Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.218.2023.1.MN

Możliwość zrezygnowania z kasy rejestrującej

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zrezygnowania z kasy rejestrującej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

H. s.c. (w skrócie H.) prowadzi działalność od 2013 roku Firma zaczynała od prowadzenia salonu samochodowego wraz z warsztatem, a aktualnie prowadzi warsztat, komis samochodowy i usługi budowlane, remontowe oraz handel nieruchomościami.

W związku z rodzajem dotychczasowo prowadzonej działalności tj. warsztat samochodowy oraz obrotami gotówkowymi z tym związanymi firma była zobowiązana prowadzić ewidencję za pomocą kasy fiskalnej od wszystkich wpłat od osób fizycznych niezależnie od rodzaju wykonanej usługi (usługa budowlana czy warsztatowa) oraz niezależnie od formy płatności (gotówka, karta, przelew). Jedynym wyjątkiem był brak wystawiania paragonu do sprzedaży udokumentowanej aktem notarialnym.

Od 1 kwietnia 2023 roku firma zaprzestaje działalności związanych z samochodami i będzie prowadzić tylko działalność związaną z budową oraz wykończeniem budynków mieszkalnych oraz handlem nieruchomościami i ich wynajmem. Firma zaprzestaje także w tym dniu obrotu gotówkowego z osobami fizycznymi i wszystkie płatności od osób fizycznych są płacone przelewem na rachunek spółki H. zgodnie z informacją na fakturze.

Od 1 kwietnia 2023 roku firma nie prowadzi i nie będzie prowadzić sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.2021 (Dz. U. 2021 r. poz. 2442).

Po 1 kwietnia 2023 roku firma nadal świadczy usługi i dokonuje dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ale będzie to już tylko działalność związaną z budową oraz wykończeniem budynków mieszkalnych oraz handlem nieruchomościami (dostawa nieruchomości) i wynajmem.

Po 1 kwietnia 2023 r. odnośnie usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej firma otrzymuje w całości zapłatę za wykonane czynności na swój rachunek bankowy, a z posiadanych ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Firma oprócz wskazanych we wniosku usług związanych z budową oraz wykończeniem budynków mieszkalnych oraz handlem nieruchomościami (dostawa nieruchomości) i wynajmem nie dokonuje i nie będzie dokonywała innej sprzedaży, która mogłaby podlegać ewidencjonowaniu przy użyciu kas rejestrujących.

Pytania

Czy po dniu 01.04.2023 H.s.c. ma prawo zrezygnować z kasy fiskalnej i wyrejestrować ją?

Państwa stanowisko w sprawie

H.s.c. uważa, że ma prawo zrezygnować z prowadzenia kasy fiskalnej i wyrejestrować ją, ponieważ brak jest obowiązku jej prowadzenia zgodnie z poz. 35 i 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2442), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 35:

Dostawę nieruchomości

Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn., że dotyczą konkretnych czynności.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 35 załącznika stanowiącego jego integralną część, przedmiotem dostawy muszą być nieruchomości.

Ponadto, aby przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

-świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

-przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu (dotyczącego świadczonych usług) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.).

Zgodnie z § 31 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1) wystawia raport fiskalny dobowy;

2) niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Stosownie do zapisu § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1.wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2.niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3.składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4.sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.

Z opisu sprawy wynika, że Firma prowadzi działalność od 2013 roku. W związku z rodzajem dotychczasowo prowadzonej działalności tj. warsztat samochodowy oraz obrotami gotówkowymi z tym związanymi firma była zobowiązana prowadzić ewidencję za pomocą kasy fiskalnej od wszystkich wpłat od osób fizycznych niezależnie od rodzaju wykonanej usługi (usługa budowlana czy warsztatowa) oraz niezależnie od formy płatności (gotówka, karta, przelew). Jedynym wyjątkiem był brak wystawiania paragonu do sprzedaży udokumentowanej aktem notarialnym.

Od 1 kwietnia 2023 roku firma zaprzestała działalności związanych z samochodami i prowadzi tylko działalność związaną z budową oraz wykończeniem budynków mieszkalnych oraz handlem nieruchomościami i ich wynajmem. Firma zaprzestała także w tym dniu obrotu gotówkowego z osobami fizycznymi i wszystkie płatności od osób fizycznych są płacone przelewem na rachunek spółki H. zgodnie z informacją na fakturze.

Od 1 kwietnia 2023 roku firma nie prowadzi i nie będzie prowadzić sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.2021 (Dz. U. 2021 r. poz. 2442).

Po 1 kwietnia 2023 r. odnośnie usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej firma otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność na swój rachunek bankowy, a z posiadanych ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Firma oprócz wskazanych we wniosku usług związanych z budową oraz wykończeniem budynków mieszkalnych oraz handlem nieruchomościami (dostawa nieruchomości) i wynajmem nie dokonuje i nie będzie dokonywała innej sprzedaży, która mogłaby podlegać ewidencjonowaniu przy użyciu kas rejestrujących.

Chcieliby Państwo skorzystać z istniejącego zwolnienia i zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wyrejestrować kasę rejestrującą.

W pierwszej kolejności należy się odnieść do możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanej we wniosku dostawy nieruchomości.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że dokonując dostawy nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych korzystają Państwo ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 35 załącznika do niego.

W dalszej kolejności należy rozpatrzyć możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanych we wniosku usług.

Odnosząc się do powyższego oraz mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, a także przytoczone wyżej przepisy, potwierdzić należy, że w niniejszym przypadku zostały spełnione łącznie wszystkie warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część.

Jak bowiem wynika z wniosku, całość zapłaty za wykonaną usługę otrzymujecie Państwo na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących jej dokonanie jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Ponadto, nie prowadzą Państwo sprzedaży towarów i usług, które takie zwolnienie wykluczają.

W konsekwencji powyższego należy zgodzić się z zajętym przez Państwo stanowiskiem, w myśl którego w przypadku prowadzenia wyłącznie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej zgodnie z poz. 35 i 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, możecie Państwo zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej i ją wyrejestrować.

W związku z powyższym powinni Państwo sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy stosownie do zapisu powołanego wyżej § 31 ust. 1 lub § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.

W związku z powyższym Państwa stanowisko, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Z wyrazami szacunku

z up. Dyrektora

Krajowej Informacji Skarbowej

&podpis&

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00