektowania systemów, czy technologii informatycznych i ich sieci. 62.01.12.0 wprost mówi o aspekcie budowania sieci – połączeń między sprzętem „hardware”, co nie leży w zakresie typowych Pana kompetencji. Jakikolwiek związek tych usług z usługami doradztwa w zakresie oprogramowania jeżeli się pojawi, pojawiać się będzie wyłącznie jako wycinek prac koncepcyjnych dotyczących oprogramowania, stąd klasyfikacja podstawowa to 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Z założenia bowiem nie planuje Pan zapewniać jakichkolwiek usług typowych związanych z projektowaniem lub wdrażaniem rozwiązań sieciowych. Nie jest Pan jednak w stanie wykluczyć takich świadczeń, zwłaszcza pod kątem związku z tych prac z oprogramowaniem dot. bezpieczeństwa sieci i danych.

Mając na uwadze powyższe odpowiedzi, dla precyzyjności wniosku i opisywanych świadczeń wskazał Pan, że podstawowymi jego świadczeniami będą usługi programistyczne (opisane w pkt 1 wniosku) klasyfikowane w PKWIU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Dodatkowo, niezależnie od ww. usług programistycznych mogą pojawić się usługi doradcze, związane z oprogramowaniem (opisane w pkt 2 i 3 wniosku) i klasyfikowane w PKWIU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Powyższe Świadczenia stanowić będą Pana podstawowe świadczenia i generować będą znaczną część przychodów.

Jak jednak wskazał Pan powyżej – nie jest Pan w stanie wykluczyć, iż w pewnym zakresie (w zależności od zainteresowania klienta) jego usługi doradcze zostaną ograniczone do doradztwa w zakresie technologii IT. Dlatego też już w tym momencie, z daleko posuniętego bezpieczeństwa podatkowego, posłużył się Pan dalszymi klasyfikacjami (62.02.30.0 oraz 62.01.12.0). Takie świadczenia jednak w ogóle mogą się nie pojawić lub inaczej – na ten moment nie zakłada Pan osiągać przychodów z tego rodzaju świadczeń.

W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 nie będzie Pan świadczyć usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Jedyne co Pan wykonuje, to czynności związane z odpowiednim skonfigurowaniem systemu informatycznego w zakresie dostępu dodanych użytkowników, którzy na danym systemie pracują. Jest to element wytwarzania oprogramowania i konfigurowania systemów informatycznych.

Z zasady, jedyne rozróżnienie jakie może się pojawić to obniżona stawka ryczałtu wynikająca z przeprowadzanych szkoleń dla pracowników klienta z zaprojektowanych, zaprogramowanych i wdrożonych systemów informatycznych (85.59.1) lub innych szkoleń informatycznych w zakresie systemów wykorzystywanych przez klienta.

Mając zatem na uwadze rozróżnienie możliwych do osiągania przychodów i stawek ryczałtu ich dotyczących rozliczać się Pan będzie na podstawie ewidencji przychodów, w której ujmuje wszystkie przychody z prowadzonej działalności (ww. jednoosobowej działalności gospodarczej), dokumentowane przede wszystkim na podstawie faktur/y VAT, wraz z podziałem umożliwiającym jasną i czytelną identyfikację rodzaju każdego z osiągniętych przychodów (np. jako przychodów z czynności programistycznych, czynności doradztwa związanego z oprogramowaniem oraz z czynności szkoleniowych).

Podstawowymi Pana świadczeniami będą usługi programistyczne i tym samym kompleksowe świadczenia związane z zaprojektowaniem struktury, zawartości (funkcjonalności) oraz zapisów kodów źródłowych oprogramowania aplikacji, systemów informatycznych.

Same prace programistyczne z zasady będą poprzedzone opracowaniem stosownej koncepcji i zarówno w toku prac nad tą koncepcją, jak i w toku wykonania oprogramowania (kodowania) mogą się pojawić elementy doradztwa, czy też naprawy błędów i opracowywania zmian we wcześniej opracowanej koncepcji. Doradztwo takie (analizy, opinie, zalecenia itp.) jest bowiem nieodzownym elementem usług programistycznych i jest ściśle związane z opracowaniem odpowiedniej koncepcji, funkcjonalności czy struktury oprogramowania.

Traktuje więc Pan takie świadczenia jako niepodzielną całość, której głównym założeniem jest stworzenie określonego oprogramowania.

Jeżeli jednak klient nie będzie zainteresowany oprogramowaniem jako takim, ale samą usługa doradczą, to taką traktuje Pan jako odrębne świadczenie. Przy tym rozróżnia Pan doradztwo związane z oprogramowaniem i daną koncepcją tworzenia, wdrażania, użytkowania oprogramowania (pkt 2 opisu wniosku) od doradztwa dotyczącego stricte błędów w oprogramowaniu (pkt 3 wniosku).

Świadczenia te z zasady bowiem nie muszą się wiązać z późniejszymi, jakimikolwiek pracami dotyczącymi tworzenia oprogramowania, mogą być wykonywane zupełnie niezależnie od prac programistycznych (opisanych w pkt 1 pow.), które w ogóle mogą się nie pojawić, lub też mogą się pojawić znacznie później oraz mogą być wykonywane przez zupełnie inny podmiot.

Sytuacje te pragnie Pan wyraźnie odróżnić i dlatego, wyłącznie w przypadku osobnych, samodzielnych świadczeń doradczych wskazuje Pan osobną klasyfikację, wprost związaną z usługami doradczymi. Dlatego też ujął w omawiane zastrzeżenie, tj. usługi doradcze klasyfikowane w PKWIU 62.02.20.0, o ile nie będą klasyfikowane osobno, całościowo wraz z usługami programistycznymi (tj. jako element/wycinek prac programistycznych) w PKWIU 62.01.11.0.

Pytania

1.Czy względem świadczeń programistycznych opisanych w pkt 1 zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdzie stawka 12% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej?

2.Czy względem świadczeń doradczych opisanych w pkt 2 zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdzie zarówno 12% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej, jeśli ów usługi dotyczyć będą oprogramowania, jak również 8,5% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej, jeśli ów usługi dotyczyć będą systemów informatycznych?

3.Czy względem świadczeń doradczych opisanych w pkt 3 zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdzie zarówno 12% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej, jeśli ów usługi dotyczyć będą błędów oprogramowania, jak również 8,5% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej, jeśli ów usługi dotyczyć będą opiniowania, planowania lub wdrażania kompleksowych rozwiązań z zakresu technologii informatycznych bądź projektowania takich technologii?

4.Czy względem świadczeń zarządzania i monitorowania infrastruktury informatycznej związanej z systemami IT i ich oprogramowaniem opisanych w pkt 4 zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdzie stawka 12% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej?

5.Czy względem świadczeń szkoleniowych opisanych w pkt 5 zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, odpowiedź na każde z zadanych pytań powinna być twierdząca.

Uzasadnieniem tego stanowiska jest przyjęcie następujących nw. wniosków.

Ad. 2, 3 i 5 – stanowisko w zakresie zasadności stosowania 8,5% stawki ryczałtu.

Stoi Pan na stanowisku, że art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej odnosi się do działalności usługowej w ujęciu ogólnym, dla której pozostałe normy ustawy ryczałtowej określające odmienne stawki opodatkowania dla ściśle sprecyzowanych świadczeń nie znajdują zastosowania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Jednocześnie, stosownie do definicji ujętej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (tj. z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu, które tu nie mają zastosowania).

Przy tym fakt, iż będzie Pan prowadził działalność usługową w rozumieniu ww. regulacji nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości.

W efekcie biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 oraz ww. zastrzeżenia z pkt 5 lit. a, zwrócił Pan uwagę, iż stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest stawką podstawową, która powinna mieć zastosowanie, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi, w tym posiłkujące się wskazaniami klasyfikacji PKWiU, dla celów możliwie dokładnego określenia o jakim świadczeniu mowa.

Konsekwentnie, jeśli nie zidentyfikujemy świadczenia (usługi), dla którego ustawa ryczałtowa przewiduje odmienną stawkę, właściwe jest stosowanie stawki „podstawowej” 8,5%.

Ad. 5

Na tle powyższego stoi Pan na stanowisku, iż do świadczeń związanych z usługami szkoleniowymi (edukacyjnymi) opisanych w pkt 5 opisu zdarzenia przyszłego i możliwych do sklasyfikowanie w grupowaniach PKWiU 85.59.13.2 „Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, jak najbardziej zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej. W szczególności, że świadczenia tego rodzaju nie zostały jednoznacznie objęte innymi stawkami ryczałtu.

Ad. 2

Analogicznie, w Pana ocenie, 8,5% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej, znajdzie zastosowanie również do świadczeń związanych z doradztwem w zakresie systemów IT (opisanych w pkt 2 zdarzenia przyszłego).

W szczególności, że wobec tego rodzaju świadczeń dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu decydujący jest przedmiot usług i odpowiedź na pytanie, czy ten dotyczy oprogramowania, czy też nie.

Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej, 12 % stawka ryczałtu znajdzie zastosowanie do świadczenia usług związanych z:

i.doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

ii.związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

iii.objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

iv.związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

v.w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

vi.związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Skoro zatem przedmiotem usług doradczych nie będzie doradztwo w zakresie oprogramowania to takie, nie będą podlegały 12% ryczałtowi, nawet jeżeli będą sklasyfikowane w grupowaniu 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

W Pana ocenie, racjonalny ustawodawca nie po to odwołuje się do systematyki klasyfikacji statystycznych PKWiU, a przy tym nie po to dokonuje jej ograniczenia (sprecyzowania), aby wszelkie możliwe działania objęte działem 70 opodatkowywać wyższą 15% stawka ryczałtu.

W omawianym zakresie, w Pana opinii warto zwrócić uwagę na okoliczność, iż racjonalny ustawodawca posłużył się przedrostkiem „ex”, co oznacza, że dyspozycją omawianej normy przepisu nie są objęte wszystkie usługi doradcze z grupowania 62.02, lecz wyłącznie ściśle określone, doprecyzowane przez ustawodawcę – usługi doradcze związane z oprogramowaniem. W tym miejscu wyjaśnić bowiem należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Jednoznacznie stanowi o tym część definicji legalnych ustawy ryczałtowej i art. 4 ust. 4. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a nie całego jego zakresu.

Tym samym umieszczenie ww. dopisku i użycie ww. art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej sformułowania „ex 62.02” nie może być bagatelizowane i jednoznacznie przesądza o zawężeniu stosowania analizowanej normy. Zawężenie to ma natomiast ten skutek, że usługi doradztwa związane z innym zakresem niż doradztwo w zakresie oprogramowania, pozostają poza 12% stawka ryczałtu.

Ad. 3

Podobnie z zakresu 12% stawki ryczałtu pragnie Pan wykluczyć świadczenie ujęte w pkt 3 opisu zdarzenia przyszłego, w tej części jaka nie będzie dotyczyć oprogramowania.

Jeżeli zatem w toku realizacji omawianych świadczeń świadczyć będzie Pan usługi opiniowania, planowania lub wdrażania kompleksowych rozwiązań z zakresu technologii informatycznych możliwe do sklasyfikowania w grupowaniu 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, czy też usługi projektowania takich technologii, czy systemów IT wraz z analizami i przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji ogólnych wymagań projektu, w tym wymagań potrzeb i biznesowych klienta kontrahenta oraz wymagań funkcjonalnych jakie ma spełniać dany projekt, możliwe do sklasyfikowania w grupowaniu 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” to, opisywane świadczenia nie będą podlegać normie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej. Dla takich świadczeń, w Pana opinii, zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej.

Ad. 1, 2, 3 i 4 – stanowisko w zakresie zasadności stawania 12% stawki ryczałtu

Odmiennie do powyższego, pozostałe świadczenia powinny być objęte 12% ryczałtem. Uważa Pan, że dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej objęte zostaną wszystkie świadczenia typowo programistyczne ujęte w pkt 1 opisu zdarzenia przyszłego, doradcze, dotyczące oprogramowania ujęte w pkt 2 i 3 opisu zdarzenia przyszłego, jak również zarządzania i monitorowania systemów ujęte w pkt 4 opisu zdarzenia przyszłego.

W Pana ocenie, ww. przepis należy interpretować ściśle, albowiem odnosi się do precyzyjnie zakreślonych ustawą usług, możliwych do identyfikacji dzięki jednoznacznemu odwołaniu się ustawodawcy do systematyki i nomenklatury PKWiU.

Ad. 1

W efekcie powyższego, skoro art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej nakazuje objąć 12% stawką ryczałtu (m.in.) usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to przyjąć należy, iż stawka ta obejmuje wszelkie świadczenia dotyczące projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania a w tym w szczególności projektowania struktury i zapisów kodów źródłowych.

Tym samym, stoi Pan na stanowisku, iż 12% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej, znajdzie zastosowanie do świadczeń programistycznych opisanych w pkt 1 zdarzenia przyszłego i możliwych do sklasyfikowania w grupowaniach PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Ad. 2 i 3

Pana zdaniem, stawka ta znajdzie również zastosowanie względem świadczeń ujętych w pkt 2 i 3 opisu zdarzenia przyszłego w zakresie, w jakim świadczenia te dotyczyć będą wprost oprogramowania i możliwe będą do sklasyfikowania w grupowaniu 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Nie powielając całościowej, wyżej przytoczonej argumentacji na potrzeby stosowania 8,5% stawki ryczałtu, zauważył Pan, że ww. klasyfikacja PKWiU obejmuje dwa rodzaje świadczeń, tj. usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw (zarówno) w zakresie systemów informatycznych (jak) i oprogramowania.

W konsekwencji, w zakresie w jakim doradztwo obejmie systemy IT to 12% stawka ryczałtu nie znajdzie zastosowania.

Przeciwnie natomiast, w zakresie w jakimi doradztwo obejmie oprogramowanie to 12% stawka ryczałtu bezsprzecznie powinna mieć zastosowanie. Analizowany przepis jasno bowiem wskazuje, iż odnosi się do (m.in.) usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Ad. 4

Ostatecznie natomiast zwrócił Pan uwagę, że art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej nakazuje objąć 12% stawką ryczałtu także te usługi, które związane są z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Jeśli zatem świadczenia ujęte w pkt 4 opisu zdarzenia przyszłego, obejmujące zarządzanie i monitorowanie infrastruktury informatycznej związanej z systemami IT i ich oprogramowaniem możliwe są do sklasyfikowania w grupowaniu 62.03.12.0 „Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi” to jak najbardziej omawiana norma znajdzie zastosowanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie:

„działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wyjaśniamy, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że planuje Pan osiągać przychody na gruncie planowanej do zawarcia umowy o współpracy w zakresie obsługi informatycznej nakierowanej na opracowywanie i tworzenie oprogramowania IT na zlecenie, nie wyłączając specjalistycznych usług doradczych w zakresie planowania danej koncepcji IT. Na potrzeby rozliczeń ryczałtu sklasyfikował Pan te usługi w następujących grupowaniach PKWiU(2015):

I.usługi programistyczne związane z projektowaniem struktury, zawartości (funkcjonalności) oraz zapisów kodów źródłowych oprogramowania aplikacji, systemów informatycznych – w grupowaniu 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”;

II.usługi specjalistycznego doradztwa związanego z planowaniem określonych koncepcji IT związanej z oprogramowaniem i systemami informatycznym – w grupowaniu 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, o ile będą podlegały osobnej klasyfikacji i nie będą realizowane całościowo wraz z ww. usługami programistycznymi;

III.usługi wsparcia związane z opracowywaniem koncepcji naprawy błędów – w grupowaniu 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, o ile będą podlegały osobnej klasyfikacji i nie będą realizowane całościowo wraz z ww. usługami programistycznymi,

dodatkowo jeśli w ramach usług ujętych w pkt 3 pojawią się usługi w zakresie technologii informatycznych, obejmujące opiniowanie, planowanie lub wdrażanie kompleksowych rozwiązań z zakresu technologii informatycznych, które w możliwe najprostszy i efektywny sposób pozwolą na użytkowanie danego oprogramowania lub systemu zgodnie z jego założeniami, wymaganiami i zapotrzebowaniem klienta Kontrahenta lub Kontrahenta to te klasyfikuje Pan w grupowaniu 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”,

a gdyby ww. omawiane planowanie rozwiązań z zakresu technologii informatycznych wiązało się z projektowaniem takich technologii, czy systemów IT wraz z analizami i przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji ogólnych wymagań projektu, w tym wymagań i potrzeb biznesowych klienta kontrahenta oraz wymagań funkcjonalnych jakie ma spełniać dany projekt, to te klasyfikuje Pan w grupowaniu 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”;

IV.usługi związane z zarządzaniem i monitorowaniem infrastruktury informatycznej związanej z systemami IT i ich oprogramowaniem – w grupowaniu w grupowaniu 62.03.12.0 „Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi”;

V.usługi organizacji i przeprowadzania szkoleń dla personelu Kontrahenta – w grupowaniu 85.59.13.2 „Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”;

VI.usługi organizacji i przeprowadzania szkoleń dla klientów Kontrahenta – w grupowaniu 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W zakresie „usług specjalistycznego doradztwa związanego z planowaniem określonych koncepcji IT związanej z oprogramowaniem i systemami informatycznymi” wskazał Pan, że usługi te (pkt II) są związane z opracowaniem koncepcji rozwiązania IT. Nie wyklucza Pan jednak sytuacji, w których świadczenie będzie polegało wyłącznie na opracowaniu danej koncepcji i doradztwie z nią związanym, tj. zasugerowania/zalecenia wdrożenia danych rozwiązań i sposobu ich wdrożenia, niemniej bez dalszych działań – typowo programistycznych. Wówczas uważa Pan, że dojdzie do osobnej (samodzielnej) usługi doradczej. Ta jednak z założenia nie będzie występowała lub będzie występowała niezwykle rzadko. Zmiany w oprogramowaniu wykonuje się w ramach systemów informatycznych lub dokonuje się zmiany konfiguracji systemów informatycznych, tak by założenia biznesowe zostały zrealizowane rozwiązaniami informatycznymi. Odmiennie może również następować wdrożenie nowego systemu informatycznego i zintegrowanie go (przez systemy integrujące lub oprogramowanie) z istniejącymi systemami, którymi dysponuje klient.

W zakresie „usługi wsparcia związanej z opracowywaniem koncepcji naprawy błędów” z osobnym (samodzielnym) świadczeniem (opisanym w pkt 3 wniosku) będzie miał Pan do czynienia wówczas, gdy klient zgłosi się z określonym problemem, błędami oprogramowania lub wadami w jego funkcjonowaniu i wówczas prace będą się ograniczały do zaproponowania określonego rozwiązania tych problemów. Świadczenie to jest zatem zbliżone do usług doradczych opisanych powyżej, tyle że dotyczy ściśle określonych przypadków – błędów oprogramowania. Błąd nie zawsze musi wynikać z błędu w oprogramowaniu, często zdarza się, że błędy lub wadliwe działanie systemów jest efektem nieprzemyślanego procesu biznesowego, który nie został właściwie wskazany w momencie projektowania rozwiązania informatycznego. Wówczas konieczne jest więc opracowanie takiej koncepcji od nowa lub też zaplanowanie zmian w już opracowanej koncepcji. Wciąż jednak świadczenie tego rodzaju może być wykonywane zupełnie niezależnie od prac programistycznych, które w ogóle mogą się nie pojawić, lub też mogą się pojawić znacznie później oraz mogą być wykonywane przez zupełnie inny podmiot.

Dodatkowo wskazał Pan, że wobec Pana nie znajdą zastosowania przesłanki negatywne stosowania ryczałtu, a w szczególności nie zamierza Pan przekroczyć wskazanego w ustawie ryczałtowej limitu 2 mln euro, ani nie zamierza świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Złożył Pan deklarację rozliczania w formie ryczałtu w momencie rejestrowania prowadzenia działalności. Rozliczać się Pan będzie na podstawie ewidencji przychodów, w której ujmuje wszystkie przychody z prowadzonej działalności (ww. jednoosobowej działalności gospodarczej), dokumentowane przede wszystkim na podstawie faktur/y VAT, wraz z podziałem umożliwiającym jasną i czytelną identyfikację rodzaju każdego z osiągniętych przychodów.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej:

usług programistycznych (pkt I),

usług specjalistycznego doradztwa związanego z planowaniem określonych koncepcji IT związanej z oprogramowaniem (pkt II),

usług wsparcia związanych z opracowywaniem koncepcji naprawy błędów dotyczących oprogramowania (pkt III),

usług związanych z zarządzaniem i monitorowaniem infrastruktury informatycznej związanej z systemami IT i ich oprogramowaniem (pkt IV),

należy zastosować 12% stawką ryczałtu, wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast do przychodów ze świadczenia:

usług specjalistycznego doradztwa związanego z planowaniem określonych koncepcji IT związanej z systemami informatycznymi, a nie z oprogramowaniem (pkt II),

usług w zakresie technologii informatycznych, obejmujących opiniowanie, planowanie lub wdrażanie kompleksowych rozwiązań z zakresu technologii informatycznych oraz projektowanie takich technologii, czy systemów IT, a więc niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (pkt III),

usług organizacji i przeprowadzania szkoleń dla personelu Kontrahenta (pkt V),

usług organizacji i przeprowadzania szkoleń dla klientów Kontrahenta (pkt VI),

zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Pana zapytania i wskazanych przepisów do interpretacji. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami (w szczególności analiza poszczególnych możliwości opodatkowania usług w przypadku ich związku oraz jego braku z doradztwem w zakresie oprogramowaniem, a także sposób ujmowania usług całościowo lub jako pojedyncze elementy składające się na jedną usługę) nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Niniejsza interpretacja opiera się na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w którym opis oraz wskazana klasyfikacja PKWiU świadczonej usługi zostały uznane jako element tego zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00