Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.93.2023.1.BJ

W zakresie ustalenia, czy Spółka posiada w roku 2023, tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, w wysokości 10%

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka posiada w roku 2023, tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, w wysokości 10%.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej (dalej; JDG) w dniu 1 grudnia 2022 r.

Proces przekształcenia został przeprowadzony zgodnie z art. 551 i nast. Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm.); dalej: „KSH”.

Zgodnie z umową Spółki jej rok obrotowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym i trwa standardowo od 1 stycznia do 31 grudnia tego samego roku kalendarzowego.

Niemniej z uwagi na proces zmiany formy prawnej:

a.zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.; dalej: ustawa o rachunkowości), na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, tj. na dzień 30 listopada 2022 r., doszło do zamknięcia ksiąg jednoosobowej działalności gospodarczej.

b.następnie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, na dzień zmiany formy prawnej, tj. na dzień 1 grudnia 2022 r., doszło do otwarcia ksiąg rachunkowych dla Spółki.

Następnie, zgodnie z umową Spółki, jej rok obrotowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym i uległ zakończeniu w dniu 31 grudnia 2022 r. Spółka nie skorzystała z możliwości wynikającej z art. 8 ust. 2a Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.); zwanej dalej Ustawą CIT.

W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje należy zauważyć, iż:

a.Rok obrotowy jednoosobowej działalności gospodarczej trwał od 1 stycznia do 30 listopada 2022 roku - czyli do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia

b.Rok podatkowy Spółki trwał od 1 grudnia do 31 grudnia 2022 roku - czyli od dnia przekształcenia do końca jej roku obrotowego.

Przychód wynikający z ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy za rok podatkowy trwający od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r., po powiększeniu go o kwotę należnego podatku od towarów i usług podlegającego rozliczeniu w wymienionym okresie, wyniósł mniej niż równowartość 2 mln EUR, tj. nie przekroczył limitu określonego w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.

Niemniej z ksiąg działalności gospodarczej, poprzednika prawnego Wnioskodawcy wynika, iż w okresie trwającym od 1 stycznia do 30 listopada 2022 r. przychód wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług był wyższy niż równowartość 2 mln EUR. Spółka od dnia 1 stycznia 2023 r. rozpoczęła korzystanie z ryczałtu od dochodów spółki, dla okresu trwającego od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. Fakt zmiany formy prawnej nie stanowi przeszkody dla rozpoczęcia korzystania z ryczałtu od dochodów spółek w oparciu o przepisy art. 28j oraz 28k ustawy CIT. W celu ustalenia prawidłowej stawki podatku ryczałtowego dla roku podatkowego trwającego od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r., intencją Spółki pozostaje ustalenie czy posiada ona status małego podatnika.

Pytanie

Czy Spółka posiada w roku 2023, tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, w wysokości 10%?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, pozostaje on uprawniony do stosowania stawki 10% opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Małym podatnikiem jest, zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy CIT, podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Przepis art. 4a pkt 10 Ustawy CIT, odwołuje się do „poprzedniego roku podatkowego”, którym w przypadku Wnioskodawcy jest okres trwający od 1 grudnia do 31 grudnia 2022 r., tj. od dnia przekształcenia i jednocześnie otwarcia ksiąg rachunkowych do ostatniego dnia jego roku obrotowego.

Bowiem zgodnie z art. 8 ust. 6 Ustawy CIT zwanej dalej ustawą CIT:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

W konsekwencji, przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą na mocy art. 12 ust. 2 pkt 3 Ustawy o rachunkowości zobowiązany był do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej oraz sporządzenia za okres od 1 stycznia do 30 listopada 2022 r. sprawozdania finansowego, a podatek dochodowy od dochodu z działalności gospodarczej z tego okresu rozliczy w swojej deklaracji rocznej PIT-36L przekształcony przedsiębiorca.

Równocześnie na Spółce ciąży analogiczny obowiązek za rok podatkowy trwający od 1 do 31 grudnia 2022 r. zgodnie z art. 27 ust. 1 Ustawy CIT.

Tym samym z literalnego brzmienia przepisów wynika, iż poprzednim rokiem podatkowym w przypadku Spółki jest okres trwający od 1 do 31 grudnia 2022 r. i przychody z tego okresu powinny być brane pod uwagę w celu ustalenia, czy Spółka spełnia wymogi uznania jej za małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.

Nadto należy zauważyć, że przepis ten nie wymaga proporcjonalnego dzielenia limitu przychodów, jeżeli poprzedni rok podatkowy Spółki jest krótszy niż 12 miesięcy. Z uwagi na rozpoczęcie korzystania przez Spółkę z ryczałtu od dochodów spółek, Spółka w oparciu o powyższe wnioski musi rozstrzygnąć, która stawka podatkowa w ryczałcie powinna być stosowana przez nią w roku 2023 np. dla opodatkowania między innymi ukrytych zysków, wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 Ustawy CIT, Ryczałt wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Żaden inny przepis Ustawy CIT nie zawiera zastrzeżenia, iż limit przychodów wynikający z definicji małego podatnika należy przeliczyć proporcjonalnie do liczby pełnych miesięcy w poprzednim roku podatkowym podatnika - jeżeli jest on krótszy niż 12 miesięcy, ani nie zawiera zastrzeżenia, jakie jest zawarte w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, czyli limitu przychodów osiągniętych w bieżącym roku podatkowym, w którym podatnik korzysta z niższej stawki podatkowej.

Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy, posiada on status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy CIT i pozostaje on uprawniony do stosowania stawki 10% na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 tej ustawy w roku 2023.

Swoje stanowisko Wnioskodawca oparł biorąc pod uwagę następujące interpretacje indywidualne: "Pismo z dnia 20 lipca 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW" Pismo z dnia 13 stycznia 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-3.4010.877.2022.1.MBD "Pismo z dnia 3 stycznia 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB2-1.4010.637.2022.1.AR” Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, iż przedmiotowe interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach poszczególnych podatników, oraz że część z nich odnosi się do przekształcenia z innej formy prawnej, niemniej potwierdzają one rozumowanie Wnioskodawcy w odniesieniu do braku konieczności proporcjonalnego dzielenia limitu przychodów z definicji małego podatnika, w sytuacji gdy rok podatkowy podatnika jest krótszy niż 12 kolejnych miesięcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej; „ustawa o CIT”) na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r., a następnie podlegały dalszym zmianom. Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Na podstawie art. 28j ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28f ustawy o CIT:  

1.Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

2.Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Natomiast art. 28k ustawy o CIT wskazuje, że:

1.Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

2.W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Stosownie do postanowień art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

ryczałt wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy Spółka posiada w roku 2023, tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, w wysokości 10%.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:

rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:

jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jesteście Państwo Spółką z o.o., która 1 grudnia 2022 r. powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Proces przekształcenia został przeprowadzony zgodnie z art. 551 Ustawy Kodeks spółek handlowych.

Zgodnie z umową Spółki jej rok obrotowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym i trwa standardowo od 1 stycznia do 31 grudnia tego samego roku kalendarzowego.

Niemniej z uwagi na proces zmiany formy prawnej:

a.zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 Ustawy o rachunkowości, na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, tj. na dzień 30 listopada 2022 r., doszło do zamknięcia ksiąg jednoosobowej działalności gospodarczej.

b.następnie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, na dzień zmiany formy prawnej, tj. na dzień 1 grudnia 2022 r., doszło do otwarcia ksiąg rachunkowych dla Spółki.

Następnie, zgodnie z umową Spółki, jej rok obrotowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym i uległ zakończeniu w dniu 31 grudnia 2022 r. Spółka nie skorzystała z możliwości wynikającej z art. 8 ust. 2a Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przychód wynikający z ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy za rok podatkowy trwający od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r., po powiększeniu go o kwotę należnego podatku od towarów i usług podlegającego rozliczeniu w wymienionym okresie, wyniósł mniej niż równowartość 2 mln EUR, tj. nie przekroczył limitu określonego w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.

Niemniej z ksiąg działalności gospodarczej, poprzednika prawnego Wnioskodawcy wynika, iż w okresie trwającym od 1 stycznia do 30 listopada 2022 r. przychód wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług był wyższy niż równowartość 2 mln EUR.

Spółka od dnia 1 stycznia 2023 r. rozpoczęła korzystanie z ryczałtu od dochodów spółki, dla okresu trwającego od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii ustalenia, czySpółka posiada w roku 2023, tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, w wysokości 10%.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., zatem to w tym okresie przychody ze sprzedaży nie mogą przekroczyć progu 2 000 000 euro.

Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 updop, limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.

Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. od dnia 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 updop, poprzedni rok podatkowy czyli okres od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że przychód wynikający z ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy za rok podatkowy trwający od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r., po powiększeniu go o kwotę należnego podatku od towarów i usług podlegającego rozliczeniu w wymienionym okresie, wyniósł mniej niż równowartość 2 mln EUR, tj. nie przekroczył limitu określonego w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.

Tym samym, Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Spółka posiada w roku 2023, tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, w wysokości 10%, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00