Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.88.2023.3.PR

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniach 21 marca oraz 2 maja 2023 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan będący osobą fizyczną, zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 2 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), dalej „ustawa PIT”, polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zamierza Pan prowadzić jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą pod numerem PKWiU: 74.90.12.0, tj. „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie osiągał Pan przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo opisanych poniżej.

Zawrze Pan ze Spółką – X sp. z o.o. spółka komandytowa z siedzibą w A., posiadającej numer KRS: (...) („Zleceniodawca”) umowę odpłatnego świadczenia usług związanych z reprezentowaniem interesów handlowych zleceniodawcy. Umowa zawarta pomiędzy Panem a zleceniodawcą jest umową nienazwaną, do której należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenia zgodnie z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.). Może Pan w przyszłości rozszerzyć swoją działalność oraz świadczyć usługi na rzecz innych kontrahentów.

Zakres świadczonych przez Pana usług pośrednictwa obejmuje dokonywanie następujących czynności:

a)wsparcie w opracowywaniu polityki sprzedażowej zleceniodawcy,

b)usługi „rozwoju biznesu” w zakresie, których jest Pan odpowiedzialny za: nawiązywanie, utrzymywanie i rozwój relacji biznesowych z klientami i partnerami zleceniodawcy,

c)przygotowywanie ofert handlowych oraz prowadzenie prezentacji i rozmów biznesowych z kontrahentami zleceniodawcy,

d)gromadzenie i analiza informacji na temat branży, trendów rynkowych, klientów konkurencji i partnerów zleceniodawcy,

e)dbałość o zachowanie stałej relacji z klientami zleceniodawcy, w tym organizowanie spotkań o charakterze informacyjnym i promocyjnym w zakresie oferowanych usług,

f)sporządzanie ogólnych kalkulacji finansowych ofert dla klientów zleceniodawcy,

g)opracowywanie profesjonalnej wyceny oferowanych usług. Obejmującej warunki i specyfikacje sprzedażowe,

h)bezpośrednie prezentowanie ofert zleceniodawcy wobec jego klientów,

i)reprezentacja interesów zleceniodawcy w zakresie ustalania warunków umów sprzedaży, w tym informowanie klientów zleceniodawcy o warunkach sprzedaży, oraz o zasadach płatności i stosowanych zabezpieczeniach,

j)prowadzenie negocjacji z kontrahentami zleceniodawcy w zakresie zawieranych umów,

k)sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem umów na rzecz klientów zleceniodawcy,

l)wykonywanie innych czynności zleconych przez zleceniodawcę w ramach świadczenia na jego rzecz usług pośrednictwa komercyjnego

dalej łącznie jako „usługi pośrednictwa”.

Tym samym, świadczone przez Pana usługi pośrednictwa będą formą kompleksowego reprezentowania zleceniodawcy wobec kontrahentów w zakresie sprzedaży oferowanych przez zleceniodawcę produktów. Należy wskazać, że będzie Pan świadczyć złożoną usługę całościowego nadzoru oraz wykonania umów sprzedażowych przez zleceniodawcę, tj. nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów handlowych, wspieranie wyboru kontrahentów, prowadzenie negocjacji, ustalanie warunków umów, a także sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłowym wykonaniem.

Łączna kwota osiąganych przez Pana przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczy w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku 2023.

Złoży Pan w ustawowym terminie oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 rok i począwszy od tego roku będzie opodatkowywał przychody uzyskiwane w ramach jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Nie wyklucza Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie uzyskiwał przychody z innych tytułów niż wskazanych w niniejszym opisie zdarzenia przyszłego usług pośrednictwa.

Będzie Pan prowadzić działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwi określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu usług pośrednictwa oraz osobno z każdej innej kategorii działalności gospodarczej.

Uzupełnienia wniosku.

Przedmiotem pozarolniczej działalności gospodarczej będą czynności zaliczone do usług pośrednictwa sprzedaży/pozyskiwania klientów, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Jak stanowi Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0.

Jednym z odbiorców usług świadczonych przez Pana będzie zleceniodawca, z którym zawarta była umowa o pracę. Przedmiotem świadczonych usług jest kontrola jakości produktów i towarów zbywanych przez zleceniodawcę, co w Pana ocenie jest usługą innego rodzaju niż usługi pośrednictwa komercyjnego, a w konsekwencji nie wyłącza możliwości zastosowania rozliczenia ryczałtowego. Nie opłacał Pan, ani nie opłaca podatku w formie karty podatkowej. Nie korzysta Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie osiąga Pan przychodów z tytułu: (i) prowadzenia aptek, (ii) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, (iii) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie ma do Pana zastosowania punkt 5 ust. 1 art. 8 tej ustawy.

W roku podatkowym 2022 nie uzyskał Pan przychodów z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie o wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

Usługi świadczone w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zamierza Pan świadczyć dla wielu podmiotów, nie tylko dla zleceniodawcy. Pomiędzy Panem a wspólnikami zleceniodawcy istnieją powiązania rodzinne, a w przyszłości mogą wystąpić powiązania własnościowe. Dodatkowo pełni Pan rolę prezesa zarządu komplementariusza zleceniodawcy. W ramach obejmowanej obecnie roli prezesa zarządu wykonuje Pan funkcje reprezentacyjne, tj. podpisuje umowy w imieniu zleceniodawcy, np. umowy bankowe, składa Pan sprawozdania finansowe za Zleceniodawcę lub wykonuje inne czynności, do których zobowiązany jest komplementariusz Zleceniodawcy wynikające z ustawy o rachunkowości lub kodeksu spółek handlowych. W ramach Pana roli jako prezesa zarządu komplementariusza zleceniodawcy nie wykonuje czynności wchodzących w zakres pośrednictwa komercyjnego, tj. usług świadczonych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

Działalność zleceniodawcy polega na sprzedaży towarów elektronicznych, w tym między innymi, dekoderów telewizji satelitarnej, naziemnej i kablowej, stanowiących akcesoria do telewizorów, telewizorów, uchwytów do telewizorów, anten satelitarnych oraz do odbioru telewizji naziemnej oraz szeroko pojętych akcesoriów do odbioru sygnału telewizyjnego dla klientów na rynku polskim, niemieckim, chorwackim i innych krajów unii europejskiej („produkty”). Pana działalność będzie polegała na pośrednictwie komercyjnym (szczegółowe czynności opisane w pierwotnym wniosku) dla zleceniodawcy lub innych kontrahentów. W ramach usług świadczonych dla zleceniodawcy będzie Pan, między innymi, w zakresie sprzedawanych przez zleceniodawcę produktów nawiązywał, utrzymywał i rozwijał relacje biznesowe zleceniodawcy i jego kontrahentów, dbał o zachowanie relacji z klientami zleceniodawcy, opracowywał jego politykę sprzedażową dotyczącą produktów, przygotowywał oferty handlowe produktów oraz prowadził prezentację i rozmowy biznesowe z kontrahentami zleceniodawcy, a także prowadził negocjacje z kontrahentami zleceniodawcy dotyczące produktów.

Usługi świadczone na rzecz zleceniodawców oraz innych kontrahentów Pana działalności nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego (lub innych kontrahentów). Czas i miejsce świadczonych przez Pan usług zależy od Pana a nie od zlecającego czy innych kontrahentów. Zlecający wymaga natomiast, aby w kontaktach z jego kontrahentami korzystał ze skrzynki pocztowej na serwerach zleceniodawcy celem wyrywkowej kontroli jakości świadczonych przez Pana, na rzecz zleceniodawcy, usług.

Za rezultat (lub jego brak) wykonywanych przez Pana usług ponosi Pan wyłączną, nieograniczoną odpowiedzialność. Nie jest Pan wspólnikiem zleceniodawcy (ani komandytariuszem ani komplementariuszem).

Pytanie

Czy w przypadku świadczenia przez Pana usług pośrednictwa w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej prawidłowym będzie opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, w przypadku świadczenia przez Pana usług pośrednictwa w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej będzie mógł stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. Z 2022 r. Poz. 2540 z późn. zm.), ustawa dotyczy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art 4 ust. 1 pkt 12 ustawy PIT za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art 5a pkt 6 ustawy PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.

Zgodnie z powyższym można stwierdzić, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych [...].

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą spełnia Pan wyżej wskazaną przesłankę.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Nie prowadził Pan w poprzednim roku podatkowym jednoosobowej działalności gospodarczej, ani w formie spółki, w rozumieniu tego artykułu.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. nie ma zastosowania u następujących podatników

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek;

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Powyższe wyłączenia nie mają zastosowania u Pana.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, ,,działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt. 2 i 3.

W myśl ustawy wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W Pana ocenie, zasadę wskazaną powyżej należy wykładać w ten sposób, że przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.

W Pana ocenie, brak jest możliwości dopasowania usług pośrednictwa do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy.

Ponadto złoży Pan naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnie pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Na uwagę zasługuje, że usługi pośrednictwa o zbliżonym zakresie czynności do opisanych powyżej usług pośrednictwa są kwalifikowane do grupowania 74 90.12.0 PKWiU i tym samym podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8.5%. Zostało to potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych:

1)interpretacja Dyrektora KIS z dnia 12 sierpnia 2021 r. o nr 0113-KDIPT2-1.4011.586.2021.1.KO: „Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wykonywaniu czynności z zakresu obsługi handlowej klientów oraz reprezentowania zleceniodawców na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizuje i uczestniczy w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązuje i utrzymuje bezpośrednie relacje z kontrahentami m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów; przedstawia kontrahentom zastosowania i możliwości produktów oferowanych przez jego zleceniodawców. Ww. usługi są sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 74.90.2. (...) świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU oraz zakres świadczonych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez niego z tego tytułu może podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów";

2)interpretacja Dyrektora KIS z dnia 14 lipca 2021 r. o nr 0115-KDIT1.4011 335 2021.1.KR : „Wnioskodawca planuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, której Główny Urząd Statystyczny przyporządkował kod PKD 74.90. Z (...) Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz zleceniodawcy w postaci (...) oferowaniu produktów zleceniodawcy potencjalnym kontrahentom, negocjowaniu warunków umów i współpracy handlowej, aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych, udział w spotkaniach handlowych, przedstawienie kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom umów, których zawarciem zainteresowany jest zleceniodawca, udzielaniu kontrahentom wszelkich informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych zleceniodawcy niezbędnych przy zawieraniu umów z kontrahentami, nadzoru nad realizacją zawartych umów, nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami; nawiązywania kontaktów z nowymi klientami, promowania produktów zleceniodawcy w szczególności poprzez uczestnictwo i organizację akcji marketingowych, imprez handlowych, promocji, kampanii reklamowych prowadzonych lub wskazanych przez zleceniodawcę i zaakceptowanych przez dyrektora lub wskazanych przez dyrektora i zaakceptowanych przez zleceniodawcę; doradztwa technicznego w zakresie użycia materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania itp., wyceny projektów oraz optymalizacji zastosowań materiałowych, ustalania parametrów technicznych i wytycznych w projektach, negocjowania umów; (...) w świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie i zakres planowanych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez niego z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych".

Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie działalność gospodarcza w zakresie świadczenia usług pośrednictwa podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jednocześnie z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie przewidziano źródła przychodów, którego zakres odpowiadałby opisanej we wniosku Pana działalności usługowej, to właściwą stawką podatku dla usług pośrednictwa będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro:

zamierza Pan prowadzić działalność gospodarczą świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”,

złoży Pan w ustawowym terminie oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 r.,

w roku podatkowym 2022 nie uzyskał Pan przychodów z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie o wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,

nie znajdują w Pana przypadku zastosowania wyłączenia opisane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

będzie miał Pan prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dopóki nie wystąpią przesłanki negatywne wykluczające z tej formy opodatkowania.

Jednocześnie dla przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0, właściwa stawka ryczałtu wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00