Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.38.2023.2.BJ

W zakresie ustalenia: 1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na podstawie wystawionych faktur, w związku z zawartą umową sponsoringu, zgodnie z art. 15 ust. 1 uCIT, 2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie Stowarzyszenia, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 uCIT).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jestprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na podstawie wystawionych faktur, w związku z zawartą umową sponsoringu, zgodnie z art. 15 ust. 1 uCIT,

2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie Stowarzyszenia, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 uCIT).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 22 marca 2023 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.38.2023.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 12 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką handlową w rozumieniu art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.

Spółka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: uCIT) od całości swoich dochodów w Polsce (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy) oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rok obrotowy i podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka prowadzi księgi rachunkowe i jest zobligowana do sporządzania oraz składania sprawozdań finansowych.

Spółka oferuje kompleksową obsługę w zakresie usług: transportowych, logistycznych oraz magazynowych. Stanowi to podstawowy przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Usługi są świadczone na terenie całej Europy.

W ramach działań reklamowych swojego przedsiębiorstwa, Spółka zawarła umowę sponsoringu (dalej: „Umowa”) ze Stowarzyszeniem X (dalej: „Sponsorowany”). Działanie to ma na celu poprawę rozpoznawalności oraz odbioru Sponsora, co z założenia ma się przyczynić do wzrostu zainteresowania usługami świadczonymi przez Spółkę, a co za tym idzie również do wzrostu jej przychodów.

Stowarzyszenie zostało założone przez Sponsorowanego w 2010 roku i jest wpisane do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Sponsorowany jest czynnym podatnikiem VAT.

Jak zostało wskazane w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach - „Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych”. W związku z tym należy uznać, że działalność Sponsorowanego nie jest nastawiona na osiąganie zysku.

Zgodnie z KRS celem działania organizacji jest:

1. Krzewienie wśród społeczeństwa wiedzy i kultury motoryzacyjnej.

2. Działanie na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

3. Rozwój masowego i kwalifikowanego sportu motorowego.

4. Rozwój ratownictwa drogowego wśród członków stowarzyszenia i sympatyków.

5. Rozwój kwalifikowanej i rekreacyjnej turystyki motorowej.

6. Ochrona praw i interesów posiadaczy i użytkowników pojazdów samochodowych.

Stowarzyszenie założone przez Sponsorowanego zrzesza członków zespołów rajdowych, którzy biorą udział m.in. w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Europy, Polski i Słowacji, ale także w innych wybranych rajdach. Szczegółowy wykaz rajdów, w których mają wziąć udział załogi jest wyszczególniony w załączniku do umowy.

W ramach zawartej umowy Sponsorowany zobowiązuje się do:

- umieszczenia na samochodach, które będą brały udział w rajdach logo Sponsora

- umieszczenia na kombinezonach oraz ubraniach zespołu logo Sponsora

- udzielenia Sponsorowi statusu oficjalnego sponsora samochodu

- obsługę Public Relations zespołu rajdowego, tj. zapewnienie serwisu prasowego przed i po każdej eliminacji

- uczestnictwa zespołów rajdowych w imprezach integracyjnych Sponsora

- udostępniania wizerunków zespołów rajdowych na potrzeby materiałów reklamowych oraz gadżetów Sponsora

Sponsorowany zapewnia również, że starty zespołów będą wspierane medialnie, a członkowie zespołu rajdowego będą postępować zgodnie z zasadami rywalizacji sportowej opartej na zasadach Fair Play. Wykonywanie obowiązków związanych z umową odbywa się z poszanowaniem wizerunku oraz uwzględnieniem interesu Sponsora, co jest kluczowym elementem przy tego typu umowach.

Umowa obejmuje cały rok kalendarzowy, a wynagrodzenie jest określone w kwocie stałej. Przy czym strony zastrzegły, że kwota wynagrodzenia jest zależna od zakresu świadczeń i w razie nieprzewidywalnych zmian może ulec zmianie. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie faktur wystawianych przez Sponsorowanego do 10 dnia każdego miesiąca, które będą wystawiane w walucie euro lub polskich złotych.

Wynagrodzenie otrzymywane przez Sponsorowanego jest ekwiwalentne w stosunku do wykonywanych przez niego świadczeń. W razie gdyby zakres świadczeń okazał się węższy lub szerszy niż określony w umowie, strony przewidują ustalenie nowej wartości wynagrodzenia, w formie pisemnego aneksu pod rygorem nieważności.

Sponsorowany nie posiada dowolności w zakresie wykorzystania otrzymywanego wynagrodzenia, gdyż w ramach zawartej umowy oświadcza, że zostanie spożytkowane w ściśle określony sposób. Wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy ma zostać przeznaczone na:

- realizowanie programów szkolenia sportowego

- zakup sprzętu sportowego

- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach

- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego

- pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem zespołów mechaników zajmujących się przygotowaniem samochodów do startu w rajdach, ale także obsługą samochodów podczas treningów

W ocenie Wnioskodawcy przeznaczenie wynagrodzenia otrzymywanego przez Sponsorowanego na określone powyżej cele będzie mieć pozytywny wpływ na poprawę warunków uprawnia sportu przez członków klubu sportowego, działającego w ramach Stowarzyszenia.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 12 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca wskazał, że: powoływany przepis art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma następujące brzmienie: „Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.” W ocenie Wnioskodawcy Stowarzyszenie, z którym podpisał umowę sponsoringową jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.

Wskazuje na to brzmienie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, zgodnie z którym: „Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych”. W związku z przytoczoną definicją Wnioskodawca uważa, że skoro prowadzenie działalności w formie stowarzyszenia co do zasady wyklucza działalność o celach zarobkowych to nie można uznać, że taka działalność jest prowadzona jest w celu osiągnięcia zysku.

W ocenie Wnioskodawcy świadczyć może o tym także art. 38 ustawy o ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, zgodnie z którym: „Majątek zlikwidowanego stowarzyszenia przeznacza się na cel określony w statucie lub w uchwale walnego zebrania członków (zebrania delegatów) o likwidacji stowarzyszenia. W razie braku postanowienia statutu lub uchwały w tej sprawie, sąd orzeka o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny.” Stosownie do przytoczonego przepisu Wnioskodawca uważa, że nie może być działaniem w celu osiągniecia zysku prowadzenie działalności w formie, która przy likwidacji wyklucza podział majątku pomiędzy jego członków.

Ponadto Stowarzyszenie, z którym podpisana została umowa sponsoringowa przeznacza całość otrzymywanych środków na realizację celów statutowych i nie przeznacza zysku do podziału między swoich członków lub pracowników.

Wnioskodawca uważa, że są to przesłanki wskazujące na spełnienie warunku „niedziałania w celu osiągnięcia zysku”.

W ocenie Wnioskodawcy warunek „działania na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego” również jest spełniony. Jak zostało wskazane we wniosku organem sprawującym nadzór nad Stowarzyszeniem jest Prezydent Miasta. W związku z tym Stowarzyszenie działa na obszarze tej samej jednostki samorządu terytorialnego co Wnioskodawca.

Stowarzyszenie, z którym Wnioskodawca podpisał umowę sponsoringową nie jest także podmiotem należącym do sektora finansów publicznych.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, że Stowarzyszenie spełnia wszelkie kryteria, które zostały wskazane w przepisie, na który powołuje się art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca podpisał umowę ze Stowarzyszeniem X, wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Krajowej Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy.

Umowa jest podpisana na okres trwania sezonu rajdowego. W związku z tym podpisywana jest na czas określony, który obejmuje okres roku kalendarzowego tj. od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Sponsorowany w ramach zawartej umowy, zobowiązał się do:

- umieszczenia na samochodach, które będą brały udział w rajdach logo Sponsora

- umieszczenia na kombinezonach oraz ubraniach zespołu logo Sponsora

- udzielenia Sponsorowi statusu oficjalnego sponsora samochodu

- obsługę Public Relations zespołu rajdowego, tj. zapewnienie serwisu prasowego przed i po każdej eliminacji

- uczestnictwa zespołów rajdowych w imprezach integracyjnych Sponsora

- udostępniania wizerunków zespołów rajdowych na potrzeby materiałów reklamowych oraz gadżetów Sponsora

Działania w związku z realizacją umowy sponsoringowej mają charakter reklamowy. Umieszczenie logo na samochodach, kombinezonach oraz ubraniach zespołu, a przede wszystkim posiadanie przez Wnioskodawcę statusu oficjalnego sponsora samochodu sprawia, że wizerunek zespołu i Sponsora stają się zespolone. Wnioskodawca poprzez umowę sponsoringową ma zamiar wykorzystać efekt kojarzenia, za pomocą którego pozytywny obraz Sponsorowanego przenosi się na Sponsora. W związku z tym każdy sukces sportowy Sponsorowanego przenoszony jest również na Sponsora.

Celem Wnioskodawcy jest promowanie Spółki, a nie tylko konkretnego produktu. Chodzi zatem także o zwiększenie widoczności marki. Jak zostało wskazane we wniosku Wnioskodawca oferuje kompleksową obsługę w zakresie usług: transportowych, logistycznych oraz magazynowych. Usługi są świadczone na terenie całej Europy. Jest to istotne w kontekście udziału Sponsorowanego w wyścigach rajdowych na terenie całej Europy. Na skutek tego logo Sponsora może zaistnieć szerzej nie tylko w relacjach z rodzimych, ale także zagranicznych mediów z państw Europy, które są atrakcyjnym rynkiem zbytu świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

W związku z tym zawarcie umowy sponsoringowej ze Stowarzyszeniem ma na celu poprawę rozpoznawalności oraz odbioru Wnioskodawcy.

Wnioskodawca poprzez nabycie usług reklamowych, w związku z umową sponsoringową wykorzystuje popularność dyscypliny rajdów samochodowych do promowania swojej własnej marki. Wykorzystanie sponsoringu jako metody promocji ma mieć wpływ na powstawanie pozytywnych skojarzeń u klientów docelowych, a także oddziaływać na potencjalnych klientów.

Działania reklamowe przejawiają się m.in. poprzez umieszczenie logo Wnioskodawcy na samochodach, kombinezonach czy też ubraniach zespołu. Ma to na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy, bazując na założeniu, że jakość prezentowana przez sponsorowanego przeniesie się na postrzeganie jego marki.

W odpowiedzi na pytanie o treści: W jaki sposób pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem zespołów mechaników zajmujących się przygotowaniem samochodów do startu w rajdach oraz obsługą samochodów podczas treningów wpisuje się w wydatkowanie uzyskanych od Państwa środków na cel wymieniony w art. 28 ust. 2 pkt 1-5 ustawy o sporcie.

Wnioskodawca wyjaśnił, że sporty motorowe należą do kategorii sportów, w których na ostateczny rezultat ogromny wpływ mają kwestie sprzętowe. Wskazane jest zatem posiadanie jak najmniej awaryjnego samochodu. Odpowiednie przygotowanie samochodów do startów zmniejsza ryzyko wystąpienia awarii podczas zawodów. Niezawodność samochodu jest czynnikiem, który ostatecznie może przełożyć się na uzyskanie przewagi nad przeciwnikami, którzy nie ukończą wyścigu z powodu awarii lub podczas cyklu zawodów nie poradzą sobie z usterką na czas.

Za każdym sukcesem w tym sporcie stoi nie tylko zawodnik i pilot, ale cały zespół ludzi, w tych także mechanicy, którzy wspierają załogi rajdowe przed i podczas zawodów, jak i podczas treningów na torze.

Nie ulega zatem wątpliwości, że obecność zespołu mechaników pozwala prowadzić jakąkolwiek rywalizacje w tym sporcie. Odrywają oni kluczową role w ostatecznym sukcesie. Konsekwencją braku zespołu mechaników byłoby wycofywanie się z wyścigów nawet po wystąpieniu drobniejszych usterek. Ich obecność pozwala także na bieżąco reagować na zmieniające się warunki podczas zawodów. Park maszyn z zespołem mechaników jest czymś nieodzownym w tej kategorii sportu.

W związku z tym Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem zespołu mechaników zajmujących się (i) przygotowaniem samochodów do startu w rajdach oraz (ii) obsługą samochodów podczas treningów wpisuje się kolejno w wydatkowanie środków na: (i) pokrycie kosztów uczestnictwa w zawodach (pkt 1) oraz (ii) realizację programów szkolenia sportowego (pkt 3).

W ocenie Wnioskodawcy pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem zespołu mechaników zajmujących się przygotowaniem samochodów do startu w rajdach oraz obsługą samochodów podczas treningów wpisuje się w wydatkowanie środków na cel wymieniony w art. 28 ust. 2 pkt 1-5 ustawy o sporcie.

W odpowiedzi na pytanie o treści: Czy środki pieniężne przeznaczone przez Państwa na rzecz Stowarzyszenia wpłyną na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków tego Stowarzyszenia lub zwiększą dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez to Stowarzyszenie (w jaki sposób)?

Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z umową sponsoringową Stowarzyszenie jest zobowiązane przeznaczyć w pełni wynagrodzenie otrzymane w związku z umową sponsoringową na:

- realizowanie programów szkolenia sportowego,

- zakup sprzętu sportowego,

- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

- pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem zespołów mechaników zajmujących się przygotowaniem samochodów do startu w rajdach, ale także obsługą samochodów podczas treningów.

Wnioskodawca odpowiadając na to pytanie wskazuje, że w sportach motorowych dużą rolę odgrywają kwestie sprzętowe. Nie ulega wątpliwości, że przeciążenia jakimi poddawane są samochody podczas rajdów i treningów są istotnie większe niż podczas poruszania się w normalnych warunkach drogowych, ma to wpływ na przyśpieszone zużycie części. W związku z tym podczas zawodów i treningów trzeba posiadać nie tylko zespół mechaników, ale także części zamienne. Komfort ich posiadania pozwala Sponsorowanemu skupić się jedynie na sporcie. Bez zastanawiania się czy będzie miał fundusze by przygotować i pojawić się w następnych zawodach. W związku z tym otrzymane środki pieniężne pozwolą osiągnąć komfort psychiczny, który w sporcie jest niezbędny do osiągania sukcesów.

Nie ulega także wątpliwości, że za otrzymane wynagrodzenie w związku z umową sponsoringową stowarzyszenie będzie mogło nabyć lepszy sprzęt, którego posiadanie może przełożyć się na lepsze wyniki sportowe.

Członkowie Stowarzyszenia będą mogli także odbyć większą liczbę treningów na torach wyścigowych oraz wziąć udział w większej ilości zawodów.

W związku z tym przeznaczenie tych środków pieniężnych na powyższe cele sprawi, że członkowie Stowarzyszenia będą mogli skupić się jedynie na kwestiach sportowych i treningach.

W ocenie Wnioskodawcy środki pieniężne przekazane na rzecz Stowarzyszenia w ramach umowy sponsoringowej będą miały pozytywny wpływ na warunki uprawiania sportu przez członków tego Stowarzyszenia.

Co istotne Stowarzyszenie prowadzi także wielopłaszczyznowe działania w zakresie szkoleń i treningów. Aktywnie prowadzi zajęcia z młodzieżą i przyszłymi adeptami sportów motorowych poprzez dokonywanie wizytacji w szkołach, podczas których prowadzone są rozmowy z uczniami. Stowarzyszenie oferuję indywidualne treningi dla młodych zawodników, a także towarzyszy im w trakcie rozwoju ich profesjonalnej kariery. Stowarzyszenie buduje świadomość dzieci, młodzieży i kibiców jak bezpiecznie zachowywać się na drodze oraz w trakcie rajdów sportowych. Stowarzyszenie uczestniczyło również w programie „Bezpieczna droga do szkoły” w ramach cyklu spotkań z uczniami.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, że przeznaczenie tych środków pieniężnych na powyższe cele sprawi, że zwiększy się dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez to Stowarzyszenie.

Wydatki z tytułu umowy, o której mowa we wniosku pozostają i będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i będą ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu. Nie będą miały jednak związku z konkretnym przychodem. Jak zostało wskazane w treści wniosku: „Zawarcie Umowy ma na celu przede wszystkim wpłynąć na potencjalny wzrost przychodów Spółki z tytułu świadczonych usług i dostaw towarów. W założeniu ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na promocję (reklamę) w ramach umowy sponsoringu mają przyczyniać się m.in. do rozpowszechniania informacji na temat Spółki oraz świadczonych przez nią usług, a także promowania marki. Realizacja tych celów może mieć bowiem wpływ na wzrost sprzedaży oferowanych przez Spółkę towarów oraz usług i w konsekwencji uzyskiwanych przez nią przychodów.”

Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Poniesione wydatki zostały pokryte z zasobów majątkowych podatnika i mają charakter definitywny. W związku z czym nie zostały i nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie.

Pytania

1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na podstawie wystawionych faktur, w związku z zawartą umową sponsoringu, zgodnie z art. 15 ust. 1 uCIT?

2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie Stowarzyszenia, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 uCIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, wydatków ponoszonych na podstawie wystawionych faktur, w związku z zawartą umową sponsoringu, zgodnie z art. 15 ust. 1 uCIT.

2. Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie Stowarzyszenia, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 uCIT).

Uzasadnienie Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z umową sponsoringową zawartą ze Stowarzyszeniem, stanowią w całości koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 uCIT, w momencie ich poniesienia przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 uCIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 uCIT.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdy koszt poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej i podatkowej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje przynależność danego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Powyższe oznacza, że dla kwalifikacji podatkowej danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów istotne znaczenie ma cel, w jakim został on poniesiony. Wydatek może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodów istnieje związek przyczynowy.

W konsekwencji, uznać należy, że wydatek poniesiony przez podatnika stanowi dla niego koszt uzyskania przychodów, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1. Wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

2. Wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów (racjonalny charakter).

3. Wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku wydatek musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik)

4. Wydatek musi mieć charakter definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona.

5. Wydatek musi być właściwie udokumentowany.

6. Wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 uCIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 uCIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Sponsoring jest definiowany jako: „umowa partnerska, w której sponsor przekazuje podmiotowi sponsorowanemu środki konieczne do realizacji jego celów, w zamian za wykorzystanie tkwiącego w nim potencjału komercyjnego, który umożliwia promocję wizerunku przedsiębiorstwa, jego marek czy produktów. Dzięki udziałowi we wspieranej inicjatywie uzyskuje się efekt kojarzenia z tym, co ona sobą reprezentuje, a pozytywny obraz sponsorowanego przenosi się na sponsora. Znak sponsora towarzyszy imprezom lub działaniu sponsorowanych instytucji." (za: https://mfiles.pl/pl/index.php/Sponsoring)

Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych - żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 353 (1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, która zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.

Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także popularyzować nazwę Spółki na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).

W ocenie Wnioskodawcy Umowa wskazana w opisie stanu faktycznego zalicza się do tzw. sponsoringu właściwego, bowiem w zamian za przekazanie środków pieniężnych Sponsor otrzymuje od Sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym. Stanowi to w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych mających na celu promowanie Spółki, a nie tylko konkretnego produktu. Oznacza to również, że wydatki ponoszone na ten cel nie mają charakteru darowizny.

Zawarcie Umowy ma na celu przede wszystkim wpłynąć na potencjalny wzrost przychodów Spółki z tytułu świadczonych usług i dostaw towarów. W założeniu ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na promocję (reklamę) w ramach umowy sponsoringu mają przyczyniać się m.in. do rozpowszechniania informacji na temat Spółki oraz świadczonych przez nią usług, a także promowania marki. Realizacja tych celów może mieć bowiem wpływ na wzrost sprzedaży oferowanych przez Spółkę towarów oraz usług i w konsekwencji uzyskiwanych przez nią przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że wskazane wydatki mają racjonalny charakter i mogą potencjalnie przyczynić się do zwiększenia przychodów spółki. Wydatki są udokumentowane fakturami wystawionymi przez Sponsorowanego. Z drugiej strony usługi świadczone przez Sponsorowanego są udokumentowane licznymi materiałami zdjęciowymi oraz filmowymi. Ostatecznie wydatki zostały pokryte z zasobów majątkowych podatnika i mają charakter definitywny (nie zostaną zwrócone podatnikowi w jakikolwiek sposób).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wydatki z tytułu umowy sponsoringu udokumentowane fakturami wystawionymi przez Sponsorowanego, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Ad. 2

Zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 uCIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 uCIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Natomiast zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1 uCIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 r., na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy.

W przepisie art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, klub sportowy został zdefiniowany jako: „działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku”.

W ocenie Wnioskodawcy stowarzyszenie będące stroną umowy sponsoringowej spełnia oba warunki do bycia uznanym za klub sportowy w świetle powyższej definicji, gdyż jak wynika z KRS organem sprawującym nadzór nad nim jest Prezydent Miasta. Natomiast jak zostało wskazane w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach - „Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych”.W związku z tym należy uznać, że prowadzenie działalność w formie stowarzyszenia co do zasady wyklucza nastawienie na osiąganie zysku.

Kolejnym z warunków do spełnienia w świetle powyższych przepisów jest przeznaczenie finansowania na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie. Jak zostało wskazane w przepisie finansowanie może być przeznaczone w szczególności na:

1) realizację programów szkolenia sportowego,

2) zakup sprzętu sportowego,

3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.

Zdaniem Wnioskodawcy budzi wątpliwość czy ustawodawca wskazując na cele w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie wymaga również by poprzez finansowanie został osiągnięty efekt w postaci wpłynięcia na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub na zwiększenie dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub. Jednakże w ocenie Wnioskodawcy uzyskane finansowanie będzie miało pozytywny wpływ na poprawę warunków uprawniania sportu przez członków klubu sportowego - należy zatem uznać, że i ten warunek zostanie spełniony.

Jak wspomniano w opisie stanu faktycznego, Sponsorowany w Umowie zobowiązuje się do spożytkowania otrzymywanego wynagrodzenia w ściśle określony sposób i nie posiada dowolności w tym zakresie. Wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy ma zostać przeznaczone na:

- realizowanie programów szkolenia sportowego

- zakup sprzętu sportowego

- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach

- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego

- pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem zespołów mechaników zajmujących się przygotowaniem samochodów do startu w rajdach, ale także obsługą samochodów podczas treningów.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe zapisy w Umowie będą wystarczające do uznania, że warunek określony w art. 18ee ust. 2 pkt 1 uCIT (dotyczący przeznaczenia środków finansowych otrzymanych przez klub sportowy) jest spełniony. Wnioskodawca nie będzie gromadzić od Sponsorowanego dokumentów, które będą to potwierdzać, gdyż w jego opinii z ustawy nie wynika taki obowiązek.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że będzie mógł odliczyć łącznie 150% poniesionych kosztów z tyt. zawartej umowy sponsoringowej ze Stowarzyszeniem - przy czym, 100% kosztów zostanie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 uCIT, a następnie 50% tych samych kosztów w ramach ulgi sponsoringowej (jako dodatkowa preferencja w podatku dochodowym od osób prawnych) ponownie jako odliczenie od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 uCIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena czy Stowarzyszenie, z którym Wnioskodawca podpisał umowę sponsoringową jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Kwestia ta nie została uregulowana przepisami prawa podatkowego, a tym samym nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Wskazanie Wnioskodawcy w tym zakresie potraktowano, jako niepodlegający ocenie element opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy w tym miejscu zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na źródła:

- z zysków kapitałowych oraz

- z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Wydzielając na gruncie ustawy o CIT odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych - ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.

Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).

Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.

W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.

Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.

W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych. W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo – skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm., dalej: „ustawa o sporcie”),

sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl art. 3 ustawy o sporcie,

1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Na mocy art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18ee.

Zgodnie z art. 18ee ustawy o CIT,

 1. Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50%kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

 1) sportową,

 2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

 3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

 2. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

 1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

 2) stypendium sportowego;

 3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2171).

 3. Przez stypendium sportowe, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.

 8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

 9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.

10.Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, finansowanie klubu sportowego musi zostać przeznaczone na:

1) realizację programów szkolenia sportowego,

2) zakup sprzętu sportowego,

3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Ulga sponsoringowa (CSR: ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.

W ramach realizacji ulgi koszty mogą być poniesione również na imprezę sportową niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.

Na podstawie art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, masową imprezą sportową jest impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

- stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,

- terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000. (…)

Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy CIT(Druk sejmowy Nr 1532).

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia opisu sprawy wynika m.in., że Spółka oferuje kompleksową obsługę w zakresie usług: transportowych, logistycznych oraz magazynowych. Usługi są świadczone na terenie całej Europy.

W ramach działań reklamowych swojego przedsiębiorstwa, Spółka zawarła umowę sponsoringu ze Stowarzyszeniem X. Działanie to ma na celu poprawę rozpoznawalności oraz odbioru Sponsora, co z założenia ma się przyczynić do wzrostu zainteresowania usługami świadczonymi przez Spółkę, a co za tym idzie również do wzrostu jej przychodów.

Stowarzyszenie zostało założone przez Sponsorowanego w 2010 roku i jest wpisane do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Stowarzyszenie spełnia wszelkie kryteria, które zostały wskazane w przepisie, na który powołuje się art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Umowa jest podpisana na okres trwania sezonu rajdowego i podpisywana jest na czas określony, który obejmuje okres roku kalendarzowego, tj. od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Zgodnie z KRS celem działania organizacji jest:

1. Krzewienie wśród społeczeństwa wiedzy i kultury motoryzacyjnej.

2. Działanie na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

3. Rozwój masowego i kwalifikowanego sportu motorowego.

4. Rozwój ratownictwa drogowego wśród członków stowarzyszenia i sympatyków.

5. Rozwój kwalifikowanej i rekreacyjnej turystyki motorowej.

6. Ochrona praw i interesów posiadaczy i użytkowników pojazdów samochodowych.

Stowarzyszenie założone przez Sponsorowanego zrzesza członków zespołów rajdowych, którzy biorą udział m.in. w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Europy, Polski i Słowacji, ale także w innych wybranych rajdach. Szczegółowy wykaz rajdów, w których mają wziąć udział załogi jest wyszczególniony w załączniku do umowy.

W ramach zawartej umowy Sponsorowany zobowiązuje się do:

- umieszczenia na samochodach, które będą brały udział w rajdach logo Sponsora

- umieszczenia na kombinezonach oraz ubraniach zespołu logo Sponsora

- udzielenia Sponsorowi statusu oficjalnego sponsora samochodu

- obsługę Public Relations zespołu rajdowego, tj. zapewnienie serwisu prasowego przed i po każdej eliminacji

- uczestnictwa zespołów rajdowych w imprezach integracyjnych Sponsora

- udostępniania wizerunków zespołów rajdowych na potrzeby materiałów reklamowych oraz gadżetów Sponsora

Sponsorowany zapewnia również, że starty zespołów będą wspierane medialnie, a członkowie zespołu rajdowego będą postępować zgodnie z zasadami rywalizacji sportowej

opartej na zasadach Fair Play. Wykonywanie obowiązków związanych z umową odbywa się z poszanowaniem wizerunku oraz uwzględnieniem interesu Sponsora, co jest kluczowym elementem przy tego typu umowach.

Umowa obejmuje cały rok kalendarzowy, a wynagrodzenie jest określone w kwocie stałej. Przy czym strony zastrzegły, że kwota wynagrodzenia jest zależna od zakresu świadczeń i w razie nieprzewidywalnych zmian może ulec zmianie. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie faktur wystawianych przez Sponsorowanego do 10 dnia każdego miesiąca, które będą wystawiane w walucie euro lub polskich złotych.

Wynagrodzenie otrzymywane przez Sponsorowanego jest ekwiwalentne w stosunku do wykonywanych przez niego świadczeń. W razie gdyby zakres świadczeń okazał się węższy lub szerszy niż określony w umowie, strony przewidują ustalenie nowej wartości wynagrodzenia, w formie pisemnego aneksu pod rygorem nieważności.

Sponsorowany nie posiada dowolności w zakresie wykorzystania otrzymywanego wynagrodzenia, gdyż w ramach zawartej umowy oświadcza, że zostanie spożytkowane w ściśle określony sposób. Wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy ma zostać przeznaczone na:

- realizowanie programów szkolenia sportowego

- zakup sprzętu sportowego

- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach

- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego

- pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem zespołów mechaników zajmujących się przygotowaniem samochodów do startu w rajdach, ale także obsługą samochodów podczas treningów.

Działania w związku z realizacją umowy sponsoringowej mają charakter reklamowy. Umieszczenie logo na samochodach, kombinezonach oraz ubraniach zespołu, a przede wszystkim posiadanie przez Państwa statusu oficjalnego sponsora samochodu sprawia, że wizerunek zespołu i Sponsora stają się zespolone. Poprzez umowę sponsoringową macie Państwo zamiar wykorzystać efekt kojarzenia, za pomocą którego pozytywny obraz Sponsorowanego przenosi się na Sponsora. W związku z tym każdy sukces sportowy Sponsorowanego przenoszony jest również na Sponsora.

Celem Państwa jest promowanie Spółki, a nie tylko konkretnego produktu. Chodzi zatem także o zwiększenie widoczności marki. Jest to istotne w kontekście udziału Sponsorowanego w wyścigach rajdowych na terenie całej Europy. Na skutek tego logo Sponsora może zaistnieć szerzej nie tylko w relacjach z rodzimych, ale także zagranicznych mediów z państw Europy, które są atrakcyjnym rynkiem zbytu świadczonych przez Państwa usług.

W związku z tym zawarcie umowy sponsoringowej ze Stowarzyszeniem ma na celu poprawę rozpoznawalności oraz odbioru Państwa.

Poprzez nabycie usług reklamowych, w związku z umową sponsoringową wykorzystujecie Państwo popularność dyscypliny rajdów samochodowych do promowania swojej własnej marki. Wykorzystanie sponsoringu jako metody promocji ma mieć wpływ na powstawanie pozytywnych skojarzeń u klientów docelowych, a także oddziaływać na potencjalnych klientów.

Działania reklamowe przejawiają się m.in. poprzez umieszczenie Państwa logo na samochodach, kombinezonach czy też ubraniach zespołu. Ma to na celu zbudowanie pozytywnego Państwa wizerunku, bazując na założeniu, że jakość prezentowana przez sponsorowanego przeniesie się na postrzeganie Państwa marki. Jak wskazali Państwo, sporty motorowe należą do kategorii sportów, w których na ostateczny rezultat ogromny wpływ mają kwestie sprzętowe. Wskazane jest zatem posiadanie jak najmniej awaryjnego samochodu. Odpowiednie przygotowanie samochodów do startów zmniejsza ryzyko wystąpienia awarii podczas zawodów. Niezawodność samochodu jest czynnikiem, który ostatecznie może przełożyć się na uzyskanie przewagi nad przeciwnikami, którzy nie ukończą wyścigu z powodu awarii lub podczas cyklu zawodów nie poradzą sobie z usterką na czas.

Za każdym sukcesem w tym sporcie stoi nie tylko zawodnik i pilot, ale cały zespół ludzi, w tych także mechanicy, którzy wspierają załogi rajdowe przed i podczas zawodów, jak i podczas treningów na torze. Jak więc Państwo twierdzicie obecność zespołu mechaników pozwala prowadzić jakąkolwiek rywalizacje w tym sporcie. Odrywają oni kluczową role w ostatecznym sukcesie. Konsekwencją braku zespołu mechaników byłoby wycofywanie się z wyścigów nawet po wystąpieniu drobniejszych usterek. Ich obecność pozwala także na bieżąco reagować na zmieniające się warunki podczas zawodów. Park maszyn z zespołem mechaników jest czymś nieodzownym w tej kategorii sportu.

Pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem zespołu mechaników zajmujących się (i) przygotowaniem samochodów do startu w rajdach oraz (ii) obsługą samochodów podczas treningów wpisuje się kolejno w wydatkowanie środków na: (i) pokrycie kosztów uczestnictwa w zawodach oraz (ii) realizację programów szkolenia sportowego.

Ponadto wskazaliście Państwo, że w sportach motorowych dużą rolę odgrywają kwestie sprzętowe. Przeciążenia jakimi poddawane są samochody podczas rajdów i treningów są istotnie większe niż podczas poruszania się w normalnych warunkach drogowych, ma to wpływ na przyśpieszone zużycie części. W związku z tym podczas zawodów i treningów trzeba posiadać nie tylko zespół mechaników, ale także części zamienne. Komfort ich posiadania pozwala Sponsorowanemu skupić się jedynie na sporcie. Bez zastanawiania się czy będzie miał fundusze by przygotować i pojawić się w następnych zawodach. W związku z tym otrzymane środki pieniężne pozwolą osiągnąć komfort psychiczny, który w sporcie jest niezbędny do osiągania sukcesów.

Za otrzymane wynagrodzenie w związku z umową sponsoringową stowarzyszenie będzie mogło nabyć lepszy sprzęt, którego posiadanie może przełożyć się na lepsze wyniki sportowe. W konsekwencji członkowie Stowarzyszenia będą mogli także odbyć większą liczbę treningów na torach wyścigowych oraz wziąć udział w większej ilości zawodów.

W związku z tym przeznaczenie tych środków pieniężnych na powyższe cele sprawi, że członkowie Stowarzyszenia będą mogli skupić się jedynie na kwestiach sportowych i treningach.

Wskazaliście Państwo również, że środki pieniężne przekazane na rzecz Stowarzyszenia w ramach umowy sponsoringowej będą miały pozytywny wpływ na warunki uprawiania sportu przez członków tego Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie prowadzi także wielopłaszczyznowe działania w zakresie szkoleń i treningów. Aktywnie prowadzi zajęcia z młodzieżą i przyszłymi adeptami sportów motorowych poprzez dokonywanie wizytacji w szkołach, podczas których prowadzone są rozmowy z uczniami. Stowarzyszenie oferuję indywidualne treningi dla młodych zawodników, a także towarzyszy im w trakcie rozwoju ich profesjonalnej kariery. Stowarzyszenie buduje świadomość dzieci, młodzieży i kibiców jak bezpiecznie zachowywać się na drodze oraz w trakcie rajdów sportowych. Stowarzyszenie uczestniczyło również w programie „Bezpieczna droga do szkoły” w ramach cyklu spotkań z uczniami, co przyczynia się do zwiększenia dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez Stowarzyszenie.

Wydatki z tytułu umowy, o której mowa we wniosku pozostają i będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i będą ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu. Nie będą miały jednak związku z konkretnym przychodem. Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Poniesione wydatki zostały pokryte z zasobów majątkowych podatnika i mają charakter definitywny. W związku z czym nie zostały i nie zostaną zwrócone Państwu w jakiejkolwiek formie.

Odnosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że koszty poniesione przez Państwa na podstawie zawartej umowy sponsoringowej, zgodnie z którą Wnioskodawca przekazuje Stowarzyszeniu (Sponsorowanemu) określoną kwotę, a w zamian za przekazane środki pieniężne Stowarzyszenie świadczy na rzecz Państwa wskazane we wniosku usługi reklamowe/promocyjne, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ustawy o CIT. Niewątpliwie wydatki poniesione przez Państwa będą mieć przełożenie na osiągnięcie przychodów Wnioskodawcy - jako wydatki na cele reklamowe, promocyjne.

Podkreślenia wymaga, że ww. wydatki stanowią świadczenie wzajemne, zatem w odniesieniu do poniesionych przez Spółkę wydatków, nie znajduje zastosowania wyłączenie, o którym mowa w cyt. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT.

Jednocześnie wydatki na pokrycie kosztów działalności Stowarzyszenia jednakże wyłącznie poniesione w ramach zawartej przez Państwa umowy sponsoringowej ze Stowarzyszeniem, na realizacje programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, o ile w istocie ponoszenie tych wydatków wpłynęło lub wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków Stowarzyszenia, który otrzymał wskazane we wniosku środki, lub zwiększyło lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez to Stowarzyszenie - będą stanowić koszty poniesione na działalność sportową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. W konsekwencji wydatki ponoszone na inne niż ww. cele (bądź cele określone w art. 18ee ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o CIT) nie będą mogły korzystać z omawianej preferencji podatkowej.

Podkreślić w tym miejscu należy, że Państwa działania wskazane we wniosku wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu albowiem mają na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie i mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez Stowarzyszenie. Innymi słowy koszty ponoszone przez Państwa w zakresie zawartej umowy sponsoringowej kwalifikują się do obszaru działalności sportowej, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT.

Tym samym uznać należy, że Wnioskodawca, z zastrzeżeniem, że osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych będzie miał na podstawie art. 18ee ustawy o CIT możliwość skorzystania z odliczenia 50% kosztów od podstawy opodatkowania poniesionych na sfinansowanie wydatków poniesionych z tyt. zawartej umowy sponsoringowej ze Stowarzyszeniem, o ile oczywiście będą to wydatki, o których mowa w art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT.

W świetle powyższego za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko, zgodnie z którym będziecie posiadali prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, 100% wydatków ponoszonych na podstawie wystawionych faktur, w związku z zawartą umową sponsoringu oraz będziecie mieć prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie wskazanego we wniosku Stowarzyszenia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00