Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.254.2023.1.PC

Czy SPK, powstała na skutek przekształcenia Wnioskodawcy, będąca następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym również z decyzji o wsparciu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia dochodów osiągniętych z realizacji nowych inwestycji określonych w decyzjach o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy SPK, powstała na skutek przekształcenia Wnioskodawcy, będąca następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym również z decyzji o wsparciu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia dochodów osiągniętych z realizacji nowych inwestycji określonych w decyzjach o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Spółka komandytowa (dawnej: X Spółka jawna) (dalej: „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji różnego rodzaju biopaliw (…).

Wspólnikami Wnioskodawcy są osoby fizyczne, będący komplementariuszami podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium RP oraz spółka z o.o., będąca komandytariuszem spółki.

Spółka komandytowa powstała z przekształcenia ze spółki X Spółka jawna. Wpis przekształcenia nastąpił w dniu 3 kwietnia 2023 r.

W dniu 14 grudnia Strefa Ekonomiczna, działając w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii wydała Wnioskodawcy decyzję o wsparciu nowej inwestycji nr 101/2021 (dalej „Decyzja”).

Na podstawie Decyzji, obowiązującej do 14 grudnia 2036 r. Wnioskodawca ma zrealizować na terenie realizacji nowej inwestycji ponosząc koszty kwalifikowane w wysokości co najmniej 6 562 000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r. Planowana inwestycja jest inwestycją w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu zajmującego się produkcją szeroko pojętej biomasy w głównej mierze pelletu i brykietu. Inwestycja polega na przebudowie i adaptacji hal produkcyjnych, właściwym zaadoptowaniu całej powierzchni działki do charakteru produkcji prowadzonej przez Wnioskodawcę. W ramach inwestycji zostaną zakupione nowoczesne środki trwałe, które są niezbędne do prowadzenia produkcji. Działania przewidują także zakup pojazdów, stworzenie warsztatu i jego wyposażenie. Ostatnią inwestycją w ramach projektu będzie uzbrojenie terenu w oświetlenie, monitoring i zbiorniki ppoż.

Wspólnicy Wnioskodawcy, ze względu na prowadzenie działalności na terenie realizacji nowych inwestycji, o której mowa w otrzymanej decyzji o wsparciu, Wnioskodawca, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”), korzysta ze zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowych inwestycji określonych w uzyskanych decyzjach o wsparciu.

W dniu 3 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca przekształcił prowadzoną przez spółkę jawną działalność gospodarczą (dalej także jako: „Przedsiębiorca przekształcany”) w spółkę komandytową (dalej także jako: „SPK” lub spółka przekształcona”).

Procedurę transformacji spółki jawnej w spółkę komandytową regulują art. 551-570 i art. 581-584 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm. dalej: „K.s.h.”) Spółka przekształcana stała się spółką przekształconą z chwilą wpisu tej ostatniej do KRS (dzień przekształcenia, tj. w dniu 3 kwietnia 2023 r. Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreślił spółkę przekształcaną. Co istotne, w procedurze tej nie doszło do likwidacji jednej spółki i powstania nowej. Wykreślenie spółki jawnej z KRS ma jedynie charakter porządkowy. Procedura zakłada bowiem ciągłość podmiotową spółki przekształcanej. Zasada ta wynika z art. 553 K.s.h. Zgodnie z jego § 1-2 spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Przed i po wpisie przekształcenia do KRS cały czas funkcjonuje jedna i ta sama spółka, z tym że w innej formie prawnej. Ma ona nowy numer KRS, ale w dalszym ciągu posługuje się swoimi dotychczasowymi NIP i REGON. Spółka po przekształceniu ma też nową nazwę, tj. firmę. Zmiana może dotyczyć tylko części wskazującej formę prawną bądź całej firmy (por. art. 554 K.s.h.).

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powstała z przekształcenia SPK będzie mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), w sytuacji, gdy decyzje o wsparciu zostały wydane Wnioskodawcy przed przekształceniem.

Zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT ustawodawca identycznie uregulował zasady korzystania ze zwolnienie dochodów z działalności osiągniętych z realizacji nowych inwestycji określonych w decyzjach o wsparciu (art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT; art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT). Należy wskazać, że przekształcenie spółki jawnej w spółkę komandytową nie wpłynie na warunki realizacji nowych inwestycji wskazanych w decyzjach o wsparciu otrzymanych przez Wnioskodawcę przed przekształceniem. Inwestycje te będą nadal realizowane przez Spółkę przekształconą. Zmianie ulegnie jedynie beneficjent pomocy publicznej z racji zmiany organizacyjno-prawnej w wyniku przekształcenia.

Pytanie:

Czy SPK, powstała na skutek przekształcenia Wnioskodawcy, będąca następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym również z decyzji o wsparciu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia dochodów osiągniętych z realizacji nowych inwestycji określonych w decyzjach o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając zasady sukcesji wynikające z przepisów k.s.h. (art. 553 k.s.h.) oraz sukcesji podatkowej (art. 93a § 1 i 2 i art. 93d ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm., dalej: „o.p.”), jak również brak regulacji w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji uniemożliwiających kontynuowania działalności na terenie realizacji nowych inwestycji przez podmiot przekształcony, możliwe będzie korzystanie przez SPK ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT na podstawie decyzji o wsparciu wydanych na Przedsiębiorcę przekształcanego.

Za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy przemawiają przede wszystkim zasady sukcesji, w tym sukcesji podatkowej w sytuacji przekształcenia spółki prawa handlowego w inną spółkę prawa handlowego.

Zgodnie z art. 553 K.s.h. § 1-2 spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

Na podstawie art. 93a § 1 i 2 o.p. osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

 1) przekształcenia innej osoby prawnej,

 2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Powyższą zasadę stosuje się odpowiednio do:

1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a) innej spółki niemającej osobowości prawnej.

Zwolnienie uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, z którego korzystają wspólnicy Wnioskodawcy na podstawie decyzji o wsparciu, jest uprawnieniem przewidzianym w przepisach prawa podatkowego i jako takie objęte jest zakresem sukcesji podatkowej, o której mowa w art. 93a § 1 i 2 o.p. Należy również podkreślić, że na podstawie art. 93d o.p. sukcesja podatkowa na zasadach określonych w art. 93a § 1 i 2 o.p. ma zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających m.in. z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Jak wskazuje się w piśmiennictwie, decyzją taką jest decyzja o wsparciu (red. M. Gosek, Funkcjonowanie przedsiębiorstw w Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz Polskiej Strefie Inwestycji. Aspekty prawne, podatkowe i księgowe, Warszawa 2022).

W przytoczonym zdarzeniu przyszłym nie ziści się również zawarte w treści art. 93a § 1 i 2 o.p., zastrzeżenie, zgodnie z którym podmiot przekształcony nie wstępuje w te prawa przekształcanego przedsiębiorcy, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Zwolnienie dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu jest również uregulowane w ustawie o CIT na analogicznych zasadach jak w ustawie o PIT. Należy również zauważyć, że w przypadku gdy podmiot przekształcony opodatkowany jest w innym reżimie podatkowym niż podmiot przekształcany zmienia się jedynie beneficjent pomocy publicznej i może on kontynuować stosowanie zwolnienia.

Przepis art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o wspieraniu nowych inwestycji”) stanowi, że wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji (decyzji o wsparciu).

Na gruncie tej ustawy przedsiębiorca definiowany jest jako przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, przedsiębiorcami są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi (którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną) wykonujące działalność gospodarczą, a także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, podmiotem korzystającym z praw wynikających z decyzji o wsparciu jest obecnie Wnioskodawca - Spółka komandytowa powstała z przekształcenia spółki jawnej. Decyzję o wsparciu otrzymuje bowiem przedsiębiorca, bez względu na to jaką formę organizacyjno-prawną reprezentuje.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji.

Przesłanki warunkujące uchylenie decyzji o wsparciu zostały uregulowane w art. 17 ust. 2, 2a i 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i nie została wśród nich wymieniona okoliczność zmiany formy organizacyjno-prawnej w czasie obowiązywania decyzji o wsparciu. Analogicznie, wskazana okoliczność nie jest również przesłanką do stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu.

Również na gruncie ustawy o podatkach dochodowych ustawodawca nie wskazał w przepisach uszczegóławiających (art. 21 ust. 5a-5cd ustawy o PIT; art. 17 ust. 4-6d ustawy o CIT), aby zwolnienie nie miało zastosowania wobec podatnika dokonującego zmiany formy organizacyjno-prawnej w okresie korzystania z tego zwolnienia.

Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 września 2019 r. (0112-KDIL3-3.4011.268.2019.2.AA), w której stwierdzono, co następuje: „Przepisy dotyczące decyzji o wsparciu nie zawierają norm, z których wynikałoby, że decyzje tracą ważność lub w jakikolwiek sposób wyłączona lub ograniczona jest możliwość korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w sp. z o.o., a następnie w spółkę osobową.”

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do analizowanego zdarzenia przez analogię można powołać stan faktyczny, zgodnie z którym dochodzi do przekształceń heterogenicznych podmiotów korzystających ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT). Zwolnienie to cechuje się istotnym podobieństwem w swej konstrukcji prawnej do zwolnienia przyznawanego na podstawie decyzji o wsparciu. W takim stanie faktycznym organy podatkowe wyrażają pogląd o możliwości kontynuowania korzystania ze zwolnienia przez podmiot przekształcony.

W interpretacji indywidualnej z 29 września 2020 r. (nr 0114-KDIP2-1.4010.228.2020.5.KS) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, iż spółka z o.o. powstała na skutek przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej, będąca następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, będzie mogła korzystać ze zwolnienia dochodów osiągniętych w SSE w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Podobne stanowisko organy podatkowe przedstawiły w następujących interpretacjach:

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 kwietnia 2019 r. (nr 0114-KDIP2-3.4010.39.2019.1.MS);

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 marca 2018 r. (nr IPPB3/423-671/13-2/S/MC);

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 stycznia 2018 r. (nr 0115-KDIT3.4011.392.2017.1.WM);

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 maja 2017 r. (nr IBPBI/2/423-1146/13-1/ANK);

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 lutego 2017 r. (nr 1462-IPPB1.4511.1226.2016.1.KS).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.),

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Zgodnie z art. 552 Kodeks spółek handlowych,

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

W myśl art. 553Kodeksu spółek handlowych,

§ 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

§ 3. Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761.

Stosownie natomiast do art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.),

1. Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1) przekształcenia innej osoby prawnej,

2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b) spółki kapitałowej.

Powyższe przepisy regulują kwestie sukcesji prawnej oraz podatkowej podmiotu (spółki komandytowej), który powstał w wyniku przekształcenia spółki osobowej (w przedmiotowym przypadku spółki jawnej). Kontynuacja bytu prawnego oznacza, że majątek przedsiębiorcy przekształcanego staje się majątkiem przekształconej spółki. Innymi słowy - następuje przekształcenie formy działalności przy jednoczesnej kontynuacji podmiotowości prawnej.

W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną.

Istotą zasady kontynuacji jest to, że spółce po przekształceniu przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Pozostaje ona podmiotem praw nie tylko ze sfery prawa cywilnego, ale także ze sfery prawa administracyjnego. Szczególnie istotne znaczenie praktyczne ma rozwiązanie normatywne, zgodnie z którym spółka po przekształceniu pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji i ulg, które zostały przyznane spółce przed przekształceniem. Oznacza to, że mimo dokonanego przekształcenia spółka nie musi ponownie ubiegać się o przyznanie jej koncesji czy zezwolenia na prowadzenie danej działalności.” (zob. KSH, Dział III. SPH T. 2A red. Szumański 2019, wyd. 3 Legalis).

Skutkiem przekształcenia w znaczeniu prawnym nie jest następstwo prawne, lecz kontynuacja działalności przekształconego podmiotu (w związku z przekształceniem nie mamy do czynienia z zamianą podmiotów, lecz zmianą podmiotu przekształcanego – por. S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy, s. 1272 i nast.).

W przypadku kontynuacji nie ma poprzednika i następcy prawnego, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie, której zgodnie z art. 553 Kodeksu spółek handlowych przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (tak: Komentarz aktualizowany do art. 301- 633 Kodeksu spółek handlowych pod red. A. Kidyby, Lex 2021).

Stąd na mocy powyższego przepisu spółki powstałe w wyniku przekształcenia wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Reasumując, w wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu (spółki), a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki i przedsiębiorcy sprzed transformacji i przysługują jej wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej oraz uprawienia przedsiębiorcy, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy o WNI:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Zgodnie z art. 17 ww. ustawy o WNI:

 1.Prawo do korzystania ze zwolnienia, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu.

 2. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:

 1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub

 2) rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub

 3) nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 22, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

2a. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla albo zmienia decyzję o wsparciu, jeżeli jest to konieczne ze względu na decyzję Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

 3. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu również na wniosek złożony przez przedsiębiorcę.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 updop wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z nowej inwestycji, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorstwo, które jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mogło dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów KSH. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy SPK, powstała na skutek przekształcenia Wnioskodawcy, będąca następcą prawnym owej działalności i wszelkich praw i obowiązków, w tym również z decyzji o wsparciu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia dochodów osiągniętych z realizacji nowych inwestycji określonych w decyzjach o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00