Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.190.2023.1.JKU

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzenie na wniosek Spółki wygaśnięcia Zezwolenia przez ministra właściwego ds. gospodarki nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia, uprzednio zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT w ramach limitów przyznanej pomocy publicznej? 2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzenie na wniosek Spółki wygaśnięcia Zezwolenia przez ministra właściwego ds. gospodarki nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku od dochodów Spółki z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji 1, Decyzji 2, Decyzji 3 i Decyzji 4, zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT zarówno przed, jak i po wydaniu decyzji w przedmiocie wygaśnięcia Zezwolenia?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzenie na wniosek Spółki wygaśnięcia Zezwolenia przez ministra właściwego ds. gospodarki nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty:

- podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia, uprzednio zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT w ramach limitów przyznanej pomocy publicznej,

- podatku od dochodów Spółki z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji 1, Decyzji 2, Decyzji 3 i Decyzji 4, zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT zarówno przed, jak i po wydaniu decyzji w przedmiocie wygaśnięcia Zezwolenia.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka X S.A. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Spółka jest częścią (…).

Przedmiotem działalności Spółki jest zróżnicowany w zakresie produkcji, usług jak i handlu. Podstawowe rodzaje działalności prowadzonej przez Spółkę to (…).

Część swojej działalności gospodarczej Spółka wykonuje m.in. na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Strefa”). Strefa została utworzona na podstawie przepisu (…).

Działalność Spółki na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia.

Na podstawie Zezwolenia (…) Spółka prowadzi działalność gospodarczą na obszarze Strefy rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy i usług wykonywanych na terenie Strefy określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego - (…) (dalej: „Zezwolenie”).

Zezwolenie zostało udzielone po przeprowadzeniu rokowań na podstawie przepisu art. 16 ust. 1, 2, 3, 6, art. 17 ust. 1 Ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: „Ustawa o SSE”) w wersji obowiązującej w dniu wydania Zezwolenia.

W pkt I Zezwolenia wskazuje się okres jego obowiązywania tj. do 30 listopada 2017 r. (w zakresie terminu obowiązywania Zezwolenia Minister Rozwoju stwierdził częściową nieważność decyzji na skutek czego aktualnie zezwolenie jest bezterminowe), a w pkt. II ustalono warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy:

 (a) Zatrudnienie przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy (…) - w przeliczeniu na pełne etaty - minimum (…) pracowników w terminie do 31 grudnia 2011 r. i utrzymanie zatrudnienia na łącznym poziomie (…) pracowników w terminie do 31 grudnia 2016 r. Liczba pracowników oznacza pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracownikami sezonowymi w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy;

 (b) Poniesienie na terenie Strefy - w terminie do 31 grudnia 2011 roku - wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę (…) zł - w rozumieniu (…);

 (c) Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2011 roku;

 (d) Prowadzenie działalności gospodarczej przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona;

 (e) Przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.

Wskazane powyżej warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy ustalono na podstawie oferty Spółki, protokołu uzgodnień oraz protokołu z posiedzenia (…).

Zezwolenie było zmieniane kilkakrotnie na wniosek Spółki:

(…).

W związku z uzyskaniem Zezwolenia na mocy przepisu art. 12 Ustawy o SSE, Spółka została uprawniona do skorzystania z pomocy publicznej polegającej na zwolnieniu od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, w stosunku do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach Zezwolenia i w ramach limitów zwolnienia przysługujących na podstawie Zezwolenia. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: „Ustawa o CIT”) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d art. 17 tejże ustawy, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na dzień złożenia wniosku o interpretację Spółka wykorzystała w całości limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, ustalony jako procent nakładów inwestycyjnych Spółki poniesionych na terenie Strefy i będący pomocą publiczną przyznaną na podstawie Zezwolenia.

Pomoc publiczna z tytułu uzyskanych decyzji o wsparciu na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r.

Spółka uzyskała także pomoc publiczną na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (dalej: „Ustawa o Wspieraniu”) polegającą na zwolnieniu Spółki z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie limitów wsparcia wynikających z decyzji o wsparciu oraz obowiązujących przepisów. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d art. 17 tejże ustawy, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o Wspieraniu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację Spółka otrzymała następujące decyzje o wsparciu:

1. Decyzja o wsparciu (…) (dalej: „Decyzja 1”);

2. Decyzja o wsparciu (…) (dalej: „Decyzja 2”);

3. Decyzja o wsparciu (…) (dalej: „Decyzja 3”);

4. Decyzja o wsparciu (…) (dalej: „Decyzja 4”) (dalej: Decyzja 1, Decyzja 2, Decyzja 3 i Decyzja 4 łącznie jako „Decyzje o Wsparciu”).

W Decyzji 1 ustalono okres obowiązywania decyzji tj. 15 lat, licząc od dnia jej wydania. Teren, na którym jest zlokalizowana inwestycja, położony jest w granicach Strefy.

W Decyzji 2 ustalono okres obowiązywania decyzji tj. 15 lat, licząc od dnia jej wydania. Teren, na którym jest zlokalizowana inwestycja, położony jest w granicach Strefy. W uzasadnieniu do Decyzji 2 wskazano, że maksymalna wysokość pomocy publicznej, do jakiej Spółka nabyła prawo, wynosi (…) zł.

W Decyzji 3 w ustalono okres obowiązywania decyzji tj. 15 lat, licząc od dnia jej wydania. Teren, na którym jest zlokalizowana inwestycja, położony jest w granicach Strefy. W uzasadnieniu do Decyzji 3 wskazano, że maksymalna wysokość pomocy publicznej, do jakiej Spółka nabyła prawo, wynosi (…) zł.

W Decyzji 4 w ustalono okres obowiązywania decyzji tj. 12 lat, licząc od dnia jej wydania. Teren, na którym jest zlokalizowana inwestycja, położony jest w granicach województwa (…), które jest zlokalizowane poza granicami Strefy. W uzasadnieniu do Decyzji 4 wskazano, że maksymalna wysokość pomocy publicznej, do jakiej Spółka nabyła prawo, wynosi (…)zł.

Pomoc publiczna uzyskana na podstawie Decyzji 2, Decyzji 3 i Decyzji 4 stanowi część jednostkowego projektu inwestycyjnego i podlega kumulacji z każdą inną pomocą udzieloną Spółce w okresie trzech lat od daty rozpoczęcia prac nad inwestycją w tym samym regionie.

Poza zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych, Spółka nie otrzymywała innej pomocy publicznej dotyczącej obszaru, którego dotyczył będzie wniosek o wygaśnięcie Zezwolenia, czy to na podstawie Zezwolenia, czy na podstawie Decyzji o Wsparciu.

Wygaśniecie Zezwolenia

Aktualnie Spółka rozważa złożenie wniosku o wydanie decyzji w przedmiocie wygaśnięcia Zezwolenia. Zgodnie z art. 19 ust. 5 pkt 3 Ustawy o SSE, minister właściwy do spraw gospodarki stwierdza wygaśnięcie zezwolenia na wniosek przedsiębiorcy, który: skorzystał z pomocy publicznej udzielonej zgodnie z ustawą i spełnił wszystkie warunki określone w zezwoleniu oraz warunki udzielania pomocy publicznej, o których mowa w przepisach wykonawczych.

Zgodnie z przywołanym powyżej przepisem, jeśli Spółka spełniła wszystkie warunki wynikające z Zezwolenia oraz prawidłowo wydatkowała środki na inwestycje, powinna móc złożyć skuteczny wniosek o wygaśnięcie Zezwolenia.

Spółka spełniła wszystkie warunki określone w Zezwoleniu, tj.:

1. Spółka wywiązała się z obowiązku co do zwiększenia i utrzymania zatrudnienia,

2. Spółka poniosła w terminie nakłady inwestycyjne przewyższające kwotę (…) zł,

3. Inwestycja położona w Strefie została zakończona w terminie do 31 grudnia 2017 r.,

4. Działalność gospodarcza podlegająca Zezwoleniu była prowadzona przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu zakończenia inwestycji,

5. Spółka przestrzegała i przestrzega do tej pory Regulaminu Strefy oraz innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy, w tym uiszczała i uiszcza opłatę administracyjną zgodnie z umową (…).

Spełnienie warunków określonych w Zezwoleniu zarówno pod kątem poniesionych nakładów inwestycyjnych, utrzymania zatrudnienia, jak i zakończenia inwestycji w terminie potwierdził Zarządzający w protokołach z kontroli bieżącej działalności (…).

Spółka spełniła także warunki wynikające z przepisów wykonawczych, tj. § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, a więc warunek utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji oraz warunek utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat of momentu, gdy cała inwestycja została zakończona.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzenie na wniosek Spółki wygaśnięcia Zezwolenia przez ministra właściwego ds. gospodarki nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia, uprzednio zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT w ramach limitów przyznanej pomocy publicznej?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzenie na wniosek Spółki wygaśnięcia Zezwolenia przez ministra właściwego ds. gospodarki nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku od dochodów Spółki z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji 1, Decyzji 2, Decyzji 3 i Decyzji 4, zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT zarówno przed, jak i po wydaniu decyzji w przedmiocie wygaśnięcia Zezwolenia?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W ocenie Spółki, w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzenie na wniosek Spółki wygaśnięcia Zezwolenia przez ministra właściwego ds. gospodarki nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia, uprzednio zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT w ramach limitów przyznanej pomocy publicznej.

Zgodnie z art. 12 Ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej ustawy, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności na terenie strefy (art. 16 ust. 1 i 2 Ustawy o SSE).

Na podstawie art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE, zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

 (a) zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

 (b) rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

 (c) nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli (o której mowa w art. 18 Ustawy o SSE) w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

W myśl przepisu art. 19 ust. 5 Ustawy o SSE, minister właściwy do spraw gospodarki stwierdza, w drodze decyzji, wygaśnięcie zezwolenia. Stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia jest możliwe na wniosek przedsiębiorcy, który:

 (a) nie skorzystał z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z Ustawą o SSE, na podstawie tego zezwolenia - jeśli przedsiębiorca posiada wyłącznie jedno zezwolenie, lub

 (b) nie osiągnął przychodów oraz nie korzystał ze zwolnienia w ramach zezwolenia, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z inwestycji, na którą zostało wydane zezwolenie - jeśli przedsiębiorca posiada więcej niż jedno zezwolenie, lub

 (c skorzystał z pomocy publicznej udzielonej zgodnie z ustawą i spełnił wszystkie warunki określone w zezwoleniu oraz warunki udzielania pomocy publicznej, o których mowa w szczególności w przepisach § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. W myśl art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, powyższe zwolnienie przysługuje wyłącznie w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W art. 17 ust. 5 Ustawy o CIT, określone zostały skutki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie. W przypadku cofnięcia zezwolenia, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego. Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 6 Ustawy o CIT, podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę - w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, o którym mowa w art. 25 Ustawy o CIT, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego roku podatkowego - w zeznaniu rocznym.

Przepisy Ustawy o CIT wiążą wyraźne skutki podatkowe z wydaniem decyzji w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Trzeba jednak podkreślić, iż przepis art. 17 ust. 5 i ust. 6 Ustawy o CIT odnosi się wyłącznie do przypadku cofnięcia zezwolenia, z którym łączy obowiązek zapłaty podatku. Jak Wnioskodawca wykazał powyżej, procedura cofnięcia zezwolenia, wraz z przesłankami do jej zastosowania, została szczegółowo uregulowana w art. 19 ust. 3 ustawy SSE.

Odnosząc powyższe do sytuacji Spółki, należy stwierdzić, iż regulacje zawarte w art. 17 ust. 5 i 6 Ustawy o CIT nie znajdą zastosowania. W przypadku Spółki nie będzie miała zastosowania procedura cofnięcia Zezwolenia zgodnie z art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE. Spółka wywiązała się ze wszystkich obowiązków nałożonych na nią w Zezwoleniu i wykorzystała już przysługujący jej limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w ramach przyznanej pomocy publicznej. Spółka rozważa wystąpienie do Ministra Rozwoju i Technologii z wnioskiem o stwierdzenie wygaśnięcia Zezwolenia, w ramach odrębnej procedury, w sposób określony w art. 19 ust. 5 Ustawy o SSE. Z samego brzmienia owego przepisu wynika, że procedura ta jest zastrzeżona dla podmiotów, które albo nie skorzystały w ogóle z pomocy publicznej przyznanej w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy, albo już z takiej pomocy skorzystały i spełniły wszystkie warunki określone w zezwoleniu.

Należy zatem uznać, że stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia przez Ministra Rozwoju i Technologii nie będzie wiązało się dla Spółki z utratą prawa do zwolnienia podatkowego i obowiązkiem zapłaty podatku na podstawie art. 17 ust. 6 Ustawy o CIT. Brak jest jakiegokolwiek przepisu ustawy, który wiązałby wygaśnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności w Strefie z obowiązkiem opodatkowania dochodów zwolnionych z podatku na podstawie wygaszanego zezwolenia. Skoro w art. 17 ust. 5 Ustawy o CIT ustawodawca odwołał się - w zakresie prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej - wyłącznie do wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia, jako przesłance skutkującej retroaktywną utratą prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, to wydanie decyzji o stwierdzeniu wygaśnięcia Zezwolenia nie będzie miało jakiegokolwiek wpływu na zwolnienie z opodatkowania dochodów pochodzących z działalności strefowej, z którego skorzystała Spółka na podstawie Zezwolenia.

Powyższe argumenty znajdują potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:

1. z 2 grudnia 2016 r., nr. 2461.IBPB-1-2.4510.852.2016.1.JP,

2. z 19 listopada 2014 r., nr. IPTPB3/423-284/14-2/IR.

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 grudnia 2014 r., sygn. akt II FSK 2938/12, który stwierdził, że (...) że cofnięcie zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej rodzi skutek w postaci obowiązku zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego. Takiego skutku nie rodzi natomiast wygaśnięcie zezwolenia na skutek wniosku przedsiębiorcy - art. 19 ust. 5 u.s.s.e.”

Ad. 2.

W ocenie Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzenie na wniosek Spółki wygaśnięcia Zezwolenia przez ministra właściwego ds. gospodarki nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku od dochodów Spółki z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji 1, Decyzji 2, Decyzji 3 i Decyzji 4, zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, zarówno przed, jak i po wydaniu decyzji w przedmiocie wygaśnięcia Zezwolenia.

Na podstawie Decyzji o Wsparciu Spółka realizuje nowe inwestycje szczegółowo wskazane w tych Decyzjach. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o Wspieraniu, wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 34a Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o Wspieraniu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosownie do art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a tej ustawy, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Decyzje o Wsparciu wydane dla Spółki dotyczą nowych inwestycji częściowo prowadzonych na terenie Strefy. Są to jednak odrębne inwestycje od inwestycji zrealizowanej na podstawie Zezwolenia. Odrębność instytucjonalną zwolnienia z podatku dla działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia oraz działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu pośrednio potwierdza interpretacja ogólna Ministra Finansów z 25 października 2019 r., nr DD5.8201.10.2019, w której Minister Finansów wskazał, że zasadą jest oddzielne traktowanie dochodu kwalifikującego się do zwolnienia na podstawie decyzji o wsparciu, gdyż z zasady dochód ten pochodzi z nowej inwestycji. Pomimo więc że Decyzje o Wsparciu zostały wydane przez Zarządzającego, działającego w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii, nie mają one związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę na podstawie Zezwolenia.

Spółka ma zamiar wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie wygaśnięcia Zezwolenia z uwagi na fakt, że inwestycja prowadzona na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia została zakończona, a Spółka wywiązała się ze wszystkich obowiązków wskazanych w Zezwoleniu. Jednocześnie, Spółka nadal prowadzi inwestycje wskazane w Decyzjach o Wsparciu i korzysta z przyznanej na ich podstawie pomocy publicznej. W zakresie tych nowych inwestycji Spółka nie ma zamiaru zaprzestawania wypełniania obowiązków wskazanych w Decyzjach o Wsparciu. Spółka oddziela działalność prowadzoną na podstawie Zezwolenia od inwestycji realizowanych na podstawie Decyzji o Wsparciu, pomimo że część z tych inwestycji realizowanych jest na terenie Strefy.

W przypadku wydania decyzji stwierdzającej wygaśnięcie Zezwolenia sytuacja Spółki będzie podobna do sytuacji przedsiębiorcy, który uzyskał tylko decyzję o wsparciu i nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Po stwierdzeniu wygaśnięcia Zezwolenia, Spółka będzie prowadzić działalność zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych tylko na podstawie Decyzji o Wsparciu. Spółka będzie zatem mogła korzystać ze zwolnienia z podatku na zasadach właściwych wyłącznie dla nowych inwestycji, realizowanych na podstawie Ustawy o Wspieraniu i w zgodzie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Wcześniejsze korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie Zezwolenia, jak również sam fakt stwierdzenia wygaśnięcia Zezwolenia, nie mogą mieć negatywnego wpływu na możliwość korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku na podstawie Decyzji o Wsparciu. Przepisy Ustawy o Wspieraniu oraz Ustawy o SSE nie oddziałują na siebie w tym znaczeniu, że zaprzestanie prowadzenia działalności na terenie strefy na podstawie zezwolenia mogłoby wpływać automatycznie na możliwość skorzystania z pomocy publicznej na podstawie wydanych decyzji o wsparciu. W art. 17 ust. 1 Ustawy o Wspieraniu wskazano przypadki wygaśnięcia prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z wydanej decyzji o wsparciu. Prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, a także w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu. 

Zgodnie z art. 17 ust. 2 Ustawy o Wspieraniu, minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:

1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub

2) rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub

3) nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Decyzja o wsparciu może być uchylona także na wniosek przedsiębiorcy - beneficjenta pomocy - lub jeśli zmiana lub uchylenie decyzji są konieczne ze względu na decyzję Komisji Europejskiej. Na podstawie art. 17 ust. 5 Ustawy o CIT, w razie uchylenia decyzji o wsparciu, podatnik traci prawo do zwolnienia z podatku i jest zobowiązany do zapłaty podatku należnego za okres obowiązywania zwolnienia.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym wobec Spółki nie zostanie wydana decyzja uchylająca wydane Decyzje o Wsparciu. Spółka wyraźnie wskazuje, że zamierza złożyć wniosek o wygaśnięcie Zezwolenia na prowadzenia działalności na terenie Strefy. Fakt, że Spółka częściowo na terenie Strefy prowadzi także działalność na podstawie Decyzji o Wsparciu nie ma żadnego związku z procedurą wygaszenia Zezwolenia. Brak jest podstawy prawnej, na podstawie której wygaśnięcie zezwolenia na prowadzenia działalności w strefie mogłoby modyfikować zakres nabytego prawa do zwolnienia z opodatkowania na podstawie wydanych decyzji o wsparciu, lub powodować pozbawienie podatnika prawa skorzystania ze zwolnienia z podatku wynikającego z tych decyzji. 

Po stwierdzeniu wygaśnięcia Zezwolenia, ze względu na złożenie przez Spółkę stosownego wniosku oraz stwierdzenie spełnienia przez Spółkę wszystkich warunków określonych w Zezwoleniu oraz warunków udzielania pomocy publicznej, jego byt prawny ustanie, zatem fakt wcześniejszego korzystania z zezwolenia nie powoduje zmian zasad, na jakich Spółka nabyła i w dalszym ciągu nabywa prawo do zwolnienia na podstawie Decyzji o Wsparciu. Po prawomocnym stwierdzeniu wygaśnięcia Zezwolenia sytuacja Spółki nie będzie się różnić od sytuacji przedsiębiorcy, który uzyskał decyzję o wsparciu nie posiadając wcześniej zezwolenia strefowego.

W związku z tym, Spółka po nabyciu prawa do zwolnienia na podstawie Decyzji o Wsparciu wynikającego z Ustawy o CIT i Ustawy o Wspieraniu, będzie wykorzystywać limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługujący jej na podstawie wydanych Decyzji o Wsparciu, do jego wysokości przysługującej Wnioskodawcy na podstawie ogólnych zasad pomocy regionalnej. Ponadto, wygaśnięcie Zezwolenia nie będzie miało jakiegokolwiek wpływu na zwolnienie z podatku dochodów Spółki osiąganych przed wygaśnięciem Zezwolenia z realizacji nowych inwestycji, wskazanych w Decyzjach o Wsparciu.

Stanowisko takie potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej na przykład w interpretacji indywidualnej z 29 marca 2022 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.54.2022.1.JKU.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00