Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.146.2023.2.PSZ

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz stawką 15% dla usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.11 (usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 17 kwietnia 2023 r. (wpływ 19 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej od 1 stycznia 2022 r. Główne działania koncentrują się na wykonywaniu usług dla jednego zleceniodawcy, z którym Wnioskodawca współpracuje na zasadzie B2B (business to business) w segmencie usług konsultingowych, doradztwa strategicznego dla wiodących przedsiębiorstw w Polsce. Usługi wykonywane na rzecz zleceniodawcy dotyczą w szczególności pozyskania klienta i jego obsługi dla Spółki, zaznajamiania się z bieżącą i przygotowywaną ofertą usługową Spółki oraz zapewnienia jej regularnego przedstawiania obecnym i potencjalnym klientom Spółki. Ponadto Wnioskodawca ma obowiązki związane z weryfikacją ofert na rynku usług w branży, w której funkcjonuje Spółka, dotyczących jej działalności.

Istotną częścią działalności jest wyszukiwanie usługodawców na bazie kryteriów określonych przez Spółkę, pozyskiwanie ich ofert i przedstawianie Spółce oraz sporządzanie ofert, aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych, przedstawianie obecnym i potencjalnym klientom Spółki umów, których zawarciem zainteresowana jest Spółka, prowadzenie w tym zakresie dyskusji i negocjacji. Ponadto firma zobowiązana jest do aktywnego uczestnictwa w rynku oraz społeczności branżowej i jest nastawiona na budowanie relacji i nawiązywanie współpracy z obecnymi i potencjalnymi klientami Spółki.

Oprócz powyższych działalności pomiędzy partnerami biznesowymi zawarto postanowienia w zakresie działania firmy w doradztwie związanym z zarządzaniem, czyli: angażowanie się w proces konsultacji, prowadzenie projektów konsultingowych, stosowanie najlepszych praktyk w świadczeniu usług w celu zapewnienia najwyższego poziomu jakości usług wykonywanych przez Spółkę, wykorzystanie własnej wiedzy i doświadczenia dla wsparcia projektów realizowanych przez Spółkę oraz przyczynianie się do rozwoju kapitału intelektualnego na rzecz Spółki.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności świadczy dwa odrębne rodzaje usług wyodrębnionych przez PKWiU, tj. jedno w zakresie usług wykazanych w kodzie PKWiU 70.22.11, tj. Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym oraz pozostałe usługi wykazane w kodzie 74.90.12, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Wg Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie 74.90.12 obejmuje: usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową; usługi wyceny antyków, biżuterii itp.

Natomiast wg Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie 70.22.11 obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). W szczególności usługi doradztwa mogą dotyczyć jednego lub kilku z następujących zagadnień:

określenia polityki działania firmy;

określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa;

organizacji prawnej;

strategicznych planów działania;

usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint venture, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja;

rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania;

opracowywania raportów kierowniczych i kontroli;

planów przekształcenia firmy;

kontroli form i metod kierowania;

opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków;

pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).

Grupowanie to nie obejmuje:

usług doradztwa prawnego i reprezentacji w zakresie prawa, sklasyfikowanych w 69.10.1;

usług doradców finansowych i negocjatorów w zakresie przeprowadzania fuzji i nabywania przedsiębiorstw, sklasyfikowanych w 66.19.21.0.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawcy nie są świadczone inne usługi. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę Zleceniodawcy za świadczone usługi z wyodrębnieniem pozycji wg kodów PKWIU 70.22.11 i 74.90.12 z ewidencją pozwalającą na rozróżnienie uzyskanych przychodów. Wnioskodawca będzie świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Podatnik złożył oświadczenie o wyborze podatku w formie ryczałtu ewidencjonowanego w 2023 r. Zostało ono złożone przed ustawowym terminem, tj. przed 20 lutego 2023 r., tak aby mógł w 2023 r. opłacać podatek zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2022 nie uzyskał dochodów przekraczających 2 000 000 euro.

Podatnika nie dotyczą wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ podatnik nie jest:

1)opłacającym podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystającym, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągającym w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylony,

e)uchylony,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzającym wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Ponadto Wnioskodawca nie świadczy ww. usług w ramach wolnego zawodu i nie jest opodatkowany na zasadzie karty podatkowej.

Uzupełnienie wniosku

Pomiędzy Wnioskodawcą a spółką, na rzecz której są świadczone usługi (X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), nie zachodzą żadne powiązania zarówno majątkowe, jak i osobowe. Wnioskodawca nie pełni w niej żadnych funkcji w rozumieniu kodeksu spółek handlowych, wobec powyższego nie został ustalony zakres obowiązków z tytułu pełnienia funkcji w spółce.

Pytania

1.Czy opisana działalność - usługi wykonywane na rzecz zleceniodawcy w zakresie pozyskania klienta i jego obsługi dla Spółki, zaznajamianie się z bieżącą i przygotowywaną ofertą usługową Spółki oraz zapewnienie jej regularnego przedstawiania obecnym i potencjalnym klientom Spółki, obowiązki związane z weryfikacją ofert na rynku usług w branży, w której funkcjonuje Spółka, dotyczących jej działalności, wyszukiwanie usługodawców na bazie kryteriów określonych przez Spółkę, pozyskiwanie ich ofert i przedstawianie Spółce oraz sporządzanie ofert, aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych, przedstawianie obecnym i potencjalnym klientom Spółki umów, których zawarciem zainteresowana jest Spółka, prowadzenie w tym zakresie dyskusji i negocjacji, aktywne uczestnictwo w rynku oraz społeczności branżowej, budowanie relacji i nawiązywanie współpracy z obecnymi i potencjalnymi klientami Spółki - którą Wnioskodawca będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.12.0), może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne - stawką 8,5%?

2.Czy usługi doradztwa związane z zarządzaniem, czyli: angażowanie się Wnioskodawcy w proces konsultacji, prowadzenie projektów konsultingowych, stosowanie najlepszych praktyk w świadczeniu usług w celu zapewnienia najwyższego poziomu jakości usług wykonywanych przez Spółkę, wykorzystanie własnej wiedzy i doświadczenia dla wsparcia projektów realizowanych przez Spółkę oraz przyczynianie się do rozwoju kapitału intelektualnego na rzecz Spółki, świadczone w ramach PKWiU 70.22.11 mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne stawką 15%?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy działalność usługowa, którą będzie prowadził w ramach PKWiU 74.90.12, może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%, a działalność w ramach PKWiU 70.22.11 może być opodatkowana ryczałtem w wysokości 15%. Wynika to z Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 2021 poz. 1993) i Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015).

Ww. ustawa w art. 1 pkt 1 reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Doradztwo strategiczne, kod PKWiU 70.22.11, wg potocznego rozumienia tego pojęcia to usługi przede wszystkim konsultingowe, które obejmują zespół kompleksowych działań doradczych mających bezpośredni wpływ na sferę organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Usługi doradztwa strategicznego mają na celu w szczególności zaplanowanie, zoptymalizowanie lub zmodyfikowanie strategii funkcjonowania przedsiębiorstwa, a następnie wdrożenie procesów przyczyniających się do maksymalizacji efektów i minimalizacji kosztów jego funkcjonowania.

Zupełnie inny charakter mają usługi z zakresu pośrednictwa komercyjnego, kod PKWiU 74.90.12, usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, gdyż ich przedmiotem są w szczególności usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową. Wnioskodawca w wyniku prowadzonego pośrednictwa otrzymuje wynagrodzenie na zasadzie prowizji. Ta działalność gospodarcza Wnioskodawcy ma charakter komplementarny do działalności w zakresie zarządzania strategicznego. Jednak w zakresie całokształtu prowadzonej działalności jest częścią niezbędną w stosunku do całości zawartej umowy. Usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 - czyli usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki w myśl art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wobec czego odpowiednie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie generalna stawka dla usług niewyszczególnionych w wysokości 8,5%.

W podobnej sprawie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2021 r. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy i usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki w myśl art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wobec czego odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wskazanych usług będzie stawka 8,5%.

Podobne stanowisko zostało zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2022 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.700.2022.2.ID, gdzie przy analogicznym zapytaniu organ wskazał, iż usługi związane z doradztwem strategicznym są opodatkowane stawką w wysokości 15%, natomiast usługi związane z pośrednictwem komercyjnym są opodatkowane stawką w wysokości 8,5%.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, własne stanowisko w sprawie należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług pośrednictwa handlowego nie mieszczą się w katalogu czynności, wobec których nie może zostać zastosowana stawka 8,5%, tj. nie jest to działalność określona w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 Ustawy. Działalność Pani w tym zakresie nie kwalifikuje się do żadnej szczególnej kategorii usług, które podlegałyby opodatkowaniu inną stawką ryczałtu niż 8,5%. Tym samym uprawniona jest Pani do zastosowania tej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług pośrednictwa handlowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Świadczy również Pani usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 70.22.11.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym. Usługi te są opodatkowane stawką 15%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu złożenia wniosku.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00