Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.70.2023.2.AM

Brak obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu dokonania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu z ciężarowego na osobowy przed wejściem w życie art. 100 ust. 1a ustawy, w związku z zakupem powyższego pojazdu już po wejściu w życie art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku zapłaty przez Pana akcyzy w związku z dokonaniem w dniu (…) r. zmian konstrukcyjnych w samochodzie, który zakupił Pan (…) r., wpłynął (…) r. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z (…) r. (wpływ … r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu (…) roku zakupił Pan pojazd (…); nr rejestracyjny (…), VIN: (…); (…) cm3; (…) kW; ON; rok produkcji (…).

Pojazd w momencie zakupu w dowodzie rejestracyjnym miał określony rodzaj jako pojazd ciężarowy, jednakże wraz z pojazdem otrzymał Pan komplet dokumentów z (…) roku o wykonaniu zmian niezbędnych do przerejestrowania pojazdu na samochód osobowy. Kupował Pan pojazd konstrukcyjnie przystosowany do przewozu osób, ze świadomością, że nabywa pojazd osobowy, co poświadczał m.in. dołączony wynik badania diagnostycznego.

Po okazaniu tych dokumentów w Wydziale Komunikacji zażądano od Pana dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy albo brak obowiązku zapłaty akcyzy zgodnie z przepisami określonymi w Dz.U. z 2022, poz. 1847 § 16 ust. 1 pkt 4 lit. c.

W tej sprawie trafił Pan do Urzędu Skarbowego w (…), gdzie poradzono, aby wystosował Pan wniosek o Wiążącą Informację Akcyzową, którą otrzymał Pan (…) roku pod numerem (…), a z której treści wynika, że przedmiotowy pojazd spełnia definicję samochodu osobowego określoną w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Poinformowano Pana również, że odpowiedź czy jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w związku ze zmianą konstrukcyjną pojazdu może Pan uzyskać występując o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Z posiadanych przez Pana dokumentów wynika następująca chronologia zdarzeń:

(…) r. - data pierwszej rejestracji pojazdu;

(…) r. - data pierwszej rejestracji w kraju - pojazd zarejestrowany jako pojazd ciężarowy, co oznacza, że w tamtym momencie był samochodem innym niż samochód osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, tj. samochodem innym niż zdefiniowany w art. 100. Z zapisu w Karcie Pojazdu wynika, że pierwszym właścicielem tego pojazdu w kraju był Pan (…);

(…) r. - zmiana właściciela pojazdu (… kupił od …);

(…) r. - dokonanie zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu z ciężarowego na osobowy;

(…) r. - zmiana właściciela pojazdu (… kupił od …) - pomimo dokonania zmian konstrukcyjnych pojazd pozostał nadal zarejestrowany jako pojazd ciężarowy, Pan (…) nie dokonał zmiany sposobu użytkowania pojazdu. Pomimo zmiany właściciela w dniu (…) r. pojazd pozostał nadal zarejestrowany na Pana (…), Pan (…) nie zarejestrował pojazdu na siebie;

(…) - zmiana właściciela pojazdu (Pana zakup od …) - pomimo zmiany właściciela pojazd pozostał nadal zarejestrowany jako pojazd ciężarowy na Pana (…), Pan (…) nie zarejestrował pojazdu na siebie, ani nie dokonał zmiany sposobu użytkowania pojazdu.

Pojazd zgodnie z dokumentami potwierdzającymi dokonanie zmian konstrukcyjnych z dnia (…) r. oraz (…) z dnia (…) r. spełnia definicję samochodu osobowego określoną w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Pytanie

Czy w związku z zakupem przez Pana w dniu (…) roku pojazdu (…), nr rejestracyjny (…); VIN: (…); (…) cm3; (…) kW; ON; rok produkcji (…), jest Pan zobowiązany do zapłaty akcyzy w związku z dokonaniem w tym pojeździe w dniu (…) roku zmian konstrukcyjnych?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie)

Zgodnie z Dz.U.2022.143 art. 100 pkt 1a ppkt 1 [winno być art. 100 ust. 1a pkt 1] przedmiotem opodatkowania akcyzą jest dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy, czyli w tym wypadku dotyczy to dokonania zmian w dniu 21 grudnia 2018 roku, kiedy jeszcze nie był Pan właścicielem ww. pojazdu.

Ponieważ nie był Pan właścicielem pojazdu w momencie powstania obowiązku zapłaty akcyzy w związku ze zmianami konstrukcyjnymi dokonanymi w przedmiotowym pojeździe uważa Pan, że nie na Panu spoczywa ten obowiązek, tym bardziej, że stał się Pan jego właścicielem przeszło pięć lat po powstaniu tego obowiązku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jak stanowi art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

1. W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a) wyprodukowanego na terytorium kraju,

b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Stosownie do art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, który wszedł w życie z dniem 1 lipca 2021 r. (na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2021 r., poz. 694):

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy;

2) nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 101 ust. 4a i 5 ustawy o podatku akcyzowym, który wszedł w życie z dniem 1 lipca 2021 r. (na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw):

4a. Obowiązek podatkowy z tytułu:

1) dokonania czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1, powstaje z dniem dokonania tej czynności;

2) nabycia lub posiadania samochodu osobowego, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 2, powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tego samochodu.

5. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania danej czynności lub wystąpienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 100 ust. 1, 1a lub 2, za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności lub wystąpienie stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego przez Pana opisu stanu faktycznego (z którym Organ jest związany) wynika, że (…) roku zakupił Pan samochód, który w dowodzie rejestracyjnym ma określony rodzaj jako pojazd ciężarowy, jednak wraz z pojazdem otrzymał Pan komplet dokumentów niezbędnych do zarejestrowania pojazdu jako samochodu osobowego, w związku z dokonaniem (…) r. zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu.

Przed dokonaniem zmian - co wynika z opisu sprawy przedstawionego we wniosku - pojazd był samochodem innym niż samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy akcyzowej. Obecnie, jak Pan wskazał na podstawie otrzymanej WIA nr (…) pojazd jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy.

Pana wątpliwości dotyczą obowiązku zapłaty przez Pana akcyzy w związku z dokonaniem w dniu (…) r. zmian konstrukcyjnych w samochodzie, który zakupił Pan (…) r.

Należy wskazać, że przepis art. 100 ust. 1a pkt 1 ustawy opodatkowujący dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy wszedł w życie 1 lipca 2021 r. Zatem przed wejściem w życie powyższego przepisu, dokonanie zmian konstrukcyjnych w zarejestrowanym na terytorium kraju pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy, nie było opodatkowane podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym nie jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego, bowiem w (…) r. nie obowiązywał jeszcze przepis art. 100 ust. 1a pkt 1 ustawy akcyzowej, więc obowiązek podatkowy z tytułu dokonanych zmian konstrukcyjnych w ogóle nie powstał.

Tym samym oceniając całościowo Pana stanowisko, w zakresie braku obowiązku zapłaty akcyzy w związku z dokonaniem w dniu (…) r. zmian konstrukcyjnych w samochodzie, który zakupił Pan (…) r., należało uznać je za nieprawidłowe, bowiem jakkolwiek wywiódł Pan prawidłowy skutek prawny w postaci braku obowiązku zapłaty akcyzy w związku z ww. czynnościami, to jednak z innej przyczyny niż wskazał Pan we własnym stanowisku.

W związku z powyższym, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy nadmienić, że przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie Pana sytuacji prawnopodatkowej.

Ponadto, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie zagadnienie objęte treścią pytania w zakresie podatku akcyzowego, a powyższa interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez Pana opis stanu faktycznego.

Dodatkowo, należy wskazać, że interpretacja indywidualna nie zastępuje dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00