Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.180.2023.5.EC

Skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, stanowiący działalność kantorową, będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz Spółka do której zostanie wniesiony aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować prowadzoną dotychczas działalność polegającą na działalności kantorowej to zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania wyodrębnionej części Pana przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przychód z tytułu wniesienia powyższego aportu do spółki komandytowej będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy – z zastrzeżeniem art. 24 ust. 19 tej ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wniesienia aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 marca 2023 r. (data wpływu 30 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (dalej w skrócie: „JDG”) pod firmą A., NIP (…), jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem VAT. Przeważającym przedmiotem działalności Podatnika jest działalność kantorowa (PKD 66.12.Z Działalność maklerska związana z rynkiem papierów wartościowych i towarów giełdowych) wykonywana na podstawie wpisu do rejestru działalności kantorowej (…) w sieci kantorów stacjonarnych zlokalizowanych głównie w (…).

Jednocześnie w ramach prowadzonej działalności Podatnik prowadzi również działalność handlową (skup i sprzedaż towarów nowych i używanych w tym złota, biżuterii, zegarków, elektroniki, serwis biżuterii i zegarków), która jest prowadzona zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sieci Internet, jak również jest właścicielem nieruchomości w (…) zabudowanej budynkiem biurowo-usługowym, które są przez niego wynajmowane w ramach prowadzonej działalności.

W ramach prowadzonej (bez względu na rodzaj działalności) działalności gospodarczej, Podatnik:

1.Zatrudnia pracowników (w ramach umowy o pracę i umów zleceń);

2.Posiada środki trwałe, oraz wyposażenie;

3.Posiada wartości niematerialne i prawne;

4.Jest stroną licznych umów zobowiązaniowych (w tym umów najmu lokali usługowych, na dostawy mediów, energii elektrycznej);

5.Posiada stany magazynowe;

6.Posiada wykupione domeny i sklepy internetowe, za pośrednictwem których prowadzi działalność handlową.

Podatnik jest jednocześnie wspólnikiem spółki B. sp.k., która została zarejestrowana w KRS dnia (…).06.2016 z zamiarem docelowego przeniesienia do spółki części JDG dotyczącej działalności kantorowej. Aktualnie wspólnikiem posiadającym wkład w wysokości (…) zł jest (...) (komplementariusz) i udział w zyskach 99,9%.

Od 2018 Spółka wynajmuje lokal usługowy w (…), którego część jest podnajmowana na kantor wymiany prowadzony przez firmę A.

Na obecnym etapie Podatnik zamierza dokonać wniesienia aportem do ww. spółki komandytowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej w skrócie: ZCP). W skład ZCP wchodzą składniki materialne w postaci np. sieci wynajmowanych lokali/powierzchni w lokalach handlowych wraz z wyposażeniem (meble, komputery, drukarki fiskalne), składniki niematerialne (np. nazwa, logo, prawa do domeny, oprogramowania, know-how), pracownicy (kasjerzy i pracownicy administracyjni), zobowiązania (np. z umów najmu, leasingu itp.), jak dla działalności kantorowej prowadzona jest wyodrębnioną księgowość w ramach JDG.

Wyżej opisana ZCP obejmująca całą działalność kantorową prowadzoną w ramach JDG ma zostać wniesiona do spółki, a to ze względu na konieczność uporządkowaniu działalności oraz uproszczenia struktury organizacyjnej JDG, co znajduje uzasadnienie chociażby z uwagi na konieczność prowadzenia obecnie dwóch odrębnych księgowości, tj. osobno dla działalności kantorowej w ramach JDG (korzystającej ze zwolnienia z VAT i z obowiązku rejestracji na kasie fiskalnej), a osobno dla pozostałej działalności handlowej przedsiębiorstwa (która co do zasady podlega VAT i obowiązkowi ewidencjonowania na kasie fiskalnej). Działalność kantorowa podlega ponadto szeregowi dodatkowych uregulowań wynikających chociażby z przepisów prawa dewizowego oraz ustawy (…), co też dodatkowo przemawia za koniecznością przeniesienia tej części działalności (ZCP) do osobnego podmiotu, tj. Spółki.

Aport ZCP będzie obejmował wyłącznie działalność kantorową, do spółki komandytowej, w której ww. będzie kontynuowana na podstawie uzyskanego przez Spółkę wpisu do rejestru działalności kantorowej prowadzonego przez (…).

W ramach działalności kantorowej, Podatnik:

- Zatrudnia pracowników w ramach umów o pracę/umów zleceń.

- Wykorzystuje na jej potrzeby sieć wynajmowanych lokali usługowych, w których prowadzone są kantory;

- Jest stroną wielu umów cywilnoprawnych, z których wynikają Jego prawa i obowiązki, w tym jest stroną umów na dostawy mediów (woda, kanalizacja, gaz, wywóz nieczystości, usługi telekomunikacyjne, energia elektryczna, serwisowanie sytemu alarmowego, ochrona). - Jest stroną umów z dostawcami towarów.

- Jest stroną Umów z klientami, relacji z klientelą.

- Posiada szereg środków trwałych, które wykorzystywane są wyłącznie w działalności kantorowej, przykładowo:

a.Drukarki fiskalne;

b.Oprogramowanie kantoru;

c.Sprzęt komputerowy;

d.Meble biurowe;

e.Sejfy;

f.Liczarki pieniędzy;

g.Monitoring i system alarmowy w lokalach;

h.Tablice z kursami walut;

Jest stroną umów leasingowych (jako korzystający) oraz umowy kredytu (jako kredytobiorca).

Na podstawie prowadzonych ksiąg możliwe jest wyodrębnienie przychodów i kosztów podatkowych, związanych wyłącznie z tym rodzajem działalności (działalność kantorowa).

Wykorzystuje wartości niematerialne i prawne, w tym oznaczenia indywidualizujące wyodrębnioną część przedsiębiorstwa (logotypy i oznaczenia słowne - „ (…)").

Posiada domenę internetową i stronę internetową.

Posiada tajemnicę przedsiębiorstwa, w szczególności tajemnicę systemu organizacyjnego przedsiębiorstwa, biznesplanów, planów inwestycyjnych, klienteli, umów, bazy kontaktów.

Posiada księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym również prowadzonych w formie elektronicznej.

Posiada stany magazynowe - z działalnością kantorową związany jest skup i sprzedaż złota dewizowego i kamieni szlachetnych.

Posiada oprogramowania systemu alarmowego oraz oprogramowania systemu kontroli dostępu do budynku (wraz z licencjami).

Posiada w aktywach środki pieniężne, które związane są z tym rodzajem działalności.

Wszystkie ww. składniki będą wchodziły w skład aportowanej ZCP (działalności kantorowej) do spółki komandytowej. Należy wskazać, że w aktualnej strukturze działalności Podatnika działalność kantorowa jest niezależna od pozostałej części działalności, tj. może być kontynuowana bez konieczności prowadzenia pozostałych rodzajów działalności (tj. działalności handlowej, czy wynajmie nieruchomości Podatnika). Działalność kantorowa jest wyodrębniona w przedsiębiorstwie (w tym, na podstawie prowadzonych księgach podatkowych, można przypisać przychody i koszty związane wyłącznie z tym rodzajem działalności). Wyodrębnienie to określa regulamin, ustanowiony przez Wnioskodawcę. Jednocześnie każdy z rodzajów działalności w ramach JDG realizuje zupełnie inne zadania i cele gospodarcze.

W przypadku dokonania aportu działalności kantorowej do spółki komandytowej, Spółka ta będzie mogła - od momentu dokonania aportu - prowadzić działalność kantorową, dotychczas prowadzoną przez Pana w ramach JDG; po przeprowadzeniu aportu ZCP, nie będzie Pan - w ramach JDG - kontynuował działalności kantorowej (wszystkie składniki - majątkowe i niemajątkowe - temu służące, zostaną przeniesione na spółkę komandytową). Z uwagi na fakt, że prawo cywilne nie umożliwia przeniesienia praw m.in. z umów najmu, leasingu, czy kredytu bankowego bezpośrednio na podstawie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w celu przeniesienia tych umów (i wynikających z nich praw i obowiązków) podejmie Pan dodatkowe czynności prawne, zmierzające do przeniesienia tych umów do spółki komandytowej. Dodatkowo Spółka poinformuje dotychczasowych kontrahentów o dokonaniu czynności aportu i przejęciu od Pana praw i obowiązków wynikających z przeniesionych umów. Ponadto Spółka będzie zobowiązania do powiadomienia NBP o rozpoczęciu prowadzenia działalności kantorowej w przejętych lokalach usługowych. Jest Pan stroną wielu umów cywilnoprawnych, z których wynikają Pana prawa i obowiązki (zobowiązania, w tym przede wszystkim dot. zapłaty i należności), a które to umowy zostaną przeniesione na Spółkę.

Będą to następujące umowy:

najmu lokali usługowych w galeriach handlowych, w których prowadzona jest działalność kantorowa,

na dostawy mediów (woda, kanalizacja, gaz, wywóz nieczystości, usługi telekomunikacyjne, energia elektryczna,

serwisowanie sytemu alarmowego,

monitoringu oraz na interwencje;

umowy o prace, umowy zlecenia;

umowy z dostawcami;

umowa kredytowa z bankiem;

umowy z bankami o prowadzenie rachunków;

umowa na obsługę informatyczną program księgowego oraz sprzedażowego;

umowy leasingowe;

umowy marketingowe.

Zobowiązania i należności wynikające z ww. umów, zostaną przeniesione na Spółkę. W związku z przejęciem przez Spółkę pracowników, aport przedsiębiorstwa będzie wiązał się z tzw. "przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę" w myśl art. 231 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm.).

Reasumując:

- W następstwie aportu do spółki komandytowej, Spółka ta będzie kontynuowała działalność kantorową, uprzednio prowadzoną w ramach JDG;

- Działalność kantorowa jest niezależna (wyodrębniona od) pozostałych rodzajów działalności Podatnika (polegającej na handlu towarami nowymi i używanymi oraz wynajmowaniu nieruchomości Podatnika podmiotom zewnętrznym); inne składniki majątku są wykorzystywane do tych rodzajów działalności i są z nimi związane inne zobowiązania;

- Każdy z ww. rodzajów działalności realizuje zupełnie inne zadania i cele gospodarcze.

- Każdy z rodzajów działalności generuje przychody i koszty, zaś na podstawie prowadzonych przez Pana ksiąg, jest możliwe przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów do danego rodzaju działalności.

- Będące przedmiotem aportu do Spółki składniki majątku będą stanowić funkcjonalnie odrębną całość i będą obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służyły w strukturze Pana przedsiębiorstwa, tzn. będą posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy bez zorganizowania dodatkowych elementów przez nabywcę tych składników.

- W związku z przejęciem przez Spółkę pracowników, aport przedsiębiorstwa będzie wiązał się z tzw. "przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę" w myśl art. 231 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm.).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1) Spółka komandytowa otrzymująca wkład niepieniężny przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

2) Opisany we wniosku Aport zostanie przeprowadzony w celu uporządkowania i uproszczenia struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa prowadzonego obecnie w formie JDG poprzez wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (składników majątkowych i niemajątkowych) służącej wyłącznie do prowadzenia działalności kantorowej oraz wniesienie tej części aportem do stworzonej uprzednio w tym celu spółki komandytowej. Uproszczenie struktury przedsiębiorstwa z pewnością przyspieszy i usprawni procesy decyzyjne umożliwiając oddzielenie działalności kantorowej od prowadzonej w ramach JDG pozostałej działalności handlowej oraz usługowej, a także ograniczy koszty administracyjne oraz księgowe (konieczność prowadzenia odrębnej księgowości dla działalności kantorowej w ramach JDG).

Reorganizacja przedsiębiorstwa podatnika przyczyni się również do zwiększenia przejrzystości finansowej zarówno w ramach prowadzonej JDG jak i spółki komandytowej, dzięki czemu zwiększą one swoją wiarygodność finansową na rynku.

Powyższe okoliczności przesądzają o fakcie, że opisany we wniosku Aport zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i głównym lub jednym z głównych celów wniesienia Aportu do spółki komandytowej nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Pytanie

1.Czy planowany przez Pana aport do Spółki stanowić będzie transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT')?

2.Czy przedstawiony w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie przedmiotem aportu, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy PIT?

3.Czy w przypadku uznania, że przedmiot aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT, dokonanie aportu będzie powodowało powstanie po Pana stronie przychodu w wysokości wartości tego wkładu, jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy PIT, przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 i 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytanie nr 1 w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 2

Przedstawiony w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie przedmiotem aportu, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy PIT.

Ad. 3

W przypadku uznania, że przedmiot aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT, dokonanie aportu będzie powodowało powstanie po Pana stronie przychodu w wysokości wartości tego wkładu, jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy PIT, przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Składniki majątkowe (materialne i niematerialne, w tym zobowiązania) wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa jest odrębną jednostką organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o formalne wyodrębnienie (np. dział, wydział, oddział, itp.), ale przede wszystkim o określoną formę zorganizowania funkcjonowania tej części przedsiębiorstwa (przypisana baza majątkowa, określone zasady funkcjonowania, struktura zarządzania).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne to przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (działalności gospodarczej w danym zakresie). Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi być funkcjonalnie odrębną całością – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą, która definiuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – mieć zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne, które wchodzą w jej skład muszą tworzyć pewną całość gospodarczą, zdolną do urzeczywistniania określonych zadań gospodarczych. Składniki muszą umożliwiać ich nabywcy kontynuowanie działalności gospodarczej, prowadzeniu której służy zorganizowana część przedsiębiorstwa u jej zbywcy.

Wskazanie, jakie składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa determinują spełnianie przez nią takiej funkcje nie jest możliwe in abstracto. Jest to uzależnione od przedmiotu i warunków prowadzenia działalności gospodarczej podatnika. Stąd konieczność indywidualnego analizowania każdego przypadku.

W doktrynie wskazuje się, że wyłączenie niektórych składników zorganizowanej części przedsiębiorstwa podatnika z transakcji zbycia nie wyklucza przyjęcia, że mimo tego wyłączenia doszło do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy. Warunkiem takiego uznania jest jednak przejście na nabywcę takiego zespołu składników, który umożliwia kontynuowanie działalności gospodarczej, prowadzeniu, której służy zorganizowana część przedsiębiorstwo. Innymi słowy, wyłączenie nie może dotyczyć elementów istotnych dla zachowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jako funkcjonalnie powiązanego zespołu składników, który jako całość umożliwia prowadzenie działalności gospodarczej w danym zakresie.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan wnieść aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy, których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przedstawione przez Pana okoliczności sprawy wskazują, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem planowanego aportu, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis wskazuje na pojęcie „spółki”, przez którą, na podstawie art. 5a pkt 28 ww. ustawy – należy rozumieć:

a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b) spółkę kapitałową w organizacji,

c) spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e) spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 – jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Oznacza to, że jeżeli do spółki w rozumieniu art. 5a pkt 28 ww. ustawy, w tym do spółki komandytowej, wnoszony jest aport będący przedsiębiorstwem lub jego zorganizowaną częścią, to powstały z tego tytułu przychód jest zwolniony z opodatkowania.

Zastrzec jednak należy, że omawiane zwolnienie od podatku przychodów uzyskanych w wyniku aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie jest uprawnieniem bezwarunkowym. Ustawodawca wyłączył możliwość korzystania z tej preferencji podatkowej w sytuacjach, gdy aport byłby wykorzystywany, jako narzędzie, które służy unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania.

Należy zwrócić uwagę na treść art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:

Przepisów ust. 8 i 8a i art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Stosownie natomiast do treści art. 24 ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 19 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z tego wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek ten nie zostanie spełniony, zwolnienie nie ma zastosowania. Jednak zauważam, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy.

Ponadto zgodnie z art. 24 ust. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy spółka przejmująca majątek podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, stanowiący działalność kantorową, będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz Spółka do której zostanie wniesiony aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować prowadzoną dotychczas działalność polegającą na działalności kantorowej to zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania wyodrębnionej części Pana przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przychód z tytułu wniesienia powyższego aportu do spółki komandytowej będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy – z zastrzeżeniem art. 24 ust. 19 tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00