Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1187.2022.3.JK3

Nie jest Pani zobowiązana do wykazania i rozliczenia w Polsce w 2022 r. i w latach kolejnych lata (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny) niemieckiej renty wdowiej wypłacanej z obowiązkowego systemu świadczeń socjalnych oraz jednorazowego świadczenia z tytułu śmierci męża (zasiłek pogrzebowy).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymanych z Niemiec. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lutego 2023 r. (wpływ 14 lutego 2023 r.) oraz pismem z dnia 10 marca 2023 r. (wpływ 15 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Mieszka Pani w Polsce. Pani miejscem zamieszkania do celów podatkowych jest Polska. Otrzymuje Pani w Polsce emeryturę przyznaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z polskiej emerytury odprowadza Pani podatek oraz składki zdrowotne, które nalicza i potrąca Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy każdorazowej wypłacie polskiej emerytury. W dniu 10 marca 2022 r. zmarł Pani mąż, obywatel Niemiec. Przed śmiercią Pani mąż mieszkał w Polsce wraz z Panią, ale był rezydentem podatkowym w Niemczech, gdyż uzyskiwał dochody jedynie z Niemiec (emeryturę) i tam też płacił podatki. Po śmierci męża, wystąpiła Pani do niemieckich organów o przyznanie Pani renty wdowiej po zmarłym małżonku.

Decyzją z dnia 1 czerwca 2022 r. Generalna Dyrekcja Celna (Generalzolldirektion), w oparciu § 43 ust. 1 ustawy o emeryturach dla byłych żołnierzy Bundeswehry i osób pozostających przy życiu [Gesetz Ober die Versorgung for die uheren Soldaten der Bundeswehr und ihre Hinterbliebenen (Soldatenversorgungsgesetz - SVG)] w związku z § 18 ust. 1 ustawy o emeryturach urzędników służby cywilnej i sędziów Federacji [Gesetz Ober die Versorgung der Beamten und Richter des Bundes (Beamtenversorgungsgesetz - BeamtVG)], zostało Pani przyznane jednorazowe świadczenie z tytułu śmierci w wysokości 3 920,28 euro brutto. Jak wskazano w decyzji, świadczenie ostanie wypłacone po odliczeniu podatków.

Decyzją z dnia 2 czerwca 2022 r., Generalna Dyrekcja Celna (Generalzolldirektion), w oparciu o § 43 ust. 1 ustawy oldatenversorgungsgesetz SVG oraz ustawę Beamtenversorgungsgesetz - BeamtVG, przyznała Pani prawo do renty rodzinnej/renty wdowiej po zmarłym mężu (Hinterbliebenenversorgung/Wltwengeld) począwszy od 1 kwietnia 2022 r. Wysokość brutto renty rodzinnej została określona na kwotę 1 571,31 euro, która to kwota stanowi 55% emerytury należnej zmarłemu mężowi. Jednocześnie decyzją z dnia 3 czerwca 2022 r. oraz 7 czerwca 2022 r. Generalna Dyrekcja Celna (Generalzolldirektion), określiła, że z renty rodzinnej będą dokonywane potrącenia w wysokości (odpowiednio) 299,72 euro brutto miesięcznie oraz 173,75 euro brutto miesięcznie na rzecz byłej żony zmarłego.

Z kolei decyzją z dnia 8 czerwca 2022 r, Generalna Dyrekcja Celna (Generalzolldirektion), w oparciu o § 72 SVG przyznała Pani dodatek na dziecko do zasiłku wdowiego (Kinderzuschlag zum Witwengeld) w wysokości 102,56 euro brutto.

Stosownie do § 43 ust. 1 SVG, wdowa, rozwiedziony małżonek i dzieci zmarłego żołnierza zawodowego, któremu przyznano lub można było przyznać świadczenie alimentacyjne zgodnie z art. 36, mogą na wniosek otrzymać świadczenie alimentacyjne przewidziane w art. 19, 20 i 22-25 ustawy o emeryturach i rentach dla służby cywilnej do wysokości określonej w tym przepisie. Dotyczy to również byłego małżonka zmarłego żołnierza zawodowego lub emerytowanego żołnierza, którego małżeństwo z nim zostało unieważnione lub unieważnione.

Stosownie do § 18 ust. 1 BeamtVG, w przypadku śmierci urzędnika otrzymującego wynagrodzenie lub urzędnika po odwołaniu służby przygotowawczej pozostały przy życiu małżonek i zstępni urzędnika otrzymują zasiłek pogrzebowy. Świadczenie z tytułu śmierci wypłaca się w jednej kwocie w wysokości dwukrotności wynagrodzenia lub wynagrodzenia kandydata, z wyłączeniem dodatków (...).

Stosownie do § 72 ust. 1 SVG, renta wdowia, o której mowa w § 43 ustawy w związku z § 20 ustawy o emeryturach i rentach urzędniczych, jest podwyższana o dodatek na dziecko za każdy miesiąc okresu wychowawczego, który przysługuje zgodnie z § 70 ust. 3 do końca miesiąca, w którym dziecko ukończyło trzy lata.

Podsumowując, zostało Pani przyznane jednorazowe świadczenie z tytułu śmierci męża (zasiłek pogrzebowy) w wysokości 3 920,28 euro brutto oraz począwszy od 1 kwietnia 2022 r. została przyznana renta rodzinna/renta wdowia po zmarłym mężu, obywatelu Niemiec, w wysokości 1200,40 euro brutto miesięcznie (kwota po potrąceniach na rzecz byłej żony zmarłego).

Świadczenia te zostały przekazane (są przekazywane) przez Bundeskasse — Dienstort Tier, po potrąceniu podatku przez niemiecki organ rentowy, na Pani rachunek bankowy w Polsce, prowadzony w walucie euro. Jednocześnie, Bank i prowadzący Pani rachunek, na który wpływają płatności z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, potrąca zaliczkę na podatek dochodowy w Polsce oraz świadczenia tytułem składki zdrowotnej. Zwróciła się Pani do Banku z wnioskiem o zaprzestanie dokonywania potrąceń zaliczki na podatek dochodowy od przychodów z Niemiec, wskazując że świadczenia te stanowią rentę wdowią opodatkowaną w Niemczech i zgodnie z umową w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, renta ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Bank nie zaprzestał dokonywania potrąceń wskazując, że jako bank pełni funkcje płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, co wynika z ustawy, dlatego ma obowiązek pobierać podatek od świadczeń otrzymywanych z zagranicy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Posiada Pani obywatelstwo polskie. Pobrała Pani jednorazowe świadczenie z tytułu śmierci męża (zasiłek pogrzebowy) w kwocie 3 920,28 euro brutto oraz od 1 kwietnia 2022 r. pobiera Pani rentę rodzinną/rentę wdowią po zmarłym mężu w kwocie 1200,40 euro brutto miesięcznie. Pani mąż był żołnierzem, który odprowadzał składki emerytalne, tak więc renta wdowia jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec. Pobiera Pani rentę wdowią po swoim mężu. Płatności te przekazywane są przez Bundeskasse - Dienstort Tier. Nigdy nie pracowała Pani w Niemczech, wszelkie świadczenia zostały Pani przyznane po śmierci Pani męża. Renta wdowia jest wypłacana z tytułu zatrudnienia w przeszłości. Pani mąż był żołnierzem, pracodawcą w Niemczech jego był: Bundeswehr. Mąż pracował do osiągnięcia wieku emerytalnego i przeszedł na emeryturę w związku z tym faktem.

Pytania

1.Czy powinna Pani płacić w Polsce podatek dochodowy od osób fizycznych od otrzymywanej począwszy od 1 kwietnia 2022 r. niemieckiej renty wdowiej oraz od otrzymanego jednorazowego świadczenia z tytułu śmierci męża?

2.Czy jest Pani zobowiązana wykazać i rozliczyć w polskim rocznym rozliczeniu PIT za 2022 r. (i kolejne) niemiecką rentę wdowią i jednorazowe świadczenie z tytułu śmierci męża?

3.Czy bank prowadzący Pani rachunek, na który Bundeskasse - Dienstort Tier przelał świadczenie z tytułu śmierci męża (zasiłek pogrzebowy) oraz przelewa rentę wdowią, jest zobowiązany i powinien pobierać i odprowadzać w Polsce od tych świadczeń zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?

4.Czy w związku z dokonanymi już przez bank potrąceniami zaliczek na podatek dochodowy, przysługuje Pani prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i zwrot nadpłaconego podatku dochodowego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 1, 2 i 3. Natomiast odpowiedź na pytanie Nr 4 dotyczące prawa do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i zwrot nadpłaconego podatku udzielona zostanie odrębnie.

Pani stanowisko w sprawie

1. Nie powinna Pani płacić w Polsce podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymywanej począwszy od 1 kwietnia 2022 r. niemieckiej renty wdowiej, jak również od otrzymanego świadczenia z tytułu śmierci męża.

2. Nie jest Pani zobowiązana wykazać i rozliczyć w polskim rocznym rozliczeniu PIT za 2022 r. (i kolejne) niemieckiej renty wdowiej oraz jednorazowego świadczenia z tytułu śmierci męża.

3. Bank obsługujący rachunek bankowy, na który Bundeskasse - Dienstort Tier przelewa środki tytułem renty wdowiej oraz jednorazowego świadczenia z tytułu śmierci męża, nie jest zobowiązany i nie powinien pobierać i odprowadzać w Polsce od tych świadczeń zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

4. W związku z dokonanymi już przez bank potrąceniami zaliczek na podatek dochodowy, przysługuje Pani prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i zwrot nadpłaconego podatku dochodowego.

Uzasadnienie Pani stanowiska

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 4a ww. ustawy: przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak już zostało wskazane, Pani miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska. Od dnia 1 kwietnia 2022 r. po zmarłym małżonku otrzymuje Pani rentę wdowią. Poza tym, otrzymała Pani również jednorazowe świadczenie z tytułu śmierci męża. Świadczenia te wypłacane są w Niemczech. Podstawą prawną przyznanych świadczeń w Niemczech jest ustawa o emeryturach dla byłych żołnierzy Bundeswehry i osób pozostających przy życiu (Soldatenversorgungsgesetz - SVG)] oraz ustawa o emeryturach urzędników służby cywilnej i sędziów Federacji (Beamtenversorgungsgesetz - BeamtVG)].

Zatem w przedmiotowej sprawie - oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w umowie z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku. Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. umowy: emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlega opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie. Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 tejże umowy: bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają - co do zasady - opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, bowiem wówczas, stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech. Wobec powyższego, z uwagi na to, że renta wdowia stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, to na mocy art. 18 ust. 2 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podlega ona opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech i nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Skoro zatem otrzymywana renta wdowia stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych to nie jest Pani zobowiązana do odprowadzenia od tego świadczenia podatku w Polsce i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym.

Natomiast zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odprawy pośmiertne i zasiłki pogrzebowe są zwolnione przedmiotowo i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. A co za tym idzie, podatnik nie jest zobowiązany do ich wykazania w składanej deklaracji podatkowej za dany rok podatkowy.

Bank w Polsce nie powinien zatem od wskazanych świadczeń pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy – od wypłacanych przez nie emerytur i rent. Zgodnie z art. 35 ust. 3 tejże ustawy, w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty. Zatem Bank w Polsce nie jest zobowiązany i nie powinien pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od renty wdowiej stanowiącej płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych oraz od jednorazowego zasiłku z tytułu śmierci otrzymanego z Niemiec.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia opisu stanu faktycznego wynika, że mieszka Pani w Polsce i posiada Pani polskie obywatelstwo. Otrzymuje Pani w Polsce emeryturę przyznaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z polskiej emerytury odprowadza Pani podatek oraz składki zdrowotne, które nalicza i potrąca Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy każdorazowej wypłacie polskiej emerytury. W dniu 10 marca 2022 r. zmarł Pani mąż, obywatel Niemiec. Przed śmiercią Pani mąż mieszkał w Polsce wraz z Panią, ale był rezydentem podatkowym w Niemczech, gdyż uzyskiwał dochody jedynie z Niemiec (emeryturę) i tam też płacił podatki. Zostało Pani przyznane jednorazowe świadczenie z tytułu śmierci męża (zasiłek pogrzebowy) w wysokości 3 920,28 euro brutto oraz począwszy od 1 kwietnia 2022 r. została przyznana renta rodzinna/renta wdowia po zmarłym mężu, obywatelu Niemiec, w wysokości 1200,40 euro brutto miesięcznie (kwota po potrąceniach na rzecz byłej żony zmarłego). Świadczenia te zostały przekazane (są przekazywane) przez Bundeskasse — Dienstort Tier, po potrąceniu podatku przez niemiecki organ rentowy, na Pani rachunek bankowy w Polsce, prowadzony w walucie euro. Jednocześnie, Bank prowadzący Pani rachunek, potrąca zaliczkę na podatek dochodowy w Polsce oraz świadczenia tytułem składki zdrowotnej.

Z uwagi na fakt, że świadczenia wypłacane są z Niemiec, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. umowy:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

W myśl art. 18 ust. 2 ww. umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 19 ust. 2 lit. a) ww. umowy:

Emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 19 ust. 2 lit. b) ww. umowy:

Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba fizyczna jest obywatelem tego Państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż renty i emerytury z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, jak również gdy emerytura wypłacana jest przez lub pochodzi z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej – niemającej obywatelstwa polskiego – z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

ustawowe ubezpieczenie emerytalne,

ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak, wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.

Drugim wyjątkiem jest emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, która zgodnie z art. 19 ust. 2 lit. a) ww. umowy podlega opodatkowaniu w Niemczech. Jednakże, gdy osoba otrzymująca ww. świadczenie ma obywatelstwo polskie i zamieszkuje w Polsce płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

W przypadku renty wdowiej wypłacanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń, zastosowanie znajdą postanowienia art. 18 ust. 2 ww. umowy polsko-niemieckiej. Zgodnie z ich brzmieniem podlega ona opodatkowaniu tylko w Niemczech, wobec czego nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W takiej sytuacji płatnik (tj. bank) nie powinien od tych należności pieniężnych pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W konsekwencji, nie będzie miała również zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem przedmiotowe dochody zgodnie z ww. umową podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie występuje podwójne opodatkowanie. W związku z tym, ww. renta nie ma wpływu na sposób opodatkowania pozostałych dochodów uzyskiwanych przez Panią i nie należy jej wykazywać w zeznaniu rocznym w Polsce.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że otrzymywana przez Panią renta wdowia, która jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Z wniosku wynika, że zostało Pani przyznane jednorazowe świadczenie z tytułu śmierci męża (zasiłek pogrzebowy) w wysokości 3 920,28 euro. Pani wątpliwość budzi fakt opodatkowania przedmiotowego zasiłku pogrzebowego.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. umowy polsko-niemieckiej:

Dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zatem zasiłek pogrzebowy z Niemiec podlega opodatkowaniu w miejscu Pani zamieszkania, tj. w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast, art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 0da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja źródeł przychodów ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie.

Zatem, do przychodów z innych źródeł zalicza się te wszystkie przychody, które nie mieszczą się w kategorii przychodów zaliczonych do enumeratywnie wymienionych w art. 10 ust. 1-8 powołanej ustawy źródeł przychodów. W rezultacie, wypłacane jednorazowe świadczenie (zasiłek pogrzebowy) z Niemiec należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zaznaczyć, że przepis art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa w sposób enumeratywny (tj. wyczerpujący) przychody (lub dochody) objęte zwolnieniem od podatku dochodowego.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są odprawy pośmiertne i zasiłki pogrzebowe.

Ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu korzystają świadczenia mające charakter odprawy lub zasiłku pogrzebowego, których fakt przysługiwania został unormowany w jakikolwiek sposób (w stosownych przepisach, w układzie zbiorowym pracy lub nawet w formie umownej).

Należy stwierdzić, że zasiłek pogrzebowy otrzymany z Niemiec z tytułu śmierci męża na podstawie przepisów tam obowiązujących, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Nie jest Pani zobowiązana do wykazania i rozliczenia w Polsce w 2022 r. i w latach kolejnych lata (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny) niemieckiej renty wdowiej wypłacanej z obowiązkowego systemu świadczeń socjalnych oraz jednorazowego świadczenia z tytułu śmierci męża (zasiłek pogrzebowy). Bank w Polsce nie powinien zatem od wskazanych świadczeń pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00