Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.79.2023.2.ALN

Zwolnienie z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla pobieranych opłat parkingowych przy użyciu urządzenia samoobsługowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla pobieranych opłat parkingowych przy użyciu urządzenia samoobsługowego. Uzupełnili go Państwo pismem z 31 marca 2023 r. (data wpływu 3 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (...)  (dalej: Powiat, Wnioskodawca) realizuje zadania własne w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, czyli mieszkańców Powiatu. Podstawowym aktem prawnym regulującym działalność Powiatu, jako organu władzy publicznej jest ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm. dalej: ustawa o samorządzie powiatowym). Powiat na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego (Dz. U. z 1998 r. Nr 96 poz. 603 z późn. zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji. W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej.

Działając we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Przy siedzibie urzędu obsługującego Wnioskodawcę, tj. przy budynku Starostwa Powiatowego we (…) funkcjonuje płatny, niestrzeżony parking, który wyposażony jest w system urządzeń automatycznej obsługi.

Dokumentem uprawniającym do wjazdu na parking jest bilet parkingowy, który należy pobrać za pomocą dystrybutora celem podniesienia zapory (szlabanu). Pobrany bilet należy zachować do momentu jego rozliczenia i wyjazdu z parkingu. Opłatę parkingową należy uiścić w automatycznej kasie samoobsługowej. Opłacony bilet jest podstawowym dowodem umożliwiającym opuszczenie parkingu.

Do końca maja 2021 r. opłaty parkingowe pobierane były wyłącznie za pośrednictwem automatycznej kasy samoobsługowej i nie były ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

W związku z rozpoczęciem prac budowlanych obejmujących rozbudowę siedziby Powiatu, począwszy od czerwca 2021 r., automatyczna kasa samoobsługowa została czasowo zdemontowana a opłaty za parkowanie były pobierane przez pracownika Wnioskodawcy i ewidencjonowane na kasie rejestrującej on-line.

Z uwagi na zakończenie prac budowlanych, Powiat planuje przywrócić pracę urządzeń samoobsługowych bez kasy rejestrującej, które stanowić będą jedyną formę rozliczania opłat parkingowych w urzędzie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy w związku z ponownym uruchomieniem automatycznej kasy samoobsługowej i pobieraniem opłat wyłącznie z jej wykorzystaniem Powiat będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442) w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia pomimo, że na czas budowy zastosowano ewidencjonowanie opłat parkingowych na kasie rejestrującej on-line.

Na pytania postawione w wezwaniu o treści:

1)Czy pobierane opłaty za pomocą samoobsługowych urządzeń były w firmie ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2022 r.?

2)Czy należność przyjmowana jest:

·w bilonie lub banknotach,

·innej formie (bezgotówkowej). Jeżeli tak to czy z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła?

odpowiedzieliście Państwo, że:

Przed dniem 1 stycznia 2022 r. Powiat (...)  nie ewidencjonował za pomocą kasy rejestrującej opłat pobieranych za pomocą urządzeń samoobsługowych. Automatyczne kasy samoobsługowe, funkcjonujące przy siedzibie Powiatu, przyjmują należność w bilonie i banknotach.

Pytanie

Czy Powiat (...) będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej opłat parkingowych pobieranych z wykorzystaniem wyłącznie automatycznej kasy samoobsługowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności rejestrowane za pomocą automatycznej kasy samoobsługowej powinny zostać zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż spełniają warunki zawarte § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442) w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm., dalej: ustawa o VAT), zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 zwane dalej: rozporządzeniem).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do ww. rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 40:

Świadczenie usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:

1)bilonie lub banknotach, lub

2)innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Przepis § 6 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2022 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

W ocenie Wnioskodawcy, Powiat nie rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2022 r. ewidencjowania na kasie rejestrującej czynności wymienionych w poz. 40 załącznika do rozporządzenia, ponieważ w okresie funkcjonowania automatycznej kasy samoobsługowej, płatności pobierane za jej pomocą nigdy nie były ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z ponownym rozpoczęciem pobierania opłat parkingowych z wykorzystaniem wyłącznie automatycznej kasy samoobsługowej bez kasy rejestrującej, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w zw. z poz. 40 załącznika do rozporządzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do ww. rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 40:

Świadczenie usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w: 1) bilonie lub banknotach, lub 2) innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jednakże z przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia wynika:

W przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2022 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Jednocześnie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług parkingowych stosownie do postanowień § 2 w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas.

Z opisu sprawy wynika, że automatyczne kasy samoobsługowe, funkcjonujące przy siedzibie Powiatu, przyjmują należność w bilonie i banknotach. Od czerwca 2021 r. – z uwagi na remont parkingu - opłaty za parkowanie były pobierane wyłącznie przez Państwa pracownika i ewidencjonowane na kasie rejestrującej on-line. Wskazaliście Państwo, że przed 1 stycznia 2022 r. nie ewidencjonowali Państwo za pomocą kasy rejestrującej opłat pobieranych za pomocą urządzeń samoobsługowych.

W omawianej sprawie ograniczenia wymienione w ww. przepisie § 6 ust. 2 rozporządzenia nie mają zastosowania, bowiem jak wynika z opisu nie ewidencjonowali Państwo za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2022 r. pobieranych opłat za pomocą samoobsługowego urządzenia. Poza tym usługi parkingowe nie zostały wymienione w przepisie § 4 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży opisanych usług, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 40 załącznika tj.:

1)przed 1 stycznia 2022 r. nie rozpoczęliście Państwo ewidencjonowania przyjmowania opłaty za usługi parkingowe pobierane przy użyciu urządzenia samoobsługującego na kasie rejestrującej;

2)należność przyjmowana jest w bilonie lub banknotach;

3)usługi parkingowe nie zostały wymienione w przepisie § 4 ww. rozporządzenia.

Zatem na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia, będą  Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży (do 31 grudnia 2023 r.) przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla pobieranych opłat parkingowych przy użyciu urządzenia samoobsługowego.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00