Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.306.2023.1.WS

Opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 12 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 12 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Niemiec.

Od (...)2005 roku prowadzi w Polsce działalność gospodarczą pod firmą (…).

Jej przedmiotem jest między innymi świadczenie usług w zakresie (...). Są one wykonywane zarówno na rzecz podmiotów publicznych, jak i prywatnych. Ich specyfika oraz wymagania i preferencje obsługiwanych klientów sprawiają, że wspomniane usługi mają mocno niestacjonarny i niezwiązany z konkretnym miejscem charakter. Prowadzone z klientami spotkania odbywają się więc co do zasady w ich siedzibach (urzędach, ministerstwach) bądź (od pewnego czasu) w formule on-line. Sprawia to, że utrzymywanie przez Wnioskodawczynię rozbudowanej stacjonarnej infrastruktury do obsługi swoich zleceniodawców jest od dłuższego czasu nieekonomiczne.

Po wielu latach wynajmowania dla własnych celów powierzchni biurowych na wyłączność, Wnioskodawczyni z racji na wskazane wyżej czynniki zdecydowała się skorzystać z usług biurowych świadczonych przez zewnętrzne podmioty.

Wyrazem tego była m.in. podpisana (...)2017 roku umowa o świadczenie usług z podmiotem (…). W wyniku jej podpisania Wnioskodawczyni uzyskała na czas nieokreślony m.in. uprawnienie do posługiwania się adresem (…) na potrzeby urzędu skarbowego (oraz innych podmiotów). W ramach tej umowy pod wskazanym adresem widniała również informacja o siedzibie Podmiotu oraz świadczone były usługi dotyczące bieżącej obsługi podmiotu (m.in. odbieranie korespondencji).

Wnioskodawczyni mogła także, w zależności od aktualnych potrzeb, korzystać ze znajdujących się pod tym adresem miejsc do pracy (biuro), miejsc do przeprowadzania spotkań z klientami (sala konferencyjna) oraz innych, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej udogodnień (m.in. dostęp do internetu).

Umowa z (…) obowiązywała do (...)2022 roku (a więc przez prawie 5 lat i została rozwiązana z racji na zakończenie działalności przez podmiot świadczący ww. usługi.

W związku z powyższym w dniu (...)2022 roku została zawarta umowa z (…) obejmująca analogiczny do wyżej wymienionego zakres usług (świadczony obecnie pod adresem (…)), która obowiązuje do dnia dzisiejszego.

Pytanie

Czy dochody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię w ramach opisanej wyżej działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą (…) podlegają opodatkowaniu w Polsce?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni dochody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności pod firmą (…) podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski (są opodatkowane na jej terenie).

Mająca zastosowanie w niniejszej sprawie umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta między Niemcami a Polską wprowadza zasadę, zgodnie z którą dochody z wykonywania wolnego zawodu są opodatkowane w miejscu rezydencji podatkowej osoby ten zawód wykonującej.

Wyjątkiem od powyższego są dochody osiągane za pośrednictwem położonego w innym państwie zakładu – w takim przypadku dochód temu zakładowi przypisany jest opodatkowany w miejscu położenia tego zakładu.

Przekładając powyższe na zaistniały stan faktyczny, należy zauważyć, że zgodnie z generalną zasadą dochody osiągane przez Wnioskodawczynię z tytułu wykonywanej przez nią działalności powinny być opodatkowane w państwie jej rezydencji podatkowej (czyli w Republice Federalnej Niemiec).

Jeżeli jednak dochody te uzyskiwane byłyby za pośrednictwem stałej placówki (zakładu) położonego na terenie Polski, to w takim przypadku byłyby one opodatkowane w miejscu położenia tej placówki (czyli w Polsce).

W związku z powyższym należy zbadać, czy opisaną działalność wykonywaną przez Panią (…) można uznać za wykonywaną za pośrednictwem położonego w Polsce zakładu (co w konsekwencji pozwoli na opodatkowanie osiągniętych z niej dochodów w Polsce).

Artykuł 5 UPO definiuje zakład jako stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Ustęp 2 tego artykułu wprost wskazuje, że za zakład uznawane jest także biuro.

Analogiczne do powyższych regulacje znajdują się w polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Art. 5a pkt 22 lit. a PDOF za zakład uznaje stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa.

Komentarz do Modelowej Konwencji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju („Komentarz”), który jest uznawany za podstawowe źródło interpretacji i wykładni postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, wskazuje, że do uznania danego miejsca za zakład niezbędne jest jego fizyczne istnienie, stały charakter oraz dysponowanie środkami umożliwiającymi prowadzenie działalności z jego wykorzystaniem.

FIZYCZNE ISTNIENIE ZAKŁADU

Jak wskazuje Komentarz, pojęcie „zakład” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. Innymi słowy – przesłanka fizycznego istnienia zakładu zrealizowana jest w sytuacji, w której istnieje pewna przestrzeń pozostająca do dyspozycji danego podmiotu (niezależnie od prawnej formy tytułu do dysponowania nią). Należy zauważyć, że w omawianym przypadku Wnioskodawczyni miała i ma możliwość skorzystania ze wspomnianego wyżej biura czy też z sal konferencyjnych oraz dysponowania nimi na własne potrzeby (np. spotkania z klientami).

Należy również zauważyć, że zgodnie z Komentarzem określenie „zakład” („placówka”) ma zastosowanie do pomieszczeń niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Pozwala to stwierdzić, że status zakładu może być związany z miejscem, co do którego posiadający go podmiot nie dysponuje wyłącznym prawem własności.

W związku z powyższym spełniona zostaje przesłanka fizycznego istnienia zakładu – pod wskazanym dla celów rejestracyjnych oraz oznaczonym tablicą z nazwą Wnioskodawczyni adresem znajdują się pomieszczenia, z których może ona korzystać w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

STAŁY CHARAKTER ZAKŁADU

Zgodnie z postanowieniami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz Komentarzem OECD, aby placówka stanowiła dla danego podatnika zagraniczny zakład, musi być „stała”. Musi więc istnieć więź między placówką a określonym punktem geograficznym. Musi także istnieć określony stopień trwałości placówki, co oznacza, że nie może ona mieć charakteru wyłącznie tymczasowego.

Umowy wynajmu biura wirtualnego (zarówno tego znajdującego się pod adresem (…) zawarte były na czas nieokreślony. Możliwość korzystania z opisanych zasobów nie była więc w żaden sposób ograniczona czasowo.

Prowadzona w Polsce przez Podmiot działalność ma charakter długofalowy. Jest ona prowadzona nieprzerwanie od 18 lat. Wprowadzanie w tym czasie zmian (takich jak omawiana zmiana miejsca siedziby/wykonywania działalności) jest całkowicie naturalne i podyktowane jest wieloma czynnikami, zarówno tymi leżącymi po stronie Podmiotu, jak i tymi od niego niezależnymi. W opisywanym przypadku nie ma więc żadnych wątpliwości, że omawiana działalność ma charakter stały, na co w żaden sposób nie wpływają wprowadzane w toku jej funkcjonowania zmiany o czysto technicznym charakterze.

W związku z powyższym przesłankę stałego charakteru zakładu także należy uznać za spełnioną.

ZAKŁAD JAKO ŚRODEK DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Specyfika rynku, na którym Wnioskodawczyni świadczy swoje usługi, sprawia, że dla skutecznego wykonywania przez nią działalności gospodarczej niezbędne jest dokonywane tego za pośrednictwem zarejestrowanego w Polsce podmiotu. Zdecydowanie usprawnia to nie tylko wzajemną komunikację, ale także rozliczenia. Są to elementy niezwykle istotne z punktu widzenia grupy docelowej działalności prowadzonej przez (…). Fakt długoletniego prowadzenia działalności na terenie Polski jest bowiem czynnikiem zdecydowanie ją wyróżniającym spośród innych podmiotów świadczących usługi o analogicznym charakterze. Funkcjonowanie w polskiej przestrzeni prawnej ułatwia także niezbędne w prowadzonej działalności kontakty z polskimi urzędami i organami, które mniej chętnie współpracują z podmiotami zagranicznymi. Innymi słowy – prowadzenie przez (…) działalności w Polsce w formie podmiotu zarejestrowanego poza jej granicami byłoby praktycznie niemożliwe.

Niezależnie bowiem od kwestii wizerunkowych sytuacja ta wywierałaby skutki o czysto praktycznym charakterze, takim jak znaczące utrudnienia w korzystaniu z usług bankowych. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach zarejestrowanej na terenie Polski działalności gospodarczej są ściśle z nią powiązane i można je w niebudzący wątpliwości sposób wyodrębnić z pozostałej działalności prowadzonej przez (…). Ww. podmiot także realnie funkcjonuje w polskich realiach, co przejawia się m.in. poprzez zawieranie przez niego umów z polskimi podmiotami dotyczących usług związanych z prowadzoną działalnością. Należy więc stwierdzić, że w opisanej sytuacji działalność na terenie Polski prowadzona jest za pośrednictwem podmiotu, który jednocześnie ponosi związane z tym faktem ryzyko gospodarcze i prawne. W zaistniałej sytuacji nie ma także zastosowania żadne z wyłączeń przewidzianych przez art. 5 ust. 4 UPO.

WNIOSKI

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni świadczy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej usługi za pośrednictwem położonego tam zakładu w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO. Podmiot dysponuje bowiem wszelkimi elementami niezbędnymi do prowadzenia za jego pośrednictwem stałej oraz trwałej działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Oznacza to, że osiągane przez ten Podmiot (ten zakład) i przypisane mu dochody opodatkowane są (na podstawie art. 3 ust. 2b pkt 3 PDOF w związku z art. 14 ust. 1 UPO) w miejscu jego położenia – czyli w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy). Zaznaczyć należy, że dochody Podmiotu są corocznie rozliczane i opodatkowane w Rzeczypospolitej Polskiej.

Polskie organy podatkowe na żadnym etapie nie wskazywały na żadne, nawet potencjalne nieprawidłowości związane z tym faktem. Powyższe oznacza, że w opisywanej sytuacji w odniesieniu do dochodu osiągniętego za pośrednictwem zakładu (Podmiotu) będzie miał zastosowanie art. 24 ust. 1 lit. a UPO, zgodnie z którym dochód uzyskiwany w Rzeczypospolitej podlegający opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru podatku niemieckiego.

Dochód ten stanowić może zostać jedynie uwzględniony przy ustalaniu stawki podatku od pozostałego dochodu i majątku w kraju, w którym (…) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (art. 24 ust. 1 lit. d UPO).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Na gruncie art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zagranicznym zakładzie – oznacza to:

a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,

c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

– chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Stosownie do art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W Pani sprawie zastosowanie znajdzie umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90; dalej: umowa polsko-niemiecka).

W myśl art. 7 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej:

Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej:

Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 umowy polsko-niemieckiej:

Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczanie nakładów ponoszonych dla tego zakładu włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym położony jest zakład, czy gdzie indziej.

Z cytowanego wyżej przepisu art. 7 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej wynika, że dochód (przychód) osoby mającej miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski może być opodatkowany w Polsce, jeżeli działalność prowadzona jest przez położony na terytorium tego państwa zakład. W takim przypadku dochód (przychód), który może być przypisany temu zakładowi, może być opodatkowany w Polsce. Natomiast jeżeli działalność na terytorium Polski nie jest prowadzona za pomocą położonego w tym państwie zakładu, dochód (przychód) podatnika podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym znajduje się jego miejsce zamieszkania.

W myśl art. 5 ust. 1-3 umowy polsko-niemieckiej:

1.W rozumieniu niniejszej umowy określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

2.Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)fabrykę,

e)warsztat i

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

3.Plac budowy lub prace budowlane albo instalacyjne stanowią zakład tylko wtedy, jeżeli trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 umowy polsko-niemieckiej:

Bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu, określenie „zakład” nie obejmuje:

a) użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

b) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania;

c) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

d) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

e) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;

f) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o których mowa pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność stałej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Niemiec. Od 1 marca 2005 roku prowadzi Pani w Polsce działalność gospodarczą. Dnia 27 lipca 2017 roku podpisała Pani umowę o świadczenie usług, w wyniku której uzyskała Pani na czas nieokreślony m.in. uprawnienie do posługiwania się określonym adresem na potrzeby urzędu skarbowego (oraz innych podmiotów). W ramach tej umowy pod wskazanym adresem widniała również informacja o siedzibie podmiotu oraz świadczone były usługi dotyczące bieżącej obsługi podmiotu (m.in. odbieranie korespondencji). Mogła Pani także, w zależności od aktualnych potrzeb, korzystać ze znajdujących się pod tym adresem miejsc do pracy (biuro), miejsc do przeprowadzania spotkań z klientami (sala konferencyjna) oraz innych, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej udogodnień (m.in. dostęp do internetu). Umowa została rozwiązana z powodu zakończenia działalności przez podmiot świadczący ww. usługi. Dlatego 28 czerwca 2022 roku zawarła Pani umowę z innym podmiotem obejmującą analogiczny do wyżej wymienionego zakres usług, która obowiązuje do dnia dzisiejszego.

Stąd – na podstawie powyższych uregulowań – stwierdzam, że prowadzenie przez Panią wskazanej we wniosku działalności w Polsce powoduje powstanie Pani zakładu na terytorium Polski w rozumieniu art. 5 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej w zw. z art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu działalności w Polsce stanowią zyski z działalności gospodarczej osiągane za pośrednictwem stałego zakładu, które zgodnie z postanowieniami art. 7 umowy polsko-niemieckiej podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.

Reasumując – dochody uzyskiwane przez Panią w ramach opisanej wyżej działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest jedynie kwestia będąca przedmiotem Pani zapytania, tj. dotycząca opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych przez Panią w ramach opisanej działalności.

W ramach postępowania interpretacyjnego Organ nie rozstrzygał kwestii stosowania właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania dla celów wymiaru podatku niemieckiego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00