Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.102.2023.2.JKU

1. Czy Maszyna stanowi robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb Ustawy o CIT, którego Wnioskodawca będzie mógł rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację)? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 24 kwietnia 2023 r.) 2. Czy wskazane przez Wnioskodawcę Urządzenia peryferyjne korzystają z rozliczenia w ramach ulgi, o której mowa w art. 38ed (winno być: art. 38eb) Ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

-Maszyna stanowi robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb Ustawy o CIT, którego Wnioskodawca będzie mógł rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację);

-wskazane przez Wnioskodawcę Urządzenia peryferyjne korzystają z rozliczenia w ramach ulgi, o której mowa w art. 38ed (winno być: art. 38eb) Ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 kwietnia 2023 r. (data wpływu 26 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka (dalej „Wnioskodawca” albo „Spółka”) posiada siedzibę prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych (PKD: 22.23.Z). Wnioskodawca jest producentem wyrobów stolarki okiennej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się produkcją przemysłową okien (…).

W związku z rozwojem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zrealizował inwestycję polegającą na wzniesieniu nowej zautomatyzowanej linii produkcyjnej (dalej: „Linia produkcyjna”). Linia produkcyjna została zaprojektowana i wyprodukowana przez jednego z (…) producentów dostarczającego rozwiązania dla branży zajmującej się produkcją stolarki okiennej. Linia produkcyjna została zaprojektowana zgodnie z potrzebami Wnioskodawcy oraz zgodnie z jego uwagami do projektu. Linia produkcyjna składa się z wielu maszyn, które zostały pomiędzy sobą skoordynowane w taki sposób, że biorą udział w płynnym oraz sprawnym realizowaniu procesu produkcyjnego okien. Każda maszyna usytuowana w procesie produkcyjnym wykonuje czynności nad elementami składającymi się na finalny produkt Wnioskodawcy, tj. okno. Każda z maszyn wchodzących w skład linii produkcyjnej realizuje poszczególny etap produkcji finalnego produktu jakim jest okno.

Linia produkcyjna została nabyta przez Wnioskodawcę w celu zwiększenia możliwości produkcyjnych w zakresie produkcji okien przy jednoczesnym maksymalnym zmniejszeniu ilości zaangażowanych w proces produkcji okien osób. Dzięki dokonanej inwestycji w sposób znaczący doszło do zwiększenia ilości produkowanych okien przez Wnioskodawcę.

Rola pracowników Wnioskodawcy biorących udział w procesie produkcyjnym została ograniczona wyłącznie do wykonywania czynności w zakresie sprawowania kontroli jakości bądź wykonywania czynności na etapach produkcyjnych, które nie zostały zautomatyzowane. Linia produkcyjna została zaprojektowana w ten sposób, że składa się z poszczególnych sekcji, które odpowiedzialne są za realizację poszczególnych etapów procesu produkcyjnego okna.

W ramach procesu produkcyjnego okna należy wyróżnić m.in. sekcję:

1) cięcia profili;

2) obróbka i frezowanie profili;

3) zgrzewanie oraz oczyszczanie ram i skrzydeł;

4) okuwanie i buforowanie skrzydeł;

5) sortowanie ram oraz składanie i szklenie okien;

6) sortowanie pakietów szybowych.

Poszczególne elementy wchodzące w skład Linii produkcyjnej zostały nabyte przez Spółkę na własność i przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wszystkie elementy wchodzące w skład Linii produkcyjnej są fabrycznie nowe. W ramach sekcji okuwanie i buforowanie skrzydeł znajduje się maszyna - Automatyczne centrum okuwania skrzydeł (dalej: „Maszyna”). Maszyna odpowiedzialna jest w procesie produkcji okna za montaż okuć na wcześniej zgrzanych, obrobionych, oczyszczonych i dostarczonych do niej na wcześniejszym etapie linii produkcyjnej skrzydłach okiennych oraz automatyczne ich pionowanie i umieszczenie w regale buforowym do kolejnego etapu produkcji okien. Maszyna jest automatycznie sterowana w ten sposób, że samodzielnie wykonuje czynności nad materiałem wykorzystywanym w procesie produkcji okna. Każdy element, nad którym czynności wykonuje Maszyna po zeskanowaniu nadanego mu we wcześniejszym procesie produkcji kodu kreskowego pobiera z wewnętrznej bazy zamówień systemu informatycznego Spółki informacje jakie czynności należy wykonać nad przekazanym do obróbki elementem w celu wyprodukowania okna zgodnie z zamówieniem złożonym przez klienta.

Maszyna wyposażona jest w oprogramowanie przygotowane przez podmiot, który dostarczył Maszynę do Wnioskodawcy. Oprogramowanie dostarczone przez producenta odpowiedzialne jest za wykonywanie czynności z zakresu pozycjonowania wkrętów i montażu okuć zgodnie z parametrami realizowanego zlecenia a następnie transport okutego skrzydła i umieszczanie go w regale buforowym do kolejnego etapu produkcji okien. Oprogramowanie zintegrowane jest z programami produkcyjnymi obowiązującymi w Spółce, z których Maszyna pobiera parametry do realizacji zadań i dokonuje czynności montażowych na obrabianym materiale w taki sposób, aby możliwe było wyprodukowanie okna zgodnie z zamówieniem klienta.

Maszyna jest zaprojektowana w ten sposób, że może dokonywać montażu wszelkiego rodzaju okuć na produkowanych skrzydłach okiennych. Maszyna realizuje czynności nad dostarczonym materiałem, aby mógł być on opracowany w sposób umożliwiający realizację zlecenia. Maszyna wykonuje montaż okuć z wszystkich czterech stron każdego skrzydła okiennego.

Z uwagi na okoliczność, że Spółka ma w ofercie okna o różnych parametrach, profilach, kształtach, czy wymiarach Maszyna wykonuje czynności nad dostarczonym elementem według potrzeb dostosowanych do realizowanego projektu.

Maszyna jest maszyną stacjonarną, która wykonuje czynności na przekazanych do niej zgrzanych, obrobionych, oczyszczonych skrzydłach okiennych. Wszystkie czynności dotyczące pozycjonowania wkrętów i montażu okuć na dostarczonym elemencie wykonuje czterostronny automat skręcający, a następnie poprzez automatyczny stół przechylny i układ jezdny uwiesza okute skrzydło okienne w regale buforowym do kolejnej sekcji produkcji okien. Maszyna wykorzystywana jest w przemyśle stolarki okiennej, w ramach którego miejsce ma produkcja okien. Maszyna wymienia dane w formie cyfrowej z systemem produkcyjnym obowiązującym u Wnioskodawcy. Maszyna w celu wykonania prac nad każdym dostarczonym elementem pobierają z systemu projektowo-produkcyjnego dane dotyczące realizowanego zamówienia. Każdy z dostarczonych elementów opatrzony jest etykietą z kodem kreskowym, który zawiera odniesienia do danych zgromadzonych w bazach danych Spółki. Dane pobierane są automatycznie po zeskanowaniu kodu kreskowego obrabianego elementu. Po ich pobraniu maszyna wykonuje czynności przypisane do konkretnego elementu okna. Człowiek nie dokonuje wskazania jakichkolwiek parametrów produkcyjnych Maszynie.

Maszyna połączona jest systemem informatycznym obowiązującym u przedsiębiorcy, który nadzoruje proces produkcji. Obowiązujący system teleinformatyczny odpowiedzialny jest za zarządzanie i optymalizację procesu produkcyjnego okien. Maszyna połączona jest z systemem, który odpowiada za zarządzanie produkcją, planowanie produkcji oraz projektowanie produktów. Praca Maszyny monitorowana jest za pomocą czujników mechanicznych, optycznych oraz laserowych, które monitorują położenie i transport obrabianego elementu podlegającego obróbce oraz czynności wykonywane przez Maszynę. Czujniki mechaniczne, optyczne oraz laserowe dokonują pomiaru oraz pozycjonowania obrabianych materiałów w celu umożliwienia maszynie precyzyjnego wykonania czynności na opracowywanym elemencie okna. Maszyna jest zintegrowana z innymi maszynami w procesie produkcyjnym, ponieważ wykonuje czynności bezpośrednio związane z procesem produkcyjnym podejmowanym przez inne urządzenia zintegrowane w ramach całej linii produkcyjnej. Maszyna bierze udział w procesie produkcyjnym okna a informacje o wykonywanych czynnościach są przekazywane do systemu produkcyjnego obowiązującego u Wnioskodawcy.

W ten sposób, kolejne urządzenia zlokalizowane na Linii produkcyjnej wykonują czynności związane z kolejnymi etapami procesu produkcyjnego. Maszyna przekazuje informacje o wykonywanych czynnościach do systemu produkcyjnego i dzięki temu kolejne maszyny zlokalizowane na Linii produkcyjnej wykonują czynności niezbędne do pełnego skompletowania okna.

Maszyna została nabyta przez Wnioskodawcę na własność w 2022 r. i jest urządzeniem fabrycznie nowym. Maszyna została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy. Maszyna bierze udział w procesie przemysłowej produkcji okien i odpowiedzialna jest za realizację etapu związanego z procesem produkcyjnym okna. Wraz z Maszyną nabyte zostały inne rzeczy, funkcjonalnie związane z Maszyną a służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwu pracy w odniesieniu do stanowiska pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym (dalej „Urządzenia peryferyjne”) tj. bariery, ogrodzenie zabezpieczające, magazyn okuć i stoły transportujące.

Tytułem uzupełnienia, pismem z 24 kwietnia 2023 r. (data wpływu 26 kwietnia 2023 r.), Wnioskodawca wskazał następujące:

Maszyna i urządzenia zostały przyjęte w ewidencji środków trwałych w 2022 r. Automatyczne centrum okuwania skrzydeł zostało przyjęte do ewidencji 6 czerwca 2022 r.

W latach podatkowych, w których Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej.

Wartość początkowa Maszyny i urządzeń przekracza 10.000,00 zł.

Maszyna i urządzenia posiadają 3 stopnie swobody ponieważ czynności nad dostarczonymi do nich elementami mogą być wykonywane w każdej płaszczyźnie. Maszyna posiada właściwości manipulacyjne ponieważ wykonuje czynności nad dostarczonym do niej elementem, wykorzystywanym w procesie produkcji okien, czy drzwi.

Maszyna ma zastosowanie w produkcji przemysłowej okien. Maszyna będąca przedmiotem wniosku o interpretacje ma zastosowanie w przemyśle.

Maszyna wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi oraz monitorującymi proces produkcji u Wnioskodawcy w celu zdalnego sterowania oraz monitorowania procesu produkcyjnego produktów stolarki okiennej. Maszyna jest połączona z urządzeniami zarządzającymi procesem produkcji u Wnioskodawcy.

Wydatki poniesione na nabycie Maszyny i urządzeń nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Pytania

1.Czy Maszyna stanowi robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb Ustawy o CIT, którego Wnioskodawca będzie mógł rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację)? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 24 kwietnia 2023 r.)

2.Czy wskazane przez Wnioskodawcę Urządzenia peryferyjne korzystają z rozliczenia w ramach ulgi, o której mowa w art. 38ed (winno być: art. 38eb) Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko:

1.W ocenie Wnioskodawcy nabyta Maszyna stanowi fabrycznie nowego robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT.

2.W ocenie Wnioskodawcy Urządzenia peryferyjne korzystają z rozliczenia w ramach ulgi, o której mowa w art. 38ed (winno być: art. 38eb) Ustawy o CIT jako urządzenia/maszyny wskazane w art. 38ed (winno być: art. 38eb) ust. 2 pkt 1 lit. c) Ustawy o CIT.

Uzasadnienie:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Na gruncie powołanego przepisu ustawodawca wprowadził od 1 stycznia 2022 r. ulgę na robotyzację. Wskazana ulga stanowi zachętę podatkową dla podatników w celu podejmowania przez nich czynności mających na celu robotyzację procesów produkcyjnych. W ramach ulgi na robotyzację podatnicy uprawnieni są do pomniejszenia podstawy opodatkowania z innego źródła aniżeli zyski kapitałowy o 50% wydatków poniesionych na robotyzację.

Zatem aby podatnik mógł skorzystać z ulgi na robotyzację musi spełnić następujące warunki:

1) podatnik musi uzyskiwać przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych;

2) podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów przyporządkowane do źródła przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych;

3) podatnik musi zidentyfikować wśród ww. kosztów uzyskania przychodów koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację, a więc koszty spełniające definicję określoną w art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Na gruncie art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT, ustawodawca wskazał zamknięty katalog wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację.

Wyłącznie wydatki zaliczane do katalogu, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT podlegają rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się m.in. wydatki poniesione na nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, czy maszyn i urządzeń i inne rzeczy funkcjonalnie związane z robotem przemysłowym.

Zgodnie z art. 38eb ust. 5 Ustawy o CIT, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Odliczenie kosztów poniesionych na robotyzację dotyczy wyłącznie kosztów uzyskania przychodów poniesionych od początku roku podatkowego 2022.

Na gruncie art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT, ustawodawca wskazał legalną definicję robota przemysłowego. Zgodnie z art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl powołanej definicji przez robota przemysłowego rozumie się:

1) automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową;

2) stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody;

3) posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne;

4) dla zastosowań przemysłowych,

5) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

6) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

7) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

8) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Wyłącznie urządzenie spełniające wszystkie ze wskazanych wymogów może być uznane za robota przemysłowego, a w konsekwencji wydatki poniesione na jego nabycie mogą zostać rozliczone w ramach ulgi na robotyzację.

Przechodząc na grunt analizowanego stanu faktycznego należy wskazać, że Maszyna jest fabrycznie nowym urządzeniem, ponieważ została nabyte przez Spółkę w 2022 r. od jej producenta. W konsekwencji spełniony jest pierwszy z warunków stanowiących znamię robota przemysłowego.

Przechodząc do pozostałych przesłanek wskazanych w art. 38eb ust. 5 Ustawy o CIT, należy wskazać, że:

1)Maszyna jest urządzeniem programowalnym, automatycznie sterowanym oraz wielozadaniowym, wynika to z faktu, że nabyta Maszyna wyposażona jest w wewnętrzne oprogramowanie, które odpowiedzialne jest za wykonywanie wszystkich czynności z zakresu montaż okuć; wszystkie czynności wykonywane są automatycznie bez udziału czynnika ludzkiego oraz Maszyna ma charakter wielozadaniowy ponieważ może wykonać wiele rodzajów okuć w zależności od indywidualnych potrzeb realizowanego zamówienia; Maszyna dokonuje okucia okna zgodnie z realizowanym zamówieniem, które zawsze ma charakter indywidualny;

2)Maszyna jest maszyną stacjonarną o 3 stopniach swobody ponieważ czynności nad dostarczonym materiałem wykonuje czterostronny automat skręcający, który może dokonywać montażu na każdej płaszczyźnie okna oraz ramy;

3)Maszyny posiadają właściwości manipulacyjne ponieważ wykonują czynności montażowe nad dostarczonym elementem okna;

4)Maszyny znajdują zastosowania w przemyśle produkcji okien, ponieważ wykonują czynności mające na celu obróbkę profili okiennych w celu wyprodukowania finalnego produktu, tj. okna;

5)Maszyna pobiera dane w formie cyfrowej z systemu projektowo-produkcyjnego Wnioskodawcy dotyczące realizowanych zamówień i czynności, które należy wykonać w odniesieniu do konkretnego elementu okna;

6)Maszyna jest zintegrowana z systemem zarządzającym produkcją u Wnioskodawcy, ponieważ Maszyna wymienia dane w formie cyfrowej z systemem produkcyjnym obowiązującym u Wnioskodawcy. Maszyny w celu wykonania prac nad każdym dostarczonym elementem pobierają z systemu projektowo-produkcyjnego dane dotyczące realizowanego zamówienia;

7) Praca Maszyny monitorowana jest za pomocą czujników mechanicznych, optycznych oraz laserowych, które monitorują położenie materiału podlegającego obróbce oraz czynności wykonywane przez Maszyny. Czujniki mechaniczne, optyczne oraz laserowe dokonują pomiaru oraz pozycjonowania obrabianych materiałów w celu umożliwienia maszynie precyzyjnego wykonania czynności na opracowywanym elemencie okna.

8) Maszyny zintegrowane są z innymi maszynami biorącymi udział w procesie produkcji okna ponieważ wykonują czynności bezpośrednio związane z procesem produkcyjnym podejmowanym przez inne urządzenia zintegrowane w ramach całej linii produkcyjnej. Maszyna bierze udział w procesie produkcyjnym okna a informacje o wykonywanych czynnościach są przekazywane do systemu produkcyjnego obowiązującego u Wnioskodawcy. W ten sposób, kolejne urządzenia zlokalizowane na Linii produkcyjnej wykonują czynności/elementy związane z profilami opracowanymi przez Maszynę.

Tym samym, Spółka wskazuje, że kierując się definicją robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 w związku z ust. 3 Ustawy o CIT, Maszyna spełnia wskazaną definicję. Maszyna spełnia bowiem, w ocenie Spółki, wszystkie warunki umożliwiające uznanie jej za robot przemysłowy w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT.

W konsekwencji, Maszyna będzie mogła zostać rozliczona w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 pkt 1) lit. b) i c) Ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się (...) koszty nabycia fabrycznie nowych (...)

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe).

W ramach ulgi na robotyzację poza robotami przemysłowymi mogą być rozliczane również wydatki poniesione na nabycie

1)maszyn i urządzeń peryferyjnych funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, oraz

2)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotem przemysłowym, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym.

Zgodnie z art. 38ed ust. 4 Ustawy o CIT, przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Na gruncie powołanego przepisu ustawodawca wskazał przykładowy katalog składników, które stanowią maszyny, bądź urządzenia peryferyjne w stosunku do robotów przemysłowych, które są funkcjonalnie z nimi związane. Wskazany katalog urządzeń i maszyn ma charakter przykładowy na co wskazuje użyte sformułowanie „w szczególności”. W konsekwencji wystarczającą cechą do uznania danych maszyn bądź urządzeń rozliczeniem w ramach ulgi na robotyzację jest ich związanie z robotem przemysłowym w sposób funkcjonalny.

W odniesieniu zaś do maszyn i urządzeń wskazanych w art. 38eb ust. 2 pkt 1) lit. c) Ustawy o CIT, ustawodawca wskazuje na ich funkcjonalny związek z robotami przemysłowymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz ergonomii pracy w miejscach gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem.

Przechodząc na grunt analizowanego stanu faktycznego należy wskazać, że z Maszyną związane są Urządzenia peryferyjne w postaci: bariery, ogrodzenie zabezpieczające, magazyn okuć i stoły transportujące. Wskazane maszyny oraz urządzenia mają na celu zabezpieczenie miejsca pracy, w którym dochodzi do kontaktu człowieka z Maszynami (wskazane funkcje spełniają bariery oraz ogrodzenia) a także zapewnienia ergonomii pracy (wskazane funkcje spełniają stoły odbiorcze).

Dzięki wskazanym Urządzeniom peryferyjnym dochodzi do zapewnienia bezpieczeństwa w miejscach gdzie ma miejsce kontakt pracowników z Maszynami oraz możliwie najmniej zakłóconego przekazywania materiałów. Dodatkowo magazyn okuć stanowi integralną część Maszyny, z której pobierane są okucia do konkretnego okna. Wskazane elementy są funkcjonalnie związane z Maszyną i z tego powodu spełniają funkcję urządzeń peryferyjnych.

Z tego powodu Urządzenia peryferyjne korzystają z ulgi na robotyzacje ponieważ są maszynami i urządzeniami wskazanymi w art. 38eb ust. 2 pkt 1) lit. b) i c) Ustawy o CIT. Urządzenia peryferyjne są bowiem funkcjonalnie związane z robotem przemysłowym, tj. Maszyną. W konsekwencji Urządzenia peryferyjne korzystają z rozliczenia w ramach ulgi na robotyzację jako urządzenia i maszyny wskazane w art. 38eb ust. 2 pkt 1) lit. b) i c) Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mającą na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej. Ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Regulację dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 ww. ustawy:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3) tory jezdne;

4) słupowysięgniki;

5) obrotniki;

6) nastawniki;

7) stacje czyszczące;

8) stacje automatycznego ładowania;

9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Maszyna stanowi robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb Ustawy o CIT, którego Wnioskodawca będzie mógł rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację) oraz czy wskazane przez Wnioskodawcę Urządzenia peryferyjne korzystają z rozliczenia w ramach ulgi, o której mowa w art. 38ed (winno być: art. 38eb) Ustawy o CIT.

Mając na względzie powyższe oraz przedstawione we wniosku i jego uzupełnieniu okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro:

-wszystkie elementy wchodzące w skład Linii produkcyjnej są fabrycznie nowe,

-Maszyna jest automatycznie sterowana w ten sposób, że samodzielnie wykonuje czynności nad materiałem wykorzystywanym w procesie produkcji okna,

-Maszyna wyposażona jest w oprogramowanie przygotowane przez podmiot, który dostarczył Maszynę do Wnioskodawcy. Oprogramowanie dostarczone przez producenta odpowiedzialne jest za wykonywanie czynności z zakresu pozycjonowania wkrętów i montażu okuć zgodnie z parametrami realizowanego zlecenia a następnie transport okutego skrzydła i umieszczanie go w regale buforowym do kolejnego etapu produkcji okien. Oprogramowanie zintegrowane jest z programami produkcyjnymi obowiązującymi w Spółce, z których Maszyna pobiera parametry do realizacji zadań i dokonuje czynności montażowych na obrabianym materiale w taki sposób, aby możliwe było wyprodukowanie okna zgodnie z zamówieniem klienta,

-Maszyna jest zaprojektowana w ten sposób, że może dokonywać montażu wszelkiego rodzaju okuć na produkowanych skrzydłach okiennych. Maszyna realizuje czynności nad dostarczonym materiałem, aby mógł być on opracowany w sposób umożliwiający realizację zlecenia. Maszyna wykonuje montaż okuć z wszystkich czterech stron każdego skrzydła okiennego,

-Maszyna i urządzenia posiadają 3 stopnie swobody ponieważ czynności nad dostarczonymi elementami mogą być wykonywane w każdej płaszczyźnie,

-praca Maszyny monitorowana jest za pomocą czujników mechanicznych, optycznych oraz laserowych, które monitorują położenie i transport obrabianego elementu podlegającego obróbce oraz czynności wykonywane przez Maszynę,

-Maszyna i urządzenia wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi oraz monitorującymi proces produkcji u Wnioskodawcy w celu zdalnego sterowania oraz monitorowania procesu produkcyjnego elementów stolarki okiennej. Maszyna jest połączona z urządzeniami zarządzającymi procesem produkcji u Wnioskodawcy,

-Maszyna połączona jest systemem informatycznym obowiązującym u przedsiębiorcy, który nadzoruje proces produkcji. Obowiązujący system teleinformatyczny odpowiedzialny jest za zarządzanie i optymalizację procesu produkcyjnego okien. Maszyna połączona jest z systemem, który odpowiada za zarządzanie produkcją, planowanie produkcji oraz projektowanie produktów,

-Maszyna jest zintegrowana z innymi maszynami w procesie produkcyjnym, ponieważ wykonuje czynności bezpośrednio związane z procesem produkcyjnym podejmowanym przez inne urządzenia zintegrowane w ramach całej linii produkcyjnej,

to jako spełniająca warunki określone w art. 38eb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może zostać uznana za robota przemysłowego, o których mowa w tym przepisie.

Ponadto, jak zostało wskazane we wniosku oraz jego uzupełnieniu, w latach podatkowych, w których Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych. Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej. Wydatki poniesione na nabycie Maszyny i urządzeń nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do ww. Maszyny.

Pamiętać jednak należy, że skoro ww. Maszyna stanowi środek trwały Spółki, to kosztem uzyskania przychodu w ramach ww. ulgi będą odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tego środka trwałego.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Z powyższego przepisu wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem, w którym odpis amortyzacyjny uznawany jest za koszt podatkowy, a nie z momentem wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przy czym ww. ulga dotyczy odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Maszyny w 2022 r., która stanowiła fabrycznie nowe aktywa, spełniające warunki określone w art. 38eb ustawy o CIT, w sytuacji osiągania przez Wnioskodawcę dochodów z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej tego składnika majątku dokonane w latach 2022-2026 będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest także kwestia ustalenia, czy wskazane przez Wnioskodawcę Urządzenia peryferyjne korzystają z rozliczenia w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Zgodnie z cytowanym powyżej art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit c ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych: maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe).

Odnosząc się do wymienionych w powyższym przepisie maszyn i urządzeń, ustawodawca wskazuje na ich funkcjonalny związek z robotami przemysłowymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz ergonomii w miejscach gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem.

Wnioskodawca we wniosku zaznacza, że „wraz z Maszyną nabyte zostały inne rzeczy funkcjonalnie związane z Maszyną a służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwu pracy w odniesieniu do stanowiska pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym (dalej: „Urządzenia peryferyjne”) tj. bariery, ogrodzenie zabezpieczające, magazyny okuć i stoły transportujące”.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że Urządzenia peryferyjne opisane we wniosku można zakwalifikować jako urządzenia wskazane w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy o CIT. Wskazane urządzenia mają na celu zabezpieczenie miejsca pracy, w którym dochodzi do kontaktu człowieka z Maszyną (wspomniane funkcje spełniają bariery oraz ogrodzenia) a także zapewnienie ergonomii pracy (wskazane funkcje spełniają magazyny okuć oraz stoły odbiorcze).

W konsekwencji, koszty poniesione na zakup Urządzeń peryferyjnych (barier, ogrodzeń zabezpieczających, magazynów okuć oraz stołów transportujących) mogą zostać rozliczone w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT. Przy czym jak wskazano wyżej, skoro Urządzenia peryferyjne stanowią środki trwałe ujęte w ewidencji środków trwałych w 2022 r., to do kosztów w ramach ww. ulgi można zaliczyć odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tych środków trwałych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00