Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.184.2023.1.BS

Czy wydatki niepublicznego przedszkola lub szkoły, niesfinansowane bezpośrednio ze środków przyznanych w ramach dotacji, to jest niepokryte ze źródła przychodów: dotacji oświatowej otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (nieprzedstawione do rozliczenia dotacji, a tym samym dotacja oświatowa nie została przeznaczona na pokrycie takich wydatków) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów podatnika w całości, czy też należy w stosunku do tych wydatków stosować zasadę proporcjonalności, wynikającą z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki niepublicznego przedszkola lub szkoły, niesfinansowane bezpośrednio ze środków przyznanych w ramach dotacji, to jest niepokryte ze źródła przychodów: dotacji oświatowej otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (nieprzedstawione do rozliczenia dotacji, a tym samym dotacja oświatowa nie została przeznaczona na pokrycie takich wydatków) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów podatnika w całości, czy też należy w stosunku do tych wydatków stosować zasadę proporcjonalności, wynikającą z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność oświatową - przedszkola i szkoły niepubliczne, jako ich organ prowadzący, na podstawie art. 168 ust. 1 i następne ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm. – winno być: t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900).

Zgodnie z tym przepisem osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W związku z prowadzeniem tych placówek oświatowych podatnik otrzymuje z budżetu gmin, na terenie których działają te placówki oświatowe, dotacje oświatowe, na podstawie art. 16 ust. 1 oraz art. 26 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.).

Zgodnie z tymi normami prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne publiczne przedszkola niebędące przedszkolami specjalnymi otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, niepubliczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, zaś niepubliczne szkoły, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęciach edukacyjnych w danym miesiącu, z których uczeń nie został zwolniony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty, dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.

Równocześnie, w związku z podpisanymi z rodzicami wychowanków, uczniów czy samymi słuchaczami umowami o świadczenie usług w tych placówkach, podatnik uzyskuje przychody w postaci czesnego czy innych opłat uzyskiwanych od tych podmiotów.

Podatnik, w związku z prowadzoną działalnością ponosi również koszty uzyskania przychodów, m.in. takie jak koszty wynagrodzeń zatrudnionych pracowników, wynagrodzeń wynikających z podpisanych umów cywilnoprawnych i umów o świadczenie usług, media, koszty najmu pomieszczeń, koszty leasingu pojazdów, paliwa do pojazdów, koszty reklamy itd.

Charakter ponoszonych wydatków nie pozwala na pełne wyodrębnienie, które z nich pokrywane są z wpłat rodziców, opiekunów lub od słuchaczy, a które z dotacji oświatowej, przy czym wydatki te w pierwszej kolejności finansowane są z kwoty otrzymywanych dotacji, a dopiero po ich wyczerpaniu (ewentualnie przy braku możliwości ich zaliczenia do kosztów możliwych do rozliczenia z dotacji oświatowej), z innych źródeł finansowania.

Część wydatków, stanowiących koszty uzyskania przychodów, przedstawianych jest przez podatnika w rozliczeniu dotacji, które składane jest do Urzędu odpowiedniej gminy, która przyznała podatników dotację oświatową, część wydatków zaś nie jest przedstawiana w rozliczeniu dotacji oświatowej (np. z powodu niemożności ich rozliczenia z dotacji, zgodnie z normą art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wydatki niepublicznego przedszkola lub szkoły, niesfinansowane bezpośrednio ze środków przyznanych w ramach dotacji, to jest niepokryte ze źródła przychodów: dotacji oświatowej otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (nieprzedstawione do rozliczenia dotacji, a tym samym dotacja oświatowa nie została przeznaczona na pokrycie takich wydatków) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów podatnika w całości, czy też należy w stosunku do tych wydatków stosować zasadę proporcjonalności, wynikającą z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki podatnika, prowadzącego niepubliczną placówkę oświatową (przedszkole lub szkołę), który ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, niesfinansowane bezpośrednio ze środków przyznanych w ramach dotacji, to jest niepokryte ze źródła przychodu: dotacji oświatowej otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (dotacja oświatowa nie została przeznaczona na pokrycie takich wydatków) stanowią dla podatnika koszty uzyskania przychodów, które podlegają rozliczeniu w całości jako koszt uzyskania przychodu, a norma art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma do nich zastosowania.

Zgodnie z normą art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z normą art. 15 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

W niniejszym przypadku podatnik uzyskuje przychody zarówno ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym (np. czesne), jak i przychody ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym (dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego).

Podatnik, w związku z prowadzoną działalnością ponosi również koszty uzyskania przychodów, m.in. takie jak koszty wynagrodzeń zatrudnionych pracowników, wynagrodzeń wynikających z podpisanych umów cywilnoprawnych i umów o świadczenie usług, media, koszty najmu pomieszczeń, koszty leasingu pojazdów, paliwa do pojazdów, koszty reklamy itd.

Wprawdzie charakter ponoszonych wydatków nie pozwala na pełne wyodrębnienie, które z nich pokrywane są z wpłat rodziców, opiekunów lub od słuchaczy, a które z dotacji oświatowej, to jednak podatnik przedstawia część wydatków w rozliczeniu dotacji, które składane jest do Urzędu odpowiedniej gminy, która przyznała podatnikowi dotację oświatową, a część wydatków zaś nie jest przedstawiana w rozliczeniu dotacji oświatowej (np. z powodu niemożności ich rozliczenia z dotacji, zgodnie z normą art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Do wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów, które nie zostały przedłożone do rozliczenia z dotacji oświatowej, nie ma zastosowania reguła proporcjonalności określona w art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem w istocie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów (część wydatków przedstawiona do rozliczenia z dotacji oświatowej, część niezaliczana do takich wydatków).

Możliwość decydowania przez podatnika, które z wydatków będą finansowane bezpośrednio ze środków przyznanych w ramach dotacji, a które z innych źródeł, nie oznacza niemożności wskazania konkretnych wydatków sfinansowanych z dotacji. Znając bowiem jej wysokość, podatnik może przypisać poszczególne wydatki do konkretnego źródła ich finansowania.

Ponadto, skoro ustawodawca jednoznacznie nakazuje wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji udzielonych z budżetu państwa bądź budżetów jednostek samorządu terytorialnego (bez ograniczenia tego wyłączenia do dotacji przedmiotowych), to obowiązkiem podatnika otrzymującego dotację jest rozgraniczenie wydatków i kosztów na sfinansowane z dotacji i sfinansowane z innych źródeł (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 1956/11).

W niniejszym zatem przypadku podatnik decydując, które wydatki zaliczy do sfinansowanych ze środków przyznanych w ramach dotacji, a które do innych źródeł, ma możliwość zaliczenia tych drugich wydatków w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodu do celów rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, bez stosowania zasady proporcjonalności wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać celowość wydatku, tj. istnienie związku przyczynowego pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł – obiektywnie oceniając – oczekiwać takiego efektu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o CIT,

jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2a ustawy o CIT,

zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 cyt. ustawy,

wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika zatem, iż wydatki sfinansowane z dotacji zwolnionej od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów określonych kosztów powoduje, że do kosztów tych nie stosuje się przepisów art. 15 ust. 2 i 2a omawianej ustawy. Zgodnie z tymi przepisami, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zasada ta obowiązuje również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku stosuje się wówczas odpowiednio art. 7 ust. 3 pkt 3.

Przepisy te odnoszą się do sytuacji gdy podatnik ponosi wydatki, sfinansowane z dochodów podlegających opodatkowaniu, które co do zasady mogłyby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, ale służą uzyskaniu przychodów ze źródeł, z których dochód nie podlega opodatkowaniu.

Z powołanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT wynika, że podatnik nie może do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć wydatków, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie są kosztem podatkowym, powinien je z tych kosztów wyeliminować. W przeciwnym razie wystąpiłaby sytuacja, w której podatnik zaliczałby do kosztów wydatki poniesione nie ze swoich środków finansowych, lecz ze środków, które zostały mu przyznane w ramach pomocy, która w świetle przepisów wolna jest od opodatkowania. Umożliwienie zaliczenia wydatków w omówiony sposób byłoby nieuzasadnionym i nadmiernym uprzywilejowaniem. Skoro dany koszt jest wyłączony z kosztów podatkowych, to nie może być jednocześnie uwzględniany w tych kosztach w proporcji, o której mowa w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy. Nie budzi zatem wątpliwości fakt, że wydatki sfinansowane z dochodu zwolnionego od opodatkowania należy wyeliminować z kosztów uzyskania przychodów w całości.

Wobec powyższego, metoda proporcjonalnego dzielenia kosztów, określona w art. 15 ust. 2 ustawy o CIT, ma zastosowanie, jeżeli kumulatywnie zaistnieją następujące przesłanki:

- podatnik osiąga przychody ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz przychody z innych źródeł,

- w związku z tym faktycznie ponosi określone koszty uzyskania tych przychodów, które są ujęte łącznie i nie ma możliwości ich wyodrębnienia dla poszczególnych źródeł przychodów.

Przepis art. 15 ust. 2a ustawy o CIT stosuje się natomiast, jeżeli zaistnieją łącznie następujące przesłanki:

- podatnik osiąga przychody ze źródeł, z których część dochodów podlega opodatkowaniu a część nie podlega opodatkowaniu albo jest wolna od podatku,

- w związku z tym faktycznie ponosi określone koszty uzyskania tych przychodów, które są ujęte łącznie i nie ma możliwości ich wyodrębnienia dla przychodów tworzących dochód podlegający opodatkowaniu i tworzących dochód niepodlegający opodatkowaniu albo wolny od podatku.

Należy przy tym podkreślić, że omawiane przepisy art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają charakter szczególny. Zakresem ich zastosowania objęte są wyłącznie przypadki, gdy przypisanie kosztów uzyskania przychodów do przychodów tworzących dochód opodatkowany i innych przychodów nie jest obiektywnie możliwe, a nie sytuacje, gdy takie wyodrębnienie kosztów było możliwe na podstawie posiadanych dokumentów, lecz podatnik zaniechał dokonania tej czynności.

Ponadto zakresem regulacji zawartej w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT powinny być objęte tylko te koszty, które jedynie pośrednio prowadzą do uzyskania przychodów. Dotyczyć to może tego rodzaju kosztów jak np. koszty zarządu, koszty finansowe, koszty ochrony, sprzątania itp. Regulacja ta nie może być zastosowana w przypadku kosztów bezpośrednio kształtujących przychody, które jednoznacznie można przypisać do danego źródła przychodów czy też do danego przychodu, który ukształtuje dochód zwolniony z opodatkowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy wydatki niepublicznego przedszkola lub szkoły, niesfinansowane bezpośrednio ze środków przyznanych w ramach dotacji, to jest niepokryte ze źródła przychodów: dotacji oświatowej otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (nieprzedstawione do rozliczenia dotacji, a tym samym dotacja oświatowa nie została przeznaczona na pokrycie takich wydatków) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów podatnika w całości, czy też należy w stosunku do tych wydatków stosować zasadę proporcjonalności, wynikającą z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe z dotacji oświatowej oraz przychody w postaci czesnego, czy innych opłat uzyskiwanych od rodziców wychowanków, uczniów czy słuchaczy. W związku z prowadzoną działalnością ponosi również koszty uzyskania przychodów. Charakter ponoszonych wydatków nie pozwala na pełne wyodrębnienie, które z nich pokrywane są z wpłat rodziców, opiekunów lub od słuchaczy, a które z dotacji oświatowej, przy czym wydatki te w pierwszej kolejności finansowane są z kwoty otrzymywanych dotacji, a dopiero po ich wyczerpaniu (ewentualnie przy braku możliwości ich zaliczenia do kosztów możliwych do rozliczenia z dotacji oświatowej), z innych źródeł finansowania. Jednakże Wnioskodawca jest w stanie wykazać, które wydatki służą rozliczeniu dotacji do Urzędu Gminy, bowiem decyduje które wydatki zaliczy do sfinansowanych ze środków przyznanych w ramach dotacji, a które do innych źródeł przychodów.

Odnosząc się do określonych pytaniem wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że o tym, że dane wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt, że zostały one pokryte otrzymaną dotacją, zwolnioną od opodatkowania. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że podatnik uzyskuje dochody opodatkowane i wolne od podatku. Również brak możliwości wyodrębnienia wydatków, które zostały pokryte dotacją nie stanowi podstawy do zastosowania proporcji, o której mowa w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednak podatnik zobowiązany jest prawidłowo rozliczyć koszty, tj. dokonać ich prawidłowego przypisania do przychodów z działalności opodatkowanej i działalności zwolnionej z opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że ustawowe wyłączenie określonych wydatków z kosztów uzyskania przychodów powoduje, że w opisanej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy art. 15 ust. 2 i ust. 2a ustawy podatku dochodowym od osób prawnych. Bowiem przepisy te odnoszą się do sytuacji, gdy podatnik ponosi wydatki, które, co do zasady, mogłyby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, ale służą uzyskaniu przychodów ze źródeł, z których dochód nie podlega opodatkowaniu.

Zatem wydatki niepublicznego przedszkola, szkoły, tj. koszty wynagrodzeń zatrudnionych pracowników, wynagrodzeń wynikających z podpisanych umów cywilnoprawnych i umów o świadczenie usług, media, koszty najmu pomieszczeń, koszty leasingu pojazdów, paliwa do pojazdów, koszty reklamy nie sfinansowane dotacji oświatowej otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (nieprzedstawione do rozliczenia dotacji, a tym samym dotacja oświatowa nie została przeznaczona na pokrycie takich wydatków) mogą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy, bowiem Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić wydatki pokryte dotacją i wydatki które z dotacji nie zostały sfinansowane.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00