Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.93.2023.3.RK

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 30 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2023 r. (wpływ 14 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Pani działalność gospodarcza od 2022 r. jest opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W 2023 r. oraz latach przyszłych spodziewany przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2540, z późn. zm.). Nie wykonywała Pani, ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałaby pozostawać w stosunku pracy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej są usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12).

Złożyła Pani wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego.

Działalność Pani polega na przeprowadzaniu projektów, wywiadu, analizy, szkoleń, testów oraz projektowaniu i wdrażaniu sieciowych technologii informatycznych. Przedsiębiorstwo świadczy Pani zdaniem, usługi stanowiące PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wniosek jest składany, z uwagi na potrzebę pomocy przy wyborze stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Projektuje Pani produkty, które rozumiane są jako sprawdzone i udostępnione użytkownikowi zestawy rozwiązań i funkcjonalności, zmaterializowane w postaci platform cyfrowych, aplikacji mobilnych, czy interfejsów użytkowych. Produkt powstaje w wyniku szeregu działań obejmujących badania, eksperymenty, sesje kreatywne oraz analizę biznesową będące podstawą działalności. Spotykając się z klientem, zbiera Pani i porządkuje jego potrzeby poprzez przeprowadzenie warsztatów, podczas których dochodzi do działań kreatywnych oraz badawczych. Na podstawie spotkania, tworzy Pani plan badań. W skład planu badań wchodzą eksperymenty dotyczące zastosowania przyszłego produktu na rynku, testy użyteczności dające bezpośrednie informacje o sposobie korzystania z produktu użytkowników, koncentrujących się na sprawdzeniu czy wytworzony produkt spełnia założone cele i wymagania. Przygotowanie testu użyteczności polega na stworzeniu scenariusza lub realistycznej sytuacji, w której osoba wykona wybrane zadanie, bądź zadania przy użyciu testowego produktu. Obserwatorzy sprawdzają, czy dana osoba wykonuje kroki w oczekiwany sposób, czy natrafia na jakieś trudności, czy też potrzebuje podpowiedzi by wykonać zadanie. Obserwatorzy mogą sporządzać notatki z przebiegu testów, które posłużą do sporządzenia raportu. Przeprowadza Pani oraz nadzoruje przeprowadzenia badań, rekrutuje respondentów. Końcowym efektem pracy są wskazane uprzednio raport i prezentacja. Następnie, po odbytej konsultacji z zespołem przydzielonym do określonego produktu, mając już uporządkowaną wiedzę, przechodzi Pani do analizy odnoszącej się do wyraźnych potrzeb systemu w postaci jego funkcjonalności. Następnym krokiem jest opracowanie prototypu i zaadaptowanie rozwiązań wynikłych z poprzednich procesów. Tworzy Pani graficzne prototypy w postaci naszkicowanych wstępnie koncepcji ekranów serwisów internetowych z wyróżnieniem głównych funkcjonalności oraz symulowaniu poprzez podmienianie papierowych ekranów i wyciętych elementów. Przy tej okazji powstaje diagram architektury informacji i poruszania się użytkowników po aplikacji. Projektuje Pani serie badań dla użytkowników, aby zebrać informacje o funkcjonowaniu prototypu oraz jego dopasowaniu do potrzeb użytkownika. Tworzy Pani przykładowe ścieżki, którymi następnie w celu przetestowania poruszają się użytkownicy, proces ten jest wzbogacony o zadania, metryki sprawdzające czas wykonania zadania oraz ankiety służące do zbierania opinii użytkowników. Końcowym etapem działalności Pani jest odpowiedni raport informujący o prototypie i rozwiązaniu. Wskazana procedura prowadzi do stałego rozwoju projektu, mając na uwadze nowe dane i informacje zwrotne. Odpowiednio przetwarza Pani zdobyte informacje, aby programiści mogli stworzyć na ich podstawie system informatyczny.

Podsumowując do Pani zadań należy:

§analiza scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych;

§tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników;

§tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego;

§projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);

§organizacja warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego;

§zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania;

§optymalizacja wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności.

Chciałaby Pani opodatkować stawką 8,5% przychody ze wskazanych usług.

W piśmie z 14 marca 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że świadczone przez Panią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0 - zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 poz. 556.

Czynności, które wykonuje Pani w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 to:

§analiza scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych (dochodzi do analizy zachowań klientów, na podstawie czynności zbierana jest wiedza do kolejnych czynności, wynikiem analizy są raporty i notatki);

§tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników (dochodzi do wytworzenia konceptów systemów informatycznych, stworzonych specjalnie pod potrzeby użytkowników, wykorzystując nabytą wiedzę świadcząc pozostałe rodzaje usług);

§tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego (dochodzi do stworzenia architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego, architektura powstaje na podstawie nabytej wiedzy w pozostałych rodzajach usług, sporządza Pani dokumentacje oraz diagramy ilustrujące architekturę);

§projektowanie funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy) (tworzenie graficzne prototypu zaprojektowanych funkcjonalności na bazie wiedzy nabytej w trakcie świadczenia innych rodzajów usług);

§organizacja warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego (dochodzi do analizy wniosków z badań/audytów/testów użyteczności z użytkownikami, a następnie przeanalizowania rekomendacji i zaplanowania dalszych prac, zadaniem badacza jest tutaj przekazanie scenariuszy użycia/zachowań klientów do wytworzenia funkcjonalnego i użytecznego rozwiązania, w wyniku prac nie powstaje kod źródłowy);

§zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami User experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania (dochodzi do przeprowadzenia rozmów z użytkownikami lub testów z użytkownikami, by zobaczyć ich perspektywę i sposób użycia produktu, a następnie ułożenia ich ścieżki korzystania z rozwiązania, zebrania wniosków i rekomendacji oraz przekazania go zespołowi produktowemu. Wnioski i rekomendacje nie są kodem źródłowym, a opisowym sposobem działania, który został zaobserwowany u użytkownika);

§optymalizacja wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności (dochodzi do formułowania strategii, dalszych działań, by zapewnić jak największą użyteczność i intuicyjność rozwiązania, w oparciu o rozwiązania projektowo-badawcze (bez kodu), na podstawie wniosków tworzone są nowe ścieżki, opisy możliwych rozwiązań lub funkcjonalności, które przekazywane są zespołowi deweloperskiemu do wdrożenia, czynności opierają się na zaplanowaniu i opisaniu kroków potrzebnych do zapewnienia jak największej użyteczności);

§tworzenie audytów użyteczności systemów informatycznych (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy, dochodzi do wytworzenia listy błędów funkcjonalności i użyteczności rozwiązania, która służy do projektowania funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci graficznych prototypów zgodnych z potrzebami użytkowników) zespołowi deweloperskiemu do wdrożenia, czynności opierają się na zaplanowaniu i opisaniu kroków potrzebnych do zapewnienia jak największej użyteczności).

Wniosek dotyczy 2022 r. oraz przyszłych lat.

W roku podatkowym (którego dotyczy wniosek), w którym będzie Pani opłacała ryczałt będzie spełniała Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) i lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi wykonywane przez Panią nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), z instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy przychody z działalności usługowej wskazanej we wniosku mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2)Czy opisana działalność stanowi działalność usługową w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na sformułowane pytanie 1, natomiast w zakresie pytania 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pani, że przychody z działalności usługowej wskazanej we wniosku mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., w dziale 62 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Klasa ta nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29.Z,

-tłumaczenia i przystosowania programów na potrzeby rynku, wykonywane na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29.Z,

-planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanego w 62.02.Z.

Grupowanie PKWiU 62.01.1 obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, które są związane z oprogramowaniem.

Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Panią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są wg PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Czynności, które wykonuje Pani w ramach usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 to:

-analiza scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych;

-tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników;

-tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego;

-projektowanie funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci graficznych prototypów;

-organizacja warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego;

-zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami User experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania;

-optymalizacja wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności;

-tworzenie audytów użyteczności systemów informatycznych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazać trzeba, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności, które Pani wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Panią usług, jak również wyjaśnienia do klasyfikacji PKWiU 62.01. Tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego oraz projektowanie funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci graficznych prototypów mieści się więc w zakresie czynności związanych z oprogramowaniem.

Jak więc wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU cytowanych wyżej, stwierdzić należy, że ww. czynności, które wykonuje Pani w ramach usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) są związane z oprogramowaniem i nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. Wobec tego, przychód uzyskany przez Panią w 2022 r. oraz w latach przyszłych z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 powinien zostać opodatkowany 12% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje na dzień wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00