Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.157.2023.2.AA

Dotyczy określenia czy w przypadku zawarcia Porozumienia należy dokonać korekty podatku naliczonego za okres, w którym Porozumienie zostanie zawarte oraz zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z pierwotnie wystawionych faktur.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 16 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia czy w przypadku zawarcia Porozumienia należy dokonać korekty podatku naliczonego za okres, w którym Porozumienie zostanie zawarte oraz zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z pierwotnie wystawionych faktur. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2023 r. (wpływ 11 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. W zakresie podatku od towarów i usług rozlicza się w okresach miesięcznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podjął działania w celu budowy dwóch hal produkcyjno-magazynowych oraz zbiornika retencyjnego. Budowę hal zlecono generalnemu wykonawcy (zwanemu dalej GW). GW jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce.

W ramach zawartej umowy GW miał wykonać dwie hale produkcyjno-magazynowe oraz zbiornik retencyjny. Dla pierwszej hali Wnioskodawca posiadał pozwolenie budowlane. Natomiast druga hala miała zostać wybudowana po uzyskaniu odpowiedniego pozwolenia. M.in. z uwagi na skargi mieszkańców dotyczące pierwszej hali, proces występowania o niezbędne pozwolenia i uzyskania tych pozwoleń związanych z drugą halą nie został jeszcze zakończony.

Zakres prac wynikał z umowy o roboty budowlane, jak też obejmował roboty dodatkowe/zamienne związane z pierwszą halą, zbiornikiem retencyjnym i drugą halą. Roboty były wykonywane z materiałów dostarczanych przez GW.

Natomiast z uwagi na brak pozwolenia budowlanego dotyczącego drugiej hali roboty budowlane były wykonywane tylko przy pierwszej hali i przy zbiorniku retencyjnym oraz dokonano prefabrykacji stóp fundamentowych drugiej hali oraz dostarczono na plac budowy materiały budowlane do budowy drugiej hali (dalej roboty budowlane).

Budowa hal produkcyjno-magazynowych oraz zbiornika retencyjnego była rozliczana protokołami przejściowymi i wystawiono 7 faktur (siedem protokołów przejściowych), potwierdzających (stanowiących) częściowe wykonania umowy.

Wynagrodzenie za poszczególne etapy świadczonej usługi uwzględniało zarówno wartość robót budowlanych, w tym wartość robót przy pierwszej hali oraz przy zbiorniku retencyjnym (roboty wskazane w umowie lub roboty dodatkowe/zamienne) oraz prace przygotowawcze związane z budową drugiej hali, w tym materiały niezbędne do wybudowania drugiej hali, m.in. takie jak konstrukcja stalowa oraz słupy żelbetowe, blachy trapezowe (na dach), świetliki, okna, obróbki blacharskie na dach, system odwodnienia, bramy wjazdowe.

Taki sposób wykonywania umowy wynikał z faktu, że w 2021 r. znacząco wzrastały ceny materiałów budowlanych, a dodatkowo brak było informacji, kiedy będzie możliwa budowa drugiej hali (z uwagi na brak tzw. warunków zabudowy i pozwolenia na budowę).

W 2022 roku w związku z przedłużającym się procesem przekazania do użytkowania pierwszej hali, a także brakiem pozwolenia na budowę drugiej hali strony podjęły rozmowy w celu zmiany umowy.

Wnioskodawca i GW zamierzają zawrzeć porozumienie, w którym m.in. mają rozwiązać umowę w zakresie w jakim nie została ona wykonana, tj. Wnioskodawca ma dokonać zapłaty za już zakończone etapy robót budowlanych, w tym dostarczone na budowę, a jeszcze nie wbudowane w związku z tymi robotami materiały budowlane, GW udzieli Wnioskodawcy obniżenia ceny na roboty budowlane (tj. za ostatni etap częściowego wykonania umowy), a także m.in. zostanie o jeden rok skrócony termin gwarancji i rękojmi w stosunku do terminów określonych w umowie.

W porozumieniu Strony zamierzają uzgodnić, że wynagrodzenie za ostatni etap wykonanej usługi zostanie obniżone o określoną wartość oraz że GW dokona korekty ostatniej wystawionej w związku z inwestycją faktury o tę określoną wartość.

Podatek wynikający z faktur dokumentujących poszczególne etapy robót budowlanych został odliczony. W momencie odliczenia roboty budowlane służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych i pozostaje to aktualne na dzień złożenia wniosku. Jednocześnie Wnioskodawca nie planuje zmiany przeznaczenia tych robót budowlanych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Cała należność wynikająca z opisanych we wniosku faktur została przez Wnioskodawcę opłacona bezpośrednio na rachunek bankowy GW albo poprzez potrącenie kaucji gwarancyjnej należnej od GW. W przypadku zawarcia porozumienia GW ma zwrócić Wnioskodawcy część zapłaconej kwoty.

Reasumując, cała należność z faktur, co do których nie uwzględniono obniżenia ceny została opłacona (uregulowana).

Pytanie

1.Czy biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca może traktować porozumienie jako uzgodnienie i jego spełnienie w rozumieniu art. 86 ust. 19a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przypadku zawarcia takiego porozumienia ma obowiązek skorygować naliczony podatek od towarów i usług za okres, w którym porozumienie to zostanie zawarte, o kwotę obniżenia w nim wskazaną?

2.Czy biorąc pod uwagę opisane powyżej zdarzenie przyszłe Wnioskodawca po zawarciu porozumienia zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z pierwotnie wystawionych przez GW faktur za roboty budowlane, co do których nie uzgodniono obniżenia ceny?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług: „13. W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał”.

Z kolei art. 29a ust. 10 ww. ustawy określa, że: „Podstawę opodatkowania obniża się o: 1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen”.

Natomiast art. 86 ust. 19a ustawy o podatku od towarów i usług określa:

„W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 (...) nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia”.

Podstawę do obniżenia podatku naliczonego w podatku od towarów i usług w związku z obniżeniem wynagrodzenia/ceny (obrotu) stanowi:

1)uzgodnienie warunków korekty z dostawcą;

2)spełnienie uzgodnionych warunków;

3)posiadanie dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie warunków.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

1)Porozumienie poza innymi ustaleniami, będzie stanowić uzgodnienie obniżenia wynagrodzenia GW; obniżenie wynagrodzenia będzie związane z całokształtem uzgodnień jakie mają dokonać strony umowy (porozumienia);

2)Porozumienie będzie stanowiło również spełnienie uzgodnionych warunków, gdyż z porozumienia będzie wynikało obniżenie wynagrodzenia i jednocześnie obowiązek wystawienia faktury korygującej potwierdzającej ten fakt; obniżenie to nie będzie miało charakteru warunkowego czy przyszłego, będzie skuteczne od momentu zawarcia porozumienia;

3)Porozumienie będzie zawarte w formie dokumentu, w związku z czym będzie ono potwierdzało uzgodnienie i spełnienie warunków do obniżenia wynagrodzenia GW (obrotu).

Biorąc pod uwagę powyższe, według Wnioskodawcy, jeżeli zostanie zawarte przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego porozumienie, to będzie to moment, w którym strony uzgodnią obniżenie ceny, a jednocześnie będzie to moment spełnienia tego uzgodnienia, gdyż w jego następstwie GW będzie miał obowiązek wystawienia faktury korygującej „in minus”.

Wobec tego, że strony nie planują w porozumieniu wprowadzania dodatkowych warunków obniżenia ceny, to zawarcie porozumienia będzie stanowić jednocześnie spełnienie tych uzgodnień, a więc miesiąc, w którym dojdzie do zawarcia tego porozumienia będzie miesiącem, za który Wnioskodawca będzie miał obowiązek obniżenia podatku naliczonego, niezależnie od momentu otrzymania faktury korygującej od GW.

Ad. 2

Faktury wystawione w związku z wykonywaniem robót budowlanych przy budowie pierwszej hali, zbiornika retencyjnego i pracach przygotowawczych do budowy drugiej hali, obejmujące też niewbudowane materiały budowlane, wystawiane na podstawie protokołów przejściowych, pozwalały Wnioskodawcy na odliczenie wynikającego z nich podatku naliczonego. Zawarcie porozumienia znoszącego obowiązek wykonania drugiej hali przez GW i częściowe obniżenie ceny nie zmienia charakteru wykonanej umowy i nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych faktur, z wyjątkiem podatku naliczonego, który zgodnie z porozumieniem został skorygowany (korekta podatku naliczonego powinna nastąpić za miesiąc, w którym zostanie zawarte ww. porozumienie).

Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdy nie wystąpi sytuacja określona w art. 89b ustawy o podatku od towarów i usług, tj. obowiązek całościowy lub częściowy „korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze”, a także sytuacja określona w art. 86 ust. 7b, art. 90 i art. 90a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy, można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy:

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy:

w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Natomiast w myśl art. 29a ust. 13 ustawy:

w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy:

przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Pana wątpliwości dotyczą określenia czy w przypadku zawarcia Porozumienia należy dokonać korekty podatku naliczonego za okres, w którym Porozumienie zostanie zawarte zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że dla obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, istotny jest moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie należności.

Przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się ustalenie przez Strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie należności.

Tak rozumianym uzgodnieniem może być zawarcie umowy określającej w jakich sytuacjach nabywca uzyskuje prawo do odzyskania części wynagrodzenia, np. ze względu na przyznany mu w ustalonych warunkach rabat. Przesłanki uzasadniające obniżenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego mogą być również zawarte w regulaminach realizacji sprzedaży lub ogólnych warunkach umowy, których akceptacja dokonywana jest w momencie przystąpienia nabywcy do transakcji. W tego typu przypadkach uzgodnienie stanowi wspomniany fakt przystąpienia do czynności stanowiący wyraz zgody na treść dokumentu.

Natomiast spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia. W wielu wypadkach, zawierając uzgodnienie strony nie precyzują wprost zdarzenia, które uzasadnia dokonanie korekty – dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy okoliczności uzasadniające udzielenie rabatu wystąpiły już w przeszłości. Podobnie jak w przypadku samego „uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku” również fakt ich spełnienia może być stwierdzony w sposób dorozumiany. Jeżeli zatem jedna strona informuje kontrahenta, że udziela obniżki, która nie jest uzależniona od określonego zdarzenia przyszłego, zazwyczaj można domniemywać, że przesłanka faktyczna uzasadniająca taką preferencję już zaistniała (warunki obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku są spełnione).

Zatem korekta podatku naliczonego uzależniona jest od łącznego spełniania następujących warunków:

uzgodnienia warunków korekty z dostawcą,

spełnienia uzgodnionych warunków,

posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie warunków.

W analizowanej sprawie zamierza Pan zawrzeć z Generalnym Wykonawcą porozumienie, w którym rozwiąże Pan umowę w zakresie, w jakim nie została ona wykonana. W zawartym porozumieniu uzgodni Pan, że wynagrodzenie za ostatni etap wykonanej usługi zostanie obniżone o określoną wartość oraz, że Generalny Wykonawca dokona korekty ostatniej wystawionej w związku z inwestycją faktury o tę określoną wartość.

W takiej sytuacji za moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania należy uznać zawarcie porozumienia pomiędzy Panem a Generalnym Wykonawcą. Z opisu sprawy wynika, że wskazana obniżka nie jest uzależniona od określonego w porozumieniu konkretnego zdarzenia przyszłego. Zatem należy uznać, że faktyczne przesłanki obniżenia ceny już zaistniały. Zatem w momencie zawarcia porozumienia nastąpi zarówno uzgodnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania, jak i ich spełnienie.

Zatem, stosownie do art. 86 ust. 19a ustawy będzie Pan zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym zostanie zawarte porozumienie z Generalnym Wykonawcą.

Pana wątpliwości dotyczą również zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z pierwotnie wystawionych przez Generalnego Wykonawcę faktur, co do których nie ustalono obniżenia ceny.

Odnosząc się do Pana wątpliwości należy wskazać, że zagadnienia dotyczące korekty podatku naliczonego uregulowane zostały w art. 91 powołanej ustawy.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy:

po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:

w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jak stanowi art. 91 ust. 3 ustawy:

korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie art. 91 ust. 7 ustawy:

przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie przepisu art. 91 ust. 7d ww. ustawy:

w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

W świetle art. 89b ust. 1 ustawy:

w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zgodnie z art. 89b ust. 1a ustawy:

przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności.

Przepis art. 89b ust. 1 ustawy nakłada obowiązek skorygowania podatku naliczonego w przypadku nieuregulowania należności przez dłużnika w określonej sytuacji. Należy wskazać, że termin „uregulowanie”, którym posługuje się ustawodawca w powołanych powyżej przepisach jest pojęciem szerokim, obejmującym wszelkie typy rozliczeń, takich jak: gotówka, czek gotówkowy, dowód wpłaty na rachunek bankowy, polecenie przelewu, polecenie zapłaty, czek rozrachunkowy, akredytywa, weksel własny, weksel trasowany, okresowe rozliczenia saldami, rozliczenia planowe, karta płatnicza, potrącenie (kompensata). Przez termin „uregulowanie”, o którym mowa w powołanych wyżej przepisach należy więc rozumieć każdą dopuszczalną prawnie formę efektywnego spełnienia świadczenia skutkującego wygaśnięciem zobowiązania.

We wniosku wskazał Pan, że podatek wynikający z faktur dokumentujących poszczególne etapy robót został odliczony. W momencie odliczenia roboty budowlane służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych i pozostaje to aktualne na dzień złożenia wniosku. Jednocześnie nie planuje Pan zmiany przeznaczenia inwestycji będącej efektem robót budowlanych.

Zatem z okoliczności sprawy wynika, że pomimo rozwiązania umowy z Generalnym Wykonawcą i zmianą zakresu wykonanych robót, nie dojdzie do zmiany sposobu ich wykorzystania. W konsekwencji zawarcie porozumienia rozwiązującego umowę z Generalnym Wykonawcą nie będzie miało wpływu na Pana prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto, wskazał Pan, że cała należność z faktur, co do których nie uwzględniono obniżenia ceny została opłacona (uregulowana).

Odnosząc się do Pana stanowiska w zakresie zastosowania art. 89b ustawy należy wskazać, że skoro uregulował Pan należności wynikające z opisanych faktur, to przepis ten nie znajduje zastosowania, gdyż stosuje się go w przypadku nieuregulowania należności przez dłużnika.

Wobec tego uznać należy, że po zawarciu porozumienia rozwiązującego umowę z Generalnym Wykonawcą zachowuje Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z pierwotnie wystawionych faktur za roboty budowlane, co o których nie uzgodniono obniżenia ceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00