Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.247.2023.1.MR

Dotyczy możliwości skorzystania z ulgi dla seniora.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 3 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi dla seniora.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani nauczycielem zatrudnionym na umowę o pracę w Szkole Podstawowej (…). Podlega Pani z tytułu uzyskiwanych przychodów ze stosunku pracy ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1009 z późn. zm.). Przez cały rok 2022 wszystkie Pani dochody były pomniejszane o potrącaną zaliczkę na podatek dochodowy: od stycznia do czerwca w wysokości 17%, a od lipca do grudnia w wysokości 12%.

11 maja 2022 r. wystąpiła Pani do ZUS o ustalenie prawa do emerytury. 25 maja 2022 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny, ale nie złożyła Pani do pracodawcy pisemnego oświadczenia o spełnieniu warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie pobieraniu zaliczki na poczet podatku.

14 czerwca 2022 r. otrzymała Pani decyzję ZUS o przyznaniu emerytury z rekompensatą w kwocie zaliczkowej. Wypłata emerytury podlegała zawieszeniu, gdyż kontynuowała Pani zatrudnienie.

W sierpniu 2022 r. podjęła Pani decyzję o rozwiązaniu umowy o pracę i przejściu na emeryturę. 29 sierpnia 2022 r. rozwiązała Pani umowę o pracę z pracodawcą.

1 sierpnia 2022 r. wypłacono Pani wynagrodzenie za sierpień oraz wypłacono wynagrodzenie urlopowe nauczycieli za sierpień 2022 r. W związku z przejściem na emeryturę otrzymała Pani odprawę emerytalną, która została wypłacona 29 sierpnia 2022 r. Również 29 sierpnia 2022 r. złożyła Pani do ZUS wniosek o ustalenie wysokości i podjęcie emerytury.

5 września 2022 r. otrzymała Pani z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych decyzję o ustaleniu wysokości i podjęciu wypłaty emerytury z FUS i okresowej emerytury kapitałowej – zapisano, że podejmują wypłatę od 1 sierpnia 2022 r., tj. od miesiąca w którym zgłoszono wniosek. Zakład ustalił płatności świadczenia na 1 dzień każdego miesiąca. Pierwszą emeryturę wypłacono Pani 12 września 2022 r.

1 września 2022 r. ponownie podjęła Pani pracę u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę. Pierwsze wynagrodzenie na podstawie tej umowy otrzymała Pani za miesiąc wrzesień 2022 r., wypłata nastąpiła 1 września 2022 r.

Za pracę w Szkole Podstawowej (...) w 2022 r. Pani przychód przed uzyskaniem wieku emerytalnego wynosił: 41.247,02 zł, natomiast 78.199,71 zł po osiągnięciu wieku emerytalnego (na podstawie PIT-11). Za pracę o umowę zlecenia z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w (…) uzyskała Pani po osiągnięciu wieku emerytalnego przychód 1.167,95 zł pomniejszony o składki na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczkę na podatek w wysokości 12% pobraną przez płatnika (wypłata 18 lipca 2022 r.). Łączny przychód na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia po osiągnięciu wieku emerytalnego wyniósł 79.367,66 zł.

Ze względu na fakt niezłożenia do pracodawcy oświadczenia o spełnieniu warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 i nie pobieraniu zaliczki na poczet podatku, w rocznym zeznaniu podatkowym za rok 2022 r. będzie Pani stosowała ulgę dla pracujących seniorów uwzględniając okres od ukończeniu 60 lat (25 maja 2022 r.) do dnia kiedy zaczęła Pani pobierać emeryturę.

Pytanie

Czy zgodnie z obowiązującym zapisem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 154 (tzw. ulga dla seniora) przychody uzyskane przez Panią w sierpniu tzn. wynagrodzenie za sierpień (wypłata 1 sierpnia 2022 r.), wynagrodzenie urlopowe za sierpień (wypłata 1 sierpnia 2022 r.), odprawa emerytalna (wypłata 29 sierpnia 2022 r.) oraz wynagrodzenie za wrzesień (wypłacone 1 września) spełniają warunki ulgi podatkowej dla seniora i są zwolnione od podatku, jeżeli decyzja ZUS z 5 września 2022 r. zawiera informację, o podjęciu wypłaty od 1 sierpnia 2022 r., a faktycznie pierwsza wypłata emerytury nastąpiła 12 września 2022 r.?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym tzw. ulga dla pracującego seniora, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 w okresie od uzyskania wieku emerytalnego 25 maja 2022 r do dnia otrzymania pierwszej emerytury 12 września 2022 r. spełniała Pani wszystkie warunki do zwolnienia podatkowego.

Podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Miała Pani ukończone 60 lat, ponieważ urodziła się Pani 25 maja 1962 r. Nabyła Pani uprawnienia emerytalne 25 maja 2022 r. Dnia 14 czerwca 2022 r. otrzymała Pani decyzję ZUS o przyznaniu emerytury, której wypłata została zawieszona ze względu na kontynuowanie zatrudnienia. 29 sierpnia 2022 r. rozwiązała Pani umowę o pracę. Dnia 29 sierpnia 2022 r. wypłacono Pani odprawę emerytalną. 29 sierpnia 2022 r. złożyła Pani wniosek do ZUS o wypłatę emerytury. 1 września 2022 r. ponownie podjęła Pani pracę u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę. 5 września 2022 r. otrzymała Pani z ZUS decyzję o wypłacie emerytury i podjęciu jej od 1 sierpnia 2022 r. (ustalono datę wypłaty na 1 dzień każdego miesiąca), ale pierwszą emeryturę wypłacono Pani 12 września 2022 r. Po otrzymaniu wypłat za sierpień i wypłaty 1 września 2022 r., czyli w okresie 25 maja 2022 r. do 12 września 2022 r. nie pobierała Pani emerytury. Zgodnie z ustawą emerytalną przejście na emeryturę następuje po rozwiązaniu umowy o pracę dlatego mogła Pani przejść na emeryturę dopiero po rozwiązaniu umowy o pracę co nastąpiło 29 sierpnia 2022 r.

W okresie, o który Pani pyta, uzyskiwała Pani przychody ze stosunku pracy (umowa o pracę). Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł. Po osiągnięciu wieku emerytalnego Pani łączny przychód w roku 2022 r. z umowy o pracę i umowy zlecenia wyniósł 79.367,66 zł, czyli poniżej kwoty 85 528 zł. W Pani przypadku zwolnienie od podatku dotyczy tylko części tej kwoty wobec tego nie przekracza limitu zwolnienia 85.528 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania.

W myśl powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 586 i 2320),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723 i 2320),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 291, 353, 794, 1621 i 1981),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236).

W myśl natomiast tego przepisu w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 6 lit. a) tiret 5 ustawy z dnia z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) i mającym zastosowanie do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są również przychody z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 21 ust. 44 tej ustawy wynika, że:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

Na mocy art. 32 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 152-154, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień. W oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika. Płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika. Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie.

Zgodnie z art. 32 ust. 1h ww. ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1g, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Mając na uwadze przedstawione przez Panią informacje i cytowane powyżej przepisy, należy wskazać, że przysługuje Pani zwolnienie zgodnie z założeniami ulgi dla seniora, ponieważ wszystkie świadczenia od pracodawcy uzyskała Pani przed dniem wpływu pierwszej emerytury. Ponadto z tytułu uzyskania przychodów ze stosunku pracy podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, świadczenia.

Okoliczność późniejszego przyznania i wypłacenia świadczenia emerytalnego nie będzie miała wpływu na prawo do zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do przychodów uzyskanych we wskazanym przez Panią okresie. Zauważyć bowiem należy, że warunek „nieotrzymywania emerytury lub renty”, tj. wypłacenia emerytury lub renty – jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego – powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty wynagrodzenia/świadczenia z tytułu istniejącego stosunku pracy.

Skoro nie złożyła Pani swojemu pracodawcy oświadczenia o prawie do zastosowania ulgi dla seniora i pracodawca opodatkował wypłacone Pani wynagrodzenie, ekwiwalent za urlop oraz odprawę emerytalną, to z prawa do ulgi dla seniora, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może Pani zatem skorzystać w zeznaniu rocznym za 2022 r. do wysokości przychodu nieprzekraczającego kwoty 85.528 zł.

Pani stanowisko należało więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00