Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.62.2023.1.BJ

W zakresie ustalenia, czy środki przyznane na podstawie Umowy dofinansowania dla Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027, jako zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop a wydatki nimi sfinansowane jako niestanowiące kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 (kosztem uzyskania przychodów będą natomiast wydatki poniesione przez Spółkę w części stanowiącej jej wkład własny).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy środki przyznane na podstawie Umowy dofinansowania dla Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027, jako zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop a wydatki nimi sfinansowane jako niestanowiące kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 (kosztem uzyskania przychodów będą natomiast wydatki poniesione przez Spółkę w części stanowiącej jej wkład własny).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przedmiot działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (zwanej dalej również „Wnioskodawcą”/„Spółką”) określają kody PKD:

71.11.Z Działalność w zakresie architektury;

71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;

41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;

42.21.Z Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych;

42.99.Z Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej nie sklasyfikowane;

43.99.Z Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane gdzie indziej nie sklasyfikowane;

43.22.Z Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzowanych.

Spółka prowadzi księgi rachunkowe w oparciu o ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako „updop”) opodatkowującym swoje dochody stawką 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 updop.

W roku bieżącym Wnioskodawca wspólnie z 13 innymi partnerami przystąpi do realizacji projektu pn. „X” (dalej jako „X”) objętego dofinansowaniem w ramach środków Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027. W chwili składania przedmiotowego wniosku finalizowane są czynności związane z podpisywaniem generalnej Umowy dofinansowania dla Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 (umowy dofinansowania), którą w imieniu Partnerów projektu zawiera jej Partner Wiodący (Y). Kolejnym etapem będzie zawarcie Umów o partnerstwie dla projektu X pomiędzy Partnerem Wiodącym a pozostałymi Partnerami projektu. Na mocy zawartej umowy Partner Wiodący oraz Partnerzy projektu zobowiązują się do podjęcia działań, aby wspólnie zrealizować projekt zgodnie z jego założeniami. Umowa również reguluje wzajemne relacje pomiędzy Partnerami projektu.

Zgodnie z założeniem, przyznane dofinansowanie X wyniesie 80% kosztów kwalifikowalnych, wkład własny beneficjentów to 20%. Przygotowany budżet projektu, stanowiący załącznik do Umowy, to zbiór informacji finansowych określających wartość budżetów poszczególnych Partnerów projektu w podziale na kategorie kosztów. Przyznane Wnioskodawcy dofinansowanie zostało zakwalifikowane jako pomoc udzielona na podstawie art. 20 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, z późn. zm. Łączna wartość dofinansowania projektu to około 3.072 tys. EUR przy czym wartość dofinansowania dla Wnioskodawcy to około 110 tys. EUR. Okres realizacji X to 36 miesięcy.

Zakres zadań przypisany Wnioskodawcy w ramach projektu X związany jest z przeprowadzeniem szeregu badań ścieków powstałych w procesie podwyższonego usuwania biogenów oraz ścieków bez stosowania tego procesu (każdy z Partnerów odpowiada w projekcie za realizację określonych zadań według swojej specjalizacji i specyfiki).

W ramach projektu Spółka będzie ponosiła wydatki bieżące oraz wydatek o charakterze majątkowym (zakup analizatora do badania składu ścieku oczyszczonego).

Zgodnie z wytycznymi Programu INTERREG wydatki Spółka będzie rozliczać w dwojaki sposób:

rzeczywisty, czyli na podstawie dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków, np. faktur, rachunków i innych dokumentów księgowych (ten sposób rozliczania projektu będzie najczęściej dotyczył kategorii kosztów: koszty ekspertów zewnętrznych i koszty usług zewnętrznych, koszty wyposażenia lub koszty infrastruktury i robót) i uproszczony, bez konieczności przedstawiania dokumentów księgowych, za pomocą stawki ryczałtowej, kwoty ryczałtowej lub stawki jednostkowej (w ten sposób najczęściej będą rozliczane grupy wydatków: koszty przygotowawcze, koszty biurowe i administracyjne, koszty personelu, koszty podróży i zakwaterowania).

Przekazanie środków dofinansowania będzie następowało na zasadach refundacji wcześniej poniesionych wydatków (Umowa dofinansowania nie przewiduje wypłaty zaliczek). Realizowany przez siebie projekt Spółka kwalifikuje jako związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą (71.12.Z).

Mając to na uwadze oraz uregulowania art. 17 ust. 1 pkt 53 updop Wnioskodawca wychodzi z założenia, że przyznane Wnioskodawcy dofinansowanie w ramach Programu INTERREG jest zwolnione z podatku dochodowego. Ustawodawca w przywołanym wyżej przepisie wskazał, że wolne od podatku są: „(...) środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”.

W art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) ustawy zwalnia się z podatku dochodowego środkami na realizację „programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (INTERREG)”. A zatem Spółka zamierza kwotę dotacji traktować jako przychód niepodlegający opodatkowaniu (ująć ją w CIT-8/O Informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku) natomiast wydatki nią sfinansowane jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Pytanie

Czy poprawne jest stanowisko Wnioskodawcy co do traktowania środków przyznanych mu na podstawie Umowy dofinansowania dla Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 jako zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop a wydatki nimi sfinansowane jako niestanowiące kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 (kosztem uzyskania przychodów będą natomiast wydatki poniesione przez Spółkę w części stanowiącej jej wkład własny)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, środki przyznane na podstawie Umowy dofinansowania dla Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop, natomiast wydatki nimi sfinansowane jako niestanowiące kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58.

Kosztem uzyskania przychodów będą natomiast wydatki poniesione przez Spółkę w części stanowiącej jej wkład własny w realizowany projekt, tj. umowne 20%.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że rozwiązania przyjęte w przepisach ustawy o CIT przewidują, że jeśli środki stanowią przychód podlegający opodatkowaniu, to wydatki pokrywane środkami z dofinansowania są kosztami uzyskania przychodów. Jeśli natomiast korzystają one ze zwolnienia to takie wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop. A zatem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59 updop.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 z późn. zm., dalej: „updop”)

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 updop można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1 pkt 53 updop,

wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1634), wskazano środki przeznaczone na realizację programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg).

Europejska Współpraca Terytorialna Interreg to unijne programy, które wspierają rozwój, współpracę oraz integrację europejskich regionów. Ich zadaniem jest rozwiązywanie problemów, które wykraczają poza granice państw i które wymagają podjęcia wspólnych działań. Sprzyja to poprawie jakości życia lokalnych społeczności. Każdy projekt Interreg jest realizowany w międzynarodowych partnerstwach. Polska pełni funkcję instytucji zarządzającej dla kilku transgranicznych programów oraz jest uczestnikiem programów zarządzanych przez zagranicznych partnerów, w tym m.in. Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego m.in. wynika, że jesteście Państwo spółką z o.o. i wspólnie z 13 innymi partnerami przystąpicie do realizacji projektu X, objętego dofinansowaniem w ramach środków Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027. W chwili składania przedmiotowego wniosku finalizowane są czynności związane z podpisywaniem generalnej Umowy dofinansowania dla Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027, którą w imieniu Partnerów projektu zawiera jej Partner Wiodący (Y). Kolejnym etapem będzie zawarcie Umów o partnerstwie dla projektu X pomiędzy Partnerem Wiodącym a pozostałymi Partnerami projektu. Na mocy zawartej umowy Partner Wiodący oraz Partnerzy projektu zobowiązują się do podjęcia działań, aby wspólnie zrealizować projekt zgodnie z jego założeniami. Umowa również reguluje wzajemne relacje pomiędzy Partnerami projektu.

Zgodnie z założeniem, przyznane dofinansowanie X wyniesie 80% kosztów kwalifikowalnych, wkład własny beneficjentów to 20%. Przygotowany budżet projektu, stanowiący załącznik do Umowy, to zbiór informacji finansowych określających wartość budżetów poszczególnych Partnerów projektu w podziale na kategorie kosztów. Przyznane Państwu dofinansowanie zostało zakwalifikowane jako pomoc udzielona na podstawie art. 20 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznająca niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, z późn. zm. Łączna wartość dofinansowania projektu to około 3.072 tys. EUR przy czym wartość dofinansowania dla Państwa to około 110 tys. EUR. Okres realizacji X to 36 miesięcy.

Zakres zadań przypisany Państwu w ramach projektu X związany jest z przeprowadzeniem szeregu badań ścieków powstałych w procesie podwyższonego usuwania biogenów oraz ścieków bez stosowania tego procesu (każdy z Partnerów odpowiada w projekcie za realizację określonych zadań według swojej specjalizacji i specyfiki).

W ramach projektu Spółka będzie ponosiła wydatki bieżące oraz wydatek o charakterze majątkowym (zakup analizatora do badania składu ścieku oczyszczonego). Zgodnie z wytycznymi Programu wydatki Spółka będzie rozliczać w dwojaki sposób:

rzeczywisty, czyli na podstawie dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków, np. faktur, rachunków i innych dokumentów księgowych (ten sposób rozliczania projektu będzie najczęściej dotyczył kategorii kosztów: koszty ekspertów zewnętrznych i koszty usług zewnętrznych, koszty wyposażenia lub koszty infrastruktury i robót) i uproszczony, bez konieczności przedstawiania dokumentów księgowych, za pomocą stawki ryczałtowej, kwoty ryczałtowej lub stawki jednostkowej (w ten sposób najczęściej będą rozliczane grupy wydatków: koszty przygotowawcze, koszty biurowe i administracyjne, koszty personelu, koszty podróży i zakwaterowania).

Przekazanie środków dofinansowania będzie następowało na zasadach refundacji wcześniej poniesionych wydatków (Umowa dofinansowania nie przewiduje wypłaty zaliczek). Realizowany przez siebie projekt Spółka kwalifikuje jako związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą (71.12.Z).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro będziecie Państwo uczestnikiem projektu finansowego z udziałem środków wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a ustawy o finansach publicznych, tj. środków otrzymanych w ramach jednego z Programów Interreg, tj. Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2021-2027, to środki te na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop zwolnione będą od opodatkowania.

W konsekwencji wydatki nimi sfinansowane nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, zgodnie z którym

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59.

Z kolei wydatki poniesione przez Państwa w części stanowiącej wkład własny, tj. 20% poniesionych wydatków, mogą stanowić koszt podatkowy, o ile oczywiście wydatki z tego tytułu będą spełniać przesłanki zaliczenia ich do kosztów podatkowych.

Stanowisko Państwa w powyższym zakresie należało zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00