Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.284.2023.1.KD

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

 Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 7 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wsparciu podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie różnych branż, będących Pana klientami, w sprzedaży ich towarów lub usług oraz pozyskiwaniu kontrahentów. Poprzez prowadzoną działalność gospodarczą jest Pan głównym podmiotem kontaktowym dla części lub wszystkich kontrahentów Pana klientów. Taką działalność planuje Pan również prowadzić w przyszłości. Podejmowane działania polegają w szczególności na poszukiwaniu potencjalnych klientów, zbieraniu i weryfikacji ofert w danej branży, prowadzeniu działań promujących ofertę klientów, składaniu ofert, działaniu jako przedstawiciel danego podmiotu, kontakcie z potencjalnymi dostawcami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki towarów/usług, prowadzeniu kontaktu z kontrahentami klientów, uczestniczeniu w spotkaniach oraz odwiedzaniu tych kontrahentów w ich siedzibie, negocjowaniu umów i warunków współpracy w imieniu klienta, udział w targach i konferencjach, przyjmowaniu reklamacji (a dokładniej informacji i dokumentów reklamacyjnych), podejmowaniu działań mających na celu zawarcie umowy pomiędzy klientem oraz Pana kontrahentem i nadzorze nad wypełnieniem zobowiązań, podpisywaniu i finalizowaniu niektórych dokumentów. Przy czym podpisując i finalizując dokumenty zawsze działa Pan w imieniu i na rzecz swojego klienta – nigdy w imieniu własnym i na własną rzecz. W rzeczywistości dokonuje Pan wszystkich kluczowych czynności w określonym umową zakresie, w imieniu podmiotu będącego Pana klientem.

Od 1 stycznia 2023 r. od dochodu osiąganego w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą opłaca Pan podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze, że zgodnie z przepisami ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej „ZryczPodU”), stawka podatku dochodowego opłacanego w formie ryczałtu uzależniona jest od przedmiotu działalności, z której dochód ten został osiągnięty.

Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, wobec czego powinny one być opodatkowane podatkiem dochodowym w stawce 8,5%. Podjął Pan jednak wątpliwość co do prawidłowości stawki podatku dochodowego odprowadzanego od przychodów, które osiąga w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą i zdecydował się na złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w tym zakresie.

Pytania

1.Czy w odniesieniu do usług wskazanych przez Pana w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku, przy założeniu, że prawidłowo powinny zostać one zakwalifikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do przychodów osiągniętych do tej pory z świadczenia tych usług zastosowanie w rzeczywistości powinna znaleźć stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5%?

2.Czy w odniesieniu do usług wskazanych przez Pana w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku, przy założeniu, że prawidłowo powinny zostać zakwalifikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do przychodów, które Wnioskodawca z świadczenia tych usług osiągnie w przyszłości zastosowanie powinna znaleźć stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Pana zdaniem, w odniesieniu do usług wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku przy założeniu, że prawidłowo powinny zostać one zakwalifikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do przychodów osiągniętych, do tej pory z świadczenia tych usług zastosowanie w rzeczywistości powinna znaleźć stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5%.

Należy stwierdzić, że art. 12 ust. 1 ZryczPodU nie wskazuje wprost odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług zakwalifikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0.

Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ZryczPodU wskazuje, że „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Norma ta przewiduje, że w odniesieniu do usług, które nie zostały wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ZryczPodU, zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Pana zdaniem, tak też należy postąpić w odniesieniu do usług, świadczonych przez Pana do tej pory w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej, które zostały wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku.

Zasadność zastosowania w takiej sytuacji stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał już wcześniej w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych. Zdaje Pan sobie sprawę z tego, że każda z interpretacji wydawana jest w indywidualnej sprawie i odnosi się jedynie do konkretnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, a przez to nie jest aktem prawotwórczym mającym zastosowanie wobec wszystkich.

Jednak Pana zdaniem, warto w tym miejscu przywołać w drodze przykładu następujące interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

z 17 marca 2021 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG;

z 4 maja 2022 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.285.2022.2.EW.

Wnioskodawcy w opisanych przez siebie stanach faktycznych wskazali, że świadczyli usługi o podobnym charakterze jak te wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego we wniosku. W interpretacjach organ zgodził się z wnioskodawcami, że w odniesieniu do tego rodzaju usług zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Mając na uwadze powyższe, Pana zdaniem do dochodów z prowadzonej przez Pana dotychczas działalności gospodarczej zastosowanie powinna znaleźć stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5%.

Ad. 2.

Pana zdaniem, w odniesieniu do usług wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku przy założeniu, że prawidłowo powinny zostać one zakwalifikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do przychodów, które ze świadczenia tych usług osiągnie Pan w przyszłości zastosowanie powinna znaleźć stawka ryczałtu w wysokości 8,5%.

W zakresie objętym tym pytaniem Pana argumentacja jest analogiczna, jak w przypadku pytania Nr 1. W odniesieniu do wszystkich pytań zadanych we wniosku oraz stanowiska własnego w ich zakresie informuje Pan, że zdaje sobie sprawę z tego, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanych przez siebie interpretacjach indywidualnych dot. zasadności zastosowania danej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie bada, czy wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował prowadzoną przez siebie działalność do odpowiedniego grupowania klasyfikacji PKWiU, ponieważ nie leży to w zakresie jego kompetencji.

Mając powyższe na uwadze, we wniosku zwraca się Pan o dokonanie wykładni właściwych przepisów prawa podatkowego, przy założeniu, że dokonana przez Pana ponownie klasyfikacja usług do odpowiedniego symbolu klasyfikacji PKWiU jest poprawna.

Art. 1 pkt 1 ZryczPodU stanowi, że ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ZryczPodU, osoby te mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z kolei, art. 6 ust 1. ZryczPodU wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o PIT. Natomiast na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ZryczPodU, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z prowadzonej działalności, jeżeli rozpoczynają wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Oświadcza Pan, że w związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą nie znajdą zastosowania wyłączenia od opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 8 ZryczPodU.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem Pana działalności gospodarczej są „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – PKWiU 74.90.12.0. Od 1 stycznia 2023 r. opłaca Pan podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że świadczone przez Pana w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 nie są objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zatem uzyskane przychody podlegają więc opodatkowaniu stawką 8,5% przewidzianą w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00