Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.807.2022.1.MBD

1. Czy opisane w niniejszym wniosku Nowe Opakowania stanowią „nowe produkty”, a prace w ramach Projektu „produkcję próbną nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT? 2. Czy opisana w niniejszym wniosku Cena Nabycia stanowi „koszt produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, który Spółka może uwzględnić w odliczeniu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT - w wysokościach (limitach) wynikających z tego przepisu, i przyjmując, że Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

- opisane w niniejszym wniosku Nowe Opakowania stanowią „nowe produkty”, a prace w ramach Projektu „produkcję próbną nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 updop,

- opisana w niniejszym wniosku Cena Nabycia stanowi „koszt produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 updop, który Spółka może uwzględnić w odliczeniu na podstawie art. 18ea ust. 1 updop - w wysokościach (limitach) wynikających z tego przepisu, i przyjmując, że Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. z siedzibą we Y (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest podmiotem posiadającym osobowość prawną, podlegającym w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”) od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania (Spółka podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). Spółka jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”).

Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji opakowań (...).

Z tytułu prowadzonej działalności produkcyjnej Spółka uzyskuje tzw. „przychody operacyjne”, tj. przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych (przychody inne niż wymienione w art. 7b ustawy o CIT).

Technologia i Projekt

(...)

Nowe Opakowania

W rezultacie wdrożenia Technologii - zakończenia Projektu - Spółka wprowadzi do swojej oferty i uruchomi produkcję seryjną (...) („Nowe Opakowania”). (...)

Celem opracowania Technologii i realizacji Projektu było i jest uruchomienie produkcji Nowych Opakowań jako produktów charakteryzujących się ulepszonymi parametrami, konkurencyjnych na tej podstawie względem rozwiązań oferowanych przez konkurencję. Wraz z wprowadzeniem do oferty i rozpoczęciem produkcji seryjnej Nowych Opakowań Spółka zrezygnuje z produkcji opakowań w dotychczasowy sposób.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że opisane powyżej Nowe Opakowania będą stanowić produkty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r., poz. 217 ze zm., dalej: „ustawa o rachunkowości”) i nie będą stanowić one usług, o których mowa w tych przepisach.

Linia Technologiczna

W celu realizacji Projektu, Spółka zamówiła u dostawcy linię technologiczną do produkcji Nowych Opakowań („Linia Technologiczna”). (...)

Cena Nabycia

Wnioskodawca wskazuje, że wydatki na nabycie Linii Technologicznej będą składały się na cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT. Przy czym, przedmiotem niniejszego wniosku są te wydatki:

 1) w takiej części, w jakiej nie zostały one Spółce zwrócone w ramach dotacji otrzymanej na realizację Projektu (ani w żadnej innej formie zwrócone bądź odliczone od podstawy opodatkowania),

 2) pomniejszone o podatek od towarów i usług („podatek VAT”), z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami nie stanowi on podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”).

(dalej, tak rozumiane wydatki dotyczące Linii Technologicznej jako „Cena Nabycia”).

Pozostałe uwagi

Spółka nie prowadziła w latach 2018-2021 oraz nie prowadzi w 2022 r. działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm., dalej: „ustawa o wspieraniu nowych inwestycji”) - Spółka nie korzystała i nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Spółka zamierza skorzystać z uregulowanego w art. 18ea ustawy o CIT, prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu („ulga na prototyp”). Przy czym, niniejszy wniosek dotyczy jedynie kosztów produkcji próbnej nowego produktu (a nie wprowadzenia na rynek nowego produktu). W związku z tym, Wnioskodawca pragnie potwierdzić swoje rozumienie przedmiotowej regulacji.

Pytania

 1. Czy opisane w niniejszym wniosku Nowe Opakowania stanowią „nowe produkty”, a prace w ramach Projektu „produkcję próbnąnowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT?

 2. Czy opisana w niniejszym wniosku Cena Nabycia stanowi „koszt produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, który Spółka może uwzględnić w odliczeniu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT - w wysokościach (limitach) wynikających z tego przepisu, i przyjmując, że Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

 1. Opisane w niniejszym wniosku Produkty stanowią „nowe produkty”, a prace w ramach Projektu „produkcję próbną nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT.

 2. Opisana w niniejszym wniosku Cena Nabycia stanowi „koszt produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, który Spółka może uwzględnić w odliczeniu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT - w wysokościach (limitach) wynikających z tego przepisu, przyjmując, że Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej.

Uwagi ogólne

Na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

W art. 18ea ust. 2-3 ustawy o CIT, zawarto definicje „produktu” oraz „produkcji próbnej nowego produktu”. Zgodnie z tymi przepisami „przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi”; natomiast „przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu”.

W art. 18ea ust. 4 ustawy o CIT, zdefiniowano przypadek „wprowadzenia na rynek nowego produktu”, a w ust. 6 wymieniono związane z tym koszty, które mogą zostać uwzględnione w odliczeniu w ramach ulgi na prototyp. Niemniej, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, niniejszy wniosek dotyczy jedynie kosztów produkcji próbnej nowego produktu.

W art. 18ea ust. 5 ustawy o CIT, określono katalog „kosztów produkcji próbnej nowego produktu”, które mogą zostać uwzględnione w odliczeniu w ramach ulgi na prototyp.

Zgodnie z tym przepisem za koszty takie „uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu”.

Na podstawie art. 18ea ust. 7 ustawy o CIT, wartość powyższych kosztów pomniejsza się o podatek VAT, chyba że dla podatnika podatek ten nie jest neutralny zgodnie z przepisami ustawy o VAT (nie stanowi on podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o ten podatek naliczony lub prawo do zwrotu takiego podatku).

Zgodnie z art. 18ea ust. 8 ustawy o CIT, w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się. W myśl tego ostatniego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli m.in. wydatki na ich nabycie zostały odliczone od podstawy opodatkowania. Gdyby art. 18ea ust. 8 ustawy o CIT, nie wyłączał stosowania tego przepisu, uwzględnienie wymienionych kosztów w odliczeniu w ramach ulgi na prototyp skutkowałoby koniecznością jednoczesnego wyłączenia części dokonywanych odpisów amortyzacyjnych z kosztów uzyskania przychodów, właśnie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

W myśl art. 18ea ust. 9 ustawy o CIT, odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W myśl art. 18ea ust. 10 ustawy o CIT, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów. Wskazane zwolnienia dotyczą dochodów uzyskiwanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji.

Na podstawie art. 18d ust. 8 zd. 1 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. Natomiast, zgodnie ze zd. 2 wskazanego ustępu w przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Przepisy regulujące ulgę na prototyp zostały wprowadzone do ustawy o CIT 1 stycznia 2022 r., w drodze ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2105 ze zm., dalej: „ustawa nowelizująca”). Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy nowelizującej, dodane przepisy „mają zastosowanie do wydatków poniesionych po dniu 31 grudnia 2021 r.”.

W zakresie pytania nr 1

Jak wskazano, w art. 18ea ust. 2-3 ustawy o CIT, zdefiniowano „produkt” - jako „produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi” - oraz „produkcję próbną nowego produktu” - jako „etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu”.

W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazał, że w rezultacie wdrożenia Technologii - zakończenia Projektu - Spółka wprowadzi do swojej oferty i uruchomi produkcję seryjną Nowych Opakowań. Opakowania te będą stanowić produkty w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości i nie będą stanowić one usług, o których mowa w tych przepisach.

Wnioskodawca zaznaczył też, że prace wykonywane w ramach Projektu stanowią etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji opakowań w opracowanej Technologii. Aktualnie Spółka poniosła już pierwsze koszty związane z tym etapem i zmierza do uruchomienia produkcji seryjnej Nowych Opakowań. Prace nad opracowaniem Technologii, co również zaznaczono, stanowiły działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT.

Konieczne pozostaje zatem ustalenie, czy w przypadku Nowych Opakowań mamy do czynienia z „nowym produktem” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT. Wskazany artykuł (ani żaden inny przepis) ustawy o CIT nie definiuje tego pojęcia. Zgodnie ze znaczeniem językowym określenie „nowy” może oznaczać (w kontekście rzeczy) „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony” i „od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony”, a także „taki, który zajął miejsce poprzedniego” oraz „następny, dalszy” (tak Słownik Języka Polskiego PWN, https://sip.pwn.pl/sip/nowy-l; 2491066.html [dostęp: 10 październik 2022 r.]).

(...)

Wraz z wprowadzeniem do oferty i rozpoczęciem produkcji seryjnej Nowych Opakowań Spółka zrezygnuje z produkcji opakowań w dotychczasowy sposób. Wprowadzenie do oferty Nowych Opakowań jest dla Spółki następnym, dalszym krokiem podnoszenia jakości i parametrów produkowanych wyrobów. (...) Na tej podstawie Spółka będzie konkurować z rozwiązaniami oferowanymi przez konkurencję.

Nowe Opakowania mogą stanowić nowe produkty jako opakowania unowocześnione, o jakościach i parametrach nieoferowanych dotychczas przez Spółkę. Możliwość zastosowania ulgi na prototyp w odniesieniu do unowocześnionych wyrobów przewidziano w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej (Uzasadnienie do projektu z 8 września 2021 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, Druk Sejmowy nr 1532). W dokumencie tym wskazano, że: „(...) proponowane odliczenie powinno wywołać pożądane skutki w postaci unowocześnienia i zróżnicowania asortymentu produktów dostępnych na rynku w postaci oferowania przez przedsiębiorców nowych produktów powstałych w wyniku prowadzonych przez podatnika prac badawczo-rozwojowych” (s. 39). Prawodawca z góry zatem założył, że „nowymi produktami” w rozumieniu przepisów o uldze na prototyp mogą być również produkty unowocześnione.

Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że uruchomienie produkcji Nowych Opakowań wymagało opracowania Technologii - tj. przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych – i wymaga nabycia Linii Technologicznej - tj. nabycia fabrycznie nowego środka trwałego w postaci linii produkcyjnej. Potwierdza to, że zmiany wprowadzone w produkowanych przez Spółkę opakowaniach nie mają rutynowego, okresowego czy nieznacznego charakteru. Gdyby tak było, to prowadzenie tak kosztowych i czasochłonnych działań nie byłoby konieczne. O wyjątkowym, innowacyjnym charakterze zmian, pozwalających traktować Nowe Opakowania jako „nowe produkty”, świadczy również fakt ubiegania się przez Spółkę i przyznania ochrony patentowej opracowanej Technologii.

Mając na względzie przedstawione powyżej aspekty, w ocenie Wnioskodawcy, opisane w niniejszym wniosku Nowe Opakowania należy uznać za „nowe” w rozumieniu przytoczonego znaczenia językowego tego określenia, a zatem i przepisów ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe, oraz to, że w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazano, że:

- Nowe Opakowania będą stanowić produkty w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości i nie będą stanowić one usług, o których mowa w tych przepisach;

- prace wykonywane w ramach Projektu stanowią etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji opakowań w opracowanej Technologii;

- Prace nad opracowaniem Technologii, co również zaznaczono, stanowiły działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT;

- Spółka poniosła już pierwsze koszty związane z tym etapem i zmierza do uruchomienia produkcji seryjnej Nowych Opakowań

należy przyjąć, że prace w ramach Projektu stanowią „produkcję próbną nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT.

W zakresie pytania nr 2

W art. 18ea ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT wskazano, że za „koszt produkcji próbnej nowego produktu”, który można uwzględnić w odliczeniu w ramach ulgi na prototyp, uważa się m.in. „cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji”.

W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazano, że w celu realizacji Projektu (wdrożenia opracowanej Technologii - uruchomienia produkcji Nowych Opakowań) Spółka zamówiła Linię Technologiczną. Linia ta będzie fabrycznie nowym środkiem trwałym w rozumieniu art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, należącym do grupy 5 Klasyfikacji, niezbędnym do uruchomienia produkcji próbnej Nowych Opakowań.

Wskazano również, że wydatki na nabycie Linii Technologicznej, scharakteryzowane we wniosku jako Cena Nabycia, będą składały się na cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT. Jednocześnie, w odpowiedzi na pytanie nr 1 przedstawiono, że prace w ramach Projektu stanowią „produkcję próbną nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT.

Skoro zatem, Cena Nabycia będzie ceną nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, dotyczącą fabrycznie nowego środka trwałego niezbędnego do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, który to środek został zaliczony do grupy 5 Klasyfikacji, to należy uznać, że stanowi ona „koszty produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT.

Spółka będzie mogła uwzględnić Cenę Nabycia w odliczeniu w ramach ulgi na prototyp pod warunkiem, że - zgodnie z art. 18ea ust. 9 pkt 1 ustawy o CIT - zostanie ona „faktycznie poniesiona”. „Faktyczne poniesienie” kosztu jest rozumiane na gruncie ustawy o CIT jako faktyczne uregulowanie wydatku (zobowiązania), w szczególności poprzez jego zapłatę, ale także np. poprzez wzajemne potrącenie wierzytelności. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej, w przepisach regulujących ulgę na prototyp „nie chodzi jednak o poniesienie w rozumieniu wyłącznie zarachowania - dla skorzystania z ulgi podatnik musi, dla przykładu, zapłacić za środek trwały” (s. 43).

W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiono, że Spółka zapłaciła dostawcy Linii Technologicznej 40% ustalonej ceny (wartości zamówienia) - w formie przedpłaty w 2021 r., w ciągu 10 dni od podpisania umowy na dostawę linii - oraz 55% ustalonej ceny - w 2022 r., po otrzymaniu zawiadomienia od dostawcy o jego gotowości do dostarczenia linii. Pozostałe 5% ustalonej ceny Spółka zapłaci w 2022 r., po zamontowaniu linii i dokonaniu jej odbioru.

A zatem, jeżeli Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej, będzie można przyjąć, że faktycznie poniosła Cenę Nabycia - zapłaciła (uregulowała) koszt nabycia Linii Technologicznej. W roku podatkowym, za który zostanie dokonane odliczenie, koszty te będą faktycznie poniesione (zapłacone, uregulowane). Warunek wskazany w art. 18ea ust. 9 pkt 1 ustawy o CIT, zostanie więc spełniony.

Przepisy przejściowe przewidziane w ustawie nowelizującej wskazują z kolei, że w odliczeniu w ramach ulgi na prototyp mogą zostać uwzględnione „wydatki poniesione po dniu 31 grudnia 2021 r.”. Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT „za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów”. Przywołane ust. 4a i 4f-4h dotyczą rozliczania kosztów prac rozwojowych oraz wynagrodzeń pracowniczych i jako takie nie znajdują zastosowania w niniejszej sprawie.

W ocenie Wnioskodawcy, przez moment „poniesienia” wydatków w przypadku środków trwałych (ceny ich nabycia, kosztów ich wytworzenia) należy przyjąć moment, w którym zostają one ujęte w księgach rachunkowych jako środek trwały, a środek trwały zostaje przekazany do używania i wprowadzony do ewidencji ŚT i WNIP. W tym bowiem momencie następuje ostateczne potwierdzenie, że dany środek trwały jest kompletny i zdatny do użytkowania, a poniesione wydatki nabierają definitywnego charakteru wydatków na nabycie lub wytworzenie danego środka trwałego - stają się ceną nabycia lub kosztem wytworzenia.

Takim momentem nie jest moment zaksięgowania wydatków jako zaliczki na nabycie środków trwałych czy jako kosztów środków trwałych w budowie. W takich bowiem przypadkach pozostają one „zawieszone” - nie stanowią ceny nabycia lub kosztu wytworzenia danego środka trwałego, gdyż - ze względu na niepewny, warunkowy charakter - do takiego nabycia lub wytworzenia może ostatecznie nie dojść (wtedy wydatki te zostaną spisane i rozliczone jako koszty zaniechanych inwestycji). Dopiero przekazanie środka trwałego do używania i jego wprowadzenie do ewidencji ŚT i WNIP potwierdza, jak wskazano, że poniesione na niego wydatki stanowią cenę nabycia lub koszt wytworzenia.

Przyjęcie, że moment poniesienia wydatku na nabycie lub wytworzenie środka trwałego może wystąpić jeszcze przed jego wprowadzeniem do ewidencji ŚT i WNIP mogłoby prowadzić do sytuacji, w której podatnik poniesie takie wydatki, a jednocześnie nie nabędzie ani nie wytworzy kompletnego i zdatnego do użytkowania środka trwałego.

Biorąc pod uwagę, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka przekaże Linię Technologiczną do używania oraz wprowadzi ją do ewidencji ŚT i WNIP w 2022 r. (wtedy też ostatnia płatność oraz dwie wcześniejsze zostaną ujęte w księgach rachunkowych jako cena nabycia Linii Technologicznej na koncie „Środki trwałe”), należy przyjąć, że Spółka poniesienie wydatki na jej nabycie - Cenę Nabycia - w tym właśnie roku. Warunek wynikający z ustawy nowelizującej zostanie zatem także spełniony. 

Ustawa o CIT wskazuje też, że w odliczeniu w ramach ulgi na prototyp mogą zostać uwzględnione koszty pomniejszone o podatek VAT (art. 18ea ust. 7) - chyba że podatek ten nie jest neutralny dla podatnika, zgodnie z przepisami ustawy o VAT - oraz takie, które nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem CIT (art. 18ea ust. 9 pkt 2).

W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazano również, że przedmiotem niniejszego wniosku jest Cena Nabycia, tj. wydatki na nabycie Linii Technologicznej składające się na cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT:

 1) w takiej części, w jakiej nie zostały one Spółce zwrócone w ramach dotacji otrzymanej na realizację Projektu (ani w żadnej innej formie zwrócone bądź odliczone od podstawy opodatkowania),

 2) pomniejszone o podatek od VAT, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami nie stanowi on podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT.

Należy zatem uznać, że powyższe warunki zostały również spełnione w przypadku Ceny Nabycia.

Mając na względzie wszystkie wskazane powyżej aspekty, w ocenie Wnioskodawcy opisaną w niniejszym wniosku Cenę Nabycia należy uznać za „koszt produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, który Spółka może uwzględnić w odliczeniu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT - w wysokościach (limitach) wynikających z tego przepisu, przyjmując, że Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko, zgodnie z którym:

1. Opisane w niniejszym wniosku Produkty stanowią „nowe produkty”, a prace w ramach Projektu „produkcję próbną nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT.

2. Opisana w niniejszym wniosku Cena Nabycia stanowi „koszt produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, który Spółka może uwzględnić w odliczeniu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT - w wysokościach (limitach) wynikających z tego przepisu, przyjmując, że Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

 a) badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

 b) badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop:

ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 updop:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18ea ust. 2 updop:

przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Stosownie do art. 18ea ust. 3 updop:

przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop:

za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

W myśl art. 18ea ust. 7 updop:

koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 18ea ust. 8 updop:

w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18ea ust. 9 updop:

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18ea ust. 10 updop:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 18ea ust. 11 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż od 1 stycznia 2022 r. do ustawy o CIT została wprowadzona ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że tzw. ulga na prototyp koncentruje się na dwóch elementach związanych z rozwojem działalności podatnika, tj. na produkcji próbnej nowego produktu i na wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Przy czym z ulgi tej wyłączone zostały usługi.

Podatnik będzie miał możliwość odliczenia kosztów kwalifikowanych jeżeli:

- w roku podatkowym, za który dokonywane jest odliczenie, koszty te zostały faktycznie poniesione (nie chodzi jednak o poniesienie w rozumieniu wyłączenie zarachowania – dla skorzystania z ulgi podatnik musi, dla przykładu, zapłacić za środek trwały),

- nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ponadto, odliczenie będzie miało zastosowanie w odniesieniu do produktów, powstałych w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

Ad. 1

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest ustalenie, czy opisane w niniejszym wniosku Nowe Opakowania stanowią „nowe produkty”, a prace w ramach Projektu „produkcję próbną nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 updop.

Odnosząc się do pierwszej z Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 18ea ust. 2 updop, produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości. Zgodnie z definicją rzeczowych aktywach obrotowych, zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120), produkty to wytworzone lub przetworzone przez jednostkę rzeczowe aktywa obrotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, jak również półprodukty.

Należy zauważyć, że termin „nowy” nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) „nowy” to:

1. niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony;

2. taki, który zajął miejsce poprzedniego;

3. od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony;

4. następny, dalszy.

Z wniosku wynika, że Spółka (...).

W związku z powyższym należy się zgodzić z Państwa stanowiskiem, że Nowe Opakowania stanowią nowe produkty w rozumieniu art. 18ea ust. 2 updop.

Natomiast, produkcja próbna nowego produktu to etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Z wniosku wynika, że prace wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach Projektu stanowią etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem produkcji opakowań w opracowanej Technologii. Aktualnie Spółka poniosła już pierwsze koszty związane z tym etapem i zmierza do uruchomienia produkcji seryjnej opakowań w nowej Technologii. Celem opracowania Technologii i realizacji Projektu było i jest uruchomienie produkcji Nowych Opakowań jako produktów charakteryzujących się ulepszonymi parametrami, konkurencyjnych na tej podstawie względem rozwiązań oferowanych przez konkurencję.

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że produkcja próbna nowego produktu wykonywana przez Wnioskodawcę, spełnia kryteria wskazane w ust. 18ea ust. 3 updop. Głównym celem produkcji próbnej jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem produkcji opakowań w opracowanej Technologii, co oznacza, że spełnione zostało ww. kryterium.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy opisane w niniejszym wniosku Nowe Opakowania stanowią „nowe produkty”, a prace w ramach Projektu „produkcję próbną nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 3 updop, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Wskazać należy, że przedmiotem interpretacji w zakresie pytania (które wyznacza zakres interpretacji) oznaczonego we wniosku nr 2 jest wyłącznie ustalenie, czy opisana w niniejszym wniosku Cena Nabycia stanowi „koszt produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 updop, który Spółka może uwzględnić w odliczeniu na podstawie art. 18ea ust. 1 updop - w wysokościach (limitach) wynikających z tego przepisu, i przyjmując, że Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej.

Odnosząc się do wątpliwości Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, wskazać jeszcze raz należy, że produkcja próbna nowego produktu to etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Jak już wcześniej wskazano, za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się m.in. cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 updop:

za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z powyższego wynika, że w przypadku produkcji próbnej nowego produktu, w ramach ulgi na prototyp, podatnik będzie miał prawo do odliczenia wydatków na nabycie środka trwałego.

W art. 18ea ust. 9 pkt 1 updop, regulującym omawianą ulgę, ustawodawca wskazał, że koszty produkcji próbnej nowego produktu mogą zostać odliczone w roku, w którym zostały „faktycznie poniesione”.

Z kolei zdanie pierwsze art. 18ea ust. 11 updop wskazuje, że odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że dokonując wykładni językowej, która ma szczególne znaczenie w przypadku rekonstrukcji norm prawa daninowego, należy brać pod uwagę domniemanie racjonalnego ustawodawcy, przez co przyjmuje się, że każde słowo w przepisie zostało użyte celowo, z pełną świadomością jego znaczenia i z uwzględnieniem zasad językowych, jak również że każdy wyraz użyty w przepisie jest niezbędny do zrekonstruowania normy prawnej (por. Gomułowicz Andrzej. 7.4. Reguły językowe. W: Podatki i prawo podatkowe. Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, 2013). Jednocześnie należy wskazać, że rekonstruując normę na podstawie wykładni językowej należy brać pod uwagę kontekst całego aktu prawnego.

Z uzasadnienia wprowadzenia opisanej ulgi (druk sejmowy nr 1532) wynika, że „rozwiązanie to skierowane jest do tych podatników, którzy w wyniku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych wytworzyli nowy produkt i obejmie koszty ponoszone na etapie produkcji próbnej takiego produktu”.

Tym samym, podatnik będzie miał możliwość odliczenia kosztów produkcji próbnej jeżeli w roku podatkowym, za który dokonywane jest odliczenie, koszty te zostały faktycznie poniesione (nie chodzi jednak o poniesienie w rozumieniu wyłącznie zarachowania – dla skorzystania z ulgi podatnik musi zapłacić za środek trwały).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zapłacona zaliczka będzie mogła być objęta ulgą dopiero, gdy nastąpi nabycie środka trwałego. Jeżeli zatem, mimo opłacenia zaliczki w 2021 r., nabycie środka trwałego niezbędnego do uruchomienia produkcji próbnej, nastąpiło w okresie obowiązywania ulgi na produkcję próbną, odliczenie (na zasadach określonych w art. 18ea updop) będzie możliwe również w części opłaconej wcześniej zaliczki. Koszt produkcji próbnej (w wartości ceny nabycia środka trwałego) w części opłaconej wcześniej zaliczki będzie można uznać za faktycznie poniesiony.

Jak więc wynika z powyższego, na możliwość skorzystania z odliczenia w związku z produkcją próbną nie wpływa data przekazania do używania środka trwałego. Może wystąpić sytuacja, że wprowadzenie do ewidencji zbiegnie się z prawem do odliczenia ustalanym na powyższych zasadach. Niemniej jednak, nie można się zgodzić, z częścią stanowiska Wnioskodawcy, z której wynika, że przez moment „poniesienia” wydatków w przypadku środków trwałych (ceny ich nabycia, kosztów ich wytworzenia) należy przyjąć moment, w którym zostają one ujęte w księgach rachunkowych jako środek trwały, a środek trwały zostaje przekazany do używania i wprowadzony do ewidencji ŚT i WNIP.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że stanowisko Wnioskodawcy pomimo, że Organ nie w pełni zgadza się z Państwa argumentacją (w zakresie wskazanym wyżej), dotyczące ustalenia, czy opisana w niniejszym wniosku Cena Nabycia stanowi „koszt produkcji próbnej nowego produktu” w rozumieniu art. 18ea ust. 5 pkt 1 updop, który Spółka może uwzględnić w odliczeniu na podstawie art. 18ea ust. 1 updop - w wysokościach (limitach) wynikających z tego przepisu, i przyjmując, że Spółka ureguluje pozostałe 5% wartości Linii Technologicznej, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00