Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.243.2023.2.MAP

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2023 r. (wpływ 22 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem jest wydobywanie żwiru i piasku; wydobywanie gliny i kaolinu (PKD 08.12.Z). Działalność ta była prowadzona od 2009 r., na podstawie udzielonej koncesji. Jako osoba prywatna nabyła Pani nieruchomość niezabudowaną w postaci gruntów ornych o powierzchni ok. 34,4 ha na działce o nr ew. …  w wyniku podziału majątku w 2008 r. Do końca 2013 r. prowadziła Pani działalność wydobywczą obejmującą finalnie powierzchnię 9 ha. Decyzją Starosty Powiatu z 3 września 2014 r. zakończono rekultywację tego terenu o powierzchni 9 ha. W związku z powyższym 3 września 2014 r. zrekultywowany teren stał się ponownie gruntem rolnym.

W okresie od września 2014 r. do czerwca 2022 r. wykorzystywała Pani kolejną część nieruchomości do działalności wydobywczej. Powierzchnia ta w momencie zbycia nieruchomości 11 sierpnia 2022 r. wyniosła ok. 11,5 ha.

Pozostałą część nieruchomości, tj. o powierzchni ok. 13 ha od nabycia do dnia złożenia wniosku wykorzystywała Pani wyłącznie do działalności rolniczej, w ramach prowadzonego odrębnie gospodarstwa rolnego.

Aktem notarialnym z 11 sierpnia 2022 r., jako osoba prywatna zbyła Pani powyższą nieruchomość o nr ew. … w całości o pow. ok. 34,4 ha, jako położoną na obszarze górniczym, na którym posiadacz nieruchomości na podstawie koncesji uprawniony jest do wydobywania kopalin do 31 sierpnia 2039 r.

Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości opodatkowała Pani tzw. zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 10%.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w 2022 r. opodatkowane były zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nieruchomość nigdy nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w całości:

-9 ha gruntów, na których prowadziła Pani działalność do końca 2013 r. znajdowała się w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od października 2009 r. Wycofała Pani te grunty z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z końcem 2013 r.;

-kolejne grunty zajęte na wyrobisko o pow. ok. 11,5 ha były ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych 1 stycznia 2010 r., gdzie figurowały do dnia sprzedaży całości działki, tj. 11 sierpnia 2022 r.;

-pozostałe grunty o pow. ok. 13 ha nigdy nie były ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, gdyż były wykorzystywane wyłącznie do działalności rolniczej od dnia nabycia do dnia sprzedaży.

Nabyła Pani nieruchomość w wyniku podziału majątku, który nastąpił na podstawie aktu notarialnego zawartego 8 października 2008 r., co wiązało się wyłącznie z rozdzieleniem wspólności małżeńskiej i podziałem ryzyka pomiędzy małżonkami. Była Pani jedynym właścicielem zbytej nieruchomości.

Prowadziła Pani działalność wydobywczą na obszarze o pow. ok. 9 ha od 2009 r. do końca 2013 r. i wycofała Pani te grunty z ewidencji środków trwałych z końcem 2013 r. Po rekultywacji, nieruchomość o pow. 9 ha była wykorzystywana w całości do działalności rolniczej. Rekultywacja polegała na przywróceniu gruntów do prowadzenia upraw. Część nieruchomości stanowiąca grunty o pow. 13 ha została sklasyfikowana w ewidencji gruntów i jako grunty orne głównie VI klasy. Części nieruchomości o powierzchni 9 ha i 13 ha po sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego.

W skład nieruchomości stanowiącej przedmiot wniosku wchodziły wyłącznie trzy opisane we wniosku części, tj.:

-cześć o powierzchni ok. 9 ha, wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej przed wydaniem decyzji Starosty Powiatu;

-cześć o powierzchni ok. 11,5 ha, wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej od września 2014 r. do czerwca 2022 r.;

-cześć o powierzchni ok. 13 ha wykorzystywana wyłącznie w działalności rolniczej.

Pytania

1.Czy opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaż gruntów rolnych, na których jest możliwość prowadzenia działalności wydobywczej, niewykorzystywanych od momentu nabycia nieruchomości do działalności gospodarczej, lecz uprawianych wyłącznie w prowadzonej odrębnie działalności rolniczej?

2.Czy opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaż gruntów rolnych, wycofanych z działalności gospodarczej o charakterze wydobywczym w wyniku poddania ich rekultywacji, po ponad 7 latach od wycofania?

3.Czy do opodatkowania sprzedaży gruntów rolnych w momencie faktycznego zakończenia działalności gospodarczej o charakterze wydobywczym, wykorzystywanych w jej ramach w całości lub części, można zastosować stawkę 5,5% stosowaną przez Panią przy sprzedaży piasku i żwiru w ramach działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: u.o.z.p.o.f.) enumeratywnie wymienione są stawki ryczałtu w odniesieniu do konkretnych czynności. Zgodnie art. 12 ust. 10 u.o.z.p.o.f., w przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości będących m.in. środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - bez względu na okres ich nabycia - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% uzyskanego przychodu, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z pozarolniczej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło 6 lat.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatny m zbyciem utraciły charakter rolny.

Z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333) stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Podkreśla Pani, że grunty o pow. 34,4 ha na działce o nr ew. … wchodziły w całości w skład Pani gospodarstwa rolnego. Działalność gospodarcza prowadzona przez Panią obejmowała działalność w zakresie wydobycia tzw. kruszywa. Jednocześnie od 2008 r. prowadziła Pani działalność rolniczą, do której wykorzystywała w różnych okresach części nieruchomości rolnej położonej na działce o nr ew. …, znajdującej się na obszarze górniczym.

Wykorzystywała Pani wyłącznie do działalności rolniczej ok. 13 ha gruntów rolnych, położonych na działce o nr ew. … . Zaznacza Pani, że na tych 13 ha gruntów była możliwość prowadzenia działalności wydobywczej, lecz nigdy nie były one do niej wykorzystywane.

W Pani ocenie, biorąc pod uwagę fakt posiadania gruntów rolnych, na których była możliwość prowadzenia działalności wydobywczej, niewykorzystywanych od momentu ich nabycia do działalności gospodarczej, lecz uprawianych wyłącznie w działalności rolniczej, zbycie tych gruntów o łącznej pow. ok. 13 ha jest zwolnione z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem PIT, a zatem nie ma zastosowania wymieniona w art. 12 ust. 10 u.o.z.p.o.f. 10% stawka podatku.

Ad. 2. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W myśl art. 12 ust. 10 u.o.z.p.o.f., przychody z odpłatnego zbycia składników majątku trwałego, które zostały uprzednio wycofane z działalności, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały wycofane, a dniem ich zbycia nie upłynęło 6 lat, są opodatkowane ryczałtem, którego stawka wynosi dla praw majątkowych i nieruchomości (z wyjątkiem tzw. nieruchomości mieszkalnych, których zbycie nie rodzi przychodu z działalności gospodarczej) - 10%.

W pierwszym okresie od rozpoczęcia działalności, tj. od 2009 do 2013 r. prowadziła Pani działalność wydobywczą na obszarze o pow. ok. 9 ha, który po rekultywacji został przeznaczony ponownie pod uprawy rolne.

W związku z powyższym uważa Pani, że za zwolnione z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem PIT należy uznać zbycie przez Panią 9 ha gruntów rolnych, wycofanych z działalności gospodarczej o charakterze wydobywczym w wyniku poddania ich rekultywacji, po ponad 7 latach od wycofania.

Ad. 3.

Należy zaznaczyć, że wraz ze zbyciem 11 sierpnia 2022 r. całości nieruchomości na działce o nr ew. … zakończyła Pani faktycznie działalność gospodarczą w zakresie wydobycia, nie wykreślając jej formalnie z CEiDG.

Przepisy tego wprost nie regulują, ale Pani zdaniem, do opodatkowania składników majątku po zaprzestaniu działalności stosuje się formę wybraną na dany rok podatkowy, w którym nastąpiło ich odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) u.o.z.p.o.f., stawka zryczałtowanego podatku dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Przyjmując zatem, że zbycie majątku podlega opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym (a więc w tej samej formie, jaką stosował podatnik, prowadząc działalność gospodarczą), to sprzedaż środka trwałego będzie opodatkowana stawką 5,5%, jaką Pani stosowała przed zaprzestaniem działalności, tj. do sprzedaży kruszywa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ww. ustawy zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyliczenie tytułów powstawania źródeł przychodów ma na celu ich pogrupowanie według odpowiedniego charakteru, co w konsekwencji prowadzi do odmiennego traktowania tychże źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 8 cyt. ustawy:

Odrębnymi źródłami przychodów są:

·pozarolnicza działalność gospodarcza,

·odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, która nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, która nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej, po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W myśl natomiast art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:

Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Jednak w myśl art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:

a)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

b)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1 500 zł,

c)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

d)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

- wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 22d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

W wyżej wymienionym art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały szczególne kategorie przychodów, które - w przypadku uzyskania ich przez podatnika - stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Takimi przychodami są m.in. przychody uzyskane z odpłatnego zbycia składników majątku, tj. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, co wynika z treści art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

Przychodami z działalności gospodarczej są zarówno przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych wymienionych w art. 14 ust. 2c ww. ustawy) używanych aktualnie w działalności, jak i przychody uzyskane z odpłatnego zbycia tych składników majątku, które zostały z działalności gospodarczej z różnych względów wycofane. Jeżeli jednak między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat, to przychód z odpłatnego zbycia tych składników majątku nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem jest wydobywanie żwiru i piasku; wydobywanie gliny i kaolinu (PKD 08.12.Z). Jako osoba prywatna 8 października 2008 r. nabyła Pani nieruchomość niezabudowaną w postaci gruntów ornych o powierzchni ok. 34,4 ha na działce o nr ew. … w wyniku podziału majątku w 2008 r. Do końca 2013 r. prowadziła Pani działalność wydobywczą obejmującą finalnie powierzchnię 9 ha. Decyzją Starosty Powiatu z 3 września 2014 r. zakończyła rekultywację tego terenu o powierzchni 9 ha. W związku z powyższym 3 września 2014 r. zrekultywowany teren stał się ponownie gruntem rolnym. W okresie od września 2014 r. do czerwca 2022 r. wykorzystywała Pani kolejną część nieruchomości do działalności wydobywczej. Powierzchnia ta w momencie zbycia nieruchomości 11 sierpnia 2022 r. wyniosła ok. 11,5 ha. Pozostałą część nieruchomości, tj. o powierzchni ok. 13 ha od nabycia do dnia złożenia wniosku wykorzystywała Pani wyłącznie do działalności rolniczej, w ramach prowadzonego odrębnie gospodarstwa rolnego.

Aktem notarialnym z 11 sierpnia 2022 r. jako osoba prywatna zbyła Pani powyższą nieruchomość o nr ew. … w całości o pow. ok. 34,4 ha, jako położoną na obszarze górniczym, na którym posiadacz nieruchomości na podstawie koncesji uprawniony jest do wydobywania kopalin do 31 sierpnia 2039 r.

Nieruchomość nigdy nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w całości:

-9 ha gruntów, na których prowadziła Pani działalność do końca 2013 r. znajdowała się w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od października 2009 r. Wycofała Pani te grunty z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z końcem 2013 r.;

-kolejne grunty zajęte na wyrobisko o pow. ok. 11.5 ha były ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych 1 stycznia 2010 r., gdzie figurowały do dnia sprzedaży całości działki, tj. 11 sierpnia 2022 r.;

-pozostałe grunty o pow. ok. 13 ha nigdy nie były ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, gdyż były wykorzystywane wyłącznie do działalności rolniczej od dnia nabycia do dnia sprzedaży.

Zasady opodatkowania uzyskanych przez podatników objętych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej reguluje art. 12 ust. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z tym przepisem:

W przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości będących:

1)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

2)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1 500 zł,

3)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

4)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które nie podlegają ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

- bez względu na okres ich nabycia - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% uzyskanego przychodu, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z pozarolniczej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony w treści wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że do odpłatnego zbycia części nieruchomości o powierzchni ok 13 ha wykorzystywanej wyłącznie w działalności rolniczej zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że przychód, który uzyskała Pani z tytułu sprzedaży części nieruchomości (niewykorzystywanej w działalności gospodarczej), nie będzie stanowił źródła przychodu i nie będzie skutkował obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego, z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości do dnia sprzedaży upłynął już pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który powołała Pani w swoim stanowisku nie ma zastosowania w Pani przypadku. Skoro przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości wykorzystywanej wyłącznie w działalności rolniczej nie będzie stanowił źródła przychodu, nie można się zgodzić z Pani stwierdzeniem, że zbycie gruntów o łącznej pow. ok. 13 ha jest zwolnione z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Pani stanowisko do pytania Nr 1 jest zatem nieprawidłowe.

W odniesieniu do sprzedaży przez Panią części nieruchomości o powierzchni ok. 9 ha wykorzystywanej w prowadzonej działalności gospodarczej do 2013 r., przedmiotowa sprzedaż nie będzie stanowić dla Pani źródła przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w ww. przepisie. Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży 11 sierpnia 2022 r., tej części nieruchomości, która wykorzystywana była przez Panią w działalności gospodarczej do 2013 r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Skoro sprzedaż tej części nieruchomości nie podlega opodatkowaniu nie można się zgodzić z Pani stwierdzeniem, że zbycie 9 ha gruntów rolnych należy uznać za zwolnione z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem PIT. Zatem Pani stanowisko w odniesieniu do pytania Nr 2 jest nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do sprzedaży części nieruchomości o powierzchni ok. 11,5 ha wykorzystywanej przez Panią na potrzeby działalności gospodarczej do 2022 r., stwierdzić należy, że z tytułu sprzedaży 11 sierpnia 2022 r. tej części nieruchomości osiągnęła Pani przychód z działalności gospodarczej. Jak wskazano wyżej zasady opodatkowania uzyskanych przez podatników objętych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej reguluje art. 12 ust. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozlicza się Pani zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to uzyskany przychód z tej części nieruchomości winien podlegać opodatkowaniu stawką wynoszącą 10%, tj. na zasadach określonych w art. 12 ust. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Za nieprawidłowe należy zatem uznać Pani stanowisko w odniesieniu do pytania nr 3, w którym stwierdziła Pani, że sprzedaż środka trwałego będzie opodatkowana stawką 5,5%, jaką Pani stosowała przed zaprzestaniem działalności, tj. do sprzedaży kruszywa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią oraz Pani stanowiskiem, tym samym dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00