Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.882.2022.2.AK

W związku ze sprzedażą w drodze licytacji publicznej niezabudowanych działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, nie będzie Pani zobowiązana do naliczenia podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania,że w związku ze sprzedażą w drodze licytacji publicznej niezabudowanych działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, nie będzie Pani zobowiązana do naliczenia podatku od towarów i usług.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2023 r. (wpływ 31 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w .... w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym pod sygnaturą akt … dokonała wszczęcia egzekucji z nieruchomości gruntowych położonych w obrębie miejscowości ..., gmina ..., powiat ..., województwo, oznaczonych w rejestrze gruntów jako działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, dla których Sąd Rejonowy w ....., Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgi wieczyste o numerach:  1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8.

Postępowanie egzekucyjne prowadzone jest na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w ....., natomiast właścicielem nieruchomości gruntowych jest dłużnik „…” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w ...., NIP ….

Ad. 1) Z informacji zawartych w księdze wieczystej 1 wynika, iż działka gruntu o numerze ewidencyjnym 1, położona w obrębie ewidencyjnym ....., gmina ..... , powiat....., obejmuje grunty orne o powierzchni 0,2895 ha, zaś jej właścicielem jest „..” sp. z o.o., która przedmiotową nieruchomość gruntową nabyła w drodze zakupu w dniu 13 czerwca 2017 roku, co dokumentuje umowa sprzedaży sporządzona w formie aktu notarialnego przez notariusza w Kancelarii Notarialnej w ....  (rep. … z dnia 13 czerwca 2017 roku). Dział III analizowanej księgi wieczystej zawiera informację, iż w stosunku do ww. nieruchomości: • wszczęto postępowanie egzekucyjne z nieruchomości w sprawie …, prowadzone na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w ..... oraz • do toczącej się egzekucji z nieruchomości przyłączył się kolejny wierzyciel w sprawie .. – Bank S.A. z siedzibą w .... . Dział IV księgi wieczystej 1 zawiera informację, iż przedmiotowa nieruchomość obciążona jest następującymi hipotekami: 1) hipoteką umowną łączną w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie spłaty limitu kredytowego wynikającego z umowy dyskontowej z dnia 4 sierpnia 2016 roku nr …, wierzycielem hipotecznym jest Bank S.A. z siedzibą w ....., zaś księgami wieczystymi współobciążonymi są księgi wieczyste o numerach  1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8. 2) hipoteką przymusową w wysokości ..... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności objętej zarządzeniem zabezpieczenia nr 1 z dnia 5 września 2018 roku, zaś wierzycielem hipotecznym jest Prokurator Regionalny w ..... jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 3) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności objętej zarządzeniem zabezpieczenia nr … z dnia 9 października 2018 roku, zaś wierzycielem hipotecznym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... jako organ reprezentujący Skarb Państwa. Działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 1 „..” sp. z o.o. nabyła od osoby fizycznej, zaś przy zakupie tej działki – jak wynika z treści aktu notarialnego Rep. A nr … z dnia 13 czerwca 2017 roku – od wartości transakcji został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 2) Z informacji zawartych w księdze wieczystej 2 wynika, iż działka gruntu o numerze ewidencyjnym 2, położona w obrębie ewidencyjnym ....., gmina ....., powiat, obejmuje grunty orne o powierzchni 0,2333 ha, zaś jej właścicielem jest „..” sp. z o.o., która przedmiotową nieruchomość gruntową nabyła w drodze zakupu w dniu 25 sierpnia 2017 roku, co dokumentuje umowa sprzedaży sporządzona w formie aktu notarialnego przez notariusza w Kancelarii Notarialnej w ...... (rep. … z 25 sierpnia 2017 roku). Dział III analizowanej księgi wieczystej zawiera informację, iż w stosunku do ww. nieruchomości: • wszczęto postępowanie egzekucyjne z nieruchomości w sprawie …, prowadzone na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w ..... oraz • do toczącej się egzekucji z nieruchomości przyłączył się kolejny wierzyciel w sprawie … – Bank S.A. z siedzibą w ...... Dział IV księgi wieczystej … zawiera informację, iż przedmiotowa nieruchomość obciążona jest następującymi hipotekami: 1) hipoteką umowną łączną w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie spłaty limitu kredytowego wynikającego z umowy dyskontowej z dnia 4 sierpnia 2016 roku nr … wierzycielem hipotecznym jest Bank S.A. z siedzibą w ......, zaś księgami wieczystymi współobciążonymi są księgi wieczyste o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8; 2) hipoteką przymusową w wysokości.... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Prokurator Regionalny w ..... jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 3) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w.....  jako organ reprezentujący Skarb Państwa. Działkę gruntu o numerze ewidencyjnym .... „..” sp. z o.o. nabyła od osoby fizycznej, zaś przy zakupie tej działki – jak wynika z treści aktu notarialnego Rep. A nr … 25 sierpnia 2017 roku – od wartości transakcji został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 3) Z informacji zawartych w księdze wieczystej … wynika, iż działka gruntu o numerze ewidencyjnym 3, położona w obrębie ewidencyjnym ......, gmina ....., powiat, obejmuje grunty orne o powierzchni 0,2076 ha, zaś jej właścicielem jest „…” sp. z o.o., która przedmiotową nieruchomość gruntową nabyła w drodze zakupu w dniu 7 września 2017 roku, co dokumentuje umowa sprzedaży sporządzona w formie aktu notarialnego przez notariusz w Kancelarii Notarialnej w .....  (rep. A nr … z dnia 7 września 2017 roku). Dział III analizowanej księgi wieczystej zawiera informację, iż w stosunku do ww. nieruchomości: • wszczęto postępowanie egzekucyjne z nieruchomości w sprawie …, prowadzone na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w ..... oraz • do toczącej się egzekucji z nieruchomości przyłączył się kolejny wierzyciel w sprawie … – Bank S.A. z siedzibą w ..... Dział IV księgi wieczystej … zawiera informację, iż przedmiotowa nieruchomość obciążona jest następującymi hipotekami: 1) hipoteką umowną łączną w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie spłaty limitu kredytowego wynikającego z umowy dyskontowej z dnia 4 sierpnia 2016 roku nr …, wierzycielem hipotecznym jest Bank S.A. z siedzibą w ....., zaś księgami wieczystymi współobciążonymi są księgi wieczyste o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8; 2) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Prokurator Regionalny w ..... jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 3) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w....  jako organ reprezentujący Skarb Państwa. Działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 3 „…” sp. z o.o. nabyła od osoby fizycznej, zaś przy zakupie tej działki – jak wynika z treści aktu notarialnego Rep. A nr … z dnia 7 września 2017 roku – od wartości transakcji został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 4) Z informacji zawartych w księdze wieczystej … wynika, iż działka gruntu o numerze ewidencyjnym 4, położona w obrębie ewidencyjnym ..... gmina ....., powiat ....., obejmuje grunty orne o powierzchni 0,1988 ha, zaś jej właścicielem jest „…” sp. z o.o., która przedmiotową nieruchomość gruntową nabyła w drodze zakupu w dniu 26 września 2017 roku, co dokumentuje umowa sprzedaży sporządzona w formie aktu notarialnego przez notariusz w Kancelarii Notarialnej w ..... (rep. A nr … z dnia 26 września 2017 roku). Dział III analizowanej księgi wieczystej zawiera informację, iż w stosunku do ww. nieruchomości: • wszczęto postępowanie egzekucyjne z nieruchomości w sprawie …, prowadzone na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w .... oraz • do toczącej się egzekucji z nieruchomości przyłączył się kolejny wierzyciel w sprawie … – Bank S.A. z siedzibą w ....... Dział IV księgi wieczystej .. zawiera informację, iż przedmiotowa nieruchomość obciążona jest następującymi hipotekami: 1) hipoteką umowną łączną w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie spłaty limitu kredytowego wynikającego z umowy dyskontowej z dnia 4 sierpnia 2016 roku nr … wierzycielem hipotecznym jest Bank S.A. z siedzibą w ......, zaś księgami wieczystymi współobciążonymi są księgi wieczyste o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8; 2) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Prokurator Regionalny w .... jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 3) hipoteką przymusową w wysokości ..... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w ..... jako organ reprezentujący Skarb Państwa. Działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 4 „…” sp. z o.o. nabyła od osoby fizycznej, zaś przy zakupie tej działki – jak wynika z treści aktu notarialnego Rep. A nr … z dnia 26 września 2017 roku – od wartości transakcji został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 5) Z informacji zawartych w księdze wieczystej … wynika, iż działka gruntu o numerze ewidencyjnym 5, położona w obrębie ewidencyjnym ....., gmina ....., powiat ....., obejmuje grunty orne o powierzchni 0,2505 ha, zaś jej właścicielem jest „…” sp. z o.o., która przedmiotową nieruchomość gruntową nabyła w drodze zakupu w dniu 19 września 2017 roku, co dokumentuje umowa sprzedaży sporządzona w formie aktu notarialnego przez notariusza w Kancelarii Notarialnej w ..... (rep. A nr … z dnia 19 września 2017 roku). Dział III analizowanej księgi wieczystej zawiera informację, iż w stosunku do ww. nieruchomości: • wszczęto postępowanie egzekucyjne z nieruchomości w sprawie …., prowadzone na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w ..... oraz • do toczącej się egzekucji z nieruchomości przyłączył się kolejny wierzyciel w sprawie … – Bank S.A.  z siedzibą w ..... Dział IV księgi wieczystej … zawiera informację, iż przedmiotowa nieruchomość obciążona jest następującymi hipotekami: 1) hipoteką umowną łączną w wysokości.... zł, stanowiącą zabezpieczenie spłaty limitu kredytowego wynikającego z umowy dyskontowej z dnia 4 sierpnia 2016 roku nr …, wierzycielem hipotecznym jest Bank S.A. z siedzibą w ......, zaś księgami wieczystymi współobciążonymi są księgi wieczyste o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8; 2) hipoteką przymusową w wysokości..... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Prokurator Regionalny w .... jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 3) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w ......  jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 4) hipoteką przymusową w wysokości 3699,51 zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności objętej tytułem wykonawczym, zaś wierzycielem hipotecznym jest Spółka Akcyjna z siedzibą w ...... Działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 5 „…” sp. z o.o. nabyła od osoby fizycznej, zaś przy zakupie tej działki – jak wynika z treści aktu notarialnego Rep. A nr … z dnia 19 września 2017 roku – od wartości transakcji został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

 Ad. 6) Z informacji zawartych w księdze wieczystej … wynika, iż działka gruntu o numerze ewidencyjnym 6,  położona w obrębie ewidencyjnym ....., gmina ....., powiat, obejmuje grunty orne o powierzchni 0,2506 ha, zaś jej właścicielem jest „..” sp. z o.o., która przedmiotową nieruchomość gruntową nabyła w drodze zakupu w dniu 25 października 2017 roku, co dokumentuje umowa sprzedaży sporządzona w formie aktu notarialnego przez notariusz w Kancelarii Notarialnej w .....  (rep. A nr .. z dnia 25 października 2017 roku). Dział III analizowanej księgi wieczystej zawiera informację, iż w stosunku do ww. nieruchomości: • wszczęto postępowanie egzekucyjne z nieruchomości w sprawie …, prowadzone na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w ...... oraz • do toczącej się egzekucji z nieruchomości przyłączył się kolejny wierzyciel w sprawie .. – Bank S.A. z siedzibą w ..... Dział IV księgi wieczystej … zawiera informację, iż przedmiotowa nieruchomość obciążona jest następującymi hipotekami: 1) hipoteką umowną łączną w wysokości.... zł, stanowiącą zabezpieczenie spłaty limitu kredytowego wynikającego z umowy dyskontowej z dnia 4 sierpnia 2016 roku nr …, wierzycielem hipotecznym jest Bank S.A. z siedzibą w ..., zaś księgami wieczystymi współobciążonymi są księgi wieczyste o numerach: 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8; 2) hipoteką przymusową w wysokości 1 602 735,00 zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w..... jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 3) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie należności objętych tytułami wykonawczymi, zaś wierzycielem hipotecznym jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w ..... Inspektorat w .... Działkę gruntu o numerze ewidencyjnym .... „..” sp. z o.o. nabyła od osoby fizycznej, zaś przy zakupie tej działki – jak wynika z treści aktu notarialnego Rep. A nr .. z dnia 25 października 2017 roku – od wartości transakcji został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 7) Z informacji zawartych w księdze wieczystej .. wynika, iż działka gruntu o numerze ewidencyjnym 7, położona w obrębie ewidencyjnym ....., gmina ...., powiat, obejmuje grunty orne o powierzchni 0,2257 ha, zaś jej właścicielem jest „..” sp. z o.o., która przedmiotową nieruchomość gruntową nabyła w drodze zakupu w dniu 5 grudnia 2017 roku, co dokumentuje umowa sprzedaży sporządzona w formie aktu notarialnego przez notariusza w Kancelarii Notarialnej w ..... (rep. A nr … z dnia 5 grudnia 2017 roku). Dział III analizowanej księgi wieczystej zawiera informację, iż w stosunku do ww. nieruchomości: • wszczęto postępowanie egzekucyjne z nieruchomości w sprawie … prowadzone na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w ..... oraz • do toczącej się egzekucji z nieruchomości przyłączył się kolejny wierzyciel w sprawie .. – Bank S.A. z siedzibą w .... Dział IV księgi wieczystej … zawiera informację, iż przedmiotowa nieruchomość obciążona jest następującymi hipotekami: 1) hipoteką umowną łączną w wysokości ....zł, stanowiącą zabezpieczenie spłaty limitu kredytowego wynikającego z umowy dyskontowej z dnia 4 sierpnia 2016 roku nr …, wierzycielem hipotecznym jest Bank S.A. z siedzibą w ....., zaś księgami wieczystymi współobciążonymi są księgi wieczyste o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8; 2) hipoteką przymusową w wysokości ....zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia, zaś wierzycielem hipotecznym jest Prokurator Regionalny w ..... jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 3) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności wynikającej z zarządzenia zabezpieczenia nr … z dnia 9 października 2018 roku, zaś wierzycielem hipotecznym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w .....  jako organ reprezentujący Skarb Państwa. Działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 7 „…” sp. z o.o. nabyła od osoby fizycznej, zaś przy zakupie tej działki – jak wynika z treści aktu notarialnego Rep. A nr … z dnia 5 grudnia 2017 roku – od wartości transakcji został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 8) Z informacji zawartych w księdze wieczystej .. wynika, iż działka gruntu o numerze ewidencyjnym 8, położona w obrębie ewidencyjnym ....., gmina ...., powiat, obejmuje grunty orne o powierzchni 0,1998 ha, zaś jej właścicielem jest „..” sp. z o.o., która przedmiotową nieruchomość gruntową nabyła w drodze zakupu w dniu 11 grudnia 2017 roku, co dokumentuje umowa sprzedaży sporządzona w formie aktu notarialnego przez notariusza w Kancelarii Notarialnej w ..... (rep. A nr .. z dnia 11 grudnia 2017 roku). Dział III analizowanej księgi wieczystej zawiera informację, iż w stosunku do ww. nieruchomości: • wszczęto postępowanie egzekucyjne z nieruchomości w sprawie …, prowadzone na wniosek wierzyciela Bank S.A. z siedzibą w .... oraz • do toczącej się egzekucji z nieruchomości przyłączył się kolejny wierzyciel w sprawie … – Bank S.A. z siedzibą w ...... Dział IV księgi wieczystej … zawiera informację, iż przedmiotowa nieruchomość obciążona jest następującymi hipotekami: 1) hipoteką umowną łączną w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie spłaty limitu kredytowego wynikającego z umowy dyskontowej z dnia 4 sierpnia 2016 roku nr …, wierzycielem hipotecznym jest Bank S.A. z siedzibą w ....., zaś księgami wieczystymi współobciążonymi są księgi wieczyste o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8; 2) hipoteką przymusową w wysokości ..... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności objętej zarządzeniem zabezpieczenia nr 1 z dnia 5 września 2018 roku, zaś wierzycielem hipotecznym jest Prokurator Regionalny w .....jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 3) hipoteką przymusową w wysokości ..... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności objętej zarządzeniem zabezpieczenia nr … z dnia 9 października 2018 roku, zaś wierzycielem hipotecznym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w ..... jako organ reprezentujący Skarb Państwa; 4) hipoteką przymusową w wysokości .... zł, stanowiącą zabezpieczenie wierzytelności objętej tytułem wykonawczym, zaś wierzycielem hipotecznym jest Spółka Akcyjna z siedzibą w ...... Działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 8  „…” sp. z o.o. nabyła od osoby fizycznej, zaś przy zakupie tej działki – jak wynika z treści aktu notarialnego Rep. A nr … z dnia 11 grudnia 2017 roku – od wartości transakcji został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

W toku postępowania egzekucyjnego … zlecono sporządzenie operatu szacunkowego nieruchomości objętych wyżej wymienionymi księgami wieczystymi w celu określenia wartości rynkowej tych nieruchomości dla potrzeb prowadzonego postępowania egzekucyjnego. Z operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego z dnia 17 marca 2022 roku wynika, iż nieruchomości gruntowe oznaczone w rejestrze gruntów jako działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, położone w obrębie miejscowości w miejscowości ... gm. ....., powiat ....., stanowią działki niezabudowane położone w jednym kompleksie, obok siebie. Jest to teren niezagospodarowany, zarośnięty trawą oraz samosiewami drzew i krzewów. Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika również, że przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie, dla którego brak jest obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, stanowiącym załącznik nr 3 do uchwały Nr .. Rady Gminy z dnia 25 lutego 2022 roku, przedmiotowe nieruchomości położone są w strefie oznaczonej jako AG/FV – obszary aktywności gospodarczej/obszary urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii fotowoltaicznych. Spółka dłużna „…” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w .....– jak wynika z informacji odpowiadającej odpisowi aktualnemu z rejestru przedsiębiorców – została utworzona na podstawie umowy spółki sporządzonej w formie aktu notarialnego w dniu 22 grudnia 2010 roku, Rep. A Nr .., przez notariusza … prowadzącego Kancelarię Notarialną w ..... Według odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego przedmiot przeważającej działalności dłużnika stanowi wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej. Zarejestrowany przedmiot pozostałej działalności dłużnika obejmuje: • produkcję pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowaną; • realizację projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków; • sprzedaż hurtową i detaliczną pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli; • sprzedaż hurtową wyrobów chemicznych; • sprzedaż hurtową pozostałych półproduktów; • sprzedaż hurtową niewyspecjalizowaną; • transport drogowy towarów; • działalność usługową wspomagającą transport lądowy; • działalność pozostałych agencji transportowych.

Z informacji zawartych w Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wynika, iż „…” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w okresie od dnia 1 kwietnia 2011 roku do dnia 21 maja 2019 roku była zarejestrowana jako podatnik VAT. Dłużnik został wykreślony z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. w związku z tym, iż mimo podjętych udokumentowanych prób nie było możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem. W postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym pod sygnaturą akt …, działając na podstawie tytułu wykonawczego Repertorium z dnia 12 kwietnia 2018 roku, sygn. akt A nr …, Komornik Sądowy zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości, dla których prowadzone są księgi wieczyste o numerach: 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, tj. będących własnością dłużnika „..” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji działek gruntu o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, położonych w obrębie miejscowości w miejscowości ..... gm. ....., powiat. Planowana sprzedaż odbędzie się w drodze licytacji publicznej.

Na pytania Organu:

  1. W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, iż „(…) Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika, że przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie, dla którego brak jest obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. (…)”, należy wskazać czy dla działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, została/do dnia sprzedaży zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 ze zm.)?
  2. W jaki sposób, do jakich celów, dłużna Spółka wykorzystywała niezabudowane działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8?
  3. Należy wskazać, czy ww. niezabudowane działki były/są wykorzystywane przez dłużną Spółkę w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?
  4. Czy niezabudowane działki wykorzystywane były przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, wykonywała dłużna Spółka – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  5. Czy nabycie przez dłużną Spółkę niezabudowanych działki/działek, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcje te zostały udokumentowane fakturą/fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT?
  6. Czy dłużnej Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu niezabudowanych działek?
  7. Czy działki były udostępniana przez dłużną Spółkę osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy działki lub ich części zostały oddane w najem/dzierżawę/użyczenie oraz czy udostępnianie to miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?
  8. Jeżeli nie posiada Pani informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

a)czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią jako Komornika działań?

b)czy działania te zostały udokumentowane?

c)czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnej Spółki?

odpowiedziała Pani:

1. Komornik sądowy nie ma wiedzy czy dla działek :

działka nr ewidencyjny 1 o powierzchni 0,2895 ha, stanowiąca grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych klasy V oraz grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 2 o powierzchni 0,2333 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 3 o powierzchni 0,2076 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 4 o powierzchni 0,1988 ha, stanowiąca grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych klasy V oraz grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 5 o powierzchni 0,2505 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 6 o powierzchni 0,2506 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 7 o powierzchni 0,2257 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 8 o powierzchni 0,1998 ha, stanowiąca grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych klasy V oraz grunty orne klasy IVb;

zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

2. Komornik sądowy nie ma wiedzy do jakich celów wykorzystywała dłużna spółka działki nr 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8.

3. Komornik sądowy nie ma wiedzy czy działki nr 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, były wykorzystywane przez dłużną spółkę w działalności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

4. Komornik sądowy nie ma wiedzy czy działki nr 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, były wykorzystywane przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

5. Komornik sądowy nie ma wiedzy czy nabycie działki nr 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w toku egzekucji nie odnaleziono faktury VAT z tytułu nabycia ww. działek.

6. Komornik sądowy nie ma wiedzy czy dłużnej spółce przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki nr 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8.

7. Komornik sądowy nie ma wiedzy czy działki nr 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, były udostępniane przez dłużną spółkę osobom trzecim.

8. Z uwagi na brak możliwości doręczenia korespondencji dłużnej Spółce, został w tym celu powołany na wniosek wierzyciela przez sąd kurator do doręczeń w osobie Adwokat …, komornik sądowy wystosował do mecenasa pismo z zapytaniem czy przy sprzedaży działki nr 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, winien być odprowadzony podatek VAT. W odpowiedzi komornik sądowy otrzymał informację, że kurator nie posiada wiedzy w tym zakresie ani nie ma dostępu do dokumentacji.

Pytanie

Czy przy sprzedaży w trybie licytacji publicznej niezabudowanych nieruchomości gruntowych położonych w miejscowości ...... gm. ......, powiat, oznaczonych w rejestrze gruntów jako działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, dla których Sąd Rejonowy w ...., IV Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgi wieczyste o numerach 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ..... zobowiązana będzie do naliczenia podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Planowana sprzedaż w trybie licytacji publicznej zabudowanych nieruchomości gruntowych położonych w miejscowości .... gm. ....., powiat, oznaczonych w rejestrze gruntów jako działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, dla których Sąd Rejonowy w …, IV Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgi wieczyste o numerach 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym dokonując tej sprzedaży w trybie licytacji publicznej Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ..... wystąpi w roli płatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów. Definicję płatnika zawiera art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), stanowiący, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów tej ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Dokonując sprzedaży towarów będących własnością dłużnika komornik sądowy jest zobowiązany do naliczenia podatku od towarów i usług tylko wówczas, gdy do naliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. W przypadku, gdy czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT lub jest od niego zwolniona, komornik sądowy nie jest obowiązany do odprowadzenia podatku VAT. Stanowisko takie zawiera w szczególności interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 grudnia 2018 r. (sygn. 0113-KDIPT1- 1.4012.741.2018.2.AK).

Powyższe oznacza, iż komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględniania w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.eksport towarów,

3.import towarów na terytorium kraju,

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie towarów obejmuje rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Na mocy zaś art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z treści art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika natomiast, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług , jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług . Zarówno odpłatna dostawa towarów, jak i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż niezabudowane działki gruntu objęte księgami wieczystymi o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, wchodzące w skład zbywanej nieruchomości, stanowią towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając zaś na uwadze, iż odpłatna dostawa towarów obejmuje każde odpłatne przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), należy stwierdzić, iż sprzedaż zabudowanych nieruchomości gruntowych położonych w miejscowości ..... gm. ....., powiat, oznaczonych w rejestrze gruntów jako działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże samo stwierdzenie, że sprzedaż nieruchomości obejmującej działki gruntu wraz ze znajdującymi się na tych działkach zabudowaniami, stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest wystarczającą przesłanką, aby czynność tę uznać za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza bowiem nie tylko czynnik przedmiotowy, ale także czynnik podmiotowy.

Oznacza to, że:

nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

określona czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie wówczas, jeżeli zostanie wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Oznacza to, że dostawa towarów (w szczególności nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Stanowisko takie potwierdza w szczególności interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 listopada 2019 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.511.2019.2.AM), w której czytamy: „Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ”.

Istotne więc dla określenia, czy w odniesieniu do analizowanej sprzedaży nieruchomości mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest ustalenie, czy przedmiot tej dostawy (niezabudowana nieruchomość) był przez dokonującego dostawy, tj. dłużnika „…” spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji, wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Działalność gospodarcza – stosownie do regulacji zawartych w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Ten sam przepis wskazuje, iż działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Aby zatem faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności podatkiem od towarów i usług konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu (tu: dostawę towarów) wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik VAT.

Dodać należy, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik VAT” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W konsekwencji należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jako dostawa towarów – podlega sprzedaż składników majątkowych, w tym nieruchomości, wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

Aby zatem ustalić, czy Wnioskodawca, jako komornik sądowy, będzie zobowiązany do opodatkowania sprzedaży przedmiotowej nieruchomości podatkiem od towarów i usług, należy dokonać analizy, czy dłużnik w okolicznościach opisanych we wniosku był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zaś na uwadze, że:

właścicielem niezabudowanych nieruchomości objętych księgami wieczystymi o numerach 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8 jest spółka kapitałowa „…” sp. z o.o. w likwidacji wpisana do rejestru przedsiębiorców, a więc prowadząca działalność gospodarczą;

w okresie od dnia od dnia 1 kwietnia 2011 roku do dnia 21 maja 2019 roku „…” sp. z o.o. była zarejestrowana jako podatnik VAT;

przedmiotowa nieruchomość została nabyta do majątku „…” sp. z o.o., a więc w ramach prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej i była – jak wynika z treści wpisanych do ksiąg wieczystych obciążeń hipotecznych – wykorzystywana do prowadzenia tej działalności; należy stwierdzić, iż nieruchomość będąca przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży, realizowanej w trybie licytacji publicznej przez komornika sądowego, była wykorzystywana przez spółkę dłużną do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowej nieruchomości stanowi zbycie majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a dłużnika należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 tej ustawy. Natomiast na mocy art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, stawka ta wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe) oraz obniżone stawki.

Zwolnieniu podmiotowemu, na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega sprzedaż dokonywana przez podatników, których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł, przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Mając na uwadze, iż aktualnie „…” sp. z o.o. w likwidacji nie figuruje w Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT, należy stwierdzić, iż dłużnik nie posiada statusu podatnika VAT zwolnionego z tego podatku. Tym samym sprzedaż analizowanej nieruchomości nie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach zwolnień przedmiotowych dostawa nieruchomości gruntowej niezabudowanej może być zwolniona z podatku VAT na podstawie:

art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług lub

art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie nieruchomości. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona od podatku VAT jest dostawa towarów (w tym nieruchomości) wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponieważ „…” sp. z o.o. w likwidacji – jak wynika z informacji zawartych w Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT – posiadała status podatnika VAT, zwolnienie, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie może mieć w analizowanej sytuacji zastosowania, mimo że nabycie przedmiotowej nieruchomości nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W takim przypadku, tj. gdy nabyte nieruchomości gruntowe niezabudowane nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, zastosowanie znajduje art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiący, iż dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Co istotne – zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług – przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Zwolnieniem od podatku VAT objęta jest dostawa gruntów, które nie są terenami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj.:

gruntów, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje inne przeznaczenie niż pod zabudowę;

gruntów, dla których nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a w odniesieniu do których wydana została decyzja administracyjna o warunkach zabudowy albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego wskazująca inne przeznaczenie danego gruntu niż pod zabudowę;

gruntów, w odniesieniu do których nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ani nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Dla niezabudowanych nieruchomości gruntowych objętych księgami wieczystymi o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8 nie są – jak wynika z treści operatu szacunkowego – brak jest obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Komornik sądowy nie posiada również informacji wskazujących, aby dla nieruchomości tych wydana została decyzja administracyjna o warunkach zabudowy lub decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego wskazująca inne przeznaczenie danego gruntu niż pod zabudowę. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż działki gruntu objęte wyżej wymienionymi księgami wieczystymi nie stanowią terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż planowana dostawa niezabudowanych nieruchomości gruntowych położonych w miejscowości ..... gm. ...... , powiat, oznaczonych w rejestrze gruntów jako działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, dla których Sąd Rejonowy w…, IV Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgi wieczyste o numerach : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, a Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ..... dokonując sprzedaży tych nieruchomości w trybie licytacji publicznej nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku od towarów i usług.

Nadto, w uzupełnieniu doprecyzowała Pani własne stanowisko wskazując, że działki : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8 są działkami niezabudowanymi, a stwierdzenie zawarte w wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i wskazanie, że są one zabudowane było błędne, dlatego prostuje Pani i wskazuje, że ww. działki są niezabudowane i stanowią:

działka nr ewidencyjny 1 o powierzchni 0,2895 ha, stanowiąca grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych klasy V oraz grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 2 o powierzchni 0,2333 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 3 o powierzchni 0,2076 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 4 o powierzchni 0,1988 ha, stanowiąca grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych klasy V oraz grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 5 o powierzchni 0,2505 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 6 o powierzchni 0,2506 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 7 o powierzchni 0,2257 ha, stanowiąca grunty orne klasy IVb;

działka nr ewidencyjny 8 o powierzchni 0,1998 ha, stanowiąca grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych klasy V oraz grunty orne klasy IVb.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że jako organ egzekucyjny prowadzi Pani postępowanie przeciwko „…” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji. Spółka z o.o. jest właścicielką nieruchomości w skład której wchodzą działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Przedmiotowe działki zostały nabyte do majątku „…” sp. z o.o., a więc w ramach prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej

Mając na uwadze fakt, że dłużnikiem jest spółka, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku tej spółki.

Zatem przy dostawie działek o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 spełnione będą przesłanki do uznania „..” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku stanowiącego własność przedsiębiorstwa dłużnej spółki.

W konsekwencji, dostawa przez Panią jako Komornika w drodze licytacji komorniczej prawa własności działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zwolnienie dla sprzedaży działek niezabudowanych zawiera przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi – są zwolnione od podatku VAT.

Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako akt prawa miejscowego wiąże zarówno organy administracji, osoby fizyczne, osoby prawne, jak i inne jednostki organizacyjne. Zatem w sytuacji, gdy na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego to właśnie zapisom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu, w tym również dla potrzeb art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 – Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Zgodnie z opisem sprawy, z operatu szacunkowego wynika, iż nieruchomości gruntowe oznaczone w rejestrze gruntów jako działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, stanowią działki niezabudowane położone w jednym kompleksie, obok siebie. Jest to teren niezagospodarowany, zarośnięty trawą oraz samosiewami drzew i krzewów. Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika również, że przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie, dla którego brak jest obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Nadto, jak Pani wskazała w opisie sprawy, Komornik nie ma wiedzy czy dla ww. działek zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Brak informacji o wydaniu dla ww. działek decyzji o warunkach zabudowy, nie pozwala tut. Organowi jednoznacznie ustalić, czy działki będące przedmiotem sprzedaży nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  stanowią teren budowlany.

Zatem, informacje zawarte w opisie sprawy nie pozwalają na ocenę czy sprzedaż działek będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. 

Z uwagi na brak możliwości  oceny przez tut. Organ, czy przedmiotowe działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, stanowią teren budowlany, a tym samym czy dla ich sprzedaży znajdzie zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.: towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania, przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Informacje zawarte w opisie sprawy również nie pozwalają na ocenę, czy sprzedaż działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż jak Pani wskazała w opisie sprawy Komornik nie ma wiedzy do jakich celów wykorzystywała dłużna spółka działki nr : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8 oraz czy ww. działki były wykorzystywane przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9 – 10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione.

Zgodnie z ww. przepisem, w sytuacji, gdy komornik sądowy nie ma możliwości uzyskania od dłużnika informacji niezbędnych do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień, o których mowa w ww. przepisach ustawy, przyjmuje się, że warunki te nie są spełnione.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że z uwagi na brak możliwości doręczenia korespondencji dłużnej Spółce, został w tym celu powołany na wniosek wierzyciela przez sąd kurator do doręczeń. Komornik sądowy wystosował do mecenasa pismo z zapytaniem czy przy sprzedaży działki nr : 1, 2, 3, 4,5, 6, 7 , 8, winien być odprowadzony podatek VAT. W odpowiedzi komornik sądowy otrzymał informację, że kurator nie posiada wiedzy w tym zakresie ani nie ma dostępu do dokumentacji.

Zatem, pomimo Pani udokumentowanych działań, zmierzających do określenia istotnych dla sprawy faktów, działania te nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do planowanej dostawy zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż w drodze licytacji publicznej niezabudowanych działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 będzie korzystała ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie będą spełnione, o ile podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Panią jako komornika nie była przedmiotem oceny.

Tym samym, w analizowanym przypadku, sprzedaż w drodze licytacji publicznej niezabudowanych działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Pani jako płatnik, będzie zobowiązana do naliczenia podatku od towarów i usług z tytułu ww. dostawy w drodze licytacji publicznej niezabudowanych działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Tym samym Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00