Likwidacja samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki
Zakłady budżetowe mogą realizować ściśle określone zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Wybór formy ich realizacji należy każdorazowo do danej jednostki. Zmiana sposobu realizowania zadań własnych może pociągać za sobą zmianę organizacyjno-formalną. Przy czym w przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego trzeba mieć na względzie szczególny charakter takiego przekształcenia.
Komunalne zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi odrębnej od macierzystej JST podmiotowości (zdolności prawnej). Tym samym, jako niesamoistne formy organizacyjno-prawne gospodarki komunalnej, działają w ramach osobowości prawnej macierzystej JST.
Cechy samorządowych zakładów budżetowych
|
Konsekwencją takiego zestawu cech jest fakt, że kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Zatem kierownik komunalnego zakładu budżetowego nie reprezentuje w obrocie cywilnoprawnym kierowanego przez siebie zakładu budżetowego jako takiego, lecz macierzystą jednostkę samorządu terytorialnego – o ile otrzymał od niej stosowne pełnomocnictwo.
