Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.561.2022.2.AKR

Stawka 0% - dostawa sprzętu komputerowego do placówek oświatowych.

Interpretacja indywidualna – w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:

opodatkowania 0% stawką podatku dostawy na rzecz placówek oświatowych centralnego serwera, Switcha i routera, monitora oraz monitora (ekranu) interaktywnego – jest prawidłowe,

opodatkowania 0% stawką podatku sprzedaży na rzecz placówek oświatowych jednostki klienckiej, klawiatury, myszy, słuchawek, licencji (...) dla serwera; licencji (...) dla jednostek klienckich: (...); licencji (...); interaktywnej konsoli zarządzania (…) oraz micro (...) adapter oraz konfiguracji i instalacji systemu (...) – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy sprzętu do placówek oświatowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lutego 2023 r. (wpływ 6 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) jest podmiotem gospodarczym, którego głównym przedmiotem działalności jest dostarczanie zwirtualizowanego sprzętu komputerowego. Spółka zarejestrowana jest w Polsce do VAT od 1 marca 2021 r. Jej produkty są sprzedawane pod nazwą (...) oraz (...).

Głównym odbiorcą produktów Wnioskodawcy są placówki oświatowe – szkoły, dla których (…) przygotowuje pracownie komputerowe. Od czasu rozpoczęcia działalności Spółka zrealizowała kilka dostaw sprzętu dla placówek oświatowych oraz zamierza realizować kolejne dostawy dla tych placówek.

Sprzętem służącym do stworzenia sali lekcyjnej są:

1.Jednostka wyświetlająca (...) (terminal komputerowy).

2.(...) (serwer terminalowy).

3.(...) Switch.

4.(...) router.

5.(...) (licencja (...) na serwer).

6. (...) (licencja (...) na terminal komputerowy).

7. (...) (licencja (...) na terminal komputerowy).

8. Monitor.

9. Zestaw myszka + klawiatura.

10.Interaktywna konsola zarządzania (…).

11.Micro (...) adapter.

12.(...) .

13.Ekran interaktywny.

14.Słuchawki.

15.Drukarka.

16.Konfiguracja i instalacja systemu (...) (konfigurowanie systemu na potrzeby szkoły).

Wymieniony powyżej sprzęt oraz licencje stanowią podstawę dla zestawów, na bazie których tworzone są sale komputerowe, umożliwiające bezproblemowe prowadzenie zajęć lekcyjnych.

Dodatkowo, Wnioskodawca oferuje możliwość instalacji innych programów na życzenie klientów, jednak nie mają one kluczowego znaczenia dla zapewnienia działającego i funkcjonalnego zestawu komputerowego.

Poszczególne elementy zestawu pełnią w nim następujące role:

1.Centralny serwer „(…)zapewnia wydajność niezbędną do obsługi kilkudziesięciu podłączonych jednostek terminalowych (…), zasoby mocy obliczeniowej serwera (czyli jego (...), przestrzeń dyskowa itp.) są automatycznie przydzielane podłączonym urządzeniom „(…)”, w oparciu o aktualne potrzeby poszczególnych programów. Serwery centralne znajdują się na miejscu, w siedzibie klienta.

2. Jednostka terminalowa „(…)” jest jednoprocesowym komputerem umożliwiającym jego użytkownikom wirtualny dostęp do zdalnego serwera (…), który to zapewnia całą moc obliczeniową, wydajność graficzną i dostęp do przechowywanych danych. Urządzenie „(…)” podłącza się do monitora i zawiera porty wejściowe, które umożliwiają podłączenie standardowych urządzeń peryferyjnych.

3. Switch stanowi przełącznik sieciowy, którego zadaniem jest połączenie wszystkich elementów pracujących w danej sieci wewnętrznej. Switch umożliwia komunikację urządzeń pomiędzy sobą i pozwala na wymianę danych. Switchwięc zarządza ruchem internetowym w sieci lokalnej, dzięki niemu urządzenia nie muszą się komunikować bezpośrednio pomiędzy sobą.

4. Router to urządzenie sieciowe, którego zadaniem jest przekazywanie pakietów danych pomiędzy sieciami komputerowymi. Można powiedzieć, że router kieruje ruchemw Internecie. Pakiety danych są przekazywane z jednego routera do drugiego, aż dotrze do węzła docelowego czy lokalnej sieci (…).

5. Licencja dla serwera w postaci produktu (...) stanowi system operacyjny, na którym działa centralny serwer. Dzięki niemu możliwe jest wykorzystanie serwera zarówno w sieci lokalnej do zarządzania użytkownikami, udostępnianie zasobów plików, drukarek, czy też jako serwer pracujący zdalnie do podłączenia z siecią firmową poprzez (...). Licencja ta więc pozwala na stworzenie odpowiedniej infrastruktury do obsługi zestawów komputerowych.

6. Licencja (...) dla jednostek klienckich czyli: (...). Licencja ta umożliwia przejęcie kontroli nad komputerem zdalnym lub maszyną wirtualną za pośrednictwem połączenia sieciowego. Jest to również platforma do tworzenia rozwiązań wirtualizacji odpowiadających na wszystkie potrzeby klienta, w tym dostarczanie zwirtualizowanych aplikacji, bezpiecznego dostępu do wirtualnego pulpitu czy możliwości uruchamiania aplikacji i pulpitów w chmurze.

7.(...), licencja ta umożliwia jednemu użytkownikowi dostęp do usług systemu (...). Usługa ta umożliwia więc zapewnienie łączności użytkownika końcowego w celu uzyskania zdalnego dostępu do plików i aplikacji znajdujących się na centralnym serwerze.

8. Monitor – na monitorze urządzenie „(…)” wyświetla wyniki pracy programów działających na centralnym serwerze.

9. Myszka i klawiatura – cały system jest obsługiwany przez użytkownika za pomocą myszki i klawiatury.

10.Interaktywna konsola zarządzania (…)umożliwia udostępnianie pulpitu nauczyciela na monitorach uczniów. Konsola daje nauczycielowi możliwość zdalnej kontroli ze stanowiska nauczyciela nad stanowiskami uczniów. Dzięki konsoli nauczyciel ma możliwość zablokowania dostępu uczniom do sieci społecznościowych, Internetu lub pamięci USB. Brak konsoli uniemożliwia funkcjonowanie całego zestawu komputerowego oferowanego przez Spółkę.

11.Micro (...) adapter – adapter służący do połączenia urządzenia wyświetlającego (...) z monitorem.

12.(...) licencja ta umożliwia użytkownikowi dostęp do pakietu aplikacji umożliwiającymi pracę z dokumentami, tworzenie arkuszy kalkulacyjnych, baz danych i obsługi poczty elektronicznej. Jest to niezbędny dla jednostek edukacyjnych zestaw aplikacji biurowych.

13.Monitor interaktywny – jest to dotykowy sprzęt, służący do wyświetlania treścii odtwarzania dźwięku.

14.Słuchawki – jest to urządzenie służące do odbierania dźwięku z podłączonego urządzenia.

15.Drukarka – jest urządzeniem współpracującym z komputerem, służące do przenoszenia danego tekstu czy obrazu na różne nośniki druku, np. papier.

16.Konfiguracja i instalacja systemu (...) – konfiguracja i instalacja systemu zapewnia spójne i bezbłędne działanie całego zestawu komputerowego.

Wszystkie te urządzenia są wykorzystywane do stworzenia pracowni komputerowych dla placówek oświatowych. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić koszty związane z utrzymaniem i aktualizacją infrastruktury informatycznej poprzez zmniejszenie liczby sprzętów do wymiany jednego centralnego serwera, przy tym jednostka kliencka „(…)” charakteryzuje się minimalnym zużyciem energii. Ponadto, centralne zarządzanie platformą „(…)pozwala na kontrolę każdego stanowiska użytkownika bez konieczności instalowania dodatkowego sprzętu i oprogramowania, scentralizowana infrastruktura wiąże się również z mniejszą liczbą możliwych punktów awarii.

Zalety te sprawiają, że oferowany przez Wnioskodawcę produkt jest atrakcyjny dla szkół i innych placówek oświatowych, które preferują go nad klasycznymi konfiguracjami komputerowymi składającym się z jednostki centralnej w postaci komputera osobistego(PC)i pozostałych urządzeń. Oferowana przez Wnioskodawcę konfiguracja składa się zatem z terminali komputerowych (urządzenia „(…)”) z dostępem do centralnego serwera. Sam serwer jest obsługiwany za pomocą oprogramowania (...).Dostęp do serwera z terminala jest możliwy, jeżeli ten posiada licencję (...). Terminale są połączone z centralnym serwerem poprzez Switch, a dostęp do sieci zewnętrznej zapewniany jest poprzez router. Urządzenia peryferyjne w postaci klawiatury myszy i monitora służą do obsługi i wizualizacji wyników pracy.

Doprecyzowanie opisu sprawy

Następujące sprzęty opisane we wniosku o interpretację indywidualną są bezpośrednio wymienione w załączniku nr 8 do ustawy VAT:

centralny serwer,

Switch i router,

monitor oraz monitor (ekran) interaktywny,

drukarka.

Poniżej wymienione sprzęty nie są bezpośrednio wymienione w załączniku nr 8 do ustawy (tj. jednostka kliencka, klawiatura, mysz, słuchawki, licencja (...) dla serwera; licencja (...) dla jednostek klienckich: (...); licencja (...) ; interaktywna konsola zarządzania (…) oraz micro (...) adapter), jednakże w ocenie Wnioskodawcy można je zakwalifikować jako elementy zestawów komputerów stacjonarnych uwzględnione w katalogu towarów z załącznika nr 8 do ustawy, jako że zamówienia złożone przez placówki oświaty mają stanowić elementy pracowni komputerowych, co Wnioskodawca uzasadnił w swoim stanowisku w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Jednak Wnioskodawca pyta czy jego stanowisko w tej sprawie jest prawidłowe i uzasadniane jest zastosowanie stawki 0% do wymienionych sprzętów.

Wnioskodawca oświadcza, że wobec art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT Spółka posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz że dokument ten został przekazany do właściwego urzędu skarbowego.

Pytanie

Czy i w jakim zakresie Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze stawki podatku VAT w wysokości 0%, w zakresie dostawy zestawu komputerowego dla szkoły publicznej stanowiącej placówkę oświatową, w związku z art. 83 ust. 1 pkt 26, w postaci opisanych w stanie faktycznym elementów:

1)centralny serwer,

2)jednostka kliencka,

3)Switch i router (jako elementy sieciowe),

4)urządzenia peryferyjnej w postaci:

a)monitora,

b) klawiatury,

c) myszy,

d) słuchawek,

5)licencja (...) dla serwera,

6)licencja (...) dla jednostek klienckich:

a)(...),

b) (...),

7)licencja (...) ,

8)interaktywna konsola zarządzania (…),

9)Micro (…) adapter,

10)ekran interaktywny,

11)drukarka,

12)instalacja i konfiguracja zestawu?

Państwa stanowisko w sprawie

W art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na dostawę sprzętu komputerowego do placówek oświatowych czyli: szkół, przedszkoli, zarówno publicznych, jak i niepublicznych, szkół wyższych oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych, a także dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu ich dalszego nieodpłatnego przekazania.

Warunkiem, którego spełnienie daje możliwości zastosowania tej preferencyjnej stawki jest posiadanie stosownego zamówienia potwierdzonego od placówki oświatowej wraz z potwierdzeniem organu nadzorującego daną placówkę oświatową.

W załączniku nr 8 ustawy VAT został zamieszczony wykaz towarów do których na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ma zastosowanie 0% stawka VAT. I są to:

1)jednostki centralne komputerów, serwery,

2)monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

3)drukarki,

4)skanery,

5)urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących), (w tym koncentratory i Switche sieciowe, routery i modemy).

Na podstawie powyższej listy można stwierdzić, że wymienione w pytaniu sprzęty w postaci: centralnego serwera, Switcha i routera, monitora oraz drukarki zostały wprost wymienione w załączniku do ustawy, wobec tego bez wątpienia ma w stosunku do nich zastosowanie 0% stawka podatku VAT.

Problematyczne może być jednak zastosowanie preferencyjnej stawki do pozostałej części sprzętu oraz licencji na oprogramowanie. W ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że sprzęt oraz licencje wskazane w pytaniu i opisie stanu faktycznego, kwalifikują się całościowo, jako zestaw komputerów stacjonarnych.

Ustawodawca nie wprowadził legalnej definicji pojęcia „stacjonarny zestaw komputerowy”, co wymusza odwołanie się do słownikowego znaczenia tego pojęcia, zgodnie z którym przyjmuje się, że „zestaw komputerowy” to fizyczny podsystem systemu informatycznego który obejmuje:

a) jednostkę systemową (jednostkę centralną),

b)monitor,

c) klawiaturę,

d) urządzenia wejścia/wyjścia, dzielące się na:

– peryferia wewnętrzne,

– peryferia zewnętrzne.

Jednostka centralna (systemowa) jest to główna część zestawu komputerowego zawierająca we wspólnej obudowie, najważniejsze elementy składowe zestawu, czyli: zasilacz, płytę główną wraz z procesorem i pamięcią operacyjną oraz porty do komunikacji z pozostałymi składnikami zestawu w postaci monitora, klawiatury itp. W tym wypadku zadania jednostki centralnej pełni serwer.

Urządzenia wejścia-wyjścia służą do komunikacji komputera z użytkownikiem, komputerem lub innym urządzeniem. Część z tych urządzeń znajduje się wewnątrz obudowy jednostki centralnej nawet bezpośrednio na płycie głównej. Te urządzenia, które znajdują się na zewnątrz komputera, a które komunikują się z nim np.: za pomocą kabla, fal radiowych lub światła podczerwieni, nazywane są urządzeniami peryferyjnymi zewnętrznymi.

Urządzenia wejściowe są pomocą, dzięki którym użytkownik może wprowadzać dane do komputera i nim sterować, są to np.: klawiatura, mysz, skaner.

Natomiast urządzenia wyjściowe to te, dzięki którym użytkownik może odbierać efekt pracy komputera, czyli np. monitor, drukarka, słuchawki.

Tak więc urządzenia peryferyjne w postaci monitora, myszki, klawiatury oraz słuchawek spełniają definicję zestawu komputerowego. Dlatego są sprzętem, dla którego zastosowanie znajdzie stawka 0% VAT.

Specyficznym urządzeniem jest jednostka kliencka „(…)”, która to jest jednoukładowym komputerem umożliwiającym dostęp do zdalnego serwera. Należy więc przyjąć, że pełni ona funkcję terminalu komputerowego. Terminal komputerowy jest urządzeniem sprzętowym, który umożliwia wprowadzanie danych do komputera lub systemu komputerowego. Technologia terminalowa umożliwia dzielenie jednej jednostki centralnej (serwera) przez kilka terminali (jednostek klienckich) w ten sposób, że na serwerze uruchamiany jest obraz systemu operacyjnego lub aplikacja, a wiele urządzeń klienckich loguje się do niej za pomocą oprogramowania do zarządzania połączeniami. Komputer kliencki jest używany tylko do wyświetlania obrazu współdzielonej aplikacji oraz przekazywania sygnałów tworzonych przez myszkę i klawiaturę.

Możliwość uznania, że do zestawu komputerowego utworzonego za pomocą terminali komputerowych ma zastosowanie 0% stawka podatku VAT została uznana przez administrację skarbową w indywidualnych interpretacjach podatkowych, w których to stwierdzono iż:

„Przedstawiony we wniosku problem dotyczy możliwości opodatkowania 0% stawką podatku VATdostawy dla placówek oświatowych, w okolicznościach przewidzianych w art. 83 ust. 14 pkt 1 i ust. 15 ustawy o VAT, opisanych we wniosku zestawów komputerowych, utworzonych za pomocą terminali. Rozwiązanie to, jak wskazał Wnioskodawca, oparte jest na technologii do transmisji danych cyfrowych i zastępuje ono standardową jednostkę centralną PC. Z przedstawionego opisu wynika niewątpliwie, że zestaw taki jest urządzeniem stacjonarnym.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż przedmiotowe zestawy komputerowe, utworzone za pomocą terminali w przypadku ich dostawy dla placówek oświatowych, w rozumieniu powołanego wcześniej art. 43 ust. 9 ustawy o VAT i przy zachowaniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 pkt 1 i ust. 15 tej ustawy, zastosowanie znajdzie 0% stawka podatku od towarów i usług”.

Pismo z 9 lutego 2012 r. sygn. IBPP2/443-1184/11/WN.

„Skoro zatem terminal komputerowy spełnia wszystkie cechy komputera to dostawa terminali komputerowych stacjonarnych wraz z monitorami należy traktować jako dostawę zestawów komputerów stacjonarnych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, mimo braku definicji legalnej pojęcia »zestawów komputerów stacjonarnych« oraz mimo braku jednoznacznego opisu w umowie terminalów komputerowych wraz z monitorami, jako »zestawów komputerów stacjonarnych«, charakter ww. urządzeń uprawnia do przyjęcia stanowiska, że ww. terminal komputerowy wraz z monitorem i akcesoriami stanowi zestaw komputerowy stacjonarny wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT”.

Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lipca 2014 r., sygn. IBPP2/443 349/14/JJ.

„Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wyposażenia obejmującego zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5 oraz 7 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. serwery do pracowni terminalowej, zestaw terminali, monitory do terminali, klawiatura, mysz optyczna, Switch), zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 9 oraz 10 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. monitor komputerowy, komputer – jednostka centralna), stację nauczyciela ALL-IN-ONE, monitor interaktywny oraz drukarki należało uznać za prawidłowe”.

Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.202.2020.2.MC.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że również jednostka kliencka „(…)” powinna być objęta preferencyjną stawką podatku VAT.

Ostatnim elementem, którego dotyczy pytanie zawarte we wniosku jest aspekt opodatkowania licencji będących częścią zamówienia. Co do zasady sprzedaż licencji na programy nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT, jako że nie zostały one wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, jednak w związku z tym, że przyjmuje się „że, aby uznać dostarczony sprzęt komputerowy za zestaw komputerów stacjonarnych dla placówek oświaty, powinien on być kompletny i gotowy do prawidłowego funkcjonowania uznaje się tym samym, że oprogramowanie bez którego dany zestaw komputerowy nie może zostać uznany za sprawny i funkcjonalny, stanowi niezbędny element zestawu, o którym mowa w załączniku nr 8 poz. 1”.

Należy więc, w opinii Wnioskodawcy, uznać że licencje objęte zamówieniem zapewniają możliwość obsługi serwera oraz dostęp jednostkom klienckim do serwera będącego centralną jednostką systemu. Bez tych licencji trudno byłoby wyobrazić sobiemożliwość stworzenia funkcjonalnego zestawu komputerowego.

Możliwość uznania licencji za oprogramowanie komputerowe, za część zestawu komputerowego objętego regulacją z art. 83 ust. 1 pkt 26 potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 czerwca 2013 r., o sygn. akt I FSK 939/12, według którego: „Załącznik nr 8 u.p.t.u. nie wymienia programów komputerowych wśród towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0%. Oznacza to, że stawka 0% dotyczy ściśle dostaw towaru w postaci zestawów komputerów stacjonarnych, a będzie nim zestaw komputera stacjonarnego gotowy do prawidłowego funkcjonowania. Zatem oprogramowanie, które służy konkretnemu użytkownikowi, bez którego zestaw komputera stacjonarnego jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania nie tworzy zestawu”.

Wnioskując więc, a contrario, należy przyjąć, że oprogramowanie, które służy konkretnemu użytkownikowi, bez którego zestaw komputera stacjonarnego nie jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania tworzy zestaw.

Również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 5 czerwca 2017 r. o nr 3063-ILPP1-2.4512.75.2017.2.NF potwierdził, że oprogramowanie może stanowić element zestawu komputerowego objęty 0% stawką VAT, uznając, że: „Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów należy wskazać, że zakup i dostawa serwera typu I pod wirtualizację wraz z oprogramowaniem i systemem operacyjnym sprzętu komputerowego składającego się z komputerów stacjonarnych, monitorów kolorowych LCD 20' z systemem operacyjnym, a także przełącznika typu II (…) umożliwiającego przerobienie wszystkich poleceń dotyczących routerów oraz switchy z laboratoriów będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, przy spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, ponieważ ww. sprzęt komputerowy został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy”.

Wskazane we wniosku licencje na programy nie są oprogramowaniem biurowym, a oprogramowaniem potrzebnym, aby móc korzystać z serwera oraz jednostek klienckich. Dlatego zarówno w stosunku do licencji, jak i innych przedmiotów objętych wnioskiem o interpretację podatkową należy stwierdzić, że zastosowanie ma 0% stawka podatkuVAT.

Do niektórych zestawów komputerowych dołączana jest licencja (...), który stanowi zestaw aplikacji biurowych. Licencja ta ze względu na przeznaczenie zestawu komputerowego jakim jest zapewnienie sprzętu, który umożliwi realizację celów edukacyjnych, w tym prawidłową edukację w zakresie obsługi aplikacji biurowych, należy przyjąć, w ocenie Wnioskodawcy, że uzasadnione jest zastosowanie stawki 0%, nie ze względu na konieczność zapewnienia działania zestawu komputerowego (bo ten działa bez pakietu Office),jednak ze względu na cel edukacyjny, należy uznać stawkę 0% za uzasadnioną.

Jednym z elementów zestawu jest konsola zarządzania (…). Jest ona niezbędną jego częścią, dzięki niej nauczyciel ma możliwość pełnej kontroli nad salą lekcyjną. Bez konsoli (…) nie byłoby możliwe w ogóle uruchomienie jednostek terminalowych, dlatego należy je uznać za część oprogramowania niezbędnego do utworzenia zestawu komputerowego. (…) traktuje konsole zarzadzania jako element zestawu „(...)” lub „(...)i co do zasady nie wyróżnia tej konsoli jako odrębnego elementu, jednak niektórzy kontrahenci życzą sobie, aby konsola ta została wyróżniona na fakturze.

Na wypadek, gdy placówka oświatowa dysponuje różnymi sprzętami o odmiennych złączach, mianowicie (…) w jednym, a micro (…) w drugim, do zestawu dołączony zostaje mikro adapter (…), który umożliwia połączenie ze sobą sprzętów o odmiennych końcówkach. Sprzęt ten jest standardowym urządzeniem wejścia i stanowi element zestawu komputerowego.

Kolejnym elementem zestawu komputerowego, którego dotyczy wniosek jest możliwość uznania monitora interaktywnego za towar wpisujący się w klasyfikację załącznika nr 8.

Możliwość uznania, że do sprzedaży monitorów interakcyjnych ma zastosowanie 0% stawka podatkuVATzostała uznana przez administrację skarbową w indywidulanych interpretacjach podatkowych, w których to stwierdzono że:

„Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie wskazuje, że monitor interaktywny wraz z wbudowanym na stałe komputerem, będzie stanowił towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy (pkt 1). Powyższy opis wskazuje, że przedmiotowy monitor interaktywny wraz z wbudowanym na stałe komputerem stanowi w pełni funkcjonalny zestaw komputerowy”.

Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 grudnia 2021 r. sygn. 0113-KDIPT1 -1.4012.814.2021.2.AK.

„Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie – zdaniem tutejszego organu – monitor interaktywny, nieposiadający własnej wbudowanej jednostki komputerowej, stanowić będzie towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy (pkt 1). Przedmiotowy towar należy zaliczyć do grupy monitorów”.

Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 października 2019 r. sygn. 0113-KDIPT1 -1.4012.420.2019.2.AK.

W związku z powyższym można uznać monitor interaktywny za mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8, a tym samym za objęty preferencyjną stawką podatku VAT.

Jednocześnie usługi w zakresie instalacji i konfiguracji urządzeń będących przedmiotem dostawy również, w opinii Wnioskodawcy, powinny zostać ujęte stawką 0%, ponieważ stanowią one usługę pomocniczą. Zasadniczo czynności opodatkowane podatkiem VAT powinny być traktowane, jako niezależne i odrębne od siebie oraz samodzielne, jednak kiedy na osiągnięcie złożonego celu umowy składa się wiele elementów, nie można traktować ich w sposób samodzielny, ponieważ wspólne ich funkcjonowanie odnajduje ekonomiczny sensi uzasadnienie wyłącznie, gdy są świadczone łącznie w grupie.

Przepisy nie zawierają definicji pojęcia „świadczenie kompleksowe”. Koncepcja „świadczenia kompleksowego” została wypracowana w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych oraz TSUE. W orzecznictwie zostały wyróżnione trzy przesłanki wskazujące na to, że mamy do czynienia z „świadczeniem kompleksowym” – są nimi:

1) nabywcy musi zostać dostarczona co najmniej para świadczeń składowych. W tej sprawie byłaby to dostawa sprzętu komputerowego oraz jego montaż i instalacja,

2) elementy składowe świadczenia tworzą jedną całość gospodarczą, co oznacza że dla celów cywilistyczno-formalnych można wyróżnić poszczególne elementy świadczenia, jedna z punktu widzenia gospodarczo-praktycznego, ich rozróżnienie ma charakter sztuczny. Z punktu widzenia (…), formalnie można wyróżnić dostawę sprzętu komputerowego i jego montaż, to ze względu na cel gospodarczy należy uznać, że stanowią one praktycznie jedno wspólne świadczenie jakim jest utworzenie pracowni komputerowej. Dlatego montaż i instalacja ma charakter wyłącznie pomocniczy do dostawy sprzętu do danej placówki oświatowej,

3) cel świadczenia rozpatrywany jest przez pryzmat nabywcy. Należy rozumieć to w taki sposób, że dla nabywcy dane elementy świadczenia posiadają spójny charakter jako całość. Celem ekonomicznym danej placówki oświatowej jest posiadanie działająceji funkcjonalnej pracowni komputerowej. Samodzielny montaż i instalacja poszczególnych sprzętów nie jest jego zamiarem.

Przeważnie kryterium wyróżnienia świadczenia głównego będzie jego istotnie wyższa wartość względem świadczenia pomocniczego.

Stwierdzenie, że dane świadczenie ma charter kompleksowy rodzi określone skutki na gruncie prawa podatkowego. Mianowicie dla celów podatkowych nie wydziela się poszczególnych części składowych danego świadczenia. Tym samym podstawa opodatkowania danego świadczenia jest niepodzielna, więc posiada jedną stawkę podatku, właściwą dla głównej czynności.

Jak wskazuje wyrok NSA z 5 czerwca 2019 r. sygn. I FSK 661/11: „Jeżeli na usługę kompleksową składa się wiele świadczeń, to nic nie stoi na przeszkodzie, by rozbić ją na poszczególne elementy składowe na fakturze VAT”.

Traktowanie całości świadczenia złożonego tak jak świadczenia głównego, nie wyklucza wskazania elementów tego świadczenia głównego w odrębnych pozycjach faktury VATbez znaczenia pozostaje fakt, czy elementy świadczenia złożonego (głównego) będą ujmowane w jednej pozycji faktury, jako całość, czy w dwóch pozycjach faktury, jako dostawa towaru i świadczenie usługi transportu, bądź też w oddzielnych fakturach.

W wyroku WSA w Bydgoszczy z 27 listopada 2014 r. sygn. I SA/Bd 909/14 wyrażono pogląd, że wykazanie całego świadczenia w jednej pozycji prowadziłoby do niekorzystnego postrzegania oferty na rynku konkurencyjnym, gdyż usługa transportowa byłaby niewidoczna. Dodatkowo należy wskazać, że zasady rozliczania podatku VAT wynikają z przepisów ustawy, a nie technicznego aspektu wystawiana faktur. Jeżeli strony transakcji umówią się że wartość poszczególnych elementów związanych z daną dostawą wykazywana będzie w odrębnych pozycjach, to dla rozliczenia podatku i transakcji kompleksowej jest to bez znaczenia.

Mając więc powyższe na względzie należy uznać, że instalacja i konfiguracja systemu komputowego jest świadczeniem pobocznym względem dostawy sprzętu komputerowego i w związku z tym ma do tej usługi zastosowanie stawka 0% VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

opodatkowania 0% stawką podatku dostawy na rzecz placówek oświatowych centralnego serwera, Switcha i routera, monitora oraz monitora (ekranu) interaktywnego – jest prawidłowe,

opodatkowania 0% stawką podatku sprzedaży na rzecz placówek oświatowych jednostki klienckiej, klawiatury, myszy, słuchawek, licencji (...) dla serwera; licencji (...) dla jednostek klienckich: (...), (...); licencji (...); interaktywnej konsoli zarządzania (…) oraz micro (...) adapter oraz konfiguracji i instalacji systemu (...) – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.Drukarki

3.Skanery

4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Ponadto stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Wskazać należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w obrocie gospodarczym występują świadczenia natury kompleksowej, czyli takie, które nie dają się w prosty sposób zaklasyfikować do danej kategorii, bowiem składają się z kilku różnych czynności. W celu określenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, należy zbadać, czy sprzedawca dostarcza kupującemu, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych czy też jedno świadczenie. W tym kontekście za świadczenia odrębne uznaje się świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone. Przy czym – co istotne – ocena, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych czynności, winna odbywać się w oderwaniu od treści umowy łączącej strony transakcji, a jedynie w oparciu o to, czy wykonywane świadczenia wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym, którego głównym przedmiotem działalności jest dostarczanie zwirtualizowanego sprzętu komputerowego. Głównym odbiorcą produktów Wnioskodawcy są placówki oświatowe – szkoły, dla których Spółka przygotowuje pracownie komputerowe. Od czasu rozpoczęcia działalności Spółka zrealizowała kilka dostaw sprzętu dla placówek oświatowych oraz zamierza realizować kolejne dostawy dla tych placówek.

Sprzętem służącym do stworzenia sali lekcyjnej są:

1)Jednostka wyświetlająca (...)(terminal komputerowy).

2)(...) (serwer terminalowy).

3)(...) Switch.

4) (...) router.

5)(...) (licencja (...) na serwer).

6)(...) (licencja (...) na terminal komputerowy).

7)(...) (licencja (...) na terminal komputerowy).

8)Monitor.

9)Zestaw myszka + klawiatura.

10)Interaktywna konsola zarządzania (…).

11)Micro (...) adapter.

12)(...) .

13)Ekran interaktywny.

14)Słuchawki.

15)Drukarka.

16)Konfiguracja i instalacja systemu (...) (konfigurowanie systemu na potrzeby szkoły).

Wymieniony powyżej sprzęt oraz licencje stanowią podstawę dla zestawów, na bazie których tworzone są sale komputerowe, umożliwiające bezproblemowe prowadzenia zajęć lekcyjnych. Dodatkowo, Wnioskodawca oferuje możliwość instalacji innych programów na życzenie klientów, jednak nie mają one kluczowego znaczenia dla zapewnienia działającego i funkcjonalnego zestawu komputerowego.

Poszczególne elementy zestawu pełnią w nim następujące role:

1.Centralny serwer „(…)zapewnia wydajność niezbędną do obsługi kilkudziesięciu podłączonych jednostek terminalowych (…), zasoby mocy obliczeniowej serwera (czyli jego (...), przestrzeń dyskowa itp.) są automatycznie przydzielane podłączonym urządzeniom „(…)” w oparciu o aktualne potrzeby poszczególnych programów. Serwery centralne znajdują się na miejscu, w siedzibie klienta.

2.Jednostka terminalowa „(…)” jest jednoprocesowym komputerem umożliwiającym jego użytkownikom wirtualny dostęp do zdalnego serwera (…), który to zapewnia całą moc obliczeniową, wydajność graficzną i dostęp do przechowywanych danych. Urządzenia „(…)” podłącza się do monitora i zawiera porty wejściowe, które umożliwiają podłączenie standardowych urządzeń peryferyjnych.

3.Switch stanowi przełącznik sieciowy, którego zadaniem jest połączenie wszystkich elementów pracujących w danej sieci wewnętrznej. Switch umożliwia komunikację urządzeń pomiędzy sobą i pozwala na wymianę danych. Switch,więc zarządza ruchem internetowym w sieci lokalnej, dzięki niemu urządzenia nie musza się komunikować bezpośrednio pomiędzy sobą.

4.Router to urządzenie sieciowe, którego zadaniem jest przekazywanie pakietów danych pomiędzy sieciami komputerowymi. Można powiedzieć, że router kieruje ruchemw Internecie. Pakiety danych są przekazywane z jednego routera do drugiego, aż dotrze do węzła docelowego czy lokalnej sieci (…).

5.Licencja dla serwera w postaci produktu (...) stanowi system operacyjny, na którym działa centralny serwer. Dzięki niemu możliwe jest wykorzystanie serwera zarówno w sieci lokalnej do zarządzania użytkownikami, udostępnianie zasobów plików, drukarek czy też, jako serwer pracujący zdalnie do podłączenia z siecią firmową poprzez (...). Licencja ta więc pozwala na stworzenie odpowiedniej infrastruktury do obsługi zestawów komputerowych.

6.Licencja (...) dla jednostek klienckich czyli: (...). Licencja ta umożliwia przejęcie kontroli nad komputerem zdalnym lub maszyną wirtualną za pośrednictwem połączenia sieciowego. Jest to również platforma do tworzenia rozwiązań wirtualizacji odpowiadających na wszystkie potrzeby klienta, w tym dostarczanie zwirtualizowanych aplikacji, bezpiecznego dostępu do wirtualnego pulpitu czy możliwości uruchamiania aplikacjii pulpitów w chmurze.

7.(...), licencja ta umożliwia jednemu użytkownikowi dostęp do usług systemu (...). Usługa ta umożliwia więc zapewnienie łączności użytkownika końcowego w celu uzyskania zdalnego dostępu do plików i aplikacji znajdujących się na centralnym serwerze.

8.Monitor – na monitorze urządzenie „(…)” wyświetla wyniki pracy programów działających na centralnym serwerze.

9.Myszka i klawiatura – cały system jest obsługiwany przez użytkownika za pomocą myszki i klawiatury.

10.Interaktywna konsola zarządzania (…) umożliwia udostępnianie pulpitu nauczyciela na monitorach uczniów. Konsola daje nauczycielowi możliwość zdalnej kontroli ze stanowiska nauczyciela nad stanowiskami uczniów. Dzięki konsoli nauczyciel ma możliwość zablokowania dostępu uczniom do sieci społecznościowych, Internetu lub pamięci USB. Brak konsoli uniemożliwia funkcjonowanie całego zestawu komputerowego oferowanego przez Spółkę.

11.Micro (...) adapter – adapter służący do połączenia urządzenia wyświetlającego (...) z monitorem.

12.(...) , licencja ta umożliwia użytkownikowi dostęp do pakietu aplikacji umożliwiającymi pracę z dokumentami, tworzenie arkuszy kalkulacyjnych, baz danych i obsługi poczty elektronicznej. Jest to niezbędny dla jednostek edukacyjnych zestaw aplikacji biurowych.

13.Monitor interaktywny, jest to dotykowy sprzęt, służący do wyświetlania treścii odtwarzania dźwięku.

14.Słuchawki, jest to urządzenie służące do odbierania dźwięku z podłączonego urządzenia.

15.Drukarka, jest urządzeniem współpracującym z komputerem, służące do przenoszenia danego tekstu czy obrazu na różne nośniki druku, np. papier.

16.Konfiguracja i instalacja systemu (...) – konfiguracja i instalacja systemu zapewnia spójne i bezbłędne działanie całego zestawu komputerowego.

Wszystkie te urządzenia są wykorzystywane do stworzenia pracowni komputerowych dla placówek oświatowych. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić koszty związane z utrzymaniem i aktualizacją infrastruktury informatycznej poprzez zmniejszenie liczby sprzętów do wymiany jednego centralnego serwera, przy tym jednostka kliencka „(…)” charakteryzuje się minimalnym zużyciem energii. Ponadto centralne zarządzanie platformą „(…)pozwala na kontrolę każdego stanowiska użytkownika bez konieczności instalowania dodatkowego sprzętu i oprogramowania, scentralizowana infrastruktura wiąże się również z mniejszą liczbą możliwych punktów awarii.

Zalety te sprawiają, że oferowany przez Wnioskodawcę produkt jest atrakcyjny dla szkół i innych placówek oświatowych, które preferują go nad klasycznymi konfiguracjami komputerowymi składającym się z jednostki centralnej w postaci komputera osobistego (PC)i pozostałych urządzeń. Oferowana przez Wnioskodawcę konfiguracja składa się zatem z terminali komputerowych (urządzenia „(…)”) z dostępem do centralnego serwera. Sam serwer jest obsługiwany za pomocą oprogramowania (...). Dostęp do serwera z terminala jest możliwy, jeżeli ten posiada licencję (...) . Terminale są połączone z centralnym serwerem poprzez Switch, a dostęp do sieci zewnętrznej zapewniany jest poprzez router. Urządzenia peryferyjne w postaci klawiatury myszy i monitora służą do obsługi i wizualizacji wyników pracy.

Centralny serwer, Switchi router, monitor oraz monitor (ekran) interaktywny, drukarka są bezpośrednio wymienione w załączniku nr 8 do ustawy VAT.

Poniżej wymienione sprzęty nie są bezpośrednio wymienione w załączniku nr 8 do ustawy (tj. jednostka kliencka, klawiatura, mysz, słuchawki, licencja (...) dla serwera; licencja (...) dla jednostek klienckich: (...); licencja (...) ; interaktywna konsola zarządzania (…) orazmicro (...) adapter).

Spółka posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz że dokument ten został przekazany do właściwego urzędu skarbowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zastosowania stawki 0% w zakresie dostawy sprzętu komputerowego dla szkoły publicznej stanowiącej placówkę oświatową, składającego się z elementów: centralny serwer; jednostka kliencka; Switch i router (jako elementy sieciowe); urządzenia peryferyjnej w postaci: monitora, klawiatury, myszy, słuchawek; licencja (...) dla serwera; licencja (...) dla jednostek klienckich: (...); licencja (...) ; interaktywna konsola zarządzania (…); Micro (…) adapter; ekran interaktywny; drukarka wraz z instalacją i konfiguracją zestawu.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przy czym należy wskazać, że aby na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że skoro dostawa centralnego serwera, Switcha i routera, monitora oraz monitora (ekranu) interaktywnego i drukarki jest dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz placówek oświatowych i posiada On stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, a kopia zamówienia została przekazana do właściwego urzędu skarbowego, to spełnione są warunki, o których mowa w art. 83 ust. 14-15 ustawy i tym samym, przy dostawie ww. sprzętu, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Natomiast w odniesieniu do dostawy sprzętu komputerowego: jednostka kliencka, klawiatura, mysz, słuchawki, licencja (...) dla serwera; licencja (...) dla jednostek klienckich: (...); licencja (...); interaktywna konsola zarządzania (…) oraz micro (...) adapter, który nie jest wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy, nie znajdzie zastosowanie 0% stawka podatku.

Podobnie, 0% stawki podatku nie można zastosować do konfiguracji i instalacji systemu (...). Powyższe wynika z faktu, że konfiguracja i instalacja systemu nie stanowi dostawy towarów, tylko jest świadczeniem usług. Jak wskazano wyżej, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają wyłącznie towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

Podsumowując, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy w związku z art. 86 ust. 13 ustawy, dostawa przez Wnioskodawcę do szkoły publicznej będącej placówką oświatową sprzętu komputerowego stanowiącegocentralny serwer, Switch i router, monitor oraz monitor (ekran) interaktywny, drukarki korzysta z opodatkowania 0% stawką podatku.

Natomiast, z powodu niespełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek wynikających z art. 83 ust. 13 ustawy w związku z załącznikiem nr 8 do ustawy, sprzedaż na rzecz placówek oświatowych sprzętu w postaci: jednostki klienckiej, klawiatury, myszy, słuchawek, licencji (...) dla serwera; licencji (...) dla jednostek klienckich: (...); licencji (...); interaktywnej konsoli zarządzania (…) oraz micro (...) adapter, a także konfiguracja i instalacja systemu (...) nie korzysta z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania 0% stawką podatku dostawy na rzecz placówek oświatowych centralnego serwera, Switcha i routera, monitora oraz monitora (ekranu) interaktywnego jest prawidłowe. Natomiast w zakresie opodatkowania 0% stawką podatku sprzedaży na rzecz placówek oświatowych jednostki klienckiej, klawiatury, myszy, słuchawek, licencji (...) dla serwera; licencji (...) dla jednostek klienckich: (...); licencji (...); interaktywnej konsoli zarządzania(…) oraz micro (...) adapter oraz konfiguracji i instalacji systemu (...) jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Zatem powołane interpretacje indywidualne nie mogą mieć wpływu na ocenę prawną rozpatrzonej sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłegoi zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00