Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.12.2023.3.WS

Ulga na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 18 maja 2023 r. (wpływ 18 maja 2023 r.) oraz pismem z 6 czerwca 2023 r. (wpływ 6 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan - wraz z małżonką - współwłaścicielem lokalu mieszkalnego w kamienicy wpisanej do (...) Ewidencji Zabytków. Od dnia (...)2019 roku do dnia (...)2022 pozostawali Państwo w ustroju wspólności ustawowej małżeńskiej, z dniem (...)2022 ustanowili Państwo rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków, przy czym obie strony zachowały 50% udziałów w posiadanym lokalu mieszkalnym. W roku 2022 - jako wspólnota mieszkaniowa – wykonali Państwo remont fasady, który finansowali Państwo do wysokości udziałów w kamienicy. Płatność za remont została uiszczona z Pana konta w dwóch ratach: (...) oraz (...), a więc przed ustanowieniem rozdzielności majątkowej. Jednocześnie w ciągu roku, co miesiąc dokonywał Pan wpłat na fundusz remontowy w tejże kamienicy. W związku z tym chciałby Pan wraz z żoną odliczyć 50% kosztów remontu oraz opłat wniesionych na rzecz funduszu remontowego od podstawy opodatkowania (PIT-37), zgodnie z założeniami ulgi na zabytki.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, iż płatności za remont fasady dokonał Pan przelewając środki w wysokości proporcjonalnej do udziału w kamienicy na konto funduszu remontowego wspólnoty, która – po zebraniu środków od wszystkich właścicieli – przelała całą należność wykonawcy remontu.

Wyjaśnił Pan także, iż pytanie nr 2 dotyczy kwestii dokonania odliczeń zarówno z tytułu remontu fasady, jak i z tytułu comiesięcznych wpłat na fundusz remontowy, przy czym kwestie te są rozłączne i niezależne. Remont nie był finansowany z comiesięcznych wpłat na fundusz remontowy, lecz z wpłat celowych na rzecz remontu fasady.

Pytania

1. Czy zmiana ustroju małżeńskiego rzutuje na możliwość odliczenia wspomnianej ulgi?

2. Czy faktura VAT wystawiona przez wykonawcę wspólnocie oraz potwierdzenia przelewów celowych wykonanych przez Pana na rzecz wspólnoty są wystarczającą dokumentacją poniesionych wydatków?

3. Czy w zaistniałej sytuacji może Pan odliczyć całość poniesionych kosztów od podstawy opodatkowania, czy też koszta te muszą zostać odliczone w równej części przez oboje współwłaścicieli (podkreśla Pan, że w momencie wykonywania remontu i ponoszenia jego kosztów pozostawali Państwo w ustroju wspólnoty majątkowej małżeńskiej)?

Pana stanowisko w sprawie

1. Stoi Pan na stanowisku, że zaistniała zmiana nie rzutuje na możliwość odliczenia ulgi.

2. Stoi Pan na stanowisku, że przelewy są wystarczającą dokumentacją.

3. Stoi Pan na stanowisku, że całość poniesionych kosztów może zostać przez Pana odliczona.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Okoliczności przedstawione we wniosku dotyczą zdarzenia zaistniałego w 2022 r., zatem przy rozpatrywaniu skutków podatkowych przedstawionego przez Pana opisu stanu faktycznego, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.

1 stycznia 2022 r., ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) został dodany art. 26hb, dotyczący ulgi na zabytki.

Wskazać również należy, że ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.) zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ww. ulgi. Zmiany w zakresie modyfikacji ulgi na zabytki weszły w życie 1 stycznia 2023 r., natomiast na mocy przepisu przejściowego (art. 20 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw), wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. będą odliczane w ramach ulgi na zabytki na dotychczasowych zasadach.

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2 ustawy, odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a) pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ww. ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1)ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2)ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3)ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1.dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2.fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1.zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2.zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3.wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4.zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)krajobrazami kulturowymi,

b)układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)dziełami architektury i budownictwa,

d)dziełami budownictwa obronnego,

e)obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)cmentarzami,

g)parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

Według ww. przepisów, ulga na zabytki przewidziana jest zarówno dla członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, którzy są współwłaścicielami zabytku, jak i dla indywidualnych właścicieli nieruchomości. Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku pierwszej grupy, tj. członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, do ulgi uprawnia już sama wpłata należności na fundusz remontowy.

Ulga (w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.) jest zachętą podatkową polegającą m.in. na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

·50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków).

W przypadku ww. wydatków, podatnik musi:

-być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku (wpłaty),

-posiadać dowód wpłaty, lub zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową bądź spółdzielnię mieszkaniową o wysokości dokonanych w roku podatkowym wpłat.

Za datę poniesienia wydatku, zgodnie z wspomnianym już wcześniej art. 26hb ust. 3 ustawy, uznaje się dzień zapłaty należności. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W przedstawionym stanie faktycznym opisał Pan, iż w ciągu roku co miesiąc dokonywał Pan wpłat na fundusz remontowy kamienicy. Ponadto, w tym samym roku - jako wspólnota mieszkaniowa – wykonali Państwo remont fasady, który finansowali Państwo do wysokości udziałów w kamienicy.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, iż przelewy celowe, wykonane przez Pana na remont fasady, były de facto wpłatami na fundusz remontowy. Oznacza to, że poza systematycznymi, comiesięcznymi wpłatami na ww. fundusz, opisane przez Pana przelewy celowe również będą spełniały warunki do ich odliczenia w ramach tzw. ulgi na zabytki.

Może Pan więc – jako członek wspólnoty – w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r. dokonać odliczenia w wysokości nieprzekraczającej 50% wydatków na wszystkie wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej – przy założeniu, że wysokość dokonanych przez Pana wpłat była równa udziałowi jaki posiada Pan w nieruchomości – udokumentowanych dowodem wpłaty lub zaświadczeniem o wysokości wpłat wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową.

Według art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zatem, wydatki ponoszone przez Pana podczas trwania we wspólności majątkowej małżeńskiej może Pan odliczyć w całości. Przepisy nie nakazują dokonania odliczenia w częściach równych przez obojga z małżonków.

Zmiana ustroju małżeńskiego nie rzutuje negatywnie na możliwość skorzystania z ulgi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00