Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.17.2023.2.JB

Opodatkowanie przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych oraz stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów ze świadczenia Usług pośrednictwa oraz stawki ryczałtu w wysokości 15% dla przychodów ze świadczenia Usług Doradczych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 17 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek sygnowany datą 16 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Intencją Wnioskodawcy jest potwierdzenie prawa do opodatkowania osiąganych w Polsce przychodów w roku 2022 (i w latach następnych) zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług („zryczałtowanym podatkiem”), a także właściwej stawki podatku od przychodów osiąganych tytułem świadczenia opisanych niżej usług.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną i będzie pozostawać polskim rezydentem podatkowym i prowadzi tzw. jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach tej działalności Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz polskiego klienta lub klientów (dalej łącznie: „Klient” dla uproszczenia redakcji tego wniosku) zajmujących się aktualnie przede wszystkim realizacją i serwisowaniem prewencyjnym oraz naprawczym instalacji i elektrowni fotowoltaicznych, jak też zarządzaniem elektrowniami słonecznymi i monitorowaniem ich pracy. Zakres usług Klienta w tym zakresie obejmować może nadto zarządzanie zielenią czy zapewnienie spełnienia wymogów gwarancyjnych (tzw. „end-to-end”), czy utrzymanie produktywności aktywów jego kontrahentów.

Zakres usług Wnioskodawcy odpowiada na potrzeby Klienta, który prowadzi działalność na rynku krajowym i rynkach zagranicznych przede wszystkim w modelu B2B (business-to- business). Branża ta charakteryzuje się wysokim poziomem wyspecjalizowania oraz szybkim postępem technologicznym, z czym wiążą się relatywnie wysokie koszty oferowanych systemów fotowoltaicznych, a także związane z powyższym wysokie oczekiwania co do poziomu obsługi kontrahentów Klienta, co w połączeniu z charakterystyką instalacji – wymagać może stosunkowo częstych i regularnych spotkań w terenie. Powyższe jest tym bardziej istotne w konkurencyjnym środowisku, gdzie ofertowanie najnowocześniejszych rozwiązań i stała współpraca oraz utrzymywanie relacji biznesowych są niezbędne zarówno na etapie przedsprzedażowym, jak i po dokonaniu transakcji. Celem Klienta jest bowiem wsparcie kontrahentów – inwestorów w systemy fotowoltaiczne – w realizacji założonych poziomów produkcji energii i zakładanego zwrotu z inwestycji poprzez m.in. zapewnienie wydajności, ograniczenie ryzyka przestojów i awarii oraz obniżenie poziomu kosztów operacyjnych utrzymania instalacji.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Klienta w oparciu o umowę współpracy, która pozostaje w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę i Klienta działalności gospodarczej. Wnioskodawca wykonuje usługi we własnym zakresie, na własne ryzyko oraz na własną odpowiedzialność, z wykorzystaniem doświadczenia Wnioskodawcy oraz zasobów niezbędnych do pełnej, skutecznej i prawidłowej realizacji umowy współpracy.

Usługi realizowane są dla Klienta bez prawa wyłączności, a Wnioskodawca może za zgodą Klienta powierzyć osobie trzeciej wykonanie części lub całości tych usług. Wnioskodawca nie jest agentem Klienta i nie jest uprawniony do zawierania w imieniu Klienta umów na podstawie umowy współpracy. Żaden z członków personelu Klienta nie jest przełożonym Wnioskodawcy, który to samodzielnie decyduje o miejscu i czasie świadczenia usług, z zastrzeżeniem uzgodnionych z Klientem terminów. Wnioskodawca może skorzystać z powierzchni biurowej, sprzętów lub urządzeń Klienta, co w takim przypadku wpływa na wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy (obniża je z uwagi na ekwiwalentność świadczeń). Klient może jednak zgodnie z umową pokryć lub zwrócić Wnioskodawcy koszty transportu, zakwaterowania czy organizacji spotkań z kontrahentami Klienta – pod warunkiem ich uprzedniej akceptacji.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy kształtowane może być w różny sposób, na zasadzie ryczałtu w ramach określonej umową, maksymalnej liczby godzin zaangażowania Wnioskodawcy lub w oparciu o stawkę godzinową. W zależności od ustaleń z Klientem, Wnioskodawca może otrzymać także wynagrodzenie prowizyjne lub dodatkowe, zależne od rezultatów wykonanych usług. Postanowienia zawartej umowy współpracy obejmują też (lub mogą też obejmować) takie zagadnienia jak: zakres przeniesienia praw autorskich, zasady zachowania poufności, czy zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej, który może być dodatkowo obwarowany karą umowną oraz dalsze szczegółowe uzgodnienia biznesowe.

Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz mogą być także wykonywane na rzecz jednostek nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

W zależności od bieżącego zapotrzebowania Klienta dokładny zakres usług Wnioskodawcy ulegać może zmianie w ramach założonego rodzaju działalności Wnioskodawcy, będącej obszarem specjalizacji działalności Wnioskodawcy, a przedmiotem tego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są przychody osiągane ze świadczenia następujących dwóch rodzajów usług.

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie świadczenie w tym obszarze usług pośrednictwa komercyjnego – pośrednictwa w interesach i transakcjach – nakierowanych na poszukiwanie i pozyskanie nowych kontrahentów dla Klienta – zgodnie z podanymi przez Klienta kryteriami. Usługi te wiązać się będą także z prezentowaniem zapotrzebowania oraz oferty systemów fotowoltaicznych Klienta i usług serwisowych (utrzymania), organizacją spotkań sprzedażowo-szkoleniowych dotyczących ich właściwości i wykorzystania, przygotowywaniem ofert oraz negocjowaniem warunków transakcji, nadzorem nad ich realizacją. Rolą Wnioskodawcy może być także poszukiwanie dostawców systemów, ich komponentów i usług niezbędnych do realizacji i serwisu farm i instalacji fotowoltaicznych, negocjacje cenowe z dostawcami i usługodawcami.

Koniecznością w branży Wnioskodawcy jest także podtrzymywanie relacji handlowych, co wiąże się z częstymi podróżami służbowymi, udziałem w konferencjach i targach branżowych. Dzięki rozwijanym kompetencjom i wiedzy branżowej Wnioskodawca może także wspierać Klienta w tworzeniu zespołów lub członków personelu Klienta odpowiedzialnych za wdrażanie strategii sprzedażowych oraz prowadzenie transakcji i relacji handlowych inicjowanych lub nadzorowanych przez Wnioskodawcę.

Ze względu na znaczące doświadczenie branżowe Wnioskodawca świadczyć może dla Klienta także usługi konsultingowe doradcze w zarządzaniu operacjami sprzedażowymi i posprzedażowym Klienta. Usługi w tym zakresie, w odróżnieniu od pośrednictwa komercyjnego, nie będą skupione wokół konkretnych relacji biznesowych, a nakierowane będą na doskonalenie procesów biznesowych i operacyjnych Klienta, wskazywanie nowych możliwości rynkowych i strategicznych opiniowaniem kierunków rozwoju działalności w branży fotowoltaiki, a także wsparcie w skalowaniu biznesu Klienta.

A.

Choć zależności od bieżącego zapotrzebowania Klientów zakres usług Wnioskodawcy ulegać może zmianie, ich trzonem pozostaną usługi pośrednictwa komercyjnego – pośrednictwa w interesach (zwanych dalej łącznie „Usługami Pośrednictwa”), który tworzyć będą następujące usługi realizowane na zlecenie Klienta:

1)zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w branży fotowoltaiki i pokrewnych – tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy handlowej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;

2)wyszukiwanie dostawców towarów (w szczególności dystrybutorów; dalej łącznie: „Dostawców”) na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta;

3)kontaktowanie się z potencjalnymi Dostawcami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń), przedstawianie Klientowi oferty Dostawców, negocjowanie umów i warunków współpracy z Dostawcami w imieniu Klienta;

4)udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi Dostawcami z ramienia Klienta oraz nabywcami tych towarów i usług w celu nawiązania lub zebrania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej Klienta;

5)prezentowanie oferty produktów i usług Klienta (w szczególności systemów fotowoltaicznych i systemów zarządzania nad nimi oraz ich monitorowania);

6)organizacja szkoleń sprzedażowych oraz wewnętrznych (dla personelu) dotyczących systemów produktów Klienta, właściwości i wykorzystania;

7)przygotowywanie ofert oraz negocjowanie warunków transakcji sprzedażowych, nadzór nad ich realizacją;

8)podtrzymywanie relacji handlowych, z uwzględnieniem wizyt w lokalach przedsiębiorstwa lub na nieruchomościach Klienta, gdzie znajdują się (lub mają zostać zlokalizowane) farmy fotowoltaiczne;

9)wspieranie Klienta w tworzeniu zespołów lub członków personelu Klienta odpowiedzialnych za wdrażanie strategii sprzedażowych oraz prowadzenie transakcji i relacji handlowych inicjowanych lub nadzorowanych przez Wnioskodawcę;

10)opcjonalnie np. na dodatkowe życzenie klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy Dostawcami a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy Dostawcami i innymi kontrahentami a Klientem.

Rezultatami wykonywanych Usług Pośrednictwa mogą być w szczególności – przekazanie danych kontaktowych Dostawców dostosowanych do wymogów Klienta oraz potencjalnych kontrahentów, raporty i podsumowania emailowe, zebrane oferty potencjalnych kontrahentów oraz profile ich działalności gospodarczej, aktywny udział w wydarzeniach gospodarczych, rekomendacje dotyczące wyboru kontrahenta, negocjacje handlowe, bieżące konsultacje i spotkania – realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, weryfikowanie i podsumowywanie postępów w projektach (na życzenie Klienta), przeprowadzanie szkoleń produktowych oraz przeprowadzanie spotkań z kontrahentami Klienta. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany.

Wnioskodawca przyporządkowuje Usługi Pośrednictwa do klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

B.

Drugim rodzajem usług realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta będą usługi doradcze (zwane dalej łącznie „Usługami Doradczymi”), polegające w szczególności (lecz nie wyłącznie) na:

1)analizowaniu rynku (rynków) produktowych i geograficznych pod kątem potencjału rozwoju, wymogów ekonomicznych i prawnych, barier i szans biznesowych, konkurentów oraz potencjalnych kontrahentów Klienta,

2)doradzaniu Klientowi w zakresie strategii handlowej i marketingowej, a także komunikacji z kontrahentami,

3)ocenie możliwości Klienta poprzez analizę strategiczną, finansową oraz inwestycyjną, a także sporządzenie modelów prognoz rynkowych i finansowych,

4)doradztwie w zakresie przeprowadzenia inwestycji i usprawniania ich przeprowadzenia, w tym w zakresie ustalenia optymalnych warunków handlowych dla poszczególnych klientów, doboru narzędzi, zespołu i sposobu organizacji sprzedaży na dany rynek,

5)monitorowanie i analizowanie postępów oraz wyników inwestycji oraz przedstawianie wniosków z tych działań,

6)dostarczanie analiz dotyczących optymalnych cen i warunków sprzedaży – zgodnie z wymaganiami Klienta, w tym terminów i warunków, na jakich takie inwestycje powinny zostać rozwiązane,

7)doradztwo w negocjacjach handlowych i przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji w powyższych procesach,

8)doradztwo w zakresie optymalizacji operacji biznesowych Klienta i wsparciu w zwiększaniu skali prowadzonej działalności gospodarczej.

Usługi Doradcze nie będą stanowić usług doradczych związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.

Rezultatami wykonywanych Usług Doradczych mogą być w szczególności podsumowania emailowe, prezentacje, bieżące konsultacje i spotkania – realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, przedstawianie treści i wyników badań, statystyk czy danych liczbowych. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług Doradczych, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany.

Wnioskodawca przyporządkowuje Usługi Doradcze do działu klasyfikacji 70 PKWiU, konkretnie do klasy 70.22.1 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. Konkretnie byłaby to klasyfikacja PKWiU 70.22.11.0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” oraz PKWiU 70.22.13.0 0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem” – zależnie od szczegółowego przedmiotu udzielanej konsultacji (realizowanej usługi doradczej).

Dla uproszczenia redakcji tego wniosku Wnioskodawca obejmuje oba te zakresy jednym pytaniem, jednak opłaty od wniosku wniesione zostały z uwzględnieniem wyodrębnienia w zakresie Usług Doradczych dwóch stanów faktycznych – dotyczących każdego z kodów PKWiU odrębnie.

Wnioskodawca wskazuje w CEIDG m.in. następujące kody PKD dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, istotny dla Usług będących przedmiotem tej interpretacji: 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana oraz 70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższa klasyfikacja ma charakter jedynie pomocniczy i nie stanowi oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według kodów PKD.

Wnioskodawca nie wyklucza świadczenia jednocześnie także innych usług niż opisane wyżej Usługi Pośrednictwa, opisane powyżej, podlegające opodatkowaniu ryczałtem, osiągając w szczególności inne przychody z działalności usługowej opisanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawy”).

Świadcząc usługi różnego rodzaju, Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy, w formie pozwalającej na ustalenie prawidłowości rozliczeń ryczałtu w różnej wysokości, w stosunku do usług opodatkowanych różnymi jego stawkami.

Wnioskodawca rozliczał się w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej, tj. do końca 2021 roku, podatkiem liniowym (zgodnie z art. 30c ustawy o PIT) i prowadził (oraz prowadzi dalej) księgę przychodów i rozchodów (KPiR).

W 2022 roku Wnioskodawca złożył w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przewidzianym przepisami terminie (do dnia 20 lutego 2022 r.) i w ten sposób opodatkowuje swoje przychody.

W 2021 roku przychody podatkowe Wnioskodawcy z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz Wnioskodawca nie prowadził w 2021 roku działalności gospodarczej w formie spółki a także nie wykonywał i nie wykonuje czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy).

Nie zachodzą też w stosunku do Wnioskodawcy inne okoliczności wskazane w art. 8 ustawy, tj. Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie planuje zmiany formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy. Wnioskodawca nie złożył także oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy. Działalność Wnioskodawcy nie stanowi zaś wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

Wnioskodawca nie osiąga przychodów z innych źródeł niż prowadzona działalność gospodarcza lub ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło, powołania do zarządu) lub z tytułu wynajmu nieruchomości.

Wnioskodawca na marginesie nadmienia, że zdecydował się na wybór sposobu opodatkowania opisanego we wniosku, tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie przeprowadzonej prognozy przychodów i kosztów oraz wynikający z okoliczności prowadzonej działalności gospodarczej bardziej adekwatny, zdaniem Wnioskodawcy, charakter ryczałtowego opodatkowania do rodzaju świadczonych usług oraz aktualnej struktury przychodów i kosztów w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy mogą być w roku 2022 oraz w latach następnych opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych?

2.Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?

3.Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług Doradczych opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 15% przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

W uzasadnionym przekonaniu Wnioskodawcy:

1)przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy mogą być w roku 2022 oraz w latach następnych opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych,

2)przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów,

3)przychody ze świadczenia opisanych Usług Doradczych opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 15% przychodów.

Uzasadnienie

Ad 1

Zgodnie z art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy, podatnicy (osoby fizyczne) mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po spełnieniu następujących warunków: (i) w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, (ii) złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b ustawy) – pod warunkiem, że nie zachodzą równocześnie okoliczności wskazane w art. 8 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego oraz opisie usług, wszystkie powyższe przesłanki pozytywne są przez Wnioskodawcę spełnione i będą spełnione w 2022 r., podobnie jak nie wystąpiły i nie wystąpią przesłanki negatywne. Nie powinno być zatem wątpliwości, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy.

Zastosowaniu opodatkowania ryczałtowego nie stoi na przeszkodzie także fakt ewentualnego świadczenia przez Wnioskodawcę usług, do których znajdą zastosowanie różne stawki zryczałtowanego podatku. W takiej sytuacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności – na zasadzie art. 12 ust. 3 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca – w takim przypadku, tj. o ile usługi Wnioskodawcy opodatkowane są (będą) różnymi stawkami ryczałtu, Wnioskodawca prowadzi (lub prowadzić będzie) wymaganą ustawą ewidencję w celu prawidłowego rozliczenia zryczałtowanego podatku zgodnie z różnymi stawkami właściwymi dla usług różnego rodzaju (o różnych kodach PKWiU).

Ad 2

Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług Pośrednictwa wyznacza, w ocenie Wnioskodawcy, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ustalający stawkę 8,5% ryczałtu m.in. dla usług pośrednictwa w interesach ujętych w klasie 74.90.12.0 PKWiU.

Dopasowanie Usług Pośrednictwa do działu 74 grupy 74.9 PKWiU, konkretnie do klasy 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wnioskodawca ustalił posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 – stanowiące integralną część klasyfikacji. Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.

W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74, który obejmuje „pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Wnioskodawca rozumie także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.

Uwzględniając powyższe, opisywane Usługi Pośrednictwa, polegające w szczególności właśnie na pośrednictwie komercyjnym, spełniają kryteria i posiadają właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną niż, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług Pośrednictwa należało będzie stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL oraz z dnia 7 lipca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST – powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP – istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego – pośrednictwa w interesach.

Ad 3

Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług Doradczych wyznacza w ocenie Wnioskodawcy, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, ustalający stawkę 15% ryczałtu m.in. dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Z opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Usługi Doradcze nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu (w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) oraz nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.

Dopasowanie Usług Doradczych do działu 70 PKWiU, konkretnie do klasy 70.22.1 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” Wnioskodawca ustalił posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 – stanowiące integralną część klasyfikacji. Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne. W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 70 Usługi Firm Centralnych (Head Offices); Usługi Doradztwa Związane z Zarządzaniem, który obejmuje: (i) usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej, (ii) usługi firm centralnych zajmujących się kontrolowaniem i zarządzaniem innymi jednostkami spółki lub przedsiębiorstwa. W dziale PKWiU 70 mieści się klasa 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, a pod pozycją PKWiU 70.22.1 skalsyfikowane zostały „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pozycja ta obejmuje m.in. grupowanie 70.22.11.0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” oraz grupowanie 70.22.13.0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem”. Pierwsze grupowanie obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji), drugie zaś obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu strategii i działalności marketingowej danej organizacji.

W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Doradcze spełniają kryteria PKWiU dział 70, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług Doradczych należało będzie stosować 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług doradczych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacji z dnia 25 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.447.2021.1.MD.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej opisanego stanu faktycznego i potwierdzenie prawidłowości i zasadności przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pojęciem usług należy rozumieć:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Z kolei, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona 

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

Stosownie do art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 9 ust. 1, ust. 1a oraz ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

1a. Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

1b. Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

-prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;

-rozliczał się Pan w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej, tj. do końca 2021 roku, podatkiem liniowym (zgodnie z art. 30c ustawy o PIT) i prowadził Pan (oraz prowadzi dalej) księgę przychodów i rozchodów (KPiR);

-w 2022 roku złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przewidzianym przepisami terminie (do dnia 20 lutego 2022 r.) i w ten sposób opodatkowuje Pan swoje przychody;

-w 2021 roku Pana przychody podatkowe z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz nie prowadził Pan w 2021 roku działalności gospodarczej w formie spółki a także nie wykonywał i nie wykonuje Pan czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy);

-nie zachodzą też w stosunku do Pana inne okoliczności wskazane w art. 8 ustawy;

-nie złożył Pan także oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy;

-Pana działalność nie stanowi wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy;

-nie osiąga Pan przychodów z innych źródeł niż prowadzona działalność gospodarcza lub ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło, powołania do zarządu) lub z tytułu wynajmu nieruchomości.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy, stwierdzić należy, że spełnia Pan wszystkie ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, Pana przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W odniesieniu do stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ich wysokość została ustalona przez ustawodawcę w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast według art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan:

-Usługi pośrednictwa komercyjnego – pośrednictwa w interesach, które sklasyfikował Pan pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”;

-Usługi doradcze (które nie będą stanowić usług doradczych związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym), które sklasyfikował Pan pod kodem PKWiU 70.22.11.0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” oraz PKWiU 70.22.13.0 0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem” – zależnie od szczegółowego przedmiotu udzielanej konsultacji (realizowanej usługi doradczej).

Ponadto, wskazał Pan, że świadcząc usługi różnego rodzaju będzie Pan prowadzić ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy, w formie pozwalającej na ustalenie prawidłowości rozliczeń ryczałtu w różnej wysokości, w stosunku do usług opodatkowanych różnymi jego stawkami.

Zatem, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawyo zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniami: PKWiU 70.22.11.0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” oraz PKWiU 70.22.13.0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem” – zależnie od szczegółowego przedmiotu udzielanej konsultacji (realizowanej usługi doradczej) są opodatkowane 15% stawką ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, przychody ze świadczenia będących przedmiotem złożonego wniosku Usług Pośrednictwa są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, natomiast przychody ze świadczenia Usług Doradczych są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%.

Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 i nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji informujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00