Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.66.2023.2.KS

- uprawnienie Spółki do ujęcia w kup ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny przekazanej do Fundacji, z przeznaczeniem na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 CIT, - uprawnienia do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na rzecz Fundacji na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 CIT pomimo ujęcia w kup ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2023 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

uprawnienia Spółki do ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny przekazanej do Fundacji, z przeznaczeniem na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

uprawnienia do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na rzecz Fundacji na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 marca 2023 r. (data wpływu 24 marca 2023 r.) oraz pismem z 27 marca 2023 r. (data wpływu 27 marca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Firma A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "CIT") oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Wnioskodawca jest podatnikiem działającym w branży sprzedaży detalicznej obuwia i akcesoriów obuwniczych.

W związku z agresją Rosji na Ukrainę oraz działaniami wojennymi w tym kraju do Polski napłynęła fala uchodźców ukraińskich. W związku z potrzebą zorganizowania wsparcia i pomocy dla Ukraińców, Spółka na poczet przeciwdziałania skutkom wojny zdecydowała się w ramach darowizny rzeczowej przekazać towary-obuwie (dalej: darowizna).

W dniu 8 kwietnia 2022 darowizna została przekazana do Fundacji "B." (aktualna nazwa: "C." dalej: Fundacja). Fundacja powstała w 2022 roku i działa na zasadach określonych w ustawie z 06-04-1984 o fundacjach (DZ.U. 19/91, poz.203). Wskazana Fundacja jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, widnieje w Rejestrze Stowarzyszeń i nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Zgodnie ze statutem Fundacji celem jej jest m.in. inicjowanie i realizowanie różnych form pomocy dzieciom oraz ich rodzinom. Fundacja realizuje cele poprzez działalność charytatywną oraz pomoc materialną dzieciom i rodzinom.

Fundacja oświadczyła ponadto, że jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz że prowadzi działalność określoną w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Spółka zawarła umowę z Fundacją w formie pisemnej. Zgodnie z umową darowizny Spółka zobowiązała Fundację do przeznaczenia przedmiotu darowizny na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy. Spółka posiada pokwitowanie odbioru darowizny.

Cena nabycia towarów-obuwia nie została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Spółki w tym poprzez odpisy amortyzacyjne. Łączna kwota odliczeń Spółki z tytułu przekazanych darowizn nie przekracza 10% dochodu Spółki.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1.Koszty wytworzenia/cena nabycia przekazanych przez Spółkę towarów – obuwia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na postawie art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy.

Cena nabycia przekazanych przez Spółkę towarów – obuwia została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów tylko na postawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT .

2.Spółka jest podmiotem składającym zeznanie CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu.

3.Fundacja, którą wsparła Spółka darowizną rzeczową nie została utworzona przez partię polityczną. Fundacja, którą wsparła Spółka darowizną rzeczową nie jest europejską fundacją polityczną.

4.Fundacja, którą wsparła Spółka darowizną rzeczową nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

5.Zgodnie ze statutem Fundacji siedzibą Fundacji jest Kraków a terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z powyższym Fundacja, którą Spółka wsparła darowizną rzeczową działa na terenie Unii Europejskiej oraz na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

6.Spółka posiada umowę darowizny, z której wynikają dane identyfikujące darczyńcę, wartość przekazanej darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu.

Pytania

1.Czy Spółka jest uprawniona do ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny przekazanej do Fundacji, z przeznaczeniem na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

2.Czy Spółka jest uprawniona również do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na rzecz Fundacji na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka jest uprawniona do ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny przekazanej do Fundacji, z przeznaczeniem na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 38w ust. 1 ustawy o CIT kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:

1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,

2) jednostkom samorządu terytorialnego,

2a) wojewodom,

3) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,

4) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego

- o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie działalności charytatywnej.

Powyższe oznacza, że aby przekazana pomoc stanowiła koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

darowizna jest dokonana w okresie pomiędzy 24 lutego a 31 grudnia 2022 r.;

celem darowizny jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy;

darowizna powinna być przekazana organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego,

cena nabycia przekazanej darowizny nie została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazana darowizna spełnia powyższe warunki.

Darowizna Spółki na rzecz Fundacji została przekazana w okresie wskazanym w ustawie tj. 8 kwietnia 2022 r. Celem darowizny było przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy. Fundacja spełnia warunek organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. niedziałająca w celu osiągnięcia zysku osoba prawna, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną. Ustawa o CIT oraz ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie wskazuje wymogu posiadania przez obdarowanego formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych. Zgodnie ze statutem Fundacja taką działalność wykonuje (działalność charytatywna). Ponadto zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym cena nabycia obuwia nie została ujęta w kosztach uzyskania przychodów Spółki, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy Spółka jest uprawniona do ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny przekazanej do Fundacji, z przeznaczeniem na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka jest uprawniona do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

W myśl przepisu art. 18 ust. 1b ww. ustawy o CIT, jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Z powyższego wynika, że przy ustaleniu wartości przekazywanej darowizny rzeczowej należy kierować się wartością rynkową przedmiotu darowizny, a wartość ta powinna wynikać z zawartej umowy pomiędzy darczyńcą a obdarowanym. Wartość rynkową darowizny należy również pomniejszyć o kwotę podatku od towarów i usług naliczonego, którą podatnik miał prawo odliczyć zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie działalności charytatywnej.

Powyższe oznacza, że aby odliczyć darowiznę od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

darowizna została przekazana na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

darowizna powinna być przekazana organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego,

łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazana darowizna spełnia powyższe warunki.

Zgodnie z umową darowizny Spółka zobowiązała Fundację do przeznaczenia przedmiotu darowizny-obuwia na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy co oznacza, że została przekazana na cel określony w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tj. działalność charytatywną. Fundacja spełnia także warunek organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. niedziałająca w celu osiągnięcia zysku osoba prawna, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną. Ustawa o CIT oraz ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie wskazuje wymogu posiadania przez obdarowanego formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych. W oparciu o statut Fundacja taką działalność prowadzi (działalność charytatywna). Dodatkowo też zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 ustawy CIT nie przekroczyła 10% dochodu Spółki.

Zgodnie z art. 18 ust. 1k ustawy o CIT odliczenia nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT. Jednakże według Spółki przepis art. 18 ust. 1k ustawy o CIT należy interpretować wąsko. Odnosi się on jedynie do zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów darowizn, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

W opinii Spółki art. 38w ustawy CIT to rozwiązanie podatkowe zachęcające przedsiębiorców do wspierania ofiar skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy. Dodatkowa preferencja podatkowa dla podmiotów niosących pomoc Ukraińcom została wprowadzona ustawą z 12.03.2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U poz. 583 ze zm., dalej ustawa pomocowa).

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z 30 maja 2022 r., nr DD6.054.11.2022, udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 32499, w której odniósł się do kilku pytań z zakresu stosowania preferencji podatkowych wprowadzonych ustawą o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. W punkcie nr 2 wskazano poniższe wyjaśnienie:

"Wydatki podlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 52zf ustawy PIT i art. 38w ustawy CIT podlegają także odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (art. 26 ustawy PIT), natomiast na podstawie art. 18 ustawy CIT od podstawy opodatkowania".

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w powiązaniu z art. 18 ust. 1b ustawy o CIT pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Uznanie wydatków na pomoc uchodźcom z Ukrainy za koszty podatkowe możliwe jest na podstawie przepisu szczególnego, tj. art. 38w ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) wprowadzonego przepisem art. 76 ustawy z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. 2022 r. poz. 583).

Zgodnie z art. 38w ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:

1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,

2) jednostkom samorządu terytorialnego,

2a) wojewodom,

3) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,

4) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego

- o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jednocześnie jak wynika z art. 38w ust. 2 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, realizowanego w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1, o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne

Ustawodawca określa w tym przepisie w sposób jednoznaczny, jakie kategorie wydatków i na rzecz jakich organizacji mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. W pierwszej kolejności należy ustalić, co należy rozumieć pod pojęciem darowizna.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna jest więc umową, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie mogą być zarówno środki pieniężne, jak i inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Cechą darowizny jest jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie spodziewa się, nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony osoby obdarowanej. Jeśli takie nastawienie czy też porozumienie między stronami co do ewentualnych świadczeń wzajemnych istnieje, wówczas nie można mówić o darowiźnie.

Należy jednocześnie pamiętać, że darowizna może zawierać polecenie, które polega na tym, że darczyńca może nałożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem. Wówczas umowa nie traci charakteru darowizny. Ponadto w niektórych przypadkach możemy mieć do czynienia z umowami mieszanymi, które częściowo są umowami wzajemnymi, zaś w części są darowiznami. Należy zauważyć także, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę.

Zgodnie z art. 889 Kodeksu cywilnego:

Nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

1) gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

2) gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Wskazać należy, ze zgodnie z art. 890 Kodeksu cywilnego:

§ 1. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

§ 2. Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Wyjaśnić należy, że darowizna własności i użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw spółdzielczych zawsze musi mieć formę aktu notarialnego. Jednakże poza przypadkami, gdzie ustawodawca zastrzegł inną (szczególną formę) dla danej czynności prawnej, darowizna może mieć formę dowolną:

pisemną,

ustną,

dorozumianą (tj. proste wydanie rzeczy bez żadnej umowy - np. prezent).

Podsumowując, przekazanie darowizny w postaci materialnej na podstawie umowy darowizny lub bez takiej umowy może, ale nie musi być sporządzone w formie aktu notarialnego. Decydując się na zwarcie umowy pisemnej należy pamiętać o określeniu miejsca i daty jej sporządzenia, strony umowy oraz przedmiotu umowy darowizny. W umowie wskazać należy dokładnie przedmiot i określoną kwotowo wartość darowizny. W umowie powinny znaleźć się także oświadczenia stron: darczyńcy o przekazaniu określonej darowizny na rzecz obdarowanego oraz obdarowanego o przyjęciu przedmiotu darowizny.

Gdy umowa darowizny zostaje zawarta bez zachowania formy pisemnej, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W takiej sytuacji darowizna dochodzi do skutku z chwilą jej wykonania tzn. przekazania darowizny obdarowanemu co oznacza, że przedmiot umowy został wydany – innymi słowy darczyńca wykonał świadczenie poprzez przekazanie obdarowanemu darowizny.

Wracając do przepisu art. 38w ustawy o CIT, wydatek rozpoznany, jako koszt uzyskania przychodu zgodnie z przywołanym przepisem nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Z art. 38w ust. 2 ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, realizowanego w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1, o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zauważyć należy, że analizowany przepis art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT odnosi się do podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 ze zm.) zgodnie z którym:

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3) spółdzielnie socjalne;

4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1133 oraz z 2021 r. poz. 2054 i 2142), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy Spółka jest uprawniona do ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny przekazanej do Fundacji, z przeznaczeniem na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Z przywołanego przepisu wprost wynika, że kosztem uzyskania przychodów może być koszt wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy. Darowizna ta stanowi koszt uzyskania przychodów w przypadku przekazania darowizny organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy. Darowizny spełniające powyższe warunki stanowią koszt uzyskania przychodu o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Odnosząc powyższe do sytuacji opisanej we wniosku wskazać należy, że:

chcą Państwo na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT rozpoznać jako koszt uzyskania przychodu cenę nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny przekazanej Fundacji z przeznaczeniem na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy,

darowiznę przekazali Państwo 8 kwietnia 2022 r., zatem w okresie wskazanym przez ustawodawcę w analizowanym przepisie,

przekazali Państwo darowiznę Fundacji wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego, widniejącej w Rejestrze Stowarzyszeń i działającej na podstawie ustawy o fundacjach, która działa na terenie Unii Europejskiej oraz na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego; jednocześnie Fundacja oświadczyła, że jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz że prowadzi działalność określoną w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

zgodnie z umową darowizny zawartą z Fundacją w formie pisemnej, Spółka zobowiązała Fundację do przeznaczenia przedmiotu darowizny na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy,

zgodnie ze statutem obdarowanej Fundacji jej celem jest m.in. inicjowanie i realizowanie różnych form pomocy dzieciom oraz ich rodzinom. Fundacja realizuje cele poprzez działalność charytatywną oraz pomoc materialną dzieciom i rodzinom.

z umowy darowizny wynikają dane identyfikujące darczyńcę, wartość przekazanej darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu,

cena nabycia przekazanych przez Spółkę towarów-obuwia nie została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Spółki w tym poprzez odpisy amortyzacyjne na postawie art. 15 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, cenę nabycia obuwia przekazanego w postaci darowizny rzeczowej, Fundacji wskazanej we wniosku, na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy mogą Państwo rozpoznać jako koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 38w ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się Państwa wątpliwości dotyczących uprawnienia do odliczenia od osiągniętego dochodu, przekazanej darowizny na rzecz Fundacji na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wskazać należy, że art. 18 reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych uwzględniając występujące w tym artykule odliczenia. Podstawę opodatkowania obliczamy odrębnie dla każdego ze źródeł przychodów.

Na wstępie wyjaśnić należy, że zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepis art. 7 ust. 2 Ustawy o CIT stanowi z kolei, że:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powyższej regulacji wynika jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wobec powyższego, do dochodu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 nie wlicza się:

1.dochodów opodatkowanych ryczałtowo (art. 21 Ustawy o CIT);

2.dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 22 Ustawy o CIT);

3.dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej (art. 24a Ustawy o CIT);

4.dochodów spółek z tytułu przerzuconych dochodów (art. 24aa ustawy o CIT);

5.przychodów z budynków (art. 24b Ustawy o CIT);

6.dochodów spółek podlegających opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym (art. 24ca Ustawy o CIT)

7.dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (art. 24d Ustawy o CIT);

8.dochodów z niezrealizowanych zysków (art. 24f Ustawy o CIT);

9.dochodu opodatkowanego zgodnie z art. 28h Ustawy o CIT (ryczałt od dochodów spółek).

Dochody powyższe są opodatkowane według szczególnych zasad opisanych w przytoczonych przepisach.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1) osób fizycznych;

2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Zgodnie z w art. 18 ust. 1b ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c Ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Istotne jest zatem właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika zatem, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, równoważna organizacja określona w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązująca w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych;

musi być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Wobec powyższego, aby darowizna na mocy art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegała odliczeniu od dochodu, oprócz podmiotu otrzymującego tę darowiznę, musi być spełniony warunek dotyczący celu darowizny.

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie pierwsze, Fundacja jest organizację, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z kolei, odnośnie celu darowizny wyjaśnić należy, że sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy o CIT została określona w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zgodnie z którym:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3) działalności charytatywnej;

4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974 i 1079);

7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19) turystyki i krajoznawstwa;

20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23) ratownictwa i ochrony ludności;

24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27) promocji i organizacji wolontariatu;

28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 2055 oraz z 2022 r. poz. 655);

30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;

34) 2) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. poz. 1812).

W związku z powyższym, odliczeniu będą podlegały darowizny przekazane na ww. cele. Istotne jest, że przywołany katalog celów jest katalogiem zamkniętym.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1k Ustawy o CIT:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i za jej wykonanie darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

Z kolei treść art. 18 ust. 1g Ustawy o CIT stanowi, że:

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.

Ponadto, z przepisu art. 27 ust. 1 Ustawy o CIT wynika, że:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Mając na uwadze ww. przepisy prawa wyjaśnić należy, że podatnicy mają możliwość w odniesieniu do tej samej darowizny rzeczowej, na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 i art. 38w ust. 1 ustawy o CIT, dokonania stosownego odliczenia z tytułu przekazanej darowizny od dochodu, a także zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem określonych darowizn (o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne).

Przechodząc do opisu stanu faktycznego, wynika z niego, że:

chcą Państwo odliczyć od dochodu przekazaną na rzecz Fundacji darowiznę na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o CIT, pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

darowiznę przekazali Państwo Fundacji z przeznaczeniem na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy,

darowiznę przekazali Państwo Fundacji wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego, widniejącej w Rejestrze Stowarzyszeń i działającej na podstawie ustawy o fundacjach, która działa na terenie Unii Europejskiej oraz na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego; jednocześnie Fundacja oświadczyła, że jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz że prowadzi działalność określoną w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

zgodnie z umową darowizny zawartą z Fundacją w formie pisemnej, Spółka zobowiązała Fundację do przeznaczenia przedmiotu darowizny na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy,

zgodnie ze statutem obdarowanej Fundacji jej celem jest m.in. inicjowanie i realizowanie różnych form pomocy dzieciom oraz ich rodzinom. Fundacja realizuje cele poprzez działalność charytatywną oraz pomoc materialną dzieciom i rodzinom,

fundacja, którą Państwo wsparli darowizną rzeczową nie została utworzona przez partię polityczną. Wsparta Fundacja nie jest też europejską fundacją polityczną.

Fundacja, którą Państwo wsparli darowizną rzeczową nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami,

z umowy darowizny wynikają dane identyfikujące darczyńcę, wartość przekazanej darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu,

cena nabycia przekazanych przez Spółkę towarów-obuwia nie została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Spółki w tym poprzez odpisy amortyzacyjne, ani na postawie art. 15 ustawy o CIT, ani na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy.

Spółka jest podmiotem składającym zeznanie CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu,

Łączna kwota odliczeń Spółki z tytułu przekazanych darowizn nie przekracza 10% dochodu Spółki.

Odnosząc przywołane przepisy prawa i wyjaśnienia organu do opisanego przez Spółkę stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać, że w związku z przekazaniem przez Państwa darowizny na rzecz wskazanej we wniosku Fundacji zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na rzecz Fundacji zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Reasumując, Państwa stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia obuwia będącego przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00