Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.137.2023.2.DB

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie możliwości opodatkowania dochodów ze świadczonych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił Pan wniosek – na wezwanie organu – 24 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową oraz handlową i wykonuje usługi sprzedaży naczep i przyczep ciężarowych produkowanych przez inny podmiot, sam nie nabywa ich do swojej działalności i nie sprzedaje, czyli nie wystawia faktur na odbiorców tych pojazdów.

Szczegóły współpracy między działalnością Wnioskodawcy a podmiotem je produkującym i ostatecznie wystawiającym faktury VAT na końcowych odbiorców reguluje Umowa Pośrednictwa Usług. W dużym skrócie, Producent zleca Wnioskodawcy czynności polegające na znajdowaniu klientów, ich obsłudze, przyjmowaniu zamówień na towary z oferty handlowej, obsłudze tych zamówień. W niektórych przypadkach Wnioskodawca umożliwia klientom Producenta uzyskanie finansowania na produkowane przez niego pojazdy, głównie leasingu operacyjnego w ramach umów Producenta z firmami leasingowymi.

Za wykonywanie powyższych zadań Wnioskodawca ma prawo do wystawiania comiesięcznych faktur na stałą umówioną kwotę oraz faktur prowizyjnych w wartościach zależnych od ilości pojazdów wyfakturowanych przez Producenta i zapłaconych przez klientów lub firmy leasingowe. Wartości faktur prowizyjnych zależą też od indywidualnych warunków każdej z pojedynczych transakcji, które Wnioskodawca negocjuje z klientami końcowymi w ramach aktualnej polityki rabatowej Producenta. Rozliczenia prowizji następują po ich zrealizowaniu, tj. zapłacie za poszczególne pojazdy.

Charakter sprzedaży Wnioskodawcy jest detaliczny, tj. obejmuje sprzedaż do wielu klientów detalicznych z obszaru Jego działania, czyli woj. (...). W przypadku sprzedaży dodatkowego finansowania leasingowego z oferty Producenta Wnioskodawca ma prawo do wystawienia osobnych faktur za tą sprzedaż. Na ich wysokość składają się procentowe wartości od zawartych umów leasingowych uzgodnione w ramach Umowy Pośrednictwa Usług.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023. Na rok 2023 Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania swoich przychodów z działalności gospodarczej.

Usługi Wnioskodawcy są sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.20 i taki zapis posiada Jego firma w CEiDG - przeważająca działalność gospodarcza.

Wnioskodawca uzyskuje również przychody z innego rodzaju działalności, dokładnie z wynajmu miejsca postojowego garażowego, kod PKWiU 68.20.1 (wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi). Łączna suma przychodów rocznie nie przekracza 100 000 zł i według Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym również jest opodatkowana 8,5% stawką podatku do 100 000 zł rocznie.

W roku 2022 czyli roku podatkowym poprzedzającym rok, którego dotyczy wniosek przychody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej nie przekroczyły 2 000 000 EUR.

Pytanie

Czy dla powyżej opisanej działalności handlowej możliwe jest stosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, a więc odpowiedniego dla lit. a), punktu 5, artykułu 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W świetle tekstu Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym działalność Wnioskodawcy jest typową działalnością usługową w zakresie handlu. Obejmuje przedstawienie oferty, negocjacje i podpisywanie zamówień w imieniu innego, niezależnego podmiotu, z którym Wnioskodawca posiada umowę o prowadzenie sprzedaży w jego imieniu. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie wykonuje i nie produkuje sprzedawanych przez Producenta pojazdów. Zdobywa zamówienia, na podstawie których Producent sam uruchamia swoje zlecenia, planuje ich realizację, a po ich wyprodukowaniu przekazuje Mu informację o gotowości do odbioru. Taką informację Wnioskodawca przekazuje z kolei klientom, których wcześniej pozyskał. Dochodzi wtedy do wystawienia faktur VAT za pojazdy na klientów końcowych lub podmioty je finansujące w ich imieniu. Za swoje działania zwieńczone sukcesem, a więc prowadzące do wystawienia zapłaconych faktur VAT za pojazdy wyprodukowane przez Producenta Wnioskodawca wystawia faktury, których wysokość jest uzgadniana na podstawie zestawień zrealizowanych transakcji, uwzględniających rabaty i politykę cenową Producenta, którą Wnioskodawca akceptuje i wykonuje pod rygorem rozwiązania Umowy Pośrednictwa Usług.

W świetle faktów mających miejsce, tj. charakteru prowadzonej działalności, klasyfikacji usług wg PKWiU oraz Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym Wnioskodawca uważa, że ma prawo zastosować stawkę ryczałtu ewidencjonowanego 8,5%. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową firmę zajmującą się pośrednictwem komercyjnym, czyli odpłatnym pośredniczeniem w znajdowaniu kontrahentów (nabywców pojazdów i/lub umów leasingu) dla swoich klientów. Wnioskodawca pośredniczy w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów między jego klientem a potencjalnymi kontrahentami, nabywcami jego produktów. Wnioskodawca podejmuje czynności zmierzające do zawarcia umowy między nimi, natomiast sam nie jest stroną tych umów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem Pana działalności gospodarczej (której dotyczy pytanie interpretacyjne) są usługi sklasyfikowane według PKWiU 74.90.20 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zdarzenia.

Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00