Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.77.2023.4.MPU

W zakresie określenia stawki akcyzy względem wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 3824 99 93.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 7 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie określenia stawki akcyzy względem wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 3824 99 93 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), wpłynął 8 marca 2023 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z17kwietnia 2023 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 7 kwietnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planują Państwo importować z zagranicy oraz oferować do sprzedaży wyrób zakwalifikowany do kodu celnego CN 3824 99 93. Wyrób ma być sprzedawany wyłącznie do celów opałowych. Wyrób został uwzględniony w pkt 39a załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym jako należący do produktów chemicznych przeznaczonych do celów opałowych. Wyrób stanowi także wyrób energetyczny w rozumieniu art. 86 ust. 3 dlatego należy zakwalifikować go jako wyrób akcyzowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W uzupełnieniu, wskazali Państwo, że produkt zaklasyfikowany do kodu CN 3824 99 93 i oferowany do celów opałowych charakteryzuje się gęstością w 15oC w wysokości 1015 kilogramów na metr sześcienny, przy czym gęstość ta może się wahać w zakresie 50 kilogramów na metr sześcienny ale zawsze przekracza próg 890 kilogramów na metr sześcienny. Zgodnie z tym stawka akcyzy jaką należy uiścić w przypadku sprzedaży wyrobu na cele opałowe to według spółki 69 zł/1000 kilogramów.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 1)

Jaką stawkę akcyzy na wyroby energetyczne należy stosować względem wyrobu zakwalifikowanego do numeru celnego CN 3824 99 93?

Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie pytania nr 1)

Państwa zdaniem wyrób sklasyfikowany do kodu CN 3824 99 93 przeznaczony do celów opałowych podlega stawce akcyzy wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym, tj. 69,00 zł/1000 kg.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie określenia stawki akcyzy względem wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 3824 99 93 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy – wykazie wyrobów akcyzowych – w poz. 39a pod kodem CN3824 99 93 wymieniono pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Zgodnie z definicją importu zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy import to przywóz:

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

-jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

-jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.

Stosownie do art. 3 ustawy:

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 8 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

W myśl art. 89 ust. 2 i 3 ustawy:

2.Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

3.Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1)węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

2)benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1529 zł/1000 litrów;

3)(uchylony)

4)benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 -1822,00zł/1000litrów;

5)paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6)olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1160 zł/1000 litrów;

7)(uchylony)

8)biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1160 zł/1000 litrów;

9)olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10)olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do27102039:

a)z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b)pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych

- 69,00 zł/1000 kilogramów;

11)olejów i preparatów smarowych:

a)olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b)olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c)preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów;

12)gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

­skroplonych - 659,00 zł/1000 kilogramów,

­w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ),

aa)gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b)wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

­biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

­wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c)pozostałych - 14,00 zł/1 gigadżul (GJ);

13)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

14)pozostałych paliw silnikowych - 1786 zł/1000 litrów;

15)pozostałych paliw opałowych:

a)w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

­niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

­równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 69,00 zł/1000 kilogramów,

b)gazowych - 1,38 zł/gigadżul (GJ).

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego planują Państwo importować oraz oferować do sprzedaży wyrób klasyfikowany do kodu CN 3824 99 93. Wyrób ma być sprzedawany wyłącznie do celów opałowych i stanowi także wyrób energetyczny. Produkt zaklasyfikowany do kodu CN 3824 99 93 i oferowany do celów opałowych charakteryzuje się gęstością w 15oC w wysokości 1015 kilogramów na metr sześcienny, przy czym gęstość ta może się wahać w zakresie 50 kilogramów na metr sześcienny ale zawsze przekracza próg 890 kilogramów na metr sześcienny.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii jaką stawkę akcyzy należy zastosować.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis zawarty we wniosku, stwierdzić należy, że będący przedmiotem wniosku wyrób przeznaczony wyłącznie do celów opałowych o kodzie CN 3824 99 93, jest wyrobem akcyzowym wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 39a i wyrobem o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy tj. paliwem opałowym. Wyrób o tej klasyfikacji, przeznaczony do celów opałowych, nie został również wymieniony w punkcie 1-14 art. 89 ust. 1 ustawy.

W myśl przepisu art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy stawki akcyzy na pozostałe paliwa opałowe (inne niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-14 ustawy) wynoszą, w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

-niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny – 232,00 zł/1000 litrów,

-równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 69,00 zł/1000 kilogramów.

Zatem paliwo opałowe klasyfikowane przez Państwa do kodu CN 3824 99 93, którego gęstość w temperaturze 15oC zawsze przekracza 890 kilogramów/metr sześcienny, podlega stawce podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 15 tiret drugie ustawy i wynosi 69,00 zł/1000 kilogramów.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie określenia stawki akcyzy względem wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 3824 99 93 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) jest prawidłowe.

W zakresie pytania dotyczącego konieczności uzyskania koncesji na obrót wyrobem akcyzowym klasyfikowanym do kodu CN 3824 99 93, przeznaczonym do celów opałowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia będącego przedmiotem Państwa wątpliwości objętych treścią pytania (oznaczonego we wniosku nr 1) i została wydana na podstawie klasyfikacji i charakterystyki którą Państwo wskazali.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona wdecyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00