Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.124.2023.6.DS

W związku z tym że wartość dokonanej przez Państwa sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł mogą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do momentu, gdy wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ww. przepisu nie przekroczy kwoty 200.000 zł.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2023 r. (wpływ 24 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Cech (…), działa od 1945 r. Zrzesza rzemieślników branży: (…). Podstawowym zadaniem Cechu jest utrwalenie więzi środowiskowej, utrzymanie i podnoszenie godności zawodowej. Prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej i rekreacyjno-sportowej. Reprezentowanie interesów rzemieślników wobec organów władzy administracyjnej.

Cech współpracuje ze szkołami zawodowymi ze swojego województwa. Sporządza umowy o naukę zawodu między rzemieślnikami i uczniem. Załatwia wszystkie formalności związane z egzaminami czeladniczymi, które odbywają się na świetlicy Cechu. W związku ze świetlicą, która musiała zostać wyremontowana na egzaminy, Cech zainwestował dużo finansów i przekroczył ogólny przychód 250.000,00 zł. Są to składki członkowskie i przychody związane z wynajmem. Natomiast sprzedaż usług związana z wystawianiem faktur za wynajem lokali, z których za cały 2022 r. Cech uzyskał 110.057,60 zł i przeznaczył na cele statutowe Cechu.

Wnioskodawca nadmienia, że obciążając fakturami trzynaście zakładów, sześć z nich nie jest na VAT, są to rzemieślnicy Cechu. Wnioskodawca uważa, że to dla nich byłoby duże obciążenie VAT w tych ciężkich czasach.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Cech jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Korzysta ze zwolnienia 200.000 zł. Cech nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. Za wynajem lokali wartość sprzedaży za 2022 r. nie przekroczyła 200.000 tysięcy, wynajem łącznie z mediami za 2022 r. wynosi 186.025,60 zł

Składki które opłacają członkowie Cechu – przysługuje im duży wachlarz pomocy ze strony Cechu:

  • cech reprezentuje interesy swoich członków przed terenowymi organami władzy i administracji państwowej;
  • współpraca z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi w zakresie dokształcania uczniów rzemieślnika;
  • spisywanie umów, prowadzenie rejestru ucznia;
  • przygotowanie dokumentów do egzaminu czeladniczego, przy współpracy ze szkołami z ościennych gmin;
  • zorganizowanie egzaminów czeladniczych w Cechu, gdzie Cech ma dużą świetlicę. Cech nadzoruje (…) Izba (…);
  • sporządzane są dokumenty do refundacji za uczniów, które dostarczają rzemieślnicy. Cech rozlicza refundacje i przekazuje do Ochotniczych Hufców Pracy, OHP przelewa na konto Cechu natomiast Cech przelewa na konta rzemieślników;
  • rzemieślnicy otrzymują dofinansowanie za wyszkolenie uczniów po zdanym egzaminie czeladniczym a Cech sporządza cały wniosek na dofinansowanie do urzędów miast i gmin wg miejsca zamieszkania ucznia;
  • Cech współpracuje z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie właściwego wykonywania przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych rzemieślnika.

Pytanie

Czy uzyskane przychody za wynajem, które Cech przeznacza na to żeby utrzymać budynek Cechu, którego Cech jest właścicielem (zbudowali go rzemieślnicy Cechu), gdzie rachunek za ciepło w miesiącu styczniu b.r. opiewał na kwotę 10.000,00 zł, Cech musiałby dodatkowo płacic podatek VAT i to 23%?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Cechu jest jednoznaczne, że zgodnie ze Statutem, Cech działa na rzecz swoich członków w zakresie szkolenia uczniów, gdzie młodociani zdają egzamin i uzyskują tytuł czeladnika oraz reprezentuje członków Cechu wobec organów władzy administracyjnej. Wobec powyższego Cech stoi na stanowisku, że nie musi płacić podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Podkreślenia wymaga, że aby dana czynność – stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy – podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika. Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest bowiem to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT. Państwa działalność polega na zrzeszaniu rzemieślników branży: (…). Podstawowym Państwa zadaniem jest utrwalenie więzi środowiskowej, utrzymanie i podnoszenie godności zawodowej, prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej i rekreacyjno-sportowej, reprezentowanie interesów rzemieślników wobec organów władzy administracyjnej.

Współpracują Państwo ze szkołami zawodowymi ze swojego województwa. Sporządzają Państwo umowy o naukę zawodu między rzemieślnikami i uczniem. Załatwiają Państwo wszystkie formalności związane z egzaminami czeladniczymi, które odbywają się na świetlicy Cechu. Zainwestowali Państwo znaczne środki w remont świetlicy przekraczające ogólny przychód 250.000,00 zł. Są to składki członkowskie i przychody związane z wynajmem. Natomiast sprzedaż usług związana z wystawianiem faktur za wynajem lokali, z których za cały 2022 r. uzyskali Państwo 110.057,60 zł i przeznaczyli na cele statutowe Cechu.

Cech korzysta ze zwolnienia 200.000 zł. Wartość sprzedaży za 2022 r. za wynajem lokali nie przekroczyła 200.000 tysięcy, wynajem łącznie z mediami za 2022 r. wynosi 186.025,60 zł

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy spełniają Państwo warunki do korzystania ze zwolnienia od podatku.

Należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.

Zgodnie z z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę. Należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.

Zatem najem nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i świadczony jest w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy. Zastosowanie tego zwolnienia możliwe jest jednak pod warunkiem, że podatnik nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. W myśl bowiem tego przepisu:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że - co do zasady - o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany jest do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.

Jak wynika z wniosku, wartość Państwa sprzedaży za 2022 r. za wynajem lokali nie przekroczyła 200.000 tysięcy, wynajem łącznie z mediami za 2022 r. wyniósł 186.025,60 zł. Biorąc więc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro wartość dokonanej przez Państwa sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł i jednocześnie z wniosku wynika, że nie świadczą Państwo usług, o których mowa art. 113 ust. 13 ustawy, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do momentu, gdy wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ww. przepisu nie przekroczy kwoty 200.000 zł.

Jeżeli więc faktyczna wartość sprzedaży przekroczy kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy lub jeśli będą Państwo wykonywali czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy, wówczas sprzedaż dokonywana przez Państwa nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Podsumowując, w związku z tym że wartość dokonanej przez Państwa sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł mogą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do momentu, gdy wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ww. przepisu nie przekroczy kwoty 200.000 zł.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00