Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.27.2023.4.PR

Brak możliwości rozliczenia dochodów w sposób przewidzianych dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz odliczenia ulgi prorodzinnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 18 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 lutego 2023 r. oraz z 24 lutego 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Od dnia 19 maja 2021 r. wzięła Pani na wychowanie i utrzymanie małoletnią A (…). Jest to córka byłej partnerki Pani syna. Matka z dnia na dzień wyjechała i zostawiła córkę. (…) złożyła Pani do Sądu Rejonowego w (…) wniosek o natychmiastowe zabezpieczenie miejsca pobytu i ustanowienie Pani rodziną zastępczą dla A. Sąd w (…) tego nie zrobił. Wysłał Pani pozew do (…) w grudniu 2021 r. Z dniem 28 stycznia 2022 r. Sąd Rejonowy w (…) ustanowił Panią rodziną zastępczą dla A, która (…) skończyła 18 lat. Na mocy umowy ze Starostą (…) nadal pozostaje Pani rodziną zastępczą, ponieważ A uczęszcza do szkoły średniej. (…) A złożyła do Sądu Rejonowego w (…) pozew o alimenty. Do dziś nie uzyskała zabezpieczenia (matka zmieniła miejsce zamieszkania). Ojciec A jest NN. Jedynym prawnym opiekunem była matka. Od maja 2021 r. matka A nie poczuwa się do utrzymywania córki. Nie płaci na nią alimentów. Od maja 2021 r. pomimo Pani starań nie mogła Pani uzyskać na A świadczenia 500 plus. Od maja 2021 r. A pozostaje wyłącznie na Pani utrzymaniu (na mocy umowy ze Starostą otrzymuje Pani świadczenie dla rodzin zastępczych). Jest Pani rozwiedziona od 2016 r. Mieszka Pani sama. Pozostaje Pani wyłącznie na swoim utrzymaniu. Od maja 2021 r. całkowicie sama Pani utrzymuje A i sama ją wychowuje (uczestniczy w jej życiu szkolnym, opiece zdrowotnej – do ubezpieczenia zdrowotnego jest zgłoszona u Pani – zainteresowaniach itp.). A jest już pełnoletnia, ale żeby się uczyć potrzebuje Pani pomocy i zaangażowania (finansowego również).

W piśmie z 19 lutego 2023 r. odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku:

1)czy jest Pani opiekunem prawnym A, czyli osobą, która sprawuje opiekę na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opiekuńczego? Jeżeli tak, to od kiedy?

Odpowiedź: Z dniem (…) (na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w (…)) sąd ustanowił Panią rodziną zastępczą. Jak wspominała Pani wcześniej, A przebywa u Pani od maja 2021 r. Sąd niestety nie wydał postanowienia z datą wsteczną, co skutkowało pozbawieniem A wszystkich świadczeń (rodzinnych i 500 plus). Cały czas A pozostawała na Pani utrzymaniu (alimentów też nie otrzymywała i nie otrzymuje – sprawa w sądzie). Dnia (…) sąd umorzył postępowanie (A skończyła 18 lat). Rodziną zastępczą na mocy postanowienia sądu pozostawała Pani od 28 stycznia 2022 r. do 23 marca 2022 r. Od tego czasu pozostaje u Pani w pieczy zastępczej na podstawie umowy zawartej ze Starostą.

2)czy w okresie, którego dotyczy Pani zapytanie, A po uzyskaniu pełnoletniości:

a)zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywała/otrzymuje/będzie otrzymywać zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną?

Odpowiedź: A nie otrzymywała i nie otrzymuje ani zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

b)do ukończenia 25. roku życia uczyła się/uczy się/będzie się uczyła w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie?

Odpowiedź: Cały czas uczy się w dziennym technikum w (…) (kl. IV). Edukację będzie nadal kontynuować do 25 roku życia.

3)czy w okresie, którego dotyczy Pani zapytanie, uzyskiwała/uzyskuje/będzie uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?

Odpowiedź: Nie podjęła żadnej pracy na umowę o pracę i w najbliższym czasie nie podejmie, ponieważ uczy się w trybie dziennym. Jeśli podejmie zatrudnienie na umowę cywilnoprawną to tylko w okresie wakacyjnym nie przekraczając w żaden sposób dwunastokrotności renty socjalnej.

4)czy w stosunku do Pani lub A, w okresie, którego dotyczy Pani zapytanie, miały/mają/będą miały zastosowanie przepisy:

a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym)?

Odpowiedź: Nie.

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego?

Odpowiedź: Nie.

c)ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odpowiedź: Nie.

5)czy w 2022 r. A osiągnęła od dnia uzyskania pełnoletniości dochody (z jakiego tytułu)? Jeżeli tak, to prosimy o wskazanie w jakiej wysokości oraz jakie dochody uzyskała, a w szczególności czy były to dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, z wyjątkiem renty rodzinnej, lub art. 30b lub przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, tj. 16 061,28 zł?

Odpowiedź: W roku 2022 A nie osiągała przychodów.

W piśmie z 24 lutego 2023 r. odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku:

1.Ponownie doprecyzowała Pani opis sprawy, tj. odpowiedziała na pytania:

a)Czy jest/była Pani opiekunem prawnym A, czyli osobą, która sprawuje opiekę na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opiekuńczego? Jeżeli tak, to proszę wskazać dokładny okres, w którym jest/była Pani opiekunem prawnym?

Odpowiedź: Sąd nie ustanowił Pani opiekunem prawnym, ponieważ wydał zabezpieczenie (…), a (…) umorzył postępowanie (A skończyła 18 lat).

b)Czy w okresie, którego dotyczy Pani zapytanie, uzyskiwała/uzyskuje/będzie uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?

Odpowiedź: Tak. Uzyskuje i będzie Pani uzyskiwała dochody opodatkowane z tytułu umowy o pracę.

2.W związku ze sformułowaniem w uzupełnieniu z 19 lutego 2023 r. dodatkowego pytania „czy mogę skorzystać za rok 2022 i lata następne (jako osoba samotna) przy rozliczeniu pit 37 z ulgi na dziecko, jeżeli mój dochód za 2022 r. przekracza 56 000,00 zł, ale nie jest większy niż 122 000,00 zł?” doprecyzowała Pani opis sprawy, tj. odpowiedziała na pytania:

a)W jakiej wysokości uzyskała Pani dochód w 2022 r.? Czy Pani dochody przekroczą w latach kolejnych kwoty 56 000 zł lub 112 000 zł?

Odpowiedź: w roku 2022 uzyskała Pani łącznie: przychód 125 934,20 zł, kup 4 865,44 zł, dochód 121 068,76 zł, dochód po odliczeniach (poz. 127 w pit 37 za 2022 r.) 107 529,21 zł.

b)Czy ulga prorodzinna, której dotyczy Pani dodatkowe pytanie sformułowane w uzupełnieniu z 19 lutego 2023 r. jest związana tylko ze sprawowaniem przez Panią opieki nad A poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu, a następnie na podstawie umowy zawartej ze starostą?

Odpowiedź: Ulga jest związana tylko z A na mocy postanowienia sądu, a następnie umowy ze Starostą.

c)Czy w okresie, którego dotyczy Pani zapytanie przysługiwała Pani ulga prorodzinna na inne dzieci (poza A)?

Odpowiedź: Poza A nie przysługuje Pani ulga.

d)Czy A zamieszkiwała z Panią w 2022 r. i będzie zamieszkiwała z Panią w okresie, którego dotyczy Pani zapytanie?

Odpowiedź: A zamieszkuje z Panią od 19 maja 2021 r. i nadal będzie zamieszkiwała przez najbliższe lata.

Pytania, których ostateczny kształt nadała Pani w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku z 24 lutego 2023 r.

1.Czy może Pani rozliczyć się za rok 2022 i lata następne jako osoba samotnie wychowująca?

2.Czy może Pani skorzystać z ulgi na dziecko (prorodzinnej) w rozliczeniu za 2022 i lata następne?

Pani stanowisko w sprawie, ostatecznie sformułowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku z 24 lutego 2023 r.

Uważa Pani, że:

1.Ma Pani możliwość rozliczenia się jako samotnie wychowująca za rok 2022 i lata następne (PIT-37).

2.Ma Pani możliwość skorzystać z ulgi na dziecko (1112,04 zł) jako samotnie wychowująca dziecko w PIT-37 za rok 2022 i lata następne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Stosownie do art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Na podstawie art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

-posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko;

-wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecka;

-nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego;

-niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;

-nieuzyskiwania przez pełnoletnie dziecko przychodów/dochodów w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej, której wysokość w grudniu 2022 r. wynosiła 16 061,28 zł (z wyjątkiem przewidzianym ustawą).

Przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci. Z ww. przepisu jednoznacznie wynika, że z możliwości rozliczania się jako osoba samotnie wychowująca dziecko może skorzystać jedynie rodzic lub opiekun prawny tego dziecka. Ponadto przepis ten odwołuje się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie. Jest to więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby.

Warunkiem obliczenia podatku, na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zatem nie tylko posiadanie określonego stanu cywilnego oraz samotne wychowywanie dziecka. Z ww. przepisu jednoznacznie wynika, że z możliwości rozliczania się jako osoba samotnie wychowująca dziecko może skorzystać jedynie rodzic lub opiekun prawny tego dziecka.

Definicja osoby samotnie wychowującej dziecko jest wyczerpująca i nie przewiduje żadnych wyjątków, a katalog osób w niej wymienionych jest zamknięty i nie może podlegać wykładni rozszerzającej.

Należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do preferencyjnego rozliczenia powinny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

W tym miejscu należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.).

W myśl art. 93 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

W rozumieniu przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, prawo wykonywania bieżącej pieczy nad dzieckiem, oprócz rodzica, może również posiadać opiekun prawny dziecka lub rodzic zastępczy.

Opiekun prawny jest to osoba powołana do dbania o potrzeby życiowe i majątek innej osoby, która potrzebuje takiej opieki. W praktyce opiekun prawny ustanawiany jest wobec dzieci oraz osób całkowicie ubezwłasnowolnionych. Osoby te nie mogą za siebie odpowiadać prawnie, opiekun jest więc również ich przedstawicielem ustawowym, czyli może za nie dokonywać czynności prawnych.

W myśl art. 145 § 1 i 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Opiekę ustanawia się dla małoletniego w wypadkach przewidzianych w tytule II niniejszego kodeksu.

Opiekę ustanawia sąd opiekuńczy, skoro tylko poweźmie wiadomość, że zachodzi prawny po temu powód.

Dziecko pozbawione opieki i wychowania rodziców może również zostać umieszczone w rodzinie zastępczej.

Wówczas, zgodnie z art. art. 1121 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Obowiązek i prawo wykonywania bieżącej pieczy nad dzieckiem umieszczonym w pieczy zastępczej, jego wychowania i reprezentowania w tych sprawach, a w szczególności w dochodzeniu świadczeń przeznaczonych na zaspokojenie jego potrzeb, należą do rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka albo kierującego placówką opiekuńczo-wychowawczą, regionalną placówką opiekuńczo-terapeutyczną lub interwencyjnym ośrodkiem preadopcyjnym.

Stosownie do art. 149 § 4 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

W razie potrzeby ustanowienia opieki dla małoletniego umieszczonego w pieczy zastępczej, sąd powierza sprawowanie opieki, przede wszystkim w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej – rodzicom zastępczym – w terminie 7 dni od uprawomocnienia się postanowienia o pozbawieniu władzy rodzicielskiej.

Na podstawie art. 153 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Objęcie opieki następuje przez złożenie przyrzeczenia przed sądem opiekuńczym. Opiekun powinien objąć swe obowiązki niezwłocznie.

W myśl art. 170 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Gdy małoletni osiągnie pełnoletność albo gdy przywrócona zostanie nad nim władza rodzicielska, opieka ustaje z mocy prawa.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego jest Pani rozwiedziona od 2016 r. Od dnia 19 maja 2021 r. wzięła Pani na wychowanie i utrzymanie małoletnią A (urodzoną (…)), córkę byłej partnerki Pani syna. Matka A z dnia na dzień wyjechała, zostawiła córkę i nie poczuwa się do jej utrzymywania. Ojciec A jest nieznany. Z dniem 28 stycznia 2022 r. Sąd Rejonowy w (…) ustanowił Panią rodziną zastępczą dla A, która (…) ukończyła 18 lat. Na mocy umowy ze Starostą (…) nadal pozostaje Pani rodziną zastępczą. Sąd nie ustanowił Pani opiekunem prawnym A. Od maja 2021 r. całkowicie sama Pani utrzymuje A i sama ją wychowuje (uczestniczy w jej życiu szkolnym, opiece zdrowotnej, zainteresowaniach itp.). W stosunku do Pani jak i A, w okresie, którego dotyczy Pani zapytanie, nie miały/nie mają/nie będą miały zastosowanie przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. A zamieszkuje z Panią od 19 maja 2021 r. i nadal będzie zamieszkiwała przez najbliższe lata. Cały czas uczy się w dziennym technikum. Edukację będzie nadal kontynuować do 25 roku życia. W roku 2022 A nie osiągała przychodów. A nie otrzymywała i nie otrzymuje ani zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

Zatem, skoro jak wynika z wniosku, nie została Pani ustanowiona opiekunem prawnym A to nie może Pani skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci. Nie spełnia Pani wszystkich warunków określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie może zostać Pani uznana za osobę samotnie wychowującą dziecko.

Wobec powyższego, w związku ze sprawowaniem przez Panią opieki nad A poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu, a następnie na podstawie umowy zawartej ze starostą nie może Pani rozliczyć swoich dochodów za 2022 r. oraz za lata następne na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Przechodząc natomiast do kwestii możliwości skorzystania przez Panią z odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej należy odwołać się do art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Jak wynika z art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi natomiast, że:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Zgodnie z art. 27f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Przystępując do analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Zgodnie z zacytowanymi przepisami ulga prorodzinna, przy spełnieniu określonych wymogów, przysługuje również podatnikowi utrzymującemu pełnoletnie dziecko, w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Ulga prorodzinna przysługuje na dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie, jeżeli dzieci te nie uzyskały przychodów/dochodów w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej, której wysokość w grudniu 2022 r. wynosiła 16 061,28 zł (z wyjątkiem przewidzianym ustawą).

Ulga przysługuje pod warunkiem:

1)nieuzyskiwania przez dziecko przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego;

2)niepodlegania przez dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Odnosząc się do możliwości skorzystania przez Panią z przedmiotowej ulgi należy zwrócić uwagę, że w przypadku odliczenia ulgi na jedno dziecko (spełniające warunki, o których mowa w ww. przepisach) istnieje ograniczenie zastosowania tej ulgi, polegające na wprowadzeniu przez ustawodawcę limitu dochodów, stosownie do art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób. Zgodnie z tym przepisem łączne dochody podatnika niepozostającego w związku małżeńskim nie mogą przekroczyć w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko, którego łączne dochody nie mogą przekroczyć w roku podatkowym kwoty 112 000 zł.

Wysokość tych dochodów ustalić należy zaś w sposób określony w powołanym wyżej art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, należy pomniejszyć o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i kwotę składek na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym wskazać należy, że stosownie do treści art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego z dniem 28 stycznia 2022 r. Sąd Rejonowy w (…) ustanowił Panią rodziną zastępczą dla A, która (…) ukończyła 18 lat. Na mocy umowy ze Starostą (…) nadal pozostaje Pani rodziną zastępczą. Sąd nie ustanowił Pani opiekunem prawnym A. Od maja 2021 r. całkowicie sama Pani utrzymuje A i sama ją wychowuje (uczestniczy w jej życiu szkolnym, opiece zdrowotnej, zainteresowaniach itp.). W stosunku do Pani jak i A, w okresie, którego dotyczy Pani zapytanie, nie miały/nie mają/nie będą miały zastosowanie przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. A zamieszkuje z Panią od 19 maja 2021 r. i nadal będzie zamieszkiwała przez najbliższe lata. Cały czas uczy się w dziennym technikum. Edukację będzie nadal kontynuować do 25 roku życia. W roku 2022 A nie osiągała przychodów. A nie otrzymywała i nie otrzymuje ani zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

Zatem, skoro jak wynika z wniosku, nie została Pani ustanowiona opiekunem prawnym A to w 2022 r. jak i w latach następnych nie można Pani uznać za osobę samotnie wychowującą dziecko w świetle powołanego art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, przy ustalaniu Pani prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej na jedno dziecko (A) za 2022 r. oraz lata następne obowiązuje Panią limit dochodów określony w art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że odliczenie przysługiwałoby Pani tylko w sytuacji, gdyby Pani dochód nie przekraczał kwoty 56 000 zł. Natomiast jak wskazała Pani w uzupełnieniu, uzyskane przez Panią dochody w 2022 r. z tytułu umowy o pracę przekroczyły ww. limit 56 000 zł.

Podsumowując, z powodu uzyskania przez Panią w 2022 r. dochodu przekraczającego kwotę 56 000 zł nie spełniła Pani przesłanki umożliwiającej zastosowanie w rozliczeniu podatkowym za rok 2022 r. odliczenia od podatku ulgi prorodzinnej, na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli jednak Pani dochody w latach następnych nie przekroczą limitu 56 000 zł, nadal będzie Pani rodziną zastępcza A i obowiązujące prawo nie zmieni się, będzie Pani mogła skorzystać z omawianego odliczenia od podatku w ramach ulgi prorodzinnej w zeznaniach za kolejne lata podatkowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00