Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.372.2023.3.JK2

Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% - 62.01.12.0, 32.02.30.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 3 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 4 maja 2023 r. (wpływ 9 maja 2023 r.). oraz 29 maja 2023 r. (data wpływu 1 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadząc działalność gospodarczą swoje czynności wykonuje Pani w oparciu o umowę B2B z kontrahentem. Do Pani zadań, zgodnie z podpisaną umową, należy:

  • Analiza wymagań oprogramowania i określenie podstawowych wymagań i warunków rozwoju oprogramowania;
  • Planowanie i projektowanie zintegrowanych systemów komputerowych łączenie sprzętu, oprogramowania i technologii komunikacyjnych;
  • Szkolenia użytkowników systemów komputerowych;
  • Analiza potrzeb i problemów użytkowników systemów informatycznych i doradztwo w podjęciu najlepszej decyzji na podstawie analizy funkcjonalności systemów informatycznych;
  • Pisanie oprogramowania na potrzeby instrukcji dla użytkowników systemów informatycznych;
  • Projektowanie (...), (...) oraz architektury aplikacji, stron internetowych, systemy chmurowe;
  • Testowanie zaprojektowanych rozwiązań;
  • Zarządzanie projektami dla domeny biznesowej;
  • tworzenie i utrzymywanie rejestru prac konserwacyjnych dla produktu według wartości biznesowej,
  • Asystowanie zespołom programistów i dostawcom usług podczas wdrażania projektu;
  • Organizowanie i koordynowanie procesu testowania oprogramowania przez użytkowników;
  • Identyfikacja zależności/wpływów różnych zmian na produkt, domenę biznesową i infrastrukturę wspierającą, aby zmniejszyć ryzyko zakłóceń w świadczeniu usług;
  • Pełnienie roli koordynatora zmian;
  • Współpraca z działem obsługi, zespołami programistów i dostawców w celu poprawy poziomu usług.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Zadane przez Panią pytanie dotyczy okresu od 1 września 2022 r. do teraz.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 września 2022 r. i formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego w momencie rejestracji działalności za pośrednictwem CEiDG w dniu 10 sierpnia 2022 r.

Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku osiągnęła Pani 1 września 2022 r.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskała innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Prowadzi Pani ewidencję przychodów.

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pani przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pani usługi, które świadczy Pani w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod symbolami PKWiU:

PKWiU 62.01.12.0

PKWiU 62.02.30.0

Poniżej opisała Pani na czym konkretnie polegają wykonywane przez Panią czynności:

  • analiza wymagań oprogramowania i określenie podstawowych wymagań i warunków rozwoju oprogramowania,

Kiedy klient chce zamówić program, przeprowadza Pani z nim wywiad, aby uzyskać jak najwięcej informacji o tym, czego dokładnie potrzebuje i dlaczego. Opisując i analizując te potrzeby, tworzy Pani zadania techniczne dla programistów. Często zdarza się, że potrzebę klienta można rozwiązać bez programowania, a czasem w połączeniu programowania z kształtowaniem procesów w firmie. Pani analiza pozwala jak najlepiej rozwiązać potrzebę klienta możliwie najniższym kosztem. Informacja ta jest zawarta w zadaniu technicznym, uzgodniona z klientem i przekazana programistom jako podstawa do programowania.

  • planowanie i projektowanie integrowanych systemów komputerowych, łączenie oprogramowania sprzętowego i technologii komunikacyjnych,

Pisanie specyfikacji (...), zatwierdzanie z klientami, planowanie rozwoju projektu (...) i przygotowania do programowania (udoskonalanie projektu z programistami).

  • szkolenia użytkowników systemów komputerowych,

Po stworzeniu oprogramowania szkoli Pani użytkowników z pracy z programem.

  • analiza potrzeb i problemów użytkowników systemów informatycznych i doradztwo w podjęciu najlepszej decyzji na podstawie analizy funkcjonalności systemów informatycznych,

Oferuje Pani najlepsze rozwiązanie i tym samym tworzy zadanie techniczne, które następnie trafia do programistów, którzy na tej podstawie rozpoczynają prace programistyczne.

  • pisanie oprogramowania dla użytkowników systemów informatycznych,

Gdy program jest gotowy, opisuje Pani jak działa program i jak go poprawnie używać. Efektem pracy jest dokument: instrukcja obsługi, informacje o wersji oprogramowania (…).

  • projektowanie (...), (...) oraz architektury applizione, strony internetowe, systemy chmurowe (Interfejs użytkownika (...) oparty na doświadczeniu użytkownika (...).

Zapewnia to wizualizację przyszłej aplikacji zarówno dla klienta, jak i programistów. (...) to dziedzina projektowania, która zajmuje się interfejsami, a więc takim łącznikiem między człowiekiem, a maszyną, czyli to co widzimy na ekranie monitora/ekranu. (...) to projektowanie doświadczeń użytkownika, czyli dbanie o to, aby produkt wzbudzał pozytywne odczucia w ludziach, którzy z niego korzystają.

  • testowanie zaprojektowanych rozwiązań,

Gdy program lub jego część funkcjonalna jest gotowa, testuje Pani program, wykonuje scenariusze testowe, przypadki testowe. To są testy manualne.

  • zarządzenie projektami dla domeny biznesowej,

Zwykle zarządza Pani kilkoma projektami jednocześnie, czasami projekt to cały program, czasami część lub zmiany w programie, odpowiednio pracuje Pani z rodzimymi domenami biznesowymi.

  • tworzenie i utrzymywanie rejestru prac konserwacyjnych dla produktu według wartości biznesowej,

Program nie powstaje w jeden dzień i klient może zmienić wymagania lub zmienić priorytety. Pracujecie według elastycznej metodyki tworzenia programu, dlatego zawsze tworzy Pani katalog wymagań na podstawie zadania technicznego (backlog) z określoną częstotliwością, klient go przegląda i rekomenduje zmiany. Zmiany mogą być - zmiana priorytetów zadań rozwojowych, zmiana, usunięcie lub dodanie nowych wymagań. Daje to klientowi możliwość zarządzania projektem w efekcie otrzymania aktualnego programu, a programistom aktualne zadania na kolejny okres rozwojowy (sprint).

  •  asystowanie zespołom programistów i dostawcom usług podczas wdrażania projektu,

Bez względu na to, jak szczegółowo zadanie techniczne jest opisane w procesie rozwoju, zawsze będą problemy lub pytania ze strony programistów i musi je Pani rozwiązywać razem z klientem. Na przykład może istnieć kilka opcji realizacji tego samego zadania i trzeba wybrać najlepsze rozwiązanie lub opisane dane nie wystarczą pracownikom. Podczas opracowywania projektu zawsze odbywa się dialog między deweloperem a klientem. A Pani jest mediatorem.

  •  organizowanie i koordynowanie procesu testowania przez użyteczność,

Gdy program jest gotowy i przetestowany, pokazuje Pani demo, przygotowuje plan walidacji i koordynuje walidację (sprawdzenie programu przez klienta, aby upewnić się, że program jest tym, który zamówił). Po walidacji zbiera Pani recenzje i na ich podstawie podejmowana jest decyzja czy potrzebne są zmiany w programie.

  •  identyfikacja zależności/wpływów różnych zmian na produkt, domenę biznesową i infrastrukturę wspierającą, aby zmniejszyć ryzyko zakłóceń w świadczeniu usług,

Często programy są zintegrowane, dlatego gdy klient zleca Pani zmianę w programie, musi Pani przeanalizować jak te zmiany wpłyną na inne procesy, programy, dane. Na podstawie wyników takiej analizy zadanie może zostać odrzucone, zmienione lub podjęte. Prowadzi Pani analizy, komunikację z klientem oraz programistami.

  • pełnienie roli koordynatora zmian,

Przed uruchomieniem programu jest kilka etapów. Etap rozwoju, testowania, walidacji. Etapy te odbywają się również w różnych środowiskach ((...),(...), (...), (...)), tj. różnych serwerach. Do instalacji programu na środowiskach utrzymywane są inne osoby niż programiści. Aby przejść z jednego środowiska do drugiego, muszą być spełnione warunki. Warunkami mogą być wyniki testów, walidacja. Koordynuje Pani ten proces.

  • współpraca z działem obsługi, zespołami programistów i dostawców w celu poprawy poziomu usług,

Gdy program jest gotowy i jest używany, mogą pojawić się problemy, nieporozumienia lub błędy w działaniu programu, czasem potrzebna jest nowa funkcjonalność. Użytkownik uzyskuje wsparcie w „Service desk", a nie zespole deweloperskim. Pani zadaniem jest przeszkolenie działu obsługi użytkownika we wszystkich zawiłościach pracy z programem, aby mógł on kompetentnie rozwiązywać problemy użytkowników. Czasem trzeba zaangażować programistów w rozwiązywanie takich problemów. Pani rola polega na pośredniczeniu między użytkownikami a programistami.

W odpowiedzi na pytanie czy świadczone przez Panią usługi są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) wskazała Pani, że świadczone przez Panią usługi mieszczą się wyłącznie w dwóch poniższych kodach:

PKWiU 62.01.12.0

PKWiU 62.02.30.0

Wniosek dotyczy stanu faktycznego.

Poniżej przedstawiła Pani informacje, które z wymienionych we wniosku usług świadczonych przez Panią dotyczą PKWiU 62.01.12.0, a które PKWiU 62.02.30.0 zgodnie z klasyfikacją Urzędu Statystycznego oraz które świadczenia było/jest głównym celem umowy pomiędzy Panią, a klientem:

  • analiza wymagań oprogramowania i określenie podstawowych wymagań i warunków rozwoju oprogramowania, 62.01.12.0 – główny, 62.02.30.0
  • planowanie i projektowanie integrowanych systemów komputerowych, łączenie oprogramowania sprzętowego i technologii komunikacyjnych, 62.01.12.0 – główny
  • szkolenia użytkowników systemów komputerowych, 62.01.12.0 – główny, 62.02.30.0
  • analiza potrzeb i problemów użytkowników systemów informatycznych i doradztwo w podjęciu, 62.01.12.0 – główny
  • pisanie oprogramowania dla użytkowników systemów informatycznych, 62.01.12.0 - główny
  • projektowanie (...), (...) oraz architektury applizione, strony internetowe, systemy chmurowe (Interfejs użytkownika (...) oparty na doświadczeniu użytkownika (...). 62.01.12.0 – główny
  • testowanie zaprojektowanych rozwiązań, 62.01.12.0 – główny, 62.02.30.0
  • zarządzenie projektami dla domeny biznesowej, 62.01.12.0 – uboczny
  • tworzenie i utrzymywanie rejestru prac konserwacyjnych dla produktu według wartości biznesowej, 62.01.12.0 – główny
  • asystowanie zespołom programistów i dostawcom usług podczas wdrażania projektu, 62.01.12.0 – główny
  • organizowanie i koordynowanie procesu testowania przez użyteczność, 62.01.12.0 – główny, 62.02.30.0
  • identyfikacja zależności/wpływów różnych zmian na produkt, domenę biznesową i infrastrukturę, 62.01.12.0 – główny
  • pełnienie roli koordynatora zmian, 62.01.12.0, 62.02.30.0 – uboczny
  • współpraca z działem obsługi, zespołami programistów i dostawców w celu poprawy poziomu usług, 62.01.12.0 – uboczny

Wskazane przez Panią we wniosku usługi pod symbolem PKWiU: 62.01.12.0 i 62.02.30.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, które obejmowało wszystkie opisane we wniosku usługi.

W umowie z klientem nie ma wyznaczonego jednego celu głównego. Jest wiele różnych zadań, które składają się na kompleksowe i komplementarne wobec siebie usługi oferowane kontrahentom. W powyższej przyporządkowane zostały także kody PKWiU dla poszczególnych rodzajów świadczonych usług.

Ewidencja nie jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Zakres świadczonych usług wynika wprost z umowy z kontrahentem. W praktyce byłoby bardzo trudno taką ewidencję prowadzić z uwagi na złożoność, kompleksowość i komplementarność świadczonych usług.

Pytanie

Czy do ww. usług może Pani zastosować opodatkowanie w formie ryczałtu w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że wszystkie Pani usługi dotyczą działalności pomocniczej dla sektora informatycznego, a zatem mieszczą się w przewidzianym w ustawie progu 8,5%. Są to usługi które związane są z: analizami biznesowymi, modelowaniem procesów biznesowych i przekładaniem wymagań biznesowych na wymagania techniczne, przygotowywaniem i przeprowadzanie testów manualnych, definiowaniem wymagań testowych, przygotowaniem dokumentacji testowej, analizą funkcjonalności systemów informatycznych, udzielaniem rekomendacji dotyczących rozwiązań informatycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) - e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazała Pani, że:

1.Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 września 2022 r.

2.Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego w momencie rejestracji działalności za pośrednictwem CEiDG w dniu 10 sierpnia 2022 r.

3.Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku osiągnęła Pani 1 września 2022 r.

4.Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5.Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Pani usługi, które świadczy Pani w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: PKWiU 62.01.12.0 i 62.02.30.0.

7.Ww. usługi są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, które obejmowało wszystkie opisane we wniosku usługi.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje m.in. grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

  • usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
  • usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie tworzenia oprogramowania czy programowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem. W ramach działalności świadczy Pani bowiem usługi, które m. in. polegają na analizie wymagań oprogramowania i określenie podstawowych wymagań i warunków rozwoju oprogramowania, planowanie i projektowanie integrowanych systemów komputerowych, łączenie oprogramowania sprzętowego i technologii komunikacyjnych, pisaniu oprogramowania dla użytkowników systemów informatycznych, projektowaniu (...), (...) oraz architektury applizione, stron internetowych, systemów chmurowych (Interfejs użytkownika (Ul) oparty na doświadczeniu użytkownika (...)., testowaniu zaprojektowanych rozwiązań, zarządzeniu projektami dla domeny biznesowej.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Analiza przedstawionego opisu dotyczącego zakresu wykonywanych usług prowadzi do wniosku, że usługi te są związane z oprogramowaniem, a tym samym nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Z uwagi na fakt, że wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, należy przyjąć, że usługi wykonywane przez Panią należy objąć 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pani stanowisko w zakresie opodatkowania 8,5 % stawką ryczałtu opisanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00