Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.53.2023.2

W zakresie ustalenia czy świadczona przez Spółkę Transakcja na rzecz Podmiotów powiązanych stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu ww. Transakcji będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w roku poprzedzającym objęcie Spółki Estońskim CIT, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy świadczona przez Spółkę Transakcja na rzecz Podmiotów powiązanych stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu ww. Transakcji będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w roku

poprzedzającym objęcie Spółki Estońskim CIT, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 4 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy CIT, prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki komandytowo-akcyjnej. Spółka nie jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.

Spółka zatrudnia na podstawie umowy o pracę więcej niż 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym.

Spółka na dzień sporządzenia wniosku, reprezentowana jest przez jej komplementariusza - X spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest reprezentowana przez każdego z członków zarządu samodzielnie.

Niemniej na moment rozpoczęcia opodatkowania Ryczałtem jedynymi wspólnikami Spółki będą wyłącznie osoby fizyczne, a tym samym Spółka spełniać będzie warunki do skorzystania z Ryczałtu, w tym te zawarte w art. 28j Ustawy CIT, z zastrzeżeniem warunku zawartego w ust. 1 pkt 2 lit. g tegoż artykułu, którego ocena spełnienia stanowi przedmiot pytania zawartego w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Spółka nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym miałaby być opodatkowana ryczałtem.

Spółka nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 Ustawy CIT ani instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.

Spółka nie posiada zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT bądź decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT. Spółka nie jest postawiona w stan upadłości lub likwidacji. Spółka nie została utworzona:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.

Spółka nie jest podatnikiem, który został podzielony przez wydzielenie albo wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a)uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b)składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

W związku ze zmianą przepisów Ustawy CIT Spółka zamierza skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (dalej: „Ryczałt” lub „Estoński CIT”). Aktualnie Spółka nie złożyła zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. ZAW-R.D. Spółka prowadzi aktywną działalność gospodarczą. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Spółka zajmuje się bieżącym administrowaniem nieruchomościami, w tym obsługą umów najmu/dzierżawy z nimi związanymi, a także działalnością pożyczkową na rzecz podmiotów działających ze Spółką w ramach jednej grupy. Dodatkowo Spółka prowadzi działalność inwestycyjną, w tym m.in. zajmując się kupnem i sprzedażą nieruchomości na własny rachunek, wynajmem i dzierżawą maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych.

Wnioskodawca wydzierżawia na rzecz podmiotów z nią powiązanych zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, będących polskimi rezydentami podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy CIT (dalej: „Podmioty powiązane”), nieruchomości. Dodatkowo Spółka świadczy na rzecz Podmiotów Powiązanych usługi w zakresie księgowości i rachunkowości. Zdecydowana większość przychodów (ponad 50% ogółu przychodów) Spółki pochodzi z dzierżawy nieruchomości (dalej: „Transakcja”) na rzecz Podmiotów powiązanych. Jednocześnie Spółka osiąga mniej niż 50% przychodów z działalności wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a)-f) Ustawy CIT.

Powiązanie podmiotów uczestniczących we wskazanej we wniosku Transakcji nie ma wpływu na warunki zawarcia umów o świadczenie dotyczących ich usług a wynagrodzenie uiszczane przez Podmioty powiązane za dzierżawę stanowiącą przedmiot Transakcji jest ustalane na warunkach rynkowych, tj. takich jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, zgodnie z art. 11a ust. 1 Ustawy CIT.

Dzierżawa nieruchomości stanowi istotne aktywo dla prowadzonej przez Podmioty powiązane działalności gospodarczej i jest związana z podstawową działalnością grupy. Dodatkowo, brak aktywów w postaci nieruchomości wymuszałby na Podmiotach powiązanych całkowitą zmianę strategii gospodarczej, w tym relokacji produkcji. Co istotne dzierżawa dotyczy nieruchomości przystosowanych do działalności prowadzonej przez Podmioty powiązane. Co więcej, parametry te, najprawdopodobniej mają charakter unikatowy w skali regionu, na którym prowadzona jest działalność Podmiotów powiązanych, tym samym znalezienie alternatywnych nieruchomości wiązałoby się z koniecznością poszukiwania nieruchomości w innym regionie, co wiązałoby się z poniesieniem przez Podmioty powiązane wyższych kosztów transportu oraz szeroko pojętej logistyki. Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że samodzielne zakupienie oraz przystosowanie takich obiektów przez Podmioty powiązane powodowałaby obciążenie Podmiotów powiązanych pod kątem finansowym, które mogłoby być istotne z punktu widzenia oceny zdolności kredytowej i płynności finansowej.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż Spółka od faktycznego momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w ramach Grupy zajmowała się dzierżawą nieruchomości na rzecz Podmiotów powiązanych.

Powyższe w ocenie Spółki jednoznacznie wskazuje na to, że Transakcja ma wysoki wpływ na proces prowadzonej działalności przez Podmioty powiązane.

Co istotne, w związku z Transakcją powstaje po stronie Wnioskodawcy nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z Transakcją. Podkreślenia również wymaga, że Spółka prowadząc działalność w głównej mierze opierającą się na dzierżawie nieruchomości osiąga zysk z całej działalności gospodarczej.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, iż na moment objęcia Spółki Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania Spółka spełni warunki do skorzystania z Ryczałtu, w tym te zawarte w art. 28j Ustawy CIT, z zastrzeżeniem warunku zawartego w ust. 1 pkt 2 lit. g tegoż artykułu, którego ocena spełnienia stanowi przedmiot pytania zawartego w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, co więcej nie znajdą zastosowania okoliczności wyłączające opodatkowanie Estońskim CIT sprecyzowane w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 30 marca 2023 r. (data wpływu 4 kwietnia 2023 r.) wskazaliście Państwo, że do przedstawione go we wniosku zdarzenia przyszłego nie ma i nie będzie miał zastosowania art. 28k ust. 2 Ustawy CIT.

Pytanie

Czy świadczona przez Spółkę Transakcja na rzecz Podmiotów powiązanych stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz Podmiotów powiązanych będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w roku poprzedzającym objęcie Spółki Estońskim CIT, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem?

Państwa stanowisko w sprawie

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) wprowadzony został do polskiego systemu podatkowego nowy sposób opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Model opodatkowania Ryczałtem jest dla podatnika fakultatywny, co oznacza, że podatnik samodzielnie decyduje czy chce skorzystać z tej formy opodatkowania swoich dochodów.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o Estońskim CIT mająca na celu jego uelastycznienie, co prowadziłoby do zainteresowania tą metodą opodatkowania większej liczby podatników.

Zasady dotyczące opodatkowania w formie Ryczałtu zostały określone w przepisach art. 28c - 28t Ustawy CIT.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 Ustawy CIT podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Z kolei w myśl art. 28j ust. 1 Ustawy CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.) opodatkowaniu Ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. lla ust. 1 pkt 4 - w przypadku, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. la i Ib ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zatem formę opodatkowania Ryczałtem może wybrać podatnik, który spełnia powyższe warunki określone w Ustawie CIT.

Zgodnie z Ustawą CIT, opodatkowanie Ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania ryczałtem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Po zakończeniu okresu czteroletniego podatnik może kontynuować opodatkowanie Ryczałtem, jeśli spełnia warunki ustawowe, w kolejnym okresie czteroletnim.

Mając na uwadze powyższe, podatnik jest obowiązany spełnić wyżej wymienione warunki określone w Ustawie CIT, aby móc skorzystać z Ryczałtu.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy dzierżawa nieruchomości na rzecz Podmiotów powiązanych stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, a w konsekwencji czy będzie on uprawniony do opodatkowania Ryczałtem w sytuacji, gdy wartość przychodów z tytułu usługi świadczonej na rzecz Podmiotów powiązanych będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym.

Ustawodawca ograniczył możliwość opodatkowania Ryczałtem podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej. Należy wskazać, że dotyczy to transakcji z podmiotami powiązanymi, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT. Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit g Ustawy CIT podmioty, które uzyskują więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

W Ustawie CIT nie znajduje się definicja wartości dodanej pod względem ekonomicznym. W związku z tym konieczne w tym miejscu jest odniesienie się do encyklopedycznej definicji. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania - ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt . Natomiast na podstawie Wielkiego słownika języka polskiego wkład przedsiębiorcy w wartość wytworzonego produktu lub wykonanej usługi, obliczany jako różnica pomiędzy całkowitym kosztem wytworzenia tego produktu lub usługi a kosztem materiałów i usług zewnętrznych .

W komentarzu do art. 28j Ustawy CIT wskazano również, że przepisy PDOPrU nie zawierają definicji pojęcia "wartości dodanej pod względem ekonomicznym". Wydaje się zatem uzasadnione rozumienie tego pojęcia jako Ekonomicznej Wartości Dodanej (EVA), która jest jedną z miar efektywności działania danego przedsiębiorcy i wyliczana jest (dla przedsiębiorców działających poza sektorem finansowym, co w przedmiotowej sprawie jest uzasadnione ze względu na art. 28k ust. 1 PDOPrU według następującego wzoru:

EVA=OP-T-KD-KE

gdzie:

EVA- oznacza ekonomiczną wartość dodaną w danym okresie,

OP - oznacza zysk z działalności operacyjnej w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

T - oznacza zapłacony podatek dochodowy w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

KD - oznacza wartość kosztu kapitału obcego poniesiony w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

KE - oznacza wartość kosztu kapitału własnego poniesiony w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA .

Z kolei zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego przez słowo znikomy należy rozumieć «bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» .

W tym miejscu należy wskazać, że w Ustawie CIT funkcjonuje pojęcie usług o niskiej wartości dodanej - na gruncie cen transferowych. W ocenie Wnioskodawcy, może mieć ono także odniesienie do przepisów regulujących opodatkowanie Ryczałtem. Załącznik nr 6 do Ustawy CIT zawiera wykaz usług o niskiej wartości dodanej. Zgodnie z nim Ustawodawca do usług o niskiej wartości dodanej zalicza następujące kategorie usług:

1)Usługi w zakresie księgowości i audytu,

2)Usługi w zakresie finansów przedsiębiorstwa,

3)Usługi związane z zasobami ludzkimi,

4)Usługi informatyczne,

5)Usługi komunikacji i promocji,

6)Usługi prawne,

7)Usługi w zakresie podatków,

8)Usługi administracyjno-biurowe.

Ponadto zgodnie z Wytycznymi z zakresu cen transferowych dla przedsiębiorstw międzynarodowych i administracji podatkowych - OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations 2022 (dalej: „Wytyczne OECD”) usługi o niskiej wartości dodanej to usługi:

1)o charakterze pomocniczym (dodatkowym),

2)nie są częścią podstawowej działalności grupy (przykładowo jako działalność przynosząca grupie zysk, czy stanowiąca ekonomicznie istotną aktywność grupy),

3)nie wymagają wykorzystania unikatowych i wartościowych aktywów niematerialnych ani nie prowadzą do wytworzenia takich aktywów,

4)w ramach, których nie zachodzi potrzeba kontroli nad istotnym ryzykiem ze strony dostawcy usługi lub możliwość powstania takiego ryzyka po stronie dostawcy.

Dodatkowo Wytyczne OECD zawierają przykłady usług, które mogą spełniać definicję usług o niskiej wartości dodanej, a mianowicie:

1)księgowość i audyt (np. prowadzenie ewidencji księgowej, przygotowywanie sprawozdań finansowych, przygotowywanie lub pomoc w audytach operacyjnych i finansowych);

2)przetwarzanie i zarządzanie należnościami i zobowiązaniami;

3)działania związane z zasobami ludzkimi (np. zatrudnianie pracowników i rekrutacja; szkolenia i rozwój pracowników; administracja wynagrodzeń; opracowywanie i monitorowanie procedur dotyczących zdrowia pracowników, standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska związanych ze sprawami zatrudnienia);

4)monitorowanie i zestawianie danych dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa środowiskowych i innych norm regulujących działalność przedsiębiorstwa;

5)usługi informatyczne, jeśli nie są częścią podstawowej działalności grupy (np. instalowanie, utrzymywanie i aktualizacja systemów informatycznych;

6)wsparcie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz public relations (ale z wyłączeniem konkretnych działań reklamowych lub marketingowych oraz opracowywania podstawowych strategii);

7)usługi prawne;

8)czynności dotyczące zobowiązań podatkowych;

9)usługi o charakterze administracyjnym lub biurowym.

Spółka pragnie podkreślić, że usługi dzierżawy majątku, w tym nieruchomości nie znalazły się ani w wyliczeniu stanowiącym załącznik nr 6 do Ustawy CIT, ani w wyliczeniu z Wytycznych OECD.

Dodatkowo, jak wskazano w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 15 lipca 2022 r., Znak 0111-KDIB2-1.4010.252.2022.1.AR: przez usługi o niskiej wartości dodanej należy rozumieć usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Będą to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji.

W świetle wszystkich przywołanych źródeł w ocenie Spółki można uznać, że o wytworzeniu w ramach transakcji wartości dodanej pod względem ekonomicznym wyższym niż znikoma można mówić, gdy:

-w związku z transakcją powstaje po stronie usługodawcy nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z transakcją;

-transakcja jest związana z podstawową działalnością grupy,

-w ramach transakcji jest wykorzystywane unikatowe aktywo,

-brak transakcji musiałby powodować zmianę strategii gospodarczej w grupie.

W ocenie Spółki, powyższe cechy są spełnione w przypadku Transakcji będącej przedmiotem wniosku, a o unikatowości aktywa świadczy przede wszystkim fakt, że brak udostępnienia tych aktywów Podmiotom powiązanym skutkowałby koniecznością zmiany strategii prowadzonej działalności gospodarczej, w tym między innymi relokacji biznesu, a także koniecznością szerokich zmian organizacyjnych. Jak wskazano w stanie faktycznym dzierżawa dotyczy nieruchomości dostosowanych do działalności prowadzonej przez Podmioty powiązane. Parametry te najprawdopodobniej mają charakter unikatowy w skali regionu, a więc znalezienie alternatywnej nieruchomości wiązałoby się z koniecznością poszukiwania nieruchomości w innym regionie, a w rezultacie poniesienia przez Podmioty powiązane wyższych kosztów transportu i szeroko pojętej logistyki. Co również istotne, samodzielna budowa takich obiektów przez Podmioty powiązane powodowałaby obciążenie Podmiotów powiązanych pod kątem finansowym, które mogłoby być istotne z punktu widzenia oceny zdolności kredytowej i płynności finansowej. W związku z tym należy uznać, że usługi świadczone przez Spółkę w ramach Transakcji nie stanowią usług o charakterze rutynowym, przez które rozumie się usługi wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy.

Spółka pragnie również podkreślić, że w związku z Transakcją powstaje po stronie Wnioskodawcy nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z Transakcją, a tym samym, Spółka na całej swojej działalności osiąga dochód.

W związku z powyższym, Transakcja na rzecz Podmiotów powiązanych stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g Ustawy CIT.

Ponadto jak wskazano w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. wydanego przez Ministra Finansów (przewodnik stanowi ogólne wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego, o których mowa w art. 14a par. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej): Wprowadzone w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy podkreślić, że powyższa sytuacja nie dotyczy przedmiotowej sprawy. Wnioskodawca prowadzi bowiem działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Spółka zajmuje się bieżącym administrowaniem nieruchomościami, w tym obsługą umów najmu/dzierżawy z nimi związanymi, ale także prowadzi działalność inwestycyjną, zajmując się budową obiektów budowlanych oraz urządzeń budowlanych. Jednocześnie Spółka nie osiąga ponad 50% przychodów z działalności wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a)-f) Ustawy CIT. Zatem nie można uznać, że Spółka nie prowadzi aktywnej działalności gospodarczej.

W ostatniej kolejności Spółka pragnie wskazać, że stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają na przykład interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

- z dnia 20 grudnia 2022 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.146.2022.2.SP, w której organ odnosząc się do zbliżonego zdarzenia przyszłego wskazał, że: „Biorąc pod uwagę powyższe, opisanych we wniosku okoliczności nie można ocenić w ten sposób, że świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu powiązanego usługi dzierżawy oraz usługi pakowania, oklejania, streczowania i montowania wyrobu finalnego z elementów składowych, w tym także obcinania nadlewek stanowią transakcje w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Wskazane powyżej usługi nie stanowią bowiem dla podmiotu powiązanego z Wnioskodawcą (Usługobiorcy) - świadczącego usługi logistyczne - usług wspomagających. Usług tych nie można również uznać za usługi rutynowe, łatwo dostępne oraz charakteryzujące się niskim poziomem ryzyka.

- z dnia 15 grudnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.818.2022.1.AN, w której organ potwierdził stanowisko zgodnie z którym, jeśli w ramach transakcji osiągany jest zysk wówczas należy uznać, iż w ramach tej transakcji wytwarzana jest istotna wartość dodana: W poprzednim roku obrotowym obejmującym okres od lipca 2019 r. do grudnia 2020 r. Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości ponad 24,5 mln zł, co przełożyło się na zysk z działalności operacyjnej w kwocie ponad 1,5 min zł oraz zysk brutto w kwocie ponad 1,2 mln zł. Rentowność netto kapitału własnego, kalkulowana jako stosunek wyniku finansowego netto do kapitału własnego Spółki we wskazanych okresach wyniosła odpowiednio: 71,52 % oraz 43,44 %. Przedstawione informacje, w ocenie Wnioskodawcy, jednoznacznie potwierdzają, że w związku z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę (a w konsekwencji również w związku z Transakcjami realizowanymi ze Spółką Główną) jest wytwarzana istotna wartość dodana, a zatem ograniczenie wynikające z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT, nie powinno znajdować w przypadku Wnioskodawcy zastosowania.

- z dnia 29 kwietnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.84.2022.1.SG, w której organ potwierdził podejście, zgodnie z którym fakt, że w związku z transakcją powstaje nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty sprawia, że nie można mówić o znikomej wartości ekonomicznej: Stosunek zysku ze sprzedaży do ceny produktu - narzut wynosi 30% (ewentualnie większy procent). Zatem ww. przychody pochodzące z transakcji z podmiotem powiązanym generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym, nie jest ona znikoma.

- z dnia 9 maja 2022 r., Znak 0111-K.DIB2-1.4010.147.2022.1.MKU wydana w zbliżonym stanie faktycznym, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym: Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT. Wprawdzie bowiem więcej niż 50% przychodów Spółki pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 pkt 4 to jednak, jak wynika z opisu sprawy - przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma. Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Powyższa sytuacja nie ma zatem miejsca w omawianej sprawie;

- z dnia 15 lipca 2022 r., Znak 0111-KDIB2-1.4010.252.2022.1.AR, w której organ wskazał, że: Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w przedstawionym we wniosku okolicznościach nie można uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu powiązanego usługi najmu stanowią transakcje w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Wskazane usługi najmu nie stanowią bowiem dla podmiotu powiązanego z Wnioskodawcą (Usługobiorcy) - świadczącego usługi logistyczne - usług wspomagających. Usług tych nie można również uznać za usługi rutynowe, łatwo dostępne oraz charakteryzujące się niskim poziomem ryzyka. Usługi te niewątpliwie przyczynią się do powstania wartości dodanej zarówno dla Usługodawcy (Wnioskodawcy) jak i Usługobiorcy (Najemcy) a wartość ta nie będzie znikoma.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ww. ustawy,

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Dodatkowo przepisy zawarte w rozdziale 6b ustawy CIT wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie natomiast z art. art. 28k ust. 2 ww. ustawy,

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Należy zauważyć, że podatnik, aby móc wybrać formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest zobowiązany łącznie spełnić wszystkie warunki określone w powołanym wyżej przepisie art. 28j ust. 1 ustawy CIT. Przy czym warunki te podatnik musi spełniać w każdym okresie korzystania z tej formy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że zamierzacie Państwo skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. Prowadzicie Państwo aktywną działalność gospodarczą, której przedmiotem w przeważającej części jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Spółka zajmuje się bieżącym administrowaniem nieruchomościami, w tym obsługą umów najmu/dzierżawy z nimi związanymi, a także działalnością pożyczkową na rzecz podmiotów działających ze Spółką w ramach jednej grupy. Dodatkowo Spółka prowadzi działalność inwestycyjną, w tym m.in. zajmując się kupnem i sprzedażą nieruchomości na własny rachunek, wynajmem i dzierżawą maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych.

Wydzierżawiacie Państwo (od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej) na rzecz podmiotów ze sobą powiązanych, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT – nieruchomości. Dodatkowo Spółka świadczy na rzecz Podmiotów Powiązanych usługi w zakresie księgowości i rachunkowości. Zdecydowana większość przychodów (ponad 50% ogółu przychodów) Spółki pochodzi z ww. dzierżawy nieruchomości (dalej: „Transakcja”) na rzecz Podmiotów powiązanych. Jednocześnie Spółka osiąga mniej niż 50% przychodów z działalności wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a)-f) Ustawy CIT.

Dzierżawa nieruchomości stanowi istotne aktywo dla prowadzonej przez Podmioty powiązane działalności gospodarczej i jest związana z podstawową działalnością grupy. Dodatkowo, brak aktywów w postaci nieruchomości wymuszałby na podmiotach powiązanych całkowitą zmianę strategii gospodarczej, w tym relokacji produkcji. Dzierżawa dotyczy nieruchomości przystosowanych do działalności prowadzonej przez Podmioty powiązane. Parametry ww. nieruchomości mają charakter unikatowy w skali regionu, na którym prowadzona jest działalność Podmiotów powiązanych, tym samym znalezienie alternatywnych nieruchomości wiązałoby się z koniecznością poszukiwania nieruchomości w innym regionie, co wiązałoby się z poniesieniem przez Podmioty powiązane wyższych kosztów transportu oraz szeroko pojętej logistyki. Ponadto samodzielne zakupienie oraz przystosowanie takich obiektów przez Podmioty powiązane powodowałaby obciążenie Podmiotów powiązanych pod kątem finansowym, które mogłoby być istotne z punktu widzenia oceny zdolności kredytowej i płynności finansowej. W związku z Transakcją powstaje po Państwa stronie nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z Transakcją. Na moment objęcia Spółki Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania spełnicie Państwo warunki do skorzystania z Ryczałtu zawarte w art. 28j Ustawy CITz zastrzeżeniem warunku zawartego w ust. 1 pkt 2 lit. g tegoż artykułu, który jest przedmiotem wniosku. Nie mieścicie się Państwo również w kategorii podmiotów wymienionych w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT, wyłączonych z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Do przedstawionego zdarzenia przyszłego nie ma i nie będzie miał również zastosowania przepis art. 28k ust. 2 Ustawy CIT. Złożycie Państwo w wymaganym przepisami terminie zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Powzięliście Państwo wątpliwość, czy świadczona przez Spółkę Transakcja na rzecz Podmiotów powiązanych stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz Podmiotów powiązanych będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w roku poprzedzającym objęcie Spółki Estońskim CIT, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Mając na uwadze powyższe Państwa wątpliwości należy zauważyć, iż wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

Z literalnego brzmienia art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy CIT wynika, że opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, u którego mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodziz transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

W przypadku transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (lit. g) – transakcje te ograniczone są zatem do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Przy czym w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;

- spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie wskazać należy, że  we wskazanym wyżej przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT ustawodawca wyklucza możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi ale wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Zatem w pierwszej kolejności należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania - ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (https://mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomiczna_warto%C5%9B%C4%87_dodana).

Natomiast odnosząc się do pojęcia znikomy wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

Natomiast przez usługi o niskiej wartości dodanej należy rozumieć usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Będą to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że w przedstawionym we wniosku okolicznościach nie można uznać, że świadczone przez Państwa na rzecz Podmiotów powiązanych usługi dzierżawy nieruchomości stanowią transakcje w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Wskazane usługi dzierżawy nie stanowią bowiem dla Podmiotów powiązanych z Państwem (Usługobiorców) –– usług wspomagających. Dzierżawa nieruchomości stanowi bowiem, jak wynika z opisu sprawy, istotne aktywo dla prowadzonej przez Podmioty powiązane działalności gospodarczej i jest związana z ich podstawową działalnością. Usług tych nie można również uznać za usługi rutynowe, łatwo dostępne oraz charakteryzujące się niskim poziomem ryzyka. Dzierżawa dotyczy bowiem nieruchomości specjalnie przystosowanych do działalności prowadzonej przez Podmioty powiązane, mających charakter unikatowy w skali regionu. Znalezienie alternatywnych nieruchomości wiązałoby się z koniecznością poszukiwania nieruchomości w innym regionie. Tym samym brak udostępnienia opisanych aktywów na rzecz Podmiotów Powiązanych skutkowałby koniecznością zmiany strategii prowadzonej przez te podmioty działalności gospodarczej, w tym m.in. relokacji biznesu oraz koniecznością przeprowadzenia szerokich zmian organizacyjnych, co wiązałoby się z poniesieniem znacznych nakładów finansowych. Ponadto w związku z Transakcją powstaje po Państwa stronie nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z Transakcją. Należy więc stwierdzić, że świadczone usługi dzierżawy niewątpliwie przyczynią się do powstania wartości dodanej zarówno dla Państwa, jak i dla Podmiotów z Państwem Powiązanych, a wartość ta nie będzie znikoma.

Przyjąć zatem należy, że będziecie Państwo spełniali warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazany w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy CIT, nawet jeśli wartość ww. Transakcji przekroczy 50% ogółu Państwa przychodów z działalności, ponieważ Transakcje dokonywane przez Państwa z Podmiotami powiązanymi na podstawie zawartych umów dzierżawy nie kwalifikują się do transakcji wymienionych w tym przepisie.

Skoro zatem jak wynika z opisu sprawy:

-będziecie Państwo spełniali również pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazane w art. 28j ust. 1 ustawy CIT oraz

-nie będziecie Państwo podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT,

-nie będzie miał w stosunku do Państwa odpowiedniego zastosowania art. 28k ust. 2 Ustawy CIT,

-złożycie Państwo w wymaganym terminie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie (według ustalonego wzoru) o wyborze opodatkowania ryczałtem

to należy stwierdzić, że w przypadku w którym wartość Państwa przychodów z tytuły wskazanych we wniosku Transakcji będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w roku poprzedzającym objęcie Ryczałtem – będziecie Państwo uprawnieni do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.  

Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00