Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.245.2023.2.MN

W zakresie limitu zwolnienia w świetle art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o PIT przy wspólnym rozliczeniu małżonków w sytuacji, gdy jeden z małżonków nie pracuje, a drugi osiąga przychód ze stosunku służbowego oraz możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej do wysokości limitu odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne w przypadku nieodprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

‒nieprawidłowe - w części dotyczącej wysokości przychodu podlegającego zwolnieniu oraz wysokości limitu zwolnienia w świetle art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

‒prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, który dotyczy limitu zwolnienia w świetle art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy wspólnym rozliczeniu małżonków w sytuacji, gdy jeden z małżonków nie pracuje, a drugi osiąga przychód ze stosunku służbowego oraz możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej do wysokości limitu odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne w przypadku nieodprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 kwietnia 2023 r. (wpływ 17 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wychowuje Pan z żoną czwórkę dzieci. Najmłodszy syn urodził się w listopadzie 2022 r. Pozostają Państwo we wspólności ustawowej małżeńskiej. Małżonka, z racji tego, że zajmuje się wychowaniem dzieci, nie pracuje.

Dzieci pozostające na Państwa utrzymaniu kwalifikują Państwa do zwolnienia z podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W 2022 roku osiągnął Pan należności ze stosunku służbowego w wysokości (…) zł.

Żona, jak już pisał Pan wcześniej, nie pracuje, więc nie osiągnęła dochodu (należności).

Chcą Państwo rozliczyć PIT za 2022 rok wspólnie, tj. zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są: przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł, osiągnięte ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 27ea ust. 1 pkt 2, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.

Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

1) przez cały rok podatkowy albo

2) od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego – w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego - mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27 lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.

W świetle powyższych zapisów zwrócił się Pan o wydanie interpretacji podatkowej dotyczącej stosowania zwolnienia od podatku dochodowego przy wspólnym rozliczeniu małżonków, w przypadku, gdy jeden z małżonków nie uzyskuje przychodu w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga dzieci.

Z infolinii Polskiego Ładu (dzwonił Pan dwukrotnie w 2022 r. z nr tel. (…)) uzyskał Pan informację powielającą się również w mediach: Jak tłumaczy Ministerstwo Finansów „Rodzice, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych (według skali podatkowej), dzięki reformie Polskiego Ładu też będą korzystać z 30 tys. zł kwoty wolnej. Oznacza to że rodzic, który rozlicza się na zasadach ogólnych, nie będzie płacić PIT co najmniej do kwoty 115 528 zł. Przy wspólnym rozliczeniu małżonków kwota bez PIT wynosić będzie 231 056 zł”. Konsultant infolinii Polskiego Ładu sprawdzał wielokrotnie zapisy ustawy i stwierdził jednoznacznie, że wprowadzenie zwolnienia od podatku w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga dzieci nie wyklucza w żaden sposób preferencji, jakie niesie wspólne rozliczenie z małżonkiem.

W Pana opinii, jak również konsultantów infolinii Polskiego Ładu, zwolnienie od podatku dochodowego w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga dzieci rodziców rozliczających się wspólnie powinno wynosić 231 056 zł. Nawet gdy jedno z rodziców nie pracuje, przy wspólnym rozliczeniu małżonków podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków. Dochody małżonków sumuje się, dzieli na połowę i od tej kwoty stosuje się kwotę wolną i zwolnienie od podatku. W analizowanym przypadku zwolnienie od podatku powinno być zastosowane od kwoty (…) zł.

Nadmienia Pan, że zwolnienie od podatku w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga dzieci nie jest „ulgą”, a „zwolnieniem od podatku”.

Jednocześnie może Pan skorzystać z ulgi prorodzinnej i wystąpić o zwrot niewykorzystanej ulgi na dzieci. W związku z tym, że nie odprowadza Pan składek na ubezpieczenie społeczne, zwrot niewykorzystanej ulgi na dzieci (prorodzinnej) przysługuje do limitu odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Informuje Pan również, że kontaktując się z konsultantem Krajowej Administracji Skarbowej w dniu 17 lutego 2023 r (w trakcie próby rozliczenia PIT za 2022 r.) uzyskał Pan informację, że jeśli żona nie pracuje, to nie można zastosować zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nawet przy wspólnym rozliczeniu PIT.

W Pana opinii jest to błędna interpretacja i całkowicie odmienna od przekazywanej medialnie przez pracowników Ministerstwa Finansów oraz infolinii Polskiego Ładu.

Dlaczego w takim przypadku można zastosować kwotę wolną (30 000 zł), jeśli żona nie pracuje?

W kontakcie z urzędnikiem Urzędu Skarbowego (…) otrzymał Pan informację, że w przypadku, gdy jedno z rodziców nie pracuje, przy wspólnym rozliczeniu zwolnienie obowiązuje do kwoty 231 056 zł.

Nie powinien więc Pan zapłacić podatku w 2022 r.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, nie uzyskiwał Pan dochodów z: zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, z umów o dzieło, z praw autorskich, od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia.

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, uzyskiwał Pan dochody: ze świadczenia 500 + (dzieci w wieku 14 lat, 12 lat, 4 lata, czwarte dziecko urodziło się 17 listopada 2022 r.), z najmu okazjonalnego (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (…) zł), ze stosunku służbowego (żołnierz zawodowy) - przychód (…) zł.

W okresie będącym przedmiotem zapytania Pana przychód przekroczył kwotę 85 528 zł.

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, w stosunku do Pana, Pana małżonki oraz dzieci nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, Pana żona nie uzyskiwała dochodów: z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, z umów o dzieło, z praw autorskich, podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnionych od podatku, od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Przychód Pana żony w 2022 r. - 0 zł.

Ma Pan dzieci w wieku 14 lat, 12 lat, 4 lata, czwarte dziecko urodziło się 17 listopada 2022 r.

Dzieci nie uczyły się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauki lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie.

Dzieci nie osiągały dochodów.

Dzieci nie otrzymywały, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego lub renty socjalnej.

Pytania

1.Czy w przypadku nieodprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne, może Pan skorzystać z ulgi prorodzinnej do wysokości limitu odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne?

2.Czy rozliczając PIT-37 za 2022 r. wspólnie z małżonkiem, Pana przychód ze stosunku służbowego za 2022 r., tj. (…) zł powinien być w całości zwolniony od podatku w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga dzieci?

3.Jaki jest limit zwolnienia w świetle art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy wspólnym rozliczeniu małżonków, gdy jeden z małżonków nie pracuje, a drugi osiąga przychód ze stosunku służbowego?

4.Czy zapisy ustawy wprowadzające zwolnienie od podatku w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga dzieci nie wykluczają preferencji jakie niesie wspólne rozliczenie z małżonkiem?

5.Czy w związku z tym, że czwarte dziecko urodziło się w listopadzie 2022 r. może Pan skorzystać ze zwolnienia od podatku za cały rok 2022?

6.W którym paragrafie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych użyte jest sformułowanie Ulga 4+?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1, 2, 3, 4, i 5.

Natomiast w zakresie pytania nr 6 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1) W przypadku nieodprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne, może Pan skorzystać z ulgi prorodzinnej do wysokości limitu odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Ad. 2) Rozliczając PIT-37 za 2022 r. wspólnie z małżonkiem, Pana przychód ze stosunku służbowego za 2022 r., tj. (…) zł, powinien być w całości zwolniony od podatku w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga dzieci.

Ad. 3) Limit zwolnienia w świetle art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy wspólnym rozliczeniu małżonków, gdy jeden z małżonków nie pracuje, a drugi osiąga przychód ze stosunku służbowego wynosi 231 056 zł (2 x 30 000 zł + 2 x 85 528 zł). Przy wspólnym rozliczeniu małżonków podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków. Dochody małżonków sumuje się dzieli na połowę i od tej kwoty stosuje się kwotę wolną i zwolnienie od podatku.

Ad. 4) Zapisy ustawy wprowadzające zwolnienie od podatku w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga dzieci nie wykluczają preferencji jakie niesie wspólne rozliczenie z małżonkiem.

Ad. 5) Czwarte dziecko urodziło się w listopadzie 2022 r., jednak może Pan skorzystać ze zwolnienia od podatku za cały rok 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z uwagi na to, że przedmiotem Pana zapytania jest rok 2022, należy odnieść się do przepisów w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Źródła przychodów

W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Z informacji przedstawionych przez Pana wynika, że:

1.w 2022 r. osiągnął Pan należności ze stosunku służbowego;

2.Pana małżonka nie osiągnęła żadnych dochodów;

3.chcą Państwo rozliczyć się wspólnie za 2022 r. i skorzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 153 oraz z ulgi prorodzinnej.

Warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia podatkowego, tzw. „ulgi 4+” dla rodzin

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy;

b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8;

c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

– który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 27ea ust. 1 pkt 2, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci – wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44–48.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d )z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.

Stosownie do art. 27ea ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2022 r.:

Od podatku obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik może odliczyć kwotę w wysokości 1.500 zł, jeżeli w roku podatkowym jest rodzicem albo opiekunem prawnym, który samotnie wychowuje dzieci:

a)małoletnie,

b)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

c)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w krajowych lub zagranicznych przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, jeżeli w roku podatkowym dzieci te:

‒ nie stosowały przepisów art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy, w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

‒ nie podlegały opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,

‒ nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152, w łącznej wysokości przekraczającej 3089 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Cytowany powyżej art. 27ea ust. 1 pkt 2 został uchylony na podstawie art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który został dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1) małoletnie,

2) pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3) pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Według art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy, dodanego przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1) dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2) przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Natomiast art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw stanowi, że:

Przepisy art. 6 ust. 4c–4h, 8 (…) ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, (…) stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 46 tej ustawy:

Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153:

1) wyłącznie w zakresie przychodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, innych niż z pozarolniczej działalności gospodarczej, składa w terminie określonym w art. 45 ust. 1 informację, według ustalonego wzoru, zawierającą dane o liczbie dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci;

2) w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, art. 30c lub zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w złożonym zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, lub zeznaniu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, składanym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia, informuje o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

W myśl art. 21 ust. 47 cytowanej ustawy:

Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, w szczególności:

1) odpis aktu urodzenia dziecka;

2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik nie składa informacji, o której mowa w ust. 46 pkt 1, jeżeli w zeznaniu złożonym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 153, poinformował o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - o imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

Obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. zwolnienie od podatku wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 153, tzw. „ulga dla rodzin 4+” dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych, oraz opiekunów prawnych, bez względu na ich stan cywilny.

Ulga obejmuje przychody:

‒z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),

‒z umów zlecenia zawartych z firmą,

‒z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wskazać należy, że z ulgi może skorzystać podatnik, który w stosunku do co najmniej czworga dzieci:

‒wykonywał władzę rodzicielską;

‒był opiekunem prawnym dziecka, które z nim mieszkało;

‒był rodzicem zastępczym na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą;

‒wykonywał ciążący obowiązek alimentacyjny lub był rodzicem zastępczym (w przypadku dorosłych, uczących się dzieci).

W przypadku, gdy podatnik chce skorzystać z ulgi na dzieci pełnoletnie, uczące się, do ukończenia 25 roku życia, dzieci te muszą spełnić następujące warunki:

‒nie stosowały przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) w zakre­sie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

‒nie podlegały opodatkowaniu podatkiem tonażowym na zasadach określonych w ustawie o podatku tonażowym lub tzw. podatkiem okrętowym na zasadach określonych w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,

‒nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych lub przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych czy ulgi na powrót, w łącznej wyso­kości przekraczającej 3 089 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Ulga przysługuje również podatnikowi, który wychowuje dzieci pełnoletnie otrzymujące zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wysokość ich rocznych dochodów.

Wspólne rozliczenie z małżonkiem

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Natomiast przepis art. 6 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że:

Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

1) przez cały rok podatkowy albo

2) od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego – w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego

- mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

W myśl art. 6 ust. 3 ww. ustawy:

Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.

Z informacji przedstawionych przez Pana wynika, że spełnia Pan warunki do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego dla rodzin posiadających co najmniej czworo dzieci, natomiast ma Pan wątpliwości dotyczące wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyklucza wspólnego rozliczenia z małżonkiem w przypadku chęci skorzystania z ulgi dla rodzin 4+.

Zgodnie z informacjami zawartymi w „Przewodniku dla podatnika PIT-0 Ulga dla rodzin 4+” wydanym przez Ministerstwo Finansów:

„Ulga dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych oraz opiekunów prawnych bez względu na ich stan cywilny. Mogą z niej korzystać zarówno samotni rodzice (opiekunowie prawni), jak i małżonkowie oraz rodzice pozostający w związkach nieformalnych”.

Zatem może Pan rozliczyć się wspólnie z małżonką i w tej kwestii (pyt. 4) Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Limit zwolnienia przy wspólnym rozliczeniu małżonków

Stosownie do art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

W przypadku przekroczenia kwoty, o której mowa w tym przepisie, tj. 85 528 zł, należy zastosować skalę podatkową, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który został zmieniony ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105).

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

- do 120 000: 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł;

- ponad 120 000: 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł.

Z przepisu wynika, że w odniesieniu do skali podatkowej stosowanej do dochodów uzyskanych w 2022 r. oraz według przepisów obowiązujących po dniu 30 czerwca 2022 r. zmiany w skali polegają na:

‒podwyższeniu do 30.000 zł kwoty wolnej od podatku; wysokość tej kwoty jest efektem wzrostu do 3.600 zł kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w pierwszym przedziale skali podatkowej,

‒podwyższeniu z 85.528 zł do 120.000 zł progu dochodów, który w skali podatkowej wyznacza granicę pomiędzy stawką 12% a 32%.

Suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. „ulgi 4+” nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł.

Po wyczerpaniu rocznego limitu przychodów zwolnionych w ramach tej ulgi, przychody podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 – można więc skorzystać także z kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie.

Odnosząc się do Pana wątpliwości dotyczących wspólnego rozliczenia małżonków w sytuacji, gdy jeden z małżonków nie pracuje, a drugi osiąga przychód ze stosunku służbowego - trzeba mieć na uwadze, że „ulgę dla rodzin 4+”należy rozpatrywać odrębnie dla każdego podatnika (rodzica, opiekuna prawnego), ale takiego, który osiąga przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153, np. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z umów zlecenia, z pozarolniczej działalności gospodarczej itd.

„Ulga dla rodzin 4+” przysługuje zatem każdemu podatnikowi (w tym obojgu rodzicom) bez względu na sposób rozliczenia przy założeniu, że każdy podatnik spełnia warunki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z ulgi tej skorzysta więc jedynie ten rodzic, który pracuje i osiąga przychody.

Brak osiągania przychodów przez Pana małżonkę jest przesłanką negatywną do zastosowania podwójnego limitu kwoty przychodu wynikającego z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy.

Zatem Pana stanowisko w części dotyczącej pytania Nr 3 jest nieprawidłowe.

Jak już podkreślono powyżej, „ulga dla rodzin 4+” polega na zwolnieniu od podatku dochodowego uzyskanych przychodów.

W sytuacji, gdy Pana małżonka nie osiągnęła w 2022 r. żadnego przychodu, to nie może ona skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem rozliczając się wspólnie z małżonkiem, Pana przychód jest zwolniony do kwoty 85 528 zł, stosownie do wspomnianego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od nadwyżki ponad tę kwotę jest Pan zobowiązany do obliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych, ustalonego zgodnie z art. 27 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana stanowisko w części dotyczącej pytania 2 należało więc uznać za nieprawidłowe.

Ulga 4+ a dziecko urodzone w trakcie roku

We wniosku wskazał Pan również, że jest Pan ojcem czwórki dzieci, przy czym czwarte dziecko urodziło się w listopadzie 2022 r. i w związku z tym powziął Pan wątpliwość, czy może Pan skorzystać ze zwolnienia od podatku za cały 2022 rok.

Zgodnie z objaśnieniami Ministerstwa Finansów zamieszczonymi we wspomnianym wcześniej „Przewodniku dla podatnika PIT-0 Ulga dla rodzin 4+”:

„Aby skorzystać z ulgi dla rodzin 4+, warunek posiadania czworga dzieci nie musi być spełniony przez cały rok podatkowy. Jeżeli np. czwarte dziecko urodziło się w grudniu danego roku, to podatnik, składając zeznanie podatkowe za ten rok (mimo że przez cały rok podatkowy nie był rodzicem czworga dzieci), może skorzystać z tej ulgi.”

Z powyższego wynika, że jeżeli w Pana przypadku czwarte dziecko urodziło się w listopadzie 2022 roku, to składając zeznanie podatkowe za ten rok (mimo że przez cały rok podatkowy nie był Pan rodzicem czworga dzieci), może Pan skorzystać z tej ulgi.

Pana stanowisko dotyczące pytania Nr 5 jest więc prawidłowe.

Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej w przypadku nieodprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1) wykonywał władzę rodzicielską;

2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na podstawie art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Według art. 27f ust. 3 tej ustawy:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Stosownie do art. 27f ust. 4 cytowanej ustawy:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

W świetle art. 27f ust. 6 tej ustawy:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8 w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Zgodnie z art. 27f ust. 7 cytowanej ustawy:

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Przechodząc do ostatniej kwestii budzącej Pana wątpliwości, tj. możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej do wysokości limitu odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne w sytuacji nieodprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne należy wskazać, że każdy podatnik, któremu „zabraknie” podatku do odliczenia przysługującej mu kwoty ulgi na dzieci, może uzyskać w rozliczeniu rocznym tzw. „dodatkowy zwrot ulgi na dzieci”.

To szczególne rozwiązanie regulują postanowienia art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 27f ust. 8 tej ustawy:

Jeżeli kwota przysługującego odliczenia na podstawie ust. 2, 3 i 4 jest wyższa od kwoty odliczonej z tytułu, o którym mowa w ust. 1, w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podatnikowi przysługuje kwota stanowiąca różnicę między kwotą przysługującego podatnikowi odliczenia a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 27f ust. 9 ww. ustawy:

Kwota stanowiąca różnicę, o której mowa w ust. 8, nie może przekroczyć sumy:

1) podlegających odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, pomniejszonych o składki odliczone w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2, lub na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2) składek na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pomniejszonych o składki odliczone w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2, lub na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

3) składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, zapłaconych ze środków podatnika od przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152-154, z wyjątkiem przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 30c, art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Art. 27f ust. 10 cytowanej ustawy wskazuje, że:

W przypadku odliczenia z tytułu, o którym mowa w ust. 1, przysługującego pozostającym przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim obojgu:

1) rodzicom,

2) opiekunom prawnym dziecka,

3) rodzicom zastępczym

- do ustalenia wysokości składek, o których mowa w ust. 9, przyjmuje się łączną kwotę ich składek.

W myśl art. 27f ust. 12 omawianej ustawy:

Kwotę stanowiącą różnicę, o której mowa w ust. 8, podatnik wykazuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1.

Z powołanych przepisów wynika m.in., że w podatkowej uldze na dzieci podatnikowi przysługuje kwota stanowiąca różnicę między kwotą przysługującego podatnikowi odliczenia, a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym (czyli dodatkowy zwrot ulgi na dzieci).

Dodatkowy zwrot nie może przekroczyć sumy:

‒składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy PIT,

‒składek na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - w tym ww. składek zapłaconych ze środków podatnika od przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152-154 ustawy PIT, tj. składek zapłaconych od zwolnionych z opodatkowania przychodów w ramach tzw. ulgi dla młodych, ulgi na powrót, ulgi dla rodzin 4+ oraz ulgi dla pracujących seniorów.

Wynika z tego, że podatnik, któremu przysługuje ulga na dzieci, a który nie płaci podatku z uwagi na kwotę wolną od podatku wynoszącą od 2022 r. 30 000 zł, czy też ze względu na zwolnienie dla podatników wychowujących co najmniej czworo dzieci (tzw. PIT-0 dla rodzin 4+) skorzysta z ulgi na dzieci w ramach zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, a w sytuacji braku ich opłacania – na ubezpieczenie zdrowotne.

Co więcej od 2022 r. podatnik skorzysta z pełnej kwoty zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne stanowiącej 9% podstawy wymiaru, a nie tej, która do końca 2021 r. podlegała odliczeniu od podatku dochodowego (czyli 7,75% podstawy jej wymiaru).

Zatem Pana stanowisko do pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy również wskazać, że skoro zarówno tzw. ulga 4+, jak również ulga prorodzinna podlega odliczeniu od podatku dochodowego, to od decyzji podatnika zależy, z jakich odliczeń i w jakiej kolejności skorzysta w zeznaniu podatkowym.

Jeżeli zatem w pierwszej kolejności w zeznaniu podatkowym odliczy Pan ulgę dla rodzin 4+ i w wyniku tego podatek nie starczyłby na odliczenie przysługującej Panu również ulgi prorodzinnej, to przysługuje Panu prawo do uzyskania ulgi na dzieci w wysokości kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą przysługującego odliczenia z tego tytułu, a kwotą odliczoną w składanym zeznaniu podatkowym. Różnica ta nie może przekroczyć kwoty składek na ubezpieczenia społeczne lub w przypadku ich braku - składek na ubezpieczenie zdrowotne podlegających odliczeniu, pomniejszonych o składki odliczone w zeznaniu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Istotą interpretacji indywidualnej jest rozstrzygnięcie, czy prawidłowo postrzega Pan, jakie skutki prawne na gruncie określonych przepisów prawa podatkowego wywołuje przedstawiony przez Pana stan faktyczny. W polskim systemie prawa podatkowego obowiązuje zasada samoobliczenia podatku. Wydanie interpretacji indywidualnej nie zwalnia podatnika z obowiązku obliczenia podstawy opodatkowania oraz zobowiązania podatkowego. Stąd też Organ interpretacyjny nie analizował przedstawionych przez Pana kwot.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00