Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.100.2023.2.MK

Opodatkowanie podatkiem VAT odpłatnego udostępnienia (dzierżawy) majątku Inwestycji, na rzecz Gminnego (...) oraz prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępnienia (dzierżawy) majątku Inwestycji, na rzecz Gminnego Centrum (...) oraz prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2023 r. (wpływ 22 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Gmina realizuje zadanie pn. „(…)” (dalej: „Zadanie”).

Zadanie swoim zakresem obejmuje następujące prace:

1)modernizacja (przebudowa i rozbudowa) budynku (…),

2)modernizacja (przebudowa i rozbudowa) budynku (…),

3)budowa muszli koncertowej w Parku (…),

4)przebudowa części budynku (…), w wyniku której stworzona zostanie nowoczesna powierzchnia wystawowa.

Wydatki związane z realizacją Zadania są / będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców / wykonawców na Gminę fakturami VAT z wykazanym VAT, na których Gmina oznaczona jest / będzie, jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Gmina jest / będzie przy tym w stanie wyodrębnić z faktur VAT otrzymanych od wykonawców / usługodawców koszty dotyczące modernizacji budynku Domu (…), modernizacji budynku Domu w (…), budowy muszli koncertowej oraz przebudowy części budynku (…).

W tym miejscu Gmina wskazuje, iż przedmiotem niniejszego wniosku objęte są części Zadania wskazane wyżej w pkt 1 i 2 (dalej łącznie jako: „Inwestycja”).

Gmina nadmienia, iż dotychczas nie dokonywała odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Wydatki związane z Inwestycją są / zostaną sfinansowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak i ze środków zewnętrznych. Na realizację Zadania Gmina pozyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Gmina planuje jednak objąć dofinansowaniem jedynie wydatki netto na Inwestycję.

Na terenie Gminy funkcjonuje samorządowa instytucja kultury - Gminne Centrum (…) (dalej: „GK”). GC jest podmiotem odrębnym od Gminy (tzn. jest odrębną od Gminy osobą prawną). GC jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności podejmuje m.in. czynności mające na celu organizowanie przedsięwzięć artystycznych (w tym spektakli, koncertów, wystaw, festiwali, warsztatów itp.), tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, edukację kulturalną dzieci i młodzieży oraz zaspokajanie potrzeb czytelniczych mieszkańców.

Gmina jest właścicielem modernizowanych budynków Domu (…) oraz Domu (…). Zamiarem Gminy było / jest odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji do GC. Rozwiązanie tego rodzaju pozwoli Gminie zapewnić efektywne, zgodne z jego przeznaczeniem, wykorzystanie majątku Inwestycji przez profesjonalny i powołany do tego podmiot. GC będzie mogło wykorzystywać obiekty objęte Inwestycją także do celów komercyjnych (odpłatnych) - np. w ramach wynajmu pomieszczeń / powierzchni pod reklamy, odpłatnych widowisk, koncertów, spektaklów itp., jak i również do czynności nieodpłatnych, przykładowo organizacji koncertów / imprez, na które wstęp byłby nieodpłatny.

Z tytułu dzierżawy majątku Inwestycji Gmina pobiera / będzie pobierała od GC określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), które jest / będzie dokumentowane wystawianymi przez Gminę na GC fakturami VAT. Faktury te Gmina ujmuje / będzie ujmowała w swoich rozliczeniach VAT i rozlicza / będzie rozliczała podatek VAT należny z tego tytułu.

Modernizacja budynku Domu (…)

Gmina zawarła z GC umowę dzierżawy całego budynku Domu (…) (w tym również pomieszczeń nieobjętych Inwestycją) jeszcze przed oddaniem tej części Inwestycji do użytkowania.

W chwili sporządzania niniejszego wniosku prace związane z modernizacją budynku Domu (…) zostały zakończone i odebrane, natomiast Inwestycja nie została jeszcze oddana do użytkowania.

Gminy zakłada, że łączna, roczna wysokość czynszu dzierżawnego będzie odpowiadała rocznej wartości amortyzacji udostępnionego majątku. Przy czym do czasu oddania do użytkowania zmodernizowanego majątku Inwestycji, wysokość czynszu dzierżawnego równa się obecnej wartości amortyzacji udostępnionego budynku (według wartości budynku przed Inwestycją). Po oddaniu do użytkowania modernizacji budynku Domu (…) wysokość czynszu zostanie zaktualizowana z uwzględnieniem wartości budynku po modernizacji.

Modernizacja budynku Domu (…)

Gmina przewiduje zawarcie z GC umowy dzierżawy całego budynku Domu (…) po zrealizowaniu tej części Inwestycji - przyjęciu do użytkowania.

Zakładana, łączna roczna wysokość czynszu dzierżawnego będzie odpowiadała rocznej wartości amortyzacji udostępnionego majątku, z uwzględnieniem przeprowadzonej w ramach Inwestycji modernizacji.

Gmina wskazuje, że powszechną praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego jest przyjęcie rozwiązania, w którym infrastruktura pełniąca funkcje kulturalne, jak np. gminne centra / domy kultury, świetlice wiejskie jest udostępniana odpłatnie na rzecz podmiotów trzecich w ramach świadczenia dla nich usługi najmu / dzierżawy.

Wynika to z faktu, iż administrowanie taką infrastrukturą samodzielnie przez gminę, tj. bez wsparcia odpowiednich podmiotów, angażuje dodatkowy czas pracy jej pracowników i wymaga ich dodatkowego przeszkolenia (dodatkowych kosztów). Zawarcie umowy dzierżawy z podmiotem, którego profil działalności stanowi działalność kulturalna zapewnia efektywne administrowanie tego typu obiektami.

Dodatkowo, udostępnienie / planowane odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji ma na celu zapewnienie Gminie regularnych wpływów z tytułu wynagrodzenia za świadczoną usługę dzierżawy, co w efekcie ma na celu zminimalizowanie kosztów poniesionych przez Gminę na Inwestycję i zapewnienie efektywnego wykorzystania tego majątku przez profesjonalny podmiot, który ma już doświadczenie w administrowaniu podobną infrastrukturą na terenie Gminy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina wskazuje, iż planowane nakłady na Inwestycję obejmują:

a)w części dotyczącej modernizacji (przebudowy i rozbudowy) budynku Domu (…) kwotę 3.502.018 PLN brutto,

b)w części dotyczącej modernizacji (przebudowy i rozbudowy) budynku Domu (…) kwotę 6.272.462 PLN brutto.

Przy czym planowane wartości poszczególnych części Inwestycji wynikają z kosztorysów ofertowych i w czasie realizacji Inwestycji mogą ulec niewielkiej zmianie.

Do chwili obecnej Gmina nie poniosła jeszcze żadnych nakładów na realizację Inwestycji.

Umowa dzierżawy budynku Domu (…) została zawarta na okres trzech miesięcy od 28 grudnia 2022 r. do 28 marca 2023 r. Umowa ta zostanie następnie przedłużona do 31 maja 2023 r. Po upływie tego okresu Gmina planuje przedłużenie tej umowy o okres 10 lat. Zawarcie aneksu przedłużającego umowę dzierżawy do 31 maja 2023 r. jest uzasadniane tym, że przedłużenie umowy na docelowy okres, tj. 10 lat, wymaga uprzedniego uzyskania zgody Rady Gminy w formie uchwały. Gmina planuje przedłożyć radnym projekt uchwały w tym zakresie do zatwierdzenia na sesji Rady Gminy w kwietniu tego roku.

Gmina nie wyklucza możliwości przedłużenia / zawarcia kolejnej umowy dzierżawy po upływie wskazanych 10 lat.

Gmina planuje zawrzeć umowę dzierżawy budynku Domu (…) na okres 10 lat, bezpośrednio po oddaniu Inwestycji do użytkowania. Gmina planuje oddać do użytkowania całość Inwestycji do końca 2023 r. i następnie na okres od stycznia 2024 r. zawrzeć rzeczoną umowę dzierżawy.

Gmina nie wyklucza możliwości przedłużenia / zawarcia kolejnej umowy dzierżawy po upływie wskazanych 10 lat.

Odnośnie dzierżawy budynku Domu (…) Wnioskodawca wskazał, że w chwili obecnej jest zawarta umowa dzierżawy, z czynszem wynoszącym kwotę 2.540 PLN netto miesięcznie, która to kwota odpowiada dotychczasowej miesięcznej wartości amortyzacji udostępnionego majątku tj. sprzed zwiększenia wartości środka trwałego na skutek realizacji Inwestycji.

Inwestycja w tej części została już oddana do użytkowania, jednakże z uwagi na sposób rozliczenia płatności dla Wykonawcy, Gmina dotychczas nie poniosła efektywnie żadnych wydatków na Inwestycję, więc nie mogła dokonać zwiększenia wartości środka trwałego i rozpocząć jego amortyzacji, co zgodnie z zamiarem Gminy miało skutkować podwyższeniem kwoty czynszu dzierżawnego. W konsekwencji Gmina planuje zwiększenie wysokości czynszu dzierżawnego począwszy od czerwca 2023 r., po uiszczeniu przez Gminę należności z pierwszej faktury częściowej otrzymanej od Wykonawcy Inwestycji. Wysokość czynszu dzierżawnego ulegnie zwiększeniu o kwotę 7.295,87 PLN netto miesięcznie i będzie wynosiła kwotę 9.835,87 PLN netto miesięcznie.

Łączna roczna wysokość czynszu dzierżawnego po jego podwyższeniu będzie wynosiła kwotę 118.030,44 PLN netto.

Natomiast w zakresie dzierżawy budynku Domu (…), jak już wspomniano we Wniosku do chwili obecnej nie została jeszcze zawarta umowa dzierżawy tego obiektu.

Wysokość czynszu dzierżawnego będzie wynosiła kwotę 14.290,53 PLN netto miesięcznie. Na powyższą kwotę składać się będzie miesięczna wartość amortyzacji tego środka trwałego, przy czym kwota 1.222,90 PLN uwzględnia dotychczasową wartość środka trwałego, natomiast kwota 13.067,63 PLN odnosi się do zwiększenia wartości środka trwałego na skutek realizacji Inwestycji.

Łączna roczna wysokość czynszu dzierżawnego będzie wynosiła kwotę 171.486,36 PLN netto.

Jak Gmina wskazała planowana, docelowa roczna wysokość czynszu za dzierżawę budynku Domu (…) będzie odpowiadała rocznej wartości amortyzacji udostępnionego majątku. Co więcej docelowa kwota czynszu będzie obejmowała zarówno roczną wartość amortyzacji liczoną od zwiększenia wartości środka trwałego na skutek realizacji Inwestycji, jak i również kwotę odpowiadającą rocznej wartości amortyzacji, uwzględniającej wartość dzierżawionego środka trwałego sprzed Inwestycji.

Mając na uwadze powyższe, z uwagi na planowany sposób ustalenia docelowej stawki czynszu za dzierżawę majątku tej części Inwestycji, w ocenie Gminy czynsz dzierżawny zostanie niewątpliwie ustalony z uwzględnieniem realiów rynkowych (tj. czynsz za dzierżawę majątku tej części Inwestycji będzie równy wartości rynkowej).

Jak Gmina wskazała planowana roczna wysokość czynszu za dzierżawę budynku Domu (…) będzie odpowiadała rocznej wartości amortyzacji udostępnionego majątku. Co więcej planowana kwota czynszu będzie obejmowała zarówno roczną wartość amortyzacji liczoną od zwiększenia wartości środka trwałego na skutek realizacji Inwestycji, jak i również kwotę odpowiadającą rocznej wartości amortyzacji, uwzględniającej wartość dzierżawionego środka trwałego sprzed Inwestycji.

Mając na uwadze powyższe, z uwagi na planowany sposób ustalenia docelowej stawki czynszu za dzierżawę majątku tej części Inwestycji, w ocenie Gminy czynsz dzierżawny zostanie niewątpliwie ustalony z uwzględnieniem realiów rynkowych (tj. czynsz za dzierżawę majątku tej części Inwestycji będzie równy wartości rynkowej).

Ze względu na tożsamy sposób ustalenia wysokości czynszu dla dzierżawy Domu (…) i Domu (…) dalsza część odpowiedzi odnosi się do obydwu tych obiektów (Inwestycji).

W ocenie Gminy wskazana wysokość czynszu dzierżawnego dla majątku Inwestycji uwzględnia zarówno zobowiązania Gminy wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) do realizacji zadań własnych, o których mowa w tym przepisie (w zakresie kultury), jak i wpływu kalkulacji ceny na możliwość zawarcia umowy z Gminnym Centrum (…) (dalej: „GC”).

Gmina równocześnie wskazała, że ustalenie poziomu wynagrodzenia należnego Gminie za korzystanie z jej infrastruktury / obiektów nie odbywa się wyłącznie z perspektywy kosztów inwestycyjnych ponoszonych przez Gminę, ale również z perspektywy przychodów, które potencjalnie może uzyskać GC i kosztów, które będzie ponosić.

Ponadto, Gmina nie posiada odpowiedniego doświadczenia, zasobów kadrowych pozwalających na zapewnienie funkcjonowania majątku Inwestycji na odpowiednim poziomie i jakości. Zatem wartość planowanej korzyści Gminy w związku z dzierżawą majątku Inwestycji nie ma jedynie wymiaru materialnego. Gmina zwraca ponadto uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Oznacza to, co również potwierdzane jest na gruncie doktryny, iż niezależnie od faktu, czy dana działalność przynosi zysk, czy też stratę w różnej wysokości bądź ma w określonym przedziale czasowym charakter nieodpłatny, należy uznać, iż stanowi ona działalność gospodarczą w rozumieniu rzeczonego przepisu. Przyjęcie przez ustawodawcę takiej formy omawianego przepisu uwzględnia w szczególności realia rynkowe, wedle których działające na rynku podmioty nie zawsze osiągają zyski, ale również nie zawsze zasadniczym celem podejmowanej przez te podmioty działalności jest osiągnięcie jedynie zysku. W niektórych przypadkach podjęcie się określonego działania ma na celu przykładowo zwiększenie popularności podmiotu gospodarczego, co w końcowym rozrachunku, pomimo potencjalnie wykazania w określonym okresie straty, jest uznawane za pożądany przez ten podmiot skutek wspomnianych działań. Ponadto należy mieć na względzie także uwarunkowania danego rynku w przypadku ustalenia określonej ceny i idący za tym popyt na dane świadczenie (towar) - jeżeli dany rynek nie wykazuje dużego popytu, sprzedawca, co oczywiste, nie ma znaczącej swobody w kształtowaniu wyższej ceny świadczenia w kontekście maksymalizacji zysków, czy wręcz znalezienia jakichkolwiek nabywców.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, należy wskazać, iż zasadniczym celem działalności jednostek samorządu terytorialnego jest wykonywanie zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, bez względu na fakt, czy w związku z prowadzeniem tejże działalności wystąpiłby po stronie jednostek samorządu zysk czy też nie. Zatem, zasadniczo to nie czynnik dochodowy będzie dla Gminy decydującym wyznacznikiem determinującym ustalenie ceny za świadczoną usługę na rzecz GC, a realizacja zadań własnych zmierzających do zaspokojenia potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie kultury oraz brak konieczności wykonywania dodatkowych obowiązków z tym związanych, których Gmina na chwilę obecną nie jest i nie byłaby w stanie samodzielnie realizować.

Ponadto w ocenie Gminy, strony umowy dzierżawy, korzystając z przysługującej im swobody umów, zawarły (w przypadku Domu (…)) / zawrą (odnośnie Domu (…)) umowę, na podstawie której Gmina świadczy / będzie świadczyła na rzecz GC odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu VAT (dzierżawa majątku Inwestycji). Zdaniem Gminy, bezsprzecznie majątek Inwestycji wykorzystywany będzie w całości przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (bowiem cały majątek Inwestycji będzie przedmiotem dzierżawy), a zatem Gminie powinno przysługiwać prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją. Metodologia ustalania wysokości kwoty za świadczone na rzecz GC usługi dzierżawy przy wykorzystaniu tej infrastruktury w ramach umów dzierżawy nie wpływa, zdaniem Gminy, na uprawnienia Gminy w tym zakresie.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, wydanych w sprawach o podobnym stanie faktycznym, w których Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) uznawał czynsz dzierżawny odpowiadający wartości amortyzacji udostępnionego majątku (lub w zbliżonej wysokości), za skalkulowany z uwzględnieniem realiów rynkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej DKIS z 27 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1- 3.4012.539.2021.2.MJ organ stwierdził, że: „Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina podejmie się realizacji inwestycji w zakresie budowy dwóch hal sportowych wraz z zapleczem. (...) Wysokość czynszu dzierżawnego Gmina uzależni od wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę wydatków na realizację Inwestycji. Uwzględniając planowaną wartość netto Inwestycji, czynsz dzierżawny w okresie amortyzacji (tj. w okresie 40 lat) pokryje 100% wartości netto nakładów poniesionych przez Gminę ze środków własnych, natomiast 100% wartości nakładów całkowitych, tj. sfinansowanych zarówno ze środków własnych jak i z otrzymanego dofinansowania czynsz dzierżawny pokryje w okresie ok. 52 lat. (...) Gmina ustali wysokość czynszu dzierżawnego z uwzględnieniem realiów rynkowych i prawnych, w których Gmina funkcjonuje”.

Stanowisko Gminy potwierdzają także inne interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydane w sprawach podobnych, jak chociażby:

z 2 lipca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.326.2018.2.AD (dotycząca dzierżawy przez Gminę obiektu budowlanego do instytucji kultury),

z 17 lutego 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.610.2022.2.ID,

z 24 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.594.2022.2.MG,

z 17 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.451.2022.2.MBN.

W przypadku budynku Domu (…) roczna wysokość czynszu dzierżawnego stanowić będzie 3,37% wartości nakładów poniesionych na realizację tej części Inwestycji.

Natomiast dla budynku Domu (…) roczna wysokość czynszu dzierżawnego stanowić będzie 2,73% wartości nakładów poniesionych na realizację tej części Inwestycji.

Gmina informuje, iż planowana wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w okresie:

a)dla modernizacji (przebudowy i rozbudowy) budynku Domu (…):

Wartość tej części Inwestycji / kwota rocznego czynszu: 3.502.018 PLN / 118.030,44 PLN = 29,67 = ok. 30 lat;

b)dla modernizacji (przebudowy i rozbudowy) budynku Domu (…):

Wartość tej części Inwestycji / kwota rocznego czynszu: 6.272.462,40 PLN / 171.486,36 PLN = 36,58 = ok. 37 lat.

W przypadku, gdyby w stosunku do wydatków poniesionych na realizację Inwestycji uwzględnić wyłącznie relację zwiększonej wartości czynszu (kwoty czynszu liczonej od wartości amortyzacji od zwiększenia wartości środka trwałego na skutek realizacji Inwestycji), okres zwrotu wydatków na Inwestycję przedstawiałby się następująco:

a)dla modernizacji (przebudowy i rozbudowy) budynku Domu (…):

Wartość tej części inwestycji / kwota czynszu (liczona od zwiększenia wartości środka trwałego): 3.502.018 PLN / 87.550,44 PLN = 40 lat;

b)dla modernizacji (przebudowy i rozbudowy) budynku Domu w (…):

Wartość tej części inwestycji / kwota czynszu (liczona od zwiększenia wartości środka trwałego): 6.272.462,40 PLN / 156.811,56 PLN = 40 lat.

Gmina zwraca uwagę, że istotną kwestią w przedmiotowej sprawie jest fakt, że Gmina uzyskuje / będzie uzyskiwać dochody również z tytułu wykonywania licznych innych zadań własnych (m.in. subwencje oświatowe czy dochody uzyskane z podatków lokalnych). W związku z tym dochody, które będą uzyskiwane przez Gminę z jednego z segmentów (a ściślej obiektów) jej działalności, jakim jest dzierżawa majątku Inwestycji stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez nie obrotu.

Roczne dochody z tytułu dzierżawy budynku Domu w (…), tj. 118.030,44 PLN będą stanowiły ok. 0,077% rocznych dochodów ogółem oraz 0,26% rocznych dochodów własnych Gminy według danych za 2022 r.

Natomiast w przypadku dochodów z tytułu dzierżawy budynku Domu w (…) tj. 171.486,36 PLN będą one stanowiły ok. 0,11% rocznych dochodów ogółem oraz 0,38% rocznych dochodów własnych Gminy według danych za 2022 r.

Ogółem roczne dochody z tytułu dzierżawy obydwu wskazanych wyżej obiektów, tj. 289.516,80 PLN stanowić będą ok. 0,19% rocznych dochodów ogółem oraz 0,63% rocznych dochodów własnych Gminy według danych za 2022 r.

Jednocześnie Gmina wskazała, iż roczny dochód z tytułu dzierżawy majątku Inwestycji będzie dla Gminy znaczący w porównaniu do rocznych dochodów jakie Gmina uzyskuje dotychczas z tytułu najmu/dzierżawy wszystkich nieruchomości na terenie Gminy (ok. 1,70 mln PLN w 2022 r.). Będzie on bowiem stanowił ok. 17% całkowitych dotychczasowych wpływów Gminy z tytułu najmu/dzierżawy nieruchomości w skali roku.

Ponadto, w ocenie Gminy, wysokość obrotu z czynszu dzierżawy za udostępnienie majątku Inwestycji należałoby raczej rozpatrywać z perspektywy podobnych obiektów (np. powierzchniowo), a nie z perspektywy całych dochodów Gminy, które, jak zostało wskazane, obejmują wiele innych segmentów działalności Gminy.

Pytania

1.Czy dzierżawa przez Gminę majątku Inwestycji do GC stanowi / będzie stanowiła po stronie Gminy czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku?

2.Czy Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję, w związku z zawarciem / planowanym zawarciem z GC umów dzierżawy majątku Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Dzierżawa przez Gminę majątku Inwestycji do GC stanowi / będzie stanowiła po stronie Gminy czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

2.Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję, w związku z zawarciem / planowanym zawarciem z GC umów dzierżawy majątku Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Ad 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT, w niektórych sytuacjach gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym należy uznać, iż spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze, iż umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), w opinii Gminy, w ramach odpłatnego udostępnienia majątku Inwestycji na rzecz GC na podstawie umów dzierżawy, Gmina działa / będzie działała w roli podatnika VAT.

Jednocześnie, w opinii Gminy czynność ta nie korzysta / nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2021.2.PM, organ stwierdził, że: „(...) należy stwierdzić, że w związku z tym, że udostępnienie Budynku będzie wykonywane przez Wnioskodawcę odpłatnie w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej - w odniesieniu do tych czynności - Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Wnioskodawca wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności - jako usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy - będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT”.

W podobnym tonie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.227.2017.1.MN, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Tym samym dla czynności odpłatnego świadczenia usług w postaci dzierżawy na rzecz Spółki z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej, jako podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem czynności te wykonywane są w sferze cywilnoprawnej. Należy stwierdzić, że świadczenie realizowane na mocy zawartej przez Gminę umowy dzierżawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy na zasadach ogólnych, bowiem ani w treści ustawy, ani w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział dla takich czynności preferencji podatkowej bądź zwolnienia”.

Reasumując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie przez Gminę majątku Inwestycji na podstawie umów dzierżawy GC stanowi / stanowić będzie po stronie Gminy odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jednocześnie należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania (także w przyszłości) w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, w związku z zawarciem / planowanym zawarciem z GC umów dzierżawy majątku Inwestycji, w odniesieniu do wydatków ponoszonych na jego modernizację (przebudowę i rozbudowę), powyższe przesłanki są / będą spełnione. W konsekwencji, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

W ocenie Gminy za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wydatków na Inwestycję jest konieczne i bezpośrednio związane z planowanym wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych w postaci usług dzierżawy. Gdyby Gmina nie przystąpiła do realizacji Inwestycji, świadczenie usług dzierżawy w ogóle nie byłoby możliwe - bez poniesienia powyższych wydatków nie powstałby bowiem przedmiot dzierżawy.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacjach indywidualnych wydanych przez DKIS z dnia 27 czerwca 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.186.2018.2.MC oraz z 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2021.2.PM, gdzie zostało przyjęte przez organ, że: „Jak stwierdzono wyżej w niniejszej interpretacji, odpłatne świadczenie usług polegające na udostępnieniu Budynku będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie będzie korzystało ze zwolnienia z tego podatku). Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy wskazać, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ - w okolicznościach niniejszej sprawy - wydatki związane z nabyciem towarów i usług w ramach Inwestycji są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Gmina działa/będzie działała jako podatnik podatku VAT. Reasumując, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z nabyciem/budową Budynku w ramach Inwestycji”.

Analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez DKIS w ostatnim okresie. Jako przykład wskazać można interpretacje indywidualne:

z 13 stycznia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.866.2021.2.ŻR,

z 5 marca 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.53.2019.1.MWJ,

z 23 stycznia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.737.2018.2.ASZ,

z 19 września 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.498.2018.2.MR,

z 31 lipca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.473.2018.1.AZ,

z 3 kwietnia 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.77.2018.2.AT,

z 15 marca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.63.2018.2.AZ.

Ponadto Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) oraz polskich sądów administracyjnych.

Przykładowo, Gmina przytoczyła orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym TSUE stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ono traktowane inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest / będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych na rzecz GC odpłatnych usług dzierżawy, Gmina powinna mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tych usług.

Reasumując, zdaniem Gminy, w związku z odpłatnym udostępnieniem / planowanym odpłatnym udostępnieniem majątku Inwestycji do GC na podstawie umów dzierżawy, Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru, w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1)wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

a)czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

b)ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii, czy dzierżawa majątku Inwestycji na rzecz GC będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystając ze zwolnienia od podatku.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Dzierżawa jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną - odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższych uregulowań wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie przez Państwa majątku Inwestycji na rzecz Gminnego Centrum , na podstawie umowy dzierżawy, za które pobierają/będą pobierali Państwo wynagrodzenie, stanowi/będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, w odniesieniu do tej czynności nie działają/nie będą działali Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie korzystają/nie będą korzystali Państwo z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku występują/będą występowali Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. dzierżawa majątku Inwestycji - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W związku z tym, że ani w ustawie, ani też w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla odpłatnego udostępniania budynku Domu (...) na podstawie umowy dzierżawy, czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji na rzecz Gminnego Centrum na podstawie umowy dzierżawy, stanowi/będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Następnie Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje/będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na Inwestycję, w związku zawarciem/planowanym zawarciem z GC umów dzierżawy majątku Inwestycji.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z  wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy jednak dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W Państwa sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione przez Państwa na realizację Inwestycji w zakresie modernizacji (przebudowy i rozbudowy) budynków Domu (…) i (…), będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnieniem na rzecz Gminnego Centrum (...) budynków Domu (…) i Domu w (…), na podstawie umowy dzierżawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w związku z odpłatnym udostępnieniem przez Państwa na rzecz Gminnego Centrum majątku Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy przysługuje/będzie przysługiwało Państwu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację Inwestycji. Prawo to przysługuje/ będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy jednakże zaznaczyć, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu z tytułu dzierżawy będzie odbiegała od realiów rynkowych lub też, że majątek Inwestycji nie będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00