Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.192.2023.3.DB

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił Pan ten wniosek 11 czerwca 2023 r. – w odpowiedzi na wezwania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wraz z małżonką A.B. Wnioskodawca nabył nieruchomość. Obiekt jest budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym z częścią usługową na parterze, należy do kat. XIII obiektów budowlanych i znajduje się we M. przy ul. n. 1. Obecnie jest budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym z częścią usługową na parterze oraz jest częścią zabudowań „(...). Obiekt jest położony na obszarze historycznego układu urbanistycznego osiedla (...) we M. ujętego wraz z zespołem budowlanym dawnego (...) w gminnej ewidencji zabytków. Budynek dawnego (...) jest ponadto ujęty w rejestrze zabytków (decyzja nr (...)).

Zmiana sposobu użytkowania dawnego (...) z przebudową na parterze została wykonana zgodnie z projektem budowlanym i projektem budowlanym zmian, na które został o wydane pozwolenia na budowę nr (...) z (...) 2019 r., zmienione decyzją (...) z dnia (...) 2022 r.

Prace prowadzone były w oparciu o zalecenia/wytyczne konserwatorskie z (...) 2018 r. i warunki decyzji pozwolenia konserwatorskiego nr (...) z (...) 2019 r., zmienione decyzją (...) z dnia (...) 2022 r. oraz zgodne z pismem (...) z (...) 2022 r. , na podstawie których zabytkowy budynek (...) został przebudowany na budynek mieszkalny wielorodzinny z usługami na parterze.

Zgodnie z podpisanym aktem notarialnym dotyczącym umowy deweloperskiej, sporządzonym i podpisanym w dniu 15 czerwca 2021 r., repertorium A nr (...) cena sprzedaży wymieniona w § 6 Terminy i cena ustęp 9 obejmowała:

„Cena sprzedaży określona w ustępie 2 niniejszego paragrafu zawiera koszty uzbrojenia i zagospodarowania terenu oraz budowy lokalu i części wspólnych budynku. Cena ta odpowiada standardowi lokalu określonemu w załączniku numer 3 do niniejszej umowy.”

Zgodnie z prospektem informacyjnym zamierzony sposób i procentowy udział źródeł finansowania przedsięwzięcia deweloperskiego z wpłat nabywców określono jako 24% całości.

Na rzecz dewelopera, na wygenerowany w ramach Otwartego Mieszkaniowego Rachunku Powierniczego numer (...), prowadzonego w X S.A. z siedzibą w (...) – indywidualny rachunek nabywcy o numerze (...) (Rachunek Wirtualny), na którym Bank ewidencjonował wpłaty i wypłaty nabywcy dokonywali wpłat w wysokości i terminach określonych szczegółowo w harmonogramie. Rachunek bankowy opisany powyżej był otwartym rachunkiem powierniczym w rozumieniu art. 3 ust. 7 oraz art. 4 ust. 4 ustawy deweloperskiej, prowadzonym przez X S.A. z siedzibą w (...). Każdorazowa wypłata części środków z rachunku następowała po stwierdzeniu przez Bank zakończenia realizacji danego etapu prac budowlanych zgodnie z harmonogramem przedsięwzięcia deweloperskiego, określonego szczegółowo w prospekcie informacyjnym.

Deweloper wystawił odpowiednie dowody finansowe (faktury VAT lub korekty tych dokumentów) na każdą kolejną wpłatę dokonaną przez nabywcę na podstawie umowy.

Z dniem 9 sierpnia 2022 r. podpisując akt notarialny repetytorium A nr (...) wspólnie z małżonką Wnioskodawca wszedł w posiadanie (stając się współwłaścicielem) lokalu mieszkaniowego nr (...) tożsamego z numerem projektowym nr (...) oraz przynależnej komórki nr (...), położonych przy ulicy N. 1. Łączna cena sprzedaży lokalu w kwocie 639.430,00 zł została zapłacona w całości przed zawarciem umowy, na dowód czego zostały wystawione faktury VAT na Wnioskodawcę i małżonkę potwierdzające dokonanie wpłat powyższej kwoty.

Na podaną powyżej cenę brutto składa się m.in. koszt dodatkowych robót budowlanych w lokalu według indywidualnego zamówienia w kwocie 810,00 zł. Wpłaty z tytułu należności odbywały się zgodnie z harmonogramem od 30 czerwca 2021 r. do 31 maja 2022 r., na dowód czego Wnioskodawca wraz z małżonką posiadają faktury VAT.

Wnioskodawca wnosi o interpretację indywidualną dotyczącą aktualnie obowiązujących przepisów.

Wnioskodawca:

podlega wspólnie z małżonką opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej,

jest współwłaścicielem nieruchomości.

W odniesieniu do poniesionych wydatków Wnioskodawca wskazuje, że będą one spełniać definicje określone w art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do planowanych wydatków Wnioskodawca wskazuje, że zachowane zostaną warunki określone w art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do poniesionych wydatków nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca poniósł wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane dotyczące nabytej nieruchomości zgodnie z postanowieniami umowy, aktem notarialnym sporządzonym i podpisanym w dniu 15 czerwca 2021, repertorium A nr (...). Cena sprzedaży wymieniona w § 6 Terminy i cena, ustęp 9 obejmowała:

„Cena sprzedaży określona w ustępie 2 niniejszego paragrafu zawiera koszty uzbrojenia i zagospodarowania terenu oraz budowy lokalu i części wspólnych budynku”.

Wyżej wymienione prace obejmowały:

prace konserwatorskie – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

prace restauratorskie – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

roboty budowlane – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wspólnie z małżonką proporcjonalnie do udziałów ponieśli wydatki związane z procesem inwestycyjnym, w którego zakres wchodziły prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane.

Powyższe prace zostały wykonane zgodnie z projektem budowlanym i projektem budowlanym zmian, na które zostało wydane pozwolenie na budowę nr (...) z 14 sierpnia 2019 r., zmienione decyzją (...) z dnia 25 kwietnia 2022 r. Prace prowadzone były w oparciu o zalecenia/wytyczne konserwatorskie z (...) 2018 r. i warunki decyzji pozwolenia konserwatorskiego nr (...) z (...) 2019 r., zmienione decyzją (...) z dnia (...) 2022 r. oraz zgodne z pismem (...) z (...) 2022 r., na podstawie których zabytkowy budynek młyna został przebudowany na budynek mieszkalny wielorodzinny z usługami w parterze.

W odpowiedzi na pytanie:

„Czy posiadał Pan pisemne pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych?”,

Wnioskodawca wskazał, że odliczenie, o którym mowa w ustawie nie wymaga posiadania pisemnego pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w przypadku odliczenia przez podatnika wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku. Ustawa wskazuje jednoznacznie, że odliczenia można dokonać jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie i pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2 ustawy. Takie pozwolenie jest warunkiem odliczenia wydatków poniesionych na tego typu prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, które nie są przedmiotem wydania interpretacji indywidualnej.

Pisemne powolnie zostało wydane deweloperowi, a proces inwestycyjny, w którym partycypował Wnioskodawca obejmował prace warunkujące skorzystanie z ulgi.

Pozwolenie konserwatorskie nr (...) z (...) 2019 r. wydane zostało na dewelopera. Prace, na które Wnioskodawca poniósł wydatki związane są z procesem inwestycyjnym w którego zakres wchodziły prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane. Prace prowadzone były w oparciu o zalecenia/wytyczne konserwatorskie z (...) 2018 i warunki decyzji pozwolenia konserwatorskiego nr (...) z (...) 2019, zmienione decyzją (...) z dnia (...) 2022 r. oraz zgodne z pismem (...) z (...) 2022 r.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę mieściły w zakresie prac/robót określonych w powyższym pozwoleniu. Prace zostały wykonane zgodnie z tym pozwoleniem. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane są udokumentowane fakturami imiennymi na Wnioskodawcę i Jego małżonkę.

Pierwsze wydatki poniesione i udokumentowane imiennymi fakturami VAT na Wnioskodawcę i Jego małżonkę na rzecz nabytego zabytku nieruchomego dokonane zostały w roku podatkowym 2022.

Pytanie

Czy stanowisko Wnioskodawcy dotyczące skorzystania z ulgi jest prawidłowe, tj. czy dokonując zakupu, jak i ponosząc wydatki w roku 2022 jako jeden ze współwłaścicieli nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, Wnioskodawca może skorzystać z ulgi na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków w wysokości nie większej niż 500 zł pomnożone przez liczbę metrów kwadratowych, z górną granicą 500 tys. zł?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw: 1) Art. 26hb. 1. Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

Punkt 3) „na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.” – warunek spełniony, oraz

Punkt 2) „poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;” – warunek spełniony, oraz

Ustęp 2. Odliczenie, o którym mowa w: Punkt 3) ust. 1 pkt 3, „przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.” – warunek spełniony,

Ustęp 7 Odliczenia wydatków, o których mowa w: Punkt 2) ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2 – warunek spełniony.

Ustawa nie wskazuje, czy w chwili ponoszenia wydatków trzeba być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku, a jedynie warunkuje skorzystanie z ulgi przez poniesienie po raz pierwszy wydatków w roku podatkowym w którym nabyto nieruchomość.

W roku podatkowym 2022 Wnioskodawca stał się współwłaścicielem nieruchomości, jak również poniósł wydatki wskazane w ustawie będąc jego współwłaścicielem. Daje to Mu oraz Jego żonie prawo do odliczenia kwoty iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na uznanie, że poniósł wydatki, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych („wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku”) zasługują wydatki poniesione na odpłatne nabycie nieruchomości i udział w części wspólnej zabytku i jednoczesne współfinansowanie procesu inwestycyjnego. Zgodnie z zapisami umowy:

„Cena sprzedaży określona w ustępie 2 niniejszego paragrafu zawiera koszty uzbrojenia i zagospodarowania terenu oraz budowy lokalu i części wspólnych budynku”

zgodnie z pozwoleniem konserwatorskim i pozwoleniem na budowę.

Zdaniem Wnioskodawcy, na uznanie, że poniósł na nabytą nieruchomość wydatki, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy („wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków”) zasługują wydatki poniesione na współfinansowanie procesu inwestycyjnego. Zgodnie z zapisami umowy:

„Cena sprzedaży określona w ustępie 2 niniejszego paragrafu zawiera koszty uzbrojenia i zagospodarowania terenu oraz budowy lokalu i części wspólnych budynku”

zgodnie z pozwoleniem konserwatorskim i pozwoleniem na budowę.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może On rozliczyć całości poniesionych wydatków w ramach ulgi. Odliczenie, z jakiego chce skorzystać równe jest, iloczynowi kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych samej powierzchni użytkowej mieszkania bez części wspólnej. Jest to część poniesionych kosztów, nieprzekraczająca 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

1 stycznia 2022 r. do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) został dodany art. 26hb, dotyczący ulgi na zabytki.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące tej ulgi. Zmiany te weszły w życie 1 stycznia 2023 r., natomiast na mocy przepisu przejściowego (art. 20 ustawy zmieniającej), wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. są odliczane w ramach ulgi na zabytki na dotychczasowych zasadach.

W analizowanej sytuacji poniósł Pan wydatki w 2022 roku. Wobec tego, oceny, czy wydatki te uprawniają Pana do skorzystania z ulgi na zabytki należy dokonać w oparciu o przepisy art. 26hb w brzmieniu obowiązującym w 2022 roku.

I tak, zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl natomiast art. 26hb ust. 2 ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ww. ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)(…)

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Jak wynika z powołanych przepisów, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. ulga na zabytki przysługiwała m.in. na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku.

Warunkiem skorzystania z ulgi na nabycie zabytku nieruchomego (udziału w takim zabytku), jest jednak poniesienie przez podatnika na nabytą nieruchomość wydatków, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy – tj. wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w tym zabytku.

Przy czym, aby uznać, że wydatki podatnika są wydatkami, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnik:

powinien posiadać pisemne pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, oraz

być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku w momencie ponoszenia wydatku na te prace.

W sytuacji opisanej w Pana wniosku:

1)W 2022 roku nabył Pan od dewelopera lokal mieszkalny, który znajduje się w budynku wpisanym do rejestru zabytków – nabył Pan tym samym udział w zabytku nieruchomym;

2)W budynku były prowadzone prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane – w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Niemniej jednak:

prace te były prowadzone przed nabyciem przez Pana lokalu mieszkalnego;

prace te były prowadzone przez dewelopera, na podstawie uzyskanych przez niego pozwoleń, w tym pozwolenia konserwatorskiego i zaleceń konserwatorskich.

W tej sytuacji nie można uznać – jak proponuje Pan w swoim stanowisku w sprawie – że poniósł Pan wydatki, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie posiadał Pan stosownych pozwoleń ani zaleceń konserwatorskich, nie prowadził Pan tych prac ani nawet – nie był Pan właścicielem zabytku w okresie, kiedy prace były prowadzone.

W szczególności, wydatkami, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy nie są wydatki poniesione przez Pana na „współfinansowanie procesu inwestycyjnego”. Wpłaty wnoszone przez Pana na rachunek powierniczy na podstawie umowy zawartej z deweloperem były wpłatami na poczet ceny nabycia lokalu mieszkalnego. Na ich kwalifikację nie ma wpływu fakt, że w celu realizacji umowy deweloperskiej deweloper prowadził (we własnym imieniu) prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane.

A zatem, pomimo, że w 2022 roku nabył Pan udział w zabytku nieruchomym, nie może Pan skorzystać z ulgi na zabytki z tytułu tego nabycia. Nie wypełnił Pan bowiem – określonego w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – warunku poniesienia na nabytą nieruchomość wydatku, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy.

Pana stanowisko jest zatem nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00