Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.107.2023.1.KFK

Brak prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu klimatycznego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Województwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem VAT UE. Od 1 stycznia 2017 r. Województwo rozlicza podatek od towarów i usług łącznie z jednostkami budżetowymi, które podlegają centralizacji tego podatku. Województwo jest podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094) i wykonuje zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te są realizowane przez Województwo jako czynności stanowiące działalność statutową, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm. dalej: ustawa o VAT). Województwo składa jako podatnik VAT stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług. Jednym z zadań własnych Województwa, zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, są zadania w zakresie ochrony środowiska.

Mając powyższe na uwadze, Województwo zdecydowało się aplikować o dofinansowanie projektu ze źródeł unijnych i krajowych, wspierających realizację tego celu. Województwo od stycznia 2023 r. realizuje projekt pn.: „(…)”.

Projekt jest przedsięwzięciem do realizacji do 2031 roku w partnerstwie z następującymi współbeneficjentami: (…).

Beneficjentem koordynującym projekt jest Województwo (…).

Zgodnie z postanowieniami art. 7 umowy o dotację zawartej z (…) beneficjenci nie występują, w kontekście projektu, jako podwykonawca lub dostawca wobec jakiegokolwiek innego beneficjenta. Ich rola polega na wspólnej bądź samodzielnej realizacji poszczególnych zadań projektowych, co w konsekwencji prowadzi do realizacji projektu jako całości.

Głównym celem projektu jest znaczne skrócenie czasu niezbędnego do osiągnięcia efektów zakładanych w (…), uchwalonej przez Zarząd Województwa (…) w 2021 r., poprzez zapewnienie warunków do jej pełnego i szybkiego wdrożenia.

Nadrzędnym celem (…) jest bezpośrednia implementacja celów (…) i osiągnięcie neutralności klimatycznej w regionie (…) do 2040 roku. Kierunki działań skupiają się na przejściu na czystą energię, jako źródle nowych miejsc pracy i recepcie na konkurencyjność gospodarki oraz na zapewnieniu efektywności energetycznej.

Województwo jako Beneficjent koordynujący zarządza całym projektem, pośredniczy w komunikacji między beneficjentami, a (…) dba o właściwy przepływ informacji i komunikację w projekcie, jako odbiorca dofinansowania przekazuje je beneficjentom, prowadzi monitoring realizacji projektu, sporządza sprawozdania z realizacji projektu, nadzoruje budżet projektu i jego wykonanie, realizuje wybrane działania projektu.

Cele szczegółowe projektu obejmują:

-zbudowanie, a następnie utrwalenie systemu zarządzania dążeniem do neutralności klimatycznej na poziomie regionalnym i lokalnym;

-uzyskanie akceptacji społecznej i czynnego włączenia się społeczeństwa (…) w transformację gospodarczą i społeczną na gospodarkę zeroemisyjną;

-mobilizację dodatkowych funduszy zewnętrznych, ich absorpcję i redystrybucję w celu efektywnej realizacji (…);

-wsparcie realizacji (…), ze szczególnym uwzględnieniem procesu transformacji sektora komunalno-bytowego, transportu oraz zmian redukujących emisję CO2

(…);

-standaryzację rozwiązań oraz ich transfer i replikację do innych regionów UE.

Głównymi rezultatami środowiskowymi projektu będą:

-redukcja CO2 docelowo o ponad (…) Mg/rok (o 55% względem roku bazowego);

-redukcja zapotrzebowania na energię pierwotną w (…) (o co najmniej 58% względem roku bazowego), osiągniętą w wyniku poprawy efektywności energetycznej budynków mieszkalnych i przedsiębiorstw (…);

-wzrost udziału OZE w bilansie energetycznym (…);

-redukcja emisji zanieczyszczeń, których standardy jakości powietrza nie są obecnie dotrzymane, tj. o ponad 2 000 Mg/rok dla PM10 (o ok. 77% względem roku bazowego);

-redukcja masy popiołów wytwarzanych w wyniku spalania stałych paliw kopalnych o ponad (…) Mg/rok (o 77% mniej względem roku bazowego);

-wzrost liczby zarejestrowanych nowych autobusów zero – lub niskoemisyjnych, w tym wodorowych;

-zmniejszenie liczby osób spełniających kryteria ubóstwa energetycznego.

Dodatkowo, projekt przewiduje uzyskanie zmniejszenia powierzchni terenów zdegradowanych i wzrost lesistości. Rezultaty środowiskowe możliwe będą do uzyskania dzięki budowie regionalnego systemu zarządzania neutralnością klimatyczną (…). W ramach projektu przewidywane jest również zintegrowanie regionalnego systemu zarządzania realizacją (…) z systemem krajowym i unijnym.

W projekcie uwzględniono działania przygotowawcze, wykonawcze i implementacyjne.

Poniżej przedstawiono korelację pomiędzy 5 pakietami prac realizowanymi w ramach projektu.

W ramach zarządzania projektem i działań koordynacyjnych zaplanowano:

-Działania zarządcze i koordynacyjne realizowane przez zespół ds. zarządzania projektem (biuro projektu);

-Działania zarządcze i koordynacyjne w zespole Współbeneficjentów z organizacji i przedstawicieli strony społecznej;

-Działania zarządcze i koordynacyjne realizowane przez poszczególnych Współbeneficjentów zagranicznych;

-Praca Komitetu Sterującego.

W ramach zadania Województwo poniesie wydatki na wynagrodzenia oraz podnoszenie kwalifikacji zespołu projektowego. W skład zespołu ds. zarządzania projektem wejdą: Kierownik Projektu, wyznaczeni pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…), wyznaczeni pracownicy (…). Rolą tego zespołu będzie zarządzanie projektem przez cały okres jego realizacji, poprzez bieżące działania zarządcze (planowanie, koordynowanie) i okresowe przeglądy z aktualizacją planu projektu, a także realizacja działań organizacyjno-formalnych dotyczących całości projektu oraz finansowych i rozliczeniowych.

Zarządzanie zespołem Współbeneficjentów złożonym z Organizacji i przedstawicieli Strony Społecznej, obejmować będzie focusowanie działań merytorycznych poszczególnych Współbeneficjentów na realizację celów projektu, a także kompleksowe i zintegrowane analizowanie aspektów wpływających na realizację (…) i dostarczanie raportów zawierających rekomendacje wspierające regionalnych decydentów (…).

Komitet Sterujący składać się będzie między innymi z przedstawicieli zarządzających reprezentujących Beneficjentów projektu, partnerów projektu, reprezentantów sfery pracodawców, organizacji pozarządowych i interesariuszy zarządzających portfelem działań komplementarnych. Działania zarządcze KS polegać będą na okresowych spotkaniach, na których w oparciu o informacje o stanie realizacji projektu i rekomendowane dostosowania projektu, KS będzie oceniać i aprobować zakresy działań na kolejny okres realizacji projektu.

Do produktów niniejszego działania zaliczyć można raporty z każdej fazy projektu, opracowania, analizy. W ramach zadania poniesione zostaną wydatki na tłumaczenia, catering na spotkania KS, usługi audytów finansowych.

Produkty wypracowane w ramach działania nie będą przez Województwo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach działań przygotowawczych zaplanowano:

-Przygotowanie zespołu koordynującego systemem zarządzania realizacją (…) w regionie (…);

-Przygotowanie procesów realizacyjnych systemu zarządzania realizacją (…) na poziomie województwa, powiatu i gminy;

-Pozyskanie i przygotowanie operatorów systemu zarządzania realizacją (…) w jednostkach samorządu terytorialnego (…);

-Przygotowanie narzędzi i instrumentów wykonawczych na potrzeby planowania i realizowania (…).

Działania przygotowawcze podejmowane i realizowane będą głównie przez Beneficjenta Koordynującego i poprzedzą intensywniejsze włączenie się w realizację projektu pozostałych Współbeneficjentów. W przygotowywaniu procesów realizacyjnych uczestniczyć także będzie wyspecjalizowana grupa badawcza z (…), o dużym doświadczeniu w procesach transformacji węglowej oraz Wspołbeneficjent z (…), jak również innego regionu węglowego w Polsce, który wniesie swoje uwarunkowania i potrzeby pozwalające zwiększyć uniwersalizm projektowanego systemu zarządzania.

W realizację zadań przygotowawczych planuje się także włączyć wsparcie zewnętrzne, w szczególności w zakresie: przeprowadzenia szkoleń dla nowoutworzonego zespołu projektowego, przygotowania bazowych bilansów energetycznych i bilansów CO2, zdefiniowania procesów, ról i odpowiedzialności w ramach regionalnego systemu zarządzania realizacją (…), opracowania programu studiów podyplomowych dla Doradców Klimatycznych, przygotowania specyfikacji systemów IT wspierających realizację (…), opracowania projektu regionalnej sieci monitorowania jakości powietrza, opracowania planu komunikacji w projekcie. Kupowane na tym etapie także będzie niezbędne wyposażenie, sprzęt komputerowy i licencje.

Wynikami tego etapu będzie zespół projektowy (…) pełniący rolę administratora (…), ramy i procesy systemu zarządzania (…), niezbędne narzędzia IT wspierające realizację i monitorowanie (…), określone wymagania kompetencyjne względem Doradcy Klimatycznego w JST, zatrudnione osoby u Współbeneficjentów z JST, które po przeszkoleniu będą pełnić rolę Doradców Klimatycznych, uruchomiona regionalna sieć monitorowania jakości powietrza w czasie rzeczywistym.

Rezultaty wypracowane w ramach działania nie będą przez Województwo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach konkretnych działań wykonawczych zaplanowano:

-Przygotowanie polityk, planów i instrumentów wykonawczych realizacji (…) na poziomie gmin i powiatów uczestniczących w projekcie;

-Realizację planów wykonawczych (…);

-Zbudowanie potencjału do efektywnego zaangażowania środków (…);

-Kształtowanie środowiska przedsiębiorczości dla rozwoju innowacyjnej zielonej gospodarki;

-Koordynacja i wspieranie działań transformacyjnych (…).

Główne działania wykonawcze będą przede wszystkim zrealizowane przez (…), której rolą będzie upowszechnienie systemu „zielonych zamówień”, a także odpowiedzialnych zamówień publicznych u wszystkich Partnerów (opracowane zostaną regulaminy, przeprowadzone szkolenia).

W realizację zadań wykonawczych planuje się także włączyć wsparcie zewnętrzne,

w szczególności w zakresie: (…).

Produkty wypracowane w ramach działania nie będą przez Województwo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach działań dotyczących monitorowania efektów zaplanowano:

- Ocenę społeczno-gospodarczego wpływu projektu na lokalną gospodarkę i ludność;

-Monitorowanie wpływu budowanego potencjału w ramach projektu na wdrażanie (…);

- Monitorowanie bezpośredniego lub pośredniego wpływu projektu na mobilizację funduszy komplementarnych wykorzystywanych w celu realizacji(…).

Działania te będą po stronie Beneficjenta Koordynującego oraz (…). W realizację zadań wykonawczych planuje się także włączyć wsparcie zewnętrzne, w szczególności w zakresie: (…).

Produkty wypracowane w ramach działania nie będą przez Województwo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W ramach działań dotyczących podnoszenia świadomości społecznej i upowszechniania wyników zaplanowano:

-Rozpowszechnianie wiedzy o projekcie;

-Tworzenie sieci z innymi projektami (…) i innymi projektami dotyczącymi zarządzania polityką klimatyczną;

-Edukacja i propagacja zmiany postaw;

-Transfer rozwiązań w ramach regionalnego systemu zarządzania neutralnością klimatyczną do innego regionu węglowego w Polsce;

-Transfer rozwiązań w ramach regionalnego systemu zarządzania neutralnością klimatyczną do regionu (…).

Działania dotyczące podnoszenia świadomości społeczeństwa i rozpowszechniania rezultatów mają w projekcie szczególną rolę. Poza obowiązkowymi działaniami rozpowszechniania wiedzy o projekcie i końcowym raporcie o projekcie w języku nietechnicznym przewidziano przeprowadzenie dużej kampanii informacyjno-edukacyjnej ukierunkowanej na aktywizację i budowanie zaangażowania wszystkich grup interesariuszy (…). (…) przeprowadzi kompleksowy program edukacyjny dla młodzieży w regionie, obejmujący również przygotowanie kompetencyjne nauczycieli. Powstanie (…). Zadanie to koordynować będzie (…), a w jego realizację zaangażowani będą także inni współbeneficjenci. Projekt przewiduje także transfer regionalnego systemu zarządzania neutralnością klimatyczną do regionu (…). Za to zadanie odpowiadać będzie Współbeneficjent z (…). Za ocenę przydatności wyników projektu pod kątem zastosowania rozwiązań w regionach europejskich odpowiadać będzie Koordynator Konsorcjum oraz eksperci z (…), czego rezultatami będzie publikacja wyników projektu w czasopiśmie o zasięgu europejskim oraz ich prezentacja na międzynarodowej konferencji.

Produkty wypracowane w ramach działania nie będą przez Województwo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W realizację zadań wykonawczych planuje się także włączyć wsparcie zewnętrzne, w szczególności w zakresie wykonania m. in. strony internetowej projektu, usług graficznych, organizacji konferencji, obsługi medialnej projektu. Produkty wypracowane w ramach działania nie będą przez Województwo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Opis projektu przedstawiono w celu zobrazowania zakresu projektu, w ramach którego wydatki ponosi Województwo. Realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu, a występujące koszty operacyjne związane są z realizacją i utrzymaniem trwałości projektu.

Nabywane przez Województwo towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Produkty projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom i również nie będą w żadnym zakresie przez Województwo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i tym samym nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z związku z realizacją projektu.

Pytanie

Czy Województwo ma prawo odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tytułem nabycia towarów i usług. Jak wynika z powyższego, warunkiem umożliwiającym podatnikowi odliczenie podatku naliczonego jest związek między dokonanymi zakupami przez podatnika, a czynnościami opodatkowanymi. W pierwszej kolejności należy ocenić, czy dokonane nabycia towarów i usług służą opodatkowanej działalności gospodarczej, następnie należy dokonać analizy, czy dany wydatek dotyczy czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Aby podmiot miał prawo do odliczenia podatku VAT musi spełniać definicję podatnika, którym zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zapis ten jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji (...).

Województwo jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez Województwo realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast zostało wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług w zakresie zadań statutowych, dla realizacji których zostało powołane, w tym także w zakresie ochrony środowiska.

Województwo nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, ponieważ nabywane przez Województwo towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Województwa podatek należny.

W ramach realizacji Projektu Województwo ponosi wydatki jedynie w związku z działaniami w Projekcie i nie zawiera umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Powyższe znalazło odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych:

-Sygnatura 0114-KDIP4-1.4012.501.2022.1.BS

-Sygnatura 0111-KDIB3-3.4012.491.2022.1.MS

W związku z powyższym w opisanym Projekcie Województwo występuje jako organ władzy publicznej i nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego VAT od nabywanych towarów i usług na potrzeby tego projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak już wskazano, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), na mocy którego:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2094):

Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.

Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska.

W myśl art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 ze zm.):

Polityka ochrony środowiska jest prowadzona na podstawie strategii rozwoju, programów i dokumentów programowych, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079 i 1846).

Polityka ochrony środowiska jest prowadzona również za pomocą wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo jest beneficjentem koordynującym projekt pn.: (…). Projekt jest przedsięwzięciem do realizacji do 2031 roku w partnerstwie z innymi współbeneficjentami.Głównym celem projektu jest znaczne skrócenie czasu niezbędnego do osiągnięcia efektów zakładanych w (…). Podali Państwo, że realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu, a występujące koszty operacyjne związane są z realizacją i utrzymaniem trwałości projektu. Nabywane przez Województwo towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Produkty projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom i również nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak Państwo wskazali, realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu, a występujące koszty operacyjne związane są z realizacją i utrzymaniem trwałości projektu. Nabywane przez Państwa towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Produkty projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom i również nie będą w żadnym zakresie przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Zatem Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana na podstawie wskazania we wniosku, że realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu, a występujące koszty operacyjne związane są z realizacją i utrzymaniem trwałości projektu. Nabywane przez Województwo towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Produkty projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom i również nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Województwo do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłegoi zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00