Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.23.2023.3.JS

Obowiązki związane z rozliczeniem podatku akcyzowego od energii elektrycznej

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące obowiązków związanych z rozliczeniem podatku akcyzowego od energii elektrycznej jest:

-prawidłowe w odniesieniu do pytań oznaczonych nr 1, 3 i 4;

-nieprawidłowe w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązków związanych z rozliczeniem podatku akcyzowego od energii, wpłynął 25 stycznia 2023 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 8 marca 2023 r. (data wpływu 8 marca 2023 r.), w odpowiedzi na wezwanie Organu z 2 marca 2023 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.23.2023.2.JS. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. OPIS STANU FAKTYCZNEGO

A. (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. (…).

Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, zgodnie z przepisami art. 16 i dalszymi ustawy akcyzowej (odnoszącymi się do rejestracji podmiotów dla celów podatku akcyzowego). Wnioskodawca nie posiada obecnie koncesji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie energii elektrycznej.

W związku z prowadzoną działalnością, Wnioskodawca zawarł umowę najmu obiektu logistycznego (hali magazynowej, dalej: Obiekt) z jego właścicielem (dalej: Wynajmujący). Na terenie Obiektu zostały zainstalowane przez Wynajmującego, na jego koszt m.in. urządzenia służące do produkcji energii elektrycznej, tj. tradycyjny agregat prądotwórczy (np. zasilany olejem napędowym), oraz instalacja fotowoltaiczna produkująca energię ze światła słonecznego, a więc pochodzącą z Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) (dalej łącznie jako: Urządzenia). Wynajmujący, jako właściciel Obiektu, jest również właścicielem tych Urządzeń. Z kolei Wnioskodawca, w związku z zawartą umową najmu, zużywa jedynie energię elektryczną wytwarzaną w tych Urządzeniach na własne cele, zgodnie ze swoim bieżącym zapotrzebowaniem.

Oprócz tego, do Obiektu jest również dostarczana energia elektryczna pochodząca „z zewnątrz” (tj. ma miejsce standardowe przyłączenie Obiektu do sieci elektroenergetycznej). Umowa na świadczenie usług dystrybucyjnych (tj. regulująca m.in. warunki przyłączenia Obiektu do sieci energetycznej) została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a tzw. operatorem systemu dystrybucyjnego. Wnioskodawca jest również stroną umowy sprzedaży energii elektrycznej do Obiektu zawartej ze sprzedawcą (dalej: Sprzedawca) posiadającym koncesję na obrót energią elektryczną wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE). Jednocześnie, w związku z możliwością wyprodukowania z instalacji fotowoltaicznej nadwyżek energii elektrycznej (tj. energii elektrycznej, która nie zostanie zużyta bezpośrednio przez Wnioskodawcę), Wnioskodawca zobowiązany był zawrzeć ze wspomnianym Sprzedawcą energii elektrycznej odrębną umowę sprzedaży, której przedmiotem jest sprzedaż energii elektrycznej przez Wnioskodawcę na rzecz tegoż Sprzedawcy.

Umowa najmu Obiektu nie zawiera szczególnych zapisów odnośnie rozliczeń z Wynajmującym z tytułu zużywanej przez Wnioskodawcę energii elektrycznej, wytwarzanej w ww. Urządzeniach. Przewiduje ona generalny mechanizm refaktury (1 do 1) kosztów poniesionych przez Wynajmującego (w zakresie szeroko rozumianych mediów) na rzecz Wnioskodawcy. Jedynie w przypadku produkcji energii z agregatu prądotwórczego na olej napędowy, umowa dookreśla, że Wnioskodawca ponosi pełny koszt paliwa zużywanego podczas jego pracy (w ramach tzw. opłaty eksploatacyjnej naliczanej przez Wynajmującego, którą Wynajmujący obciąża Spółkę na podstawie faktury, w tym m.in. koszt podatku akcyzowego należnego od tego oleju ). Generalnie jednak, w ramach umowy, to Wynajmujący jest podmiotem odpowiedzialnym za wszelkie kwestie związane z dostarczaniem mediów do Obiektu, w tym z naprawą, konserwacją, czy obsługą techniczną różnego rodzaju urządzeń zainstalowanych w Obiekcie.

Łączna moc generatorów (tu: Urządzeń, tj. agregatu oraz instalacji OZE) produkujących energię elektryczną na terenie Obiektu, która to energia jest następnie w ramach zawartej umowy najmu „udostępniana” Wnioskodawcy przez Wynajmującego, w celu zużycia zgodnie z zapotrzebowaniem Wnioskodawcy, przekracza 1 MW.

W przypadku instalacji fotowoltaicznej (OZE), od strony technicznej, została ona przez Wynajmującego fizycznie „przyłączona do sieci”. Inaczej mówiąc, nadwyżki wyprodukowanej energii, przekraczające zapotrzebowanie Wnioskodawcy, mogą być dostarczane do sieci energetycznej, tj. instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, na okoliczność czego Wnioskodawca zawarł ze Sprzedawcą stosowną umowę, o której mowa powyżej.

Niemniej, wspomniane Urządzenie (instalacja OZE) jest własnością Wynajmującego, z kolei Wnioskodawca, jako najemca Obiektu, jedynie zużywa na cele własne wytworzoną w nim energię elektryczną, niejako w związku/przy okazji zawartej umowy najmu, w ramach codziennego/bieżącego działania najmowanego Obiektu.

B. OPIS ZDARZENIA PRZYSZŁEGO

W przyszłości możliwe jest dokonanie różnego rodzaju zmian w zawieranych przez Wnioskodawcę umowach najmu obiektów logistycznych z ich właścicielami (wynajmującymi). Zdarzenie przyszłe B dotyczy bardzo zbliżonej sytuacji, jak opisany stan faktyczny A, z jedną poniższą różnicą:

W przypadku energii elektrycznej wytwarzanej z instalacji fotowoltaicznej (OZE), która została przez Wynajmującego od strony technicznej „przyłączona do sieci” (tj. nadwyżki wyprodukowanej energii przekraczające zapotrzebowanie Wnioskodawcy, mogą być dostarczane do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii), to Wynajmujący w imieniu własnym (a nie Wnioskodawca, jak w stanie faktycznym A), dokona zawarcia stosownej umowy z ww. Sprzedawcą (tj. podmiotem posiadającym stosowną koncesję Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie obrotu energią elektryczną) na odsprzedaż/dostawę nadwyżki wyprodukowanej energii z tej instalacji OZE, przekraczającej zapotrzebowanie Wnioskodawcy.

Również to Wynajmujący w imieniu własnym dokona zawarcia umowy z tzw. operatorem systemu dystrybucyjnego na przyłączenie Obiektu do sieci elektroenergetycznej, oraz to Wynajmujący dokona zawarcia umowy z ww. Sprzedawcą, na dostawę do Obiektu energii elektrycznej pochodzącej „z zewnątrz”.

Na tym tle, Wnioskodawca dąży w szczególności do ustalenia, która ze stron umowy najmu Obiektu powinna być uznawana jako podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego (oraz realizacji powiązanych z tym obowiązków) od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. Urządzeniach zainstalowanych w Obiekcie, tj. instalacji OZE oraz tradycyjnym agregacie prądotwórczym. Mając na uwadze okoliczności przedstawione powyżej w opisie stanu faktycznego A oraz zdarzenia przyszłego B, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska w następujących kwestiach.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku (data wpływu 8 marca 2023 r.) wskazali Państwo:

Wynajmujący nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.

Właścicielem agregatu prądotwórczego jak i instalacji fotowoltaicznej jest Wynajmujący i to na nim spoczywa obowiązek zapewnienia prawidłowego działania tych urządzeń, umożliwiający wykorzystanie produkowanej przez nie energii elektrycznej przez Spółkę. Koszty zakupu agregatu prądotwórczego jak i montażu instalacji fotowoltaicznej zostały poniesione przez Wynajmującego i były brane pod uwagę przez Wynajmującego przy kalkulacji wysokości czynszu z tytułu wynajmu powierzchni magazynowej na rzecz Spółki. Koszty te nie są wyszczególnione jako odrębna pozycja na wystawianych przez Wynajmującego fakturach.

Wszystkie koszty związane z zabezpieczeniem technicznym, konserwacją, serwisem, naprawami agregatu oraz instalacji OZE ponoszone są bezpośrednio przez Wynajmującego. Koszty te są jednak ostatecznie przenoszone na Spółkę, gdyż Wynajmujący uwzględnia przedmiotowe koszty w kwocie tzw. miesięcznej zryczałtowanej opłacie eksploatacyjnej, którą obciąża Spółkę na podstawie faktury. Następnie po dokonaniu rozliczenia rocznych wydatków, wystawiana jest korekta w oparciu o rzeczywiście poniesione przez Wynajmującego koszty.

Wynajmujący nie wystawia oraz nie będzie wystawiał na rzecz Wnioskodawcy faktur lub innych dokumentów, w których bezpośrednio oraz w sposób jednoznaczny wyszczególniona jest/będzie należność za energię elektryczną wytwarzaną w agregacie prądotwórczym bądź też w instalacji fotowoltaicznej, a zużywaną przez Spółkę.

Przedstawiony powyżej opis, będący odpowiedzią na pytanie Organu, jest również właściwy dla zdarzenia przyszłego wniosku, tj.:

-właścicielem agregatu prądotwórczego jak i instalacji fotowoltaicznej będzie Wynajmujący i to na nim spoczywać będzie obowiązek zapewnienia prawidłowego działania tych urządzeń, umożliwiający wykorzystanie produkowanej przez nie energii elektrycznej przez Spółkę,

-koszty zakupu agregatu prądotwórczego jak i montażu instalacji fotowoltaicznej zostaną poniesione przez Wynajmującego i będą brane pod uwagę przez Wynajmującego przy kalkulacji wysokości czynszu z tytułu wynajmu powierzchni magazynowej na rzecz Spółki (koszty te nie będą jednak wyszczególniane jako odrębna pozycja na wystawianych przez Wynajmującego fakturach),

-wszystkie koszty związane z zabezpieczeniem technicznym, konserwacją, serwisem, naprawami agregatu oraz instalacji OZE ponoszone będą bezpośrednio przez Wynajmującego, przy czym, koszty te będą ostatecznie przenoszone na Spółkę, gdyż Wynajmujący uwzględni przedmiotowe koszty w kwocie tzw. opłaty eksploatacyjnej, którą będzie obciążać Spółkę na podstawie faktury,

-Wynajmujący nie będzie wystawiał na rzecz Wnioskodawcy faktur lub innych dokumentów, w których bezpośrednio oraz w sposób jednoznaczny wyszczególniona będzie należność za wydaną Wnioskodawcy energię elektryczną wytwarzaną w agregacie prądotwórczym bądź też w instalacji fotowoltaicznej, a zużywaną przez Spółkę.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pytania do stanu faktycznego A:

1.Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. agregacie prądotwórczym, która to energia jest zużywana przez Wnioskodawcę w ramach zawartej umowy najmu Obiektu?

2.Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. instalacji fotowoltaicznej (OZE) oraz następnie zużywanej przez Wnioskodawcę w związku z zawartą umową najmu Obiektu, z uwzględnieniem, że instalacja ta jest własnością Wynajmującego i została przez niego przyłączona do sieci elektroenergetycznej, a to Wnioskodawca zawarł umowę z ww. podmiotem posiadającym stosowną koncesję Prezesa URE w zakresie energii elektrycznej, na odsprzedaż nadwyżki wyprodukowanej w tej instalacji energii, przekraczającej bieżące zapotrzebowanie Wnioskodawcy?

Pytania do zdarzenia przyszłego B:

3. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. agregacie prądotwórczym, która to energia będzie następnie zużywana przez Wnioskodawcę w ramach zawartej umowy najmu Obiektu?

4. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. instalacji fotowoltaicznej (OZE) oraz następnie zużywanej przez Wnioskodawcę w związku z zawartą umową najmu Obiektu, z uwzględnieniem, że instalacja będzie własnością Wynajmującego i zostanie przez niego przyłączona do sieci elektroenergetycznej, oraz to Wynajmujący dokona zawarcia umowy z podmiotem posiadającym stosowną koncesję Prezesa URE w zakresie energii elektrycznej na odsprzedaż nadwyżki wyprodukowanej w tej instalacji energii elektrycznej, przekraczającej zapotrzebowanie Wnioskodawcy?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

A. STAN FAKTYCZNY

1. Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako najemca Obiektu, nie jest zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. agregacie prądotwórczym, która to energia jest następnie zużywana przez Wnioskodawcę w związku z zawartą umową najmu Obiektu.

2. W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako najemca Obiektu, nie jest zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. instalacji fotowoltaicznej (OZE) oraz zużywanej przez Wnioskodawcę w związku z umową najmu Obiektu, niezależnie od tego, że to Wnioskodawca zawarł umowę z podmiotem posiadającym stosowną koncesję Prezesa URE w zakresie energii elektrycznej na odsprzedaż nadwyżki wyprodukowanej w tej instalacji OZE energii elektrycznej, przekraczającej zapotrzebowanie Wnioskodawcy.

B. ZDARZENIE PRZYSZŁE

3. Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako najemca Obiektu, nie będzie zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. agregacie prądotwórczym, która to energia następnie będzie zużywana przez Wnioskodawcę w związku z zawartą umową najmu Obiektu.

4. W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako najemca Obiektu, nie będzie zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w ww. instalacji fotowoltaicznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku względem sformułowanych pytań jest :

-prawidłowe w odniesieniu do pytań oznaczonych nr 1, 3 i 4;

-nieprawidłowe w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 19 i 21 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym;

- sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 33, pod kodem 2716 00 00 wymieniono energię elektryczną.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 11 ust. 1 i 2 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, należy w pierwszej kolejności wskazać, że obrót energią elektryczną i jej zużycie podlegają opodatkowaniu akcyzą, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł bowiem w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą.

Wymaga zaznaczenia, że czynnością podlegającą opodatkowaniu nie jest wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, przez podmiot który koncesji nie posiada.

Przedmiot opodatkowania akcyzą w przypadku energii elektrycznej został uregulowany w sposób szczególny, poprzez wprowadzenie definicji nabywcy końcowego – podmiotu nabywającego energię elektryczną, nieposiadającego koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne. Zgodnie z powyższą definicją, wprowadzono zasadę opodatkowania akcyzą ostatniego etapu obrotu, czyli etapu wydania energii elektrycznej do konsumpcji nabywcy końcowemu przez podmiot posiadający koncesję, jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale wydawaną energię elektryczną wyprodukował.

Równocześnie, opodatkowaniu podlega także konsumpcja – zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

Dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej powoduje, że podmiot dokonujący tych czynności staje się podatnikiem zobowiązanym co do zasady do rozliczenia podatku akcyzowego w deklaracji, o której mowa w art. 24 ustawy.

Powyższe zasady mają zasadnicze przełożenie na obowiązek, który budzi Państwa wątpliwości.

Zauważyć należy, że – zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego – Wnioskodawca zawarł umowę najmu obiektu logistycznego (hali magazynowej, dalej: Obiekt) z jego właścicielem (dalej: Wynajmujący). Na terenie Obiektu zostały zainstalowane przez Wynajmującego na jego koszt m.in. tradycyjny agregat prądotwórczy (zasilany olejem napędowym), w którym wytwarzana jest energia elektryczna oraz instalacja fotowoltaiczna produkująca energię ze światła słonecznego, a więc pochodzącą z Odnawialnych Źródeł Energii.

Umowa najmu Obiektu nie zawiera szczególnych zapisów odnośnie rozliczeń Spółki z Wynajmującym z tytułu zużywanej energii elektrycznej. Jak wskazała Spółka, przewiduje ona generalny mechanizm refaktury (1 do 1) kosztów poniesionych przez Wynajmującego (w zakresie szeroko rozumianych mediów) na rzecz Wnioskodawcy.

W przypadku produkcji energii z agregatu prądotwórczego na olej napędowy, umowa dookreśla, że Wnioskodawca ponosi pełny koszt paliwa zużywanego podczas jego pracy (w ramach tzw. opłaty eksploatacyjnej naliczanej przez Wynajmującego, którą Wynajmujący obciąża Spółkę na podstawie faktury, w tym m.in. koszt podatku akcyzowego należnego od tego oleju). Przy czym, w ramach umowy to Wynajmujący jest podmiotem odpowiedzialnym za wszelkie kwestie związane z dostarczaniem mediów do Obiektu, w tym z naprawą, konserwacją, czy obsługą techniczną różnego rodzaju urządzeń zainstalowanych w Obiekcie.

Jednocześnie, jak wskazano w opisie sprawy, łączna moc generatorów (urządzeń, tj. agregatu oraz instalacji OZE) produkujących energię elektryczną na terenie Obiektu przekracza 1 MW.

Właścicielem agregatu prądotwórczego oraz instalacji fotowoltaicznej jest (i będzie) Wynajmujący – i to na nim spoczywa obowiązek zapewnienia prawidłowego działania tych urządzeń, umożliwiający wykorzystanie produkowanej przez nie energii elektrycznej przez Spółkę. Koszty zakupu agregatu prądotwórczego, jak i montażu instalacji fotowoltaicznej, zostały również poniesione przez Wynajmującego i były brane pod uwagę przez Wynajmującego przy kalkulacji wysokości czynszu z tytułu wynajmu powierzchni magazynowej na rzecz Spółki. Koszty te nie są (i nie będą) jednak wyszczególnione jako odrębna pozycja na wystawianych przez Wynajmującego fakturach. Wszystkie koszty związane z zabezpieczeniem technicznym, konserwacją, serwisem, naprawami agregatu oraz instalacji OZE ponoszone są bezpośrednio przez Wynajmującego. Koszty te są ostatecznie przenoszone na Spółkę, gdyż Wynajmujący uwzględni przedmiotowe koszty w kwocie tzw. miesięcznej zryczałtowanej opłacie eksploatacyjnej, którą obciąża Spółkę na podstawie faktury. Następnie po dokonaniu rozliczenia rocznych wydatków, wystawiana jest korekta w oparciu o rzeczywiście poniesione przez Wynajmującego koszty.

Jak wskazano jednoznacznie w uzupełnieniu wniosku, Wynajmujący nie wystawia w stanie faktycznym oraz nie będzie wystawiał w zdarzeniu przyszłym na rzecz Wnioskodawcy faktur lub innych dokumentów, w których bezpośrednio oraz w sposób jednoznaczny wyszczególniona jest/będzie należność za energię elektryczną wytwarzaną w agregacie prądotwórczym bądź też w instalacji fotowoltaicznej, zużywaną w Obiekcie.

Wątpliwości Spółki wyrażone w pytaniach nr 1 oraz nr 3 dotyczą tego, czy Wnioskodawca jest w stanie faktycznym oraz czy będzie w zdarzeniu przyszłym zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w agregacie prądotwórczym przez Wynajmującego.

Mając na uwadze powyższy opis należy stwierdzić, że – w ocenie Organu – w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie dokonuje i nie będzie dokonywał czynności opodatkowanej akcyzą, której przedmiotem jest/będzie energia elektryczna wytwarzana w agregacie prądotwórczym przez Wynajmującego.

Należy bowiem zauważyć, że obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju powstaje z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu (art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Jednocześnie, wydanie to jest związane wystawieiem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną (art. 11 ust. 2 ustawy).

Jak wskazano powyżej, Wynajmujący nie wystawia w stanie faktycznym oraz nie będzie wystawiał w zdarzeniu przyszłym na rzecz Wnioskodawcy faktur lub innych dokumentów, w których bezpośrednio oraz w sposób jednoznaczny wyszczególniona jest (będzie) należność za energię elektryczną wytwarzaną w agregacie prądotwórczym. Spółka nie nabywa od Wynajmującego energii elektrycznej wytworzonej w agregacie prądotwórczym – a jedynie w ramach zawartej umowy najmu ponosi faktyczny koszt zużytej energii elektrycznej w wynajętym Obiekcie (tj. zryczałtowaną opłatę eksploatacyjną, skorygowaną następnie o rzeczywiste poniesione przez Wynajmującego koszty, np. koszt oleju napędowego do agregatu, w tym koszt akcyzy należnej od tego oleju).

W opisanych okolicznościach w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym nie dochodzi zatem do sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej w agregacie prądotwórczym. Spółka nie będzie zatem podatnikiem akcyzy z tytułu zużycia energii elektrycznej wytwarzanej przez Wynajmującego w agregacie w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytań nr 1 i 3, tj. w zakresie braku obowiązku rozliczania akcyzy od energii elektrycznej wytwarzanej w agregacie prądotwórczym, która to energia będzie zużywana w Obiekcie wynajmowanym przez Spółkę, w związku z zawartą między Spółką a Wynajmującym umową najmu – należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do wątpliwości Spółki wyrażonych w pytaniach nr 2 i nr 4, wskazać należy, że dotyczą one obowiązku rozliczania przez Wnioskodawcę podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej (OZE), zużywanej w Obiekcie w związku z zawarta umową najmu.

W stanie faktycznym, którego dotyczy pytanie nr 2, umowa na świadczenie usług dystrybucyjnych (tj. regulująca m.in. warunki przyłączenia Obiektu do sieci energetycznej) została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a tzw. operatorem systemu dystrybucyjnego. Wnioskodawca jest również stroną umowy sprzedaży energii elektrycznej do Obiektu zawartej ze sprzedawcą (dalej: Sprzedawca) posiadającym koncesję na obrót energią elektryczną wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE). Jednocześnie, w związku z możliwością wyprodukowania z instalacji fotowoltaicznej nadwyżek energii elektrycznej (tj. energii elektrycznej, która nie zostanie zużyta bezpośrednio przez Wnioskodawcę), Wnioskodawca zobowiązany był zawrzeć ze wspomnianym Sprzedawcą energii elektrycznej odrębną umowę sprzedaży, której przedmiotem jest sprzedaż energii elektrycznej przez Wnioskodawcę na rzecz tegoż Sprzedawcy.

Jednocześnie, Wynajmujący nie wystawia w przedstawionym stanie faktycznym na rzecz Wnioskodawcy faktur lub innych dokumentów, w których bezpośrednio oraz w sposób jednoznaczny wyszczególniona będzie należność za wydaną Wnioskodawcy energię elektryczną wytwarzaną w instalacji fotowoltaicznej.

Mając na uwadze powyższy opis należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym, którego dotyczy pytanie drugie, to Wnioskodawca zawiera umowę ze sprzedawcą energii elektrycznej w zakresie energii elektrycznej wytwarzanej przez Spółkę w instalacji fotowoltaicznej. Tym samym, w odniesieniu do energii elektrycznej wyprodukowanej w tej instalacji, jej zużycie przez Spółkę (jako przez podmiot nieposiadający koncesji) będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu akcyzą na mocy art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Przy czym, nadmienić należy, że zużycie energii elektrycznej przez Wnioskodawcę może w określonych okolicznościach i po spełnieniu określonych warunków podlegać zwolnieniu do akcyzy. Kwestia ta (możliwość zwolnienia energii elektrycznej od akcyzy) nie stanowiła jednak przedmiotu zapytania Wnioskodawcy, a tym samym, nie jest przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia.

Jednocześnie, w stosunku do energii elektrycznej, która zgodnie z opisem stanu faktycznego jest przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz Sprzedawcy posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną wydaną przez Prezesa URE na podstawie odrębnej umowy – należy wskazać, że (jak już wcześniej wyjaśniono) czynnością podlegającą opodatkowaniu nie jest wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej (niezużytej nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej) podmiotowi posiadającemu koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, przez podmiot który koncesji nie posiada. Tym samym, sprzedaż nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez Państwa na rzecz koncesjonowanego odbiorcy nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, z tytułu której powinni Państwo płacić podatek akcyzowy.

Oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 – należało zatem uznać je za nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do zdarzenia przyszłego, które jest przedmiotem pytania oznaczonego nr 4 we wniosku – wymaga wskazania, że w tym przypadku w odniesieniu do energii elektrycznej wytwarzanej z instalacji fotowoltaicznej, która została przez Wynajmującego od strony technicznej „przyłączona do sieci” (tj. nadwyżki wyprodukowanej energii przekraczające zapotrzebowanie Wnioskodawcy mogą być dostarczane do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii) – to Wynajmujący w imieniu własnym (a nie Wnioskodawca, jak w stanie faktycznym opisanym w pyt. nr 2) dokona zawarcia stosownej umowy z ww. Sprzedawcą (tj. podmiotem posiadającym stosowną koncesję Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie obrotu energią elektryczną) na odsprzedaż/dostawę nadwyżki wyprodukowanej energii z tej instalacji OZE, przekraczającej zapotrzebowanie Wnioskodawcy.

Ponadto, jak Państwo wskazali, Wynajmujący nie będzie wystawiał na Państwa rzecz faktur lub innych dokumentów, w których bezpośrednio oraz w sposób jednoznaczny wyszczególniona będzie należność za wydaną Spółce energię elektryczną wytwarzaną w instalacji fotowoltaicznej.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy pytanie czwarte, nie dochodzi do nabycia energii elektrycznej przez Wnioskodawcę, wytwarzanej przez Wynajmującego w instalacji fotowoltaicznej na terenie Obiektu, które wiązałoby się z wystawieniem faktury lub innego dokumentu. W opisanych okolicznościach nie dochodzi zatem do sprzedaży energii elektrycznej na rzecz Wnioskodawcy.

W konsekwencji, w sytuacji, gdy to Wynajmujący będzie miał zawartą umowę ze Sprzedawcą i dystrybutorem energii elektrycznej na sprzedaż nadwyżek wyprodukowanych w tej instalacji, a jednocześnie nie dochodzi do sprzedaży energii elektrycznej na rzecz Spółki potwierdzonej fakturą bądź innym dokumentem – Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej pochodzącej z instalacji fotowoltaicznej.

Stanowisko Wnioskodawcy, ściśle w odniesieniu do braku obowiązku rozliczania przez niego akcyzy w zdarzeniu przyszłym opisanym w pyt. nr 4 – należy zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy sformułowanych przez Państwa we wniosku pytań oraz wyłącznie stanowiska przedstawionego w uzupełnieniu wniosku ściśle w odpowiedzi na Państwa pytania, w okolicznościach opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Jednocześnie, podkreślić należy, że interpretacja dotyczy wyłącznie praw i obowiązków w podatku akcyzowym występujących po stronie Wniskodawcy – i tym samym, nie odnosi się do skutków prawnopodatkowych dla innych podmiotów (w tym Wynajmującego oraz dostawców zewnętrznych energii elektrycznej).

Niniejsza interpretacja została wydana ściśle w oparciu o przedstawiony opis sprawy. Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

- Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

- Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA), albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00